2024-08-21, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag r p inget stt fattig och tjnar hyfsat bra, men tycker att butikerna brjar nrma sig smrtgrnsen.
Nr en gurka kostar 25-30kr s skippar jag den, samma sak med paprika och avokado.

Brdet jag kper (Pgens lingon) pendlar mellan 25kr och 40kr i pris (25kr p ICA maxi, 40kr p andra ICA-butiker).

Kper knappt potatis lngre.
Jag kper visserligen dyrt ktt fortfarande men jag vljer ofta mindre mngd med hgre kvalitet numera, och inte lika ofta som frut.
Eller 58 spnn/kilot fr purjolk, eller 75 spnn/kg fr ICAs paprikamix.
Citera
2024-08-21, 19:56
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femrik
Eller 58 spnn/kilot fr purjolk, eller 75 spnn/kg fr ICAs paprikamix.

Eller nr de tar 79 kr (!!!!!) fr en liten knippe sparris. De tror att man ska kpa den bara fr att de smackat upp en lapp under som sger att den r "nrodlad".
Citera
2024-08-21, 19:57
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ett problem r att det r s gott som omjligt att p lderns hst belna upp huset igen, kanske fr att byta tak, ny oljepanna med mera.

Alternativet till att betala klart behver inte vara att konsumera upp pengarna.

Den har jag ftt knna p.. r sjukpensionr och har amorterat ner till 10% belning
kan inte ens byta bank trots ln p 300K (sjukpension 20.600 Netto) s mindre smart
att gra sig skuldfri iaf om man inte har ett tillrckligt sparande.
Citera
2024-08-21, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Eller nr de tar 79 kr (!!!!!) fr en liten knippe sparris. De tror att man ska kpa den bara fr att de smackat upp en lapp under som sger att den r "nrodlad".

Det r d man gr p lunchrestaurang och glatt betalar 110 kr fr en hel mltid inkl grnsaker.
Citera
2024-08-21, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Den har jag ftt knna p.. r sjukpensionr och har amorterat ner till 10% belning
kan inte ens byta bank trots ln p 300K (sjukpension 20.600 Netto) s mindre smart
att gra sig skuldfri iaf om man inte har ett tillrckligt sparande.
Precis, och oavsett hur mnga miljoner bostaden r vrt.

Pltsligt str man dr med rejl skerhet men man kan inte finansiera vad det kostar per mnad, banken vgrar nya ln (p grund av lder). Och d str man dr... Stolt som fan, utan ln, och mste flytta fr att man inte kunde betala rkningarna.

Har du verkligen aldrig hrt talas om den situationen?
Senast redigerad av Stiffinger 2024-08-21 kl. 22:16.
Citera
2024-08-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulfetflata
Ni som tycker maten r dyr kan ju odla sjlv finns massor med med mjligheter ven fr de som bor i lgenhet.
Vad tnker du att man ska odla i en lgenhet fr att minska matkostnaden? Riva upp parketten och stta potatis?

Man kan odla lite tomater och basilika p balkongen, men knappast s att man minskar matkostnaden, ditt naiva fn.
Citat:
20.600 netto i pension hur r detta mjligt?
Vad menar du?
Citera
2024-08-21, 22:35
Medlem
Citat:
20.600 netto i pension hur r detta mjligt?
Pensionen har man till strsta delen sjlv arbetat ihop. Delar av lnen stts dit, ungefr som semesterersttning.

Dock fr alla en garantipension, ven de som inte arbetat. Den delen kommer frn skatten.

