Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-22, 14:40
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
LP

Hon trodde att det var ungdomar som lekte med smällare och vände sig mot maken för att kommentera saken. I samma ögonblick sjönk han ihop, kraftigt blödande från bröst och mun

Det fetade.. till dom satt här i tråden och tyckte att SE’s kommentarer om att Palme blödde från munnen var något som var omöjligt för honom att veta om han varit GM och sprungit därifrån.

Eh..nej..det var altså inte omöjligt.

Morelius pratar om ett sellskap på några människor som passerade Dekorima precis innan makarna Palme kom till platsen. Kom gående söderifrån, borde ha mött på LOP ungefär vid annonspelaren.
Säkert en jävligt dum fråga, men vem var egentligen det?
Du tänker alltså att GM såg att det blödde ur munnen bakifrån medan OP var fallandes?

Det är väl möjligt att GM i någon vinkel någon gång under händelseförloppet kan ha skymtat OPs mun och sett att det kommit blod därifrån.

Däremot ser jag det inte som sannolikt. OP har från skottögonblicket, vad det verkar, huvudet vänt från gm. Och när han är liggandes är det inte möjligt att se om det kommer blod ur munnen om man inte är på sveavägssidan av OP, alternativt lutar sig över kroppen. Och det verkar inte GM gjort.
Citera
2024-08-22, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Du tänker alltså att GM såg att det blödde ur munnen bakifrån medan OP var fallandes?

Det är väl möjligt att GM i någon vinkel någon gång under händelseförloppet kan ha skymtat OPs mun och sett att det kommit blod därifrån.

Däremot ser jag det inte som sannolikt. OP har från skottögonblicket, vad det verkar, huvudet vänt från gm. Och när han är liggandes är det inte möjligt att se om det kommer blod ur munnen om man inte är på sveavägssidan av OP, alternativt lutar sig över kroppen. Och det verkar inte GM gjort.

Ja det är faktiskt mycket möjligt, Morelius beskriver bland annat GM på utsidan av LOP efter att han sköt. Mot Sveavägen. Sen kliver han runt dom och kollar på offret från andra hållet.

Det är inte bara möjligt, det är mer eller mindre garanterat.
Citera
2024-08-22, 16:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja det är faktiskt mycket möjligt, Morelius beskriver bland annat GM på utsidan av LOP efter att han sköt. Mot Sveavägen. Sen kliver han runt dom och kollar på offret från andra hållet.

Varför är det garanterat?
Det är väl endast Morelius som ger den bilden?

Delsborn menar att GM tvekade 1-2 sekunder innan han sprang iväg.
Björkman att GM sprang direkt in i gränden.

Ljungqvist, Liljedahl nämner också att GM springer direkt in i gränden.
Citera
2024-08-22, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Varför är det garanterat?
Det är väl endast Morelius som ger den bilden?

Delsborn menar att GM tvekade 1-2 sekunder innan han sprang iväg.
Björkman att GM sprang direkt in i gränden.

Ljungqvist, Liljedahl nämner också att GM springer direkt in i gränden.

Tycker Morelius är ett bättre vittne, han sitter liksom där i lugnan ro och kollar. Lite osäker är han på hur länge GM stått där och sånt, när han kom in i bilden typ. Men efter att GM går fram/når ikapp typ, har han en mycket bra förklaring.

Björkman stod närmast, tror faktiskt han kan ha varit mannen Morelius uppfattade som GM i början..men Björkman var tyvärr inte helt nykter. Litet minus på det.

Edit

Sen skrev jag inte att det var garanterat. Jag skrev mer eller mindre garanterat.. det är dessa små detaljer..
Senast redigerad av Ballalaila 2024-08-22 kl. 16:24.
Citera
2024-08-22, 17:12
Medlem
Delsborn, Ljungqvist och Liljedahl har inte haft möjligheten att uppfatta det här tror jag. Det räcker med att GM tar ett steg framåt på högra sida efter han skjutit så ser han Palme från ena sidan. Sen går han «runt» och kollar från andra. Han stod mao ett litet tag mellan Sveavägen och LOP, det är liksom poängen här.
Sen går GM in i Tunnelgatan och istället för att hoppa över Palme går han «runt» kroppen, norrut kroppen.
Otroligt viktig detalj som knappast andra vittnen än IM och Björkman kunde ha fått med sig. Men Björkman var tyvärr inte nykter. Så.
Citera
2024-08-22, 17:15
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Delsborn, Ljungqvist och Liljedahl har inte haft möjligheten att uppfatta det här tror jag. Det räcker med att GM tar ett steg framåt på högra sida efter han skjutit så ser han Palme från ena sidan. Sen går han «runt» och kollar från andra. Han stod mao ett litet tag mellan Sveavägen och LOP, det är liksom poängen här.
Sen går GM in i Tunnelgatan och istället för att hoppa över Palme går han «runt» kroppen, norrut kroppen.
Otroligt viktig detalj som knappast andra vittnen än IM och Björkman kunde ha fått med sig. Men Björkman var tyvärr inte nykter. Så.

