Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-22, 17:29
Medlem
pojkpingiss avatar
[quote=Ballalaila|89292153]Jo, men Delsborn kan knappast ha uppfattat det här korrekt sett till omstendigheterna.

Hur menar du?
Citera
2024-08-22, 17:30
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Okej. Tja, svårt att veta. Men visst, en mer målinriktad borde ju fullföljt "arbetet". Kan man tycka.

Men det är väl enbart Delsborn, som menar att GM dröjer sig kvar intill offren några sekunder?
Även IM ger samma bild.

Sedan kan man väl också påstå att arbetet redan var fullföljt. OP var väl i princip död när han slog i backen.

Varför skulle gm nödvändigtvis då behöva fullfölja ett redan avklarat arbete?

Om han vet vad han gjorde så borde han väl rätt snabbt kunna avgöra att arbetet är avklarat. Sättet OP föll på är en tydlig indikator på att ryggraden är av. Mängden blod som porlar fram så snabbt är ju en rätt tydlig indikator på att aortan är klippt. Och OP uppvisade inga livstecken.

Varför ska han då stå kvar några extra sekunder och sätta en kula till i OP och exponera sig när alla blickar redan har dragits dit?
Citera
2024-08-22, 17:30
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
I rättegången mot Christer Petterson.
Hovrätt eller tingsrätt?
Citera
2024-08-22, 17:33
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Har läst LP’ olika förhör igen. Har läst dom några gånger nu.

Det ÄR mycket Engström i hennes beskrivningar altså. Det är det.

Vad är det som stämmer in bäst på Engström här?

Lisbeth Palme:

860228-0301 (Sabbatsbergs sjukhus)
Lisbeth Palme beskrev gärningsmannen då såsom varande en medelålders man mörk, iklädd blå jacka. Längden beskrev hon vara ungefär i den närvarande polismannens storlek, (sjuksköterskan Lena Österman som var med uppfattade polismannens längd, storlek, såsom helt enorm).

860301
Han var mörk men inte på något direkt sydländskt sätt utan håret var mer brunaktigt.

860317 (konfrontation VG)
K: Nummer 9 tycks då i kroppsbyggnad och längd stämma något så när.
LP: Ja, han har mera hals men det är nog nummer 9 egentligen.
K: Det är den som påminner mest om mannen som du såg springa upp Tunnelgatan alltså?
LP: Ja.
K: Ska vi avbryta eller ska vi se på gruppen längre?
LP: Ja av dom här kan jag bara tycka nummer 9.
https://i.imgur.com/oHAOtrk.jpeg

860325
Stirrande blick, ljus blick. Kindkotorna är liksom bulliga. Han har vit överläpp. Ett kompakt utseende.

860507
Intensiv stirrande blick, smala tunna läppar och ljus platt överläpp, rak panna med raka ögonbryn samt ett rektangulärt och stelt stirrande ansikte med kraftigt, något framskjutet hakparti och markerade kindsidor. Mannen var bred över axlarna men gjorde inget ”stort” intryck.

870904 (anteckningar vid fotovisning)
Mannen som LP iakttog på Sveavägen var i 45-årsåldern. Han hade förhållandevis ljusa ögon. Kinderna var långa och raka. Käkpartiet var markerat och satt långt ner. Avståndet mellan näsan och överläppen var långt.

890619 Tingsrätten
Ansiktet hade påfallande ljushet under näsan… det var rektangulärt och med markerade kindsidor. Munnen gav ett rakt intryck. Det fanns en vikning under den ljusa ytan under näsan, liksom framskjutet käkparti- eller kanske snarare haka. Blicken var mycket stirrande. Den såg inte mörk ut egentligen, utan ljus som jag uppfattade det.

890918 Hovrätten
Förhållandevis mörk-cendré eller mörkare. Ansiktet gav ett rakt intryck, rektangulärt, med sidorna på kinderna markanta och hakan framskjuten. Så uppfattade jag som ett ljust, väldigt rakt på något sätt parti under näsan, men ändå vitt. Ansiktet gav ett vikt intryck, kanske beroende på att hakan var så framskjuten eller på grund av att överläppens utseende var som den var. Det var som raka delar i ansiktet, tvärgående linjer.
Citera
2024-08-22, 17:36
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Även IM ger samma bild.