En viss del av pensionen kommer dock till alla frn skatten. Ngot som frutstter att vi konstant blir fler som arbetar i landet. Den biten r vldigt ifrgasatt.
Citera
2024-08-21, 22:40
Medlem
Citat:
Kften p dig din latmask. Du kan odla mycket p en vanlig balkong. Sen r det billigt att lna lite mark av slkt eller p ett lantbruk i nrheten. Du behver inte tomater och basilika fr att verleva.
Vad menar du att man ska odla i en lgenhet fr att mtta en familj? Krasse?
Citat:
Det r jttemycket pengar tycker jag. Inte s konstigt med alla muslimer som lever p sjukpension.
Hller med dig om att vi ska vara mer restriktiva med bidrag. Pension r dock inget bidrag.
Citera
2024-08-21, 22:42
Medlem
Citat:
Jaha men d fr Muhamed inte 20.600 Netto varje mnad antar jag. Men han fr ven barnbidrag til alla 12 barn, bostadsbidrag och annat gtt, som gr Sverige till ett bra land fr honom att leva i.
Frstr inte vad det har att gra med ditt pstende om att man kan odla p balkongen.
Citera
2024-08-21, 22:49
Medlem
Citat:
Det var du som nmde garantipension.
Ja, och garantipension r ngot helt annat n det du tar upp.
Citat:
Mnniskor med normal iq kan odla mycket saker p balkongen. Vilka grnsaker som r bst till detta fr du google om du verkligen vill veta. Sen finns det mjligt att handla billigt i Lidl. Man kan ven kpa snart fre detta varor till ett billigt pris.
Det finns egentligen ingenting som man kan odla p balkongen fr att minska sina matkostnader.

Mjligen basilika, men det r knappast livsndvndigt. Sedan kan man sklart ha hundar och kanske smgrisar. Men glm att odling i en lgenhet kan minska matkostnaden.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-08-21 kl. 22:52.
Citera
2024-08-21, 23:09
Medlem
Citat:
Du r verkligen dum i huvudet.

Oregano
Grslk
Timjan
Citronmellis,
Salvia
Rosmarin
Jordgubbe
Bjrnbr
Kiwi
pple
Pron
Vindruva
Tomat
Potatis
Chilipeppar
Rabarber
Lk
Aubergine
Gurka
Vattenkrasse
Romansallat
Citron
Apelsin
Fikon
Nektarik
Oliv
Passionsfrukt

https://peabbostad.se/inredning-och-...lkongen-del-3/
Vad av det tnker du ska kunna mtta en familj?

Fikon och apelsin lr inte ge ngon vidare skrd. Och det blir knappast ngot som man kan leva p.

Men som du skriver, jag r vl dum i huvudet.
Citera
2024-08-22, 00:05
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Du r verkligen dum i huvudet.

Oregano
Grslk
Timjan
Citronmellis,
Salvia
Rosmarin
Jordgubbe
Bjrnbr
Kiwi
pple
Pron
Vindruva
Tomat
Potatis
Chilipeppar
Rabarber
Lk
Aubergine
Gurka
Vattenkrasse
Romansallat
Citron
Apelsin
Fikon
Nektarik
Oliv
Passionsfrukt

https://peabbostad.se/inredning-och-...lkongen-del-3/
Potatis r bland det mest kaloririka du rimligen kan odla utomhus om vi tar mitten av landet som referens. Majs eller sockerbetor kan vl g ocks.

Potatisen du fr p en kvadratmeter under ett r motsvarar typ en eller tv dagars kaloriintag fr en vuxen. Det finns ingen sans och reson i att odla i lgenhet fr att minska matkostnader, om det inte r ngon krydda med hgt kilopris.
I vrigt r det allt som oftast billigare och anvnda pengarna till att kpa maten av storpeoducenter som betalar mycket mindre fr att framstlla den.
Kolonilott och jordspade r mycket bttre alternativ om man ska hlla p sdr. D gr det kanske att f lnsamt, frutsatt att man inte har ett jobb att g till och har tid att kncka ryggen i ngot prland.

Ja, sjlvklart kan man odla lite mer exotiska grejer med hgre kilopris. Men jag tror man r lite fel ute om man prompt ska ta special men r villig att st p knna dussintals timmar per r fr att spara ngon hundring p sin hjd.
Senast redigerad av Kottkompott 2024-08-22 kl. 00:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in