Om nu GM står och tittar ner på makarna Palme, varför sätter han inte en extra kula i huvudet på Olof, och avlossar ett par skott mot Lisbeth, som han då blir varse lever?
Citera
2024-08-22, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Om nu GM står och tittar ner på makarna Palme, varför sätter han inte en extra kula i huvudet på Olof, och avlossar ett par skott mot Lisbeth, som han då blir varse lever?

För att han är en amatör, det här är mer eller mindre beviset på att GM är en amatör.
Citera
2024-08-22, 17:19
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

När beskriver IM det så?

De första beskrivningarna jag hittar är de här:

"Lugnt och stilla går han, tar han ett steg eller två bakåt och sakta går runt och iakttar, han bara smälter bort och i den vevan så, min tanke var att försöka följa annars tappar jag bort honom."

"Sen small det bara två skott. Han som sköt, efter skotten så tog han ner handen lugnt och fint, tog ett par steg bakåt och kvinnan hon vände sig om och ropade.
Då rör han sig lugnt och försiktigt, backar han och vänder sig om och går och tittar ett par gånger"

Ingenstans här placerar han gm på sveavägssidan vad jag ser. Han beskriver det snarare rätt bra i linje med de övriga vittnena. Att GM direkt börjar röra sig bort från OP och in i gränden, fast med flertalet blickar mot OP.

Så när gör han ett sådant uttalande?
Citera
2024-08-22, 17:21
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
För att han är en amatör, det här är mer eller mindre beviset på att GM är en amatör.

Okej. Tja, svårt att veta. Men visst, en mer målinriktad borde ju fullföljt "arbetet". Kan man tycka.

Men det är väl enbart Delsborn, som menar att GM dröjer sig kvar intill offren några sekunder?
Citera
2024-08-22, 17:22
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Att man kan hitta saker som tyder på det är inte en bevisning. Det gör det bara mer troligt.

Ingen kan möjligtvis veta om gm var amatör eller ej. Det är inte mer eller mindre bevisat.

Eller vad skulle de bevisen bestå av?
Citera
2024-08-22, 17:23
Medlem
Citat:
När beskriver IM det så?

De första beskrivningarna jag hittar är de här:

"Lugnt och stilla går han, tar han ett steg eller två bakåt och sakta går runt och iakttar, han bara smälter bort och i den vevan så, min tanke var att försöka följa annars tappar jag bort honom."

"Sen small det bara två skott. Han som sköt, efter skotten så tog han ner handen lugnt och fint, tog ett par steg bakåt och kvinnan hon vände sig om och ropade.
Då rör han sig lugnt och försiktigt, backar han och vänder sig om och går och tittar ett par gånger"

Ingenstans här placerar han gm på sveavägssidan vad jag ser. Han beskriver det snarare rätt bra i linje med de övriga vittnena. Att GM direkt börjar röra sig bort från OP och in i gränden, fast med flertalet blickar mot OP.

Så när gör han ett sådant uttalande?

I rättegången mot Christer Petterson.
Citera
2024-08-22, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Okej. Tja, svårt att veta. Men visst, en mer målinriktad borde ju fullföljt "arbetet". Kan man tycka.

Men det är väl enbart Delsborn, som menar att GM dröjer sig kvar intill offren några sekunder?

Jo, men Delsborn kan knappast ha uppfattat det här korrekt sett till omstendigheterna.

Citat:
Att man kan hitta saker som tyder på det är inte en bevisning. Det gör det bara mer troligt.

Ingen kan möjligtvis veta om gm var amatör eller ej. Det är inte mer eller mindre bevisat.

Eller vad skulle de bevisen bestå av?

Att prata med dig är meningslöst, du vill inte komma nån vart i det här. Skaffa dig en annan hobby.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in