Sedan kan man väl också påstå att arbetet redan var fullföljt. OP var väl i princip död när han slog i backen.

Varför skulle gm nödvändigtvis då behöva fullfölja ett redan avklarat arbete?

Om han vet vad han gjorde så borde han väl rätt snabbt kunna avgöra att arbetet är avklarat. Sättet OP föll på är en tydlig indikator på att ryggraden är av. Mängden blod som porlar fram så snabbt är ju en rätt tydlig indikator på att aortan är klippt. Och OP uppvisade inga livstecken.

Varför ska han då stå kvar några extra sekunder och sätta en kula till i OP och exponera sig när alla blickar redan har dragits dit?

Den samlade bilden av hur proffs agerar, lär vara att man som regel inte sätter enbart ett skott i offret, utan flera för att försäkra sig om att offret verkligen är utom räddning. Att endast sätta ett skott i kroppen, tillhör verkligen inte vanligheterna när det kommer till proffsjobb.

GM kunde omöjligt veta att Palme avlidit av skottet i ryggen, det är befängt att tro. Att han inte sätter ett (eller flera) skott till när Palme ligger ner, är märkligt. Och detta vet du sannolikt.

Och frågan återstår, varför skjuter han inte Lisbeth när han blir varse om att hon inte ens är träffad. Mycket märkligt. Men det tycker sannolikt inte du.
Citera
2024-08-22, 17:36
Medlem
Citat:

Hur menar du?

Delsborn var i rörelse, han hanterade en bil, det här är en mycket liten detalj. Bara ett par steg hit eller dit.
Citera
2024-08-22, 17:38
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Delsborn var i rörelse, han hanterade en bil, det här är en mycket liten detalj. Bara ett par steg hit eller dit.

Jo, jag misstänkte att svaret var så. Ser dock inte riktigt problemet, med att han kan ha uppfattat detta.
Citera
2024-08-22, 17:40
Medlem
Citat:
Jo, jag misstänkte att svaret var så. Ser dock inte riktigt problemet, med att han kan ha uppfattat detta.

Jo, altså hadde han uppfattat det så hadde han uppfattat det. Självklart.
Citera
2024-08-22, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Hovrätt eller tingsrätt?

Typ 45 minuter in i det här klippet.

https://www.youtube.com/watch?v=Es-P94z4djM
Citera
2024-08-22, 18:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Tycker Morelius är ett bättre vittne, han sitter liksom där i lugnan ro och kollar. Lite osäker är han på hur länge GM stått där och sånt, när han kom in i bilden typ. Men efter att GM går fram/når ikapp typ, har han en mycket bra förklaring.

Björkman stod närmast, tror faktiskt han kan ha varit mannen Morelius uppfattade som GM i början..men Björkman var tyvärr inte helt nykter. Litet minus på det.

Edit

Sen skrev jag inte att det var garanterat. Jag skrev mer eller mindre garanterat.. det är dessa små detaljer..

Oavsett får han inget stöd i detta och man kan även fråga sig varför GM ens skulle företa sig att runda paret Palme?
Min uppfattning är att om så nu vore fallet, så borde fler ha sett detta då det är efter andra skottet som detta i.s.f. skulle ha skett och fleras blickar riktas dit.

Jag tror han misstar sig om detta förhållande.
Citera
2024-08-22, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Oavsett får han inget stöd i detta och man kan även fråga sig varför GM ens skulle företa sig att runda paret Palme?
Min uppfattning är att om så nu vore fallet, så borde fler ha sett detta då det är efter andra skottet som detta i.s.f. skulle ha skett och fleras blickar riktas dit.

Jo, men det är fint. Då vet vi att du tycker det.
Citera
2024-08-22, 18:14
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Mårelius berättar ju förvisso tämligen ingående om hur GM rundar och uppehåller sig en stund vid Palmes kropp i rätten 1989.

Skall tillägga att jag inte har de kompletta och inledande förhören från 1986 med Mårelius i huvudet. Men är det verkligen en fantasi eller något han framkallat i huvudet åren efter mordet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in