Citat:
Ursprungligen postat av
Falcon1111
Jag lever numera ett relativt stillsamt liv, 50 + och enkla intressen.
Jag åker till jobbet, utför det som förväntas av mig, sällan övertid.
"Äger" mitt boende, eller har under 50 % belåning på min villa.
Så helt hanterbart men funderar på att betala in hela lånet.
Men till frågan...
Vart i samhället är det ont om pengar, kris???
Spelar ju ingen roll om man är på ICA, Mc Donalds, Cirkel K, COOP, Willys...
Alltså spelar ju ingen som helst roll vart man är, hur mycket folk som helst....
Vad gäller Bygg och Hantverk, alla dessa pickuper rullar ju varje morgon.
Hade det varit lite lite brist på pengar borde det ju inte vara så eller?
Alltså byggbolag och liknande bör väl kunna överleva 4-5 år med denna lilla dipp "hack i kurvan".
Ser inte särskilt många konkurser på kreditkollen.
Varför tjatas det så mycket om sänkt ränta? Har inte Sverige typ lägsta räntan???
Alltså vad är risken att sänka räntan i Sverige, som redan har oerhört låg ränta?
Jag tror vi bör behålla denna räntan, eventuellt höja till omvärldens ränta.
Vad har företagare i Sverige som riskerar konkurs gjort fel?
(Verkar vara oerhört få företag som gör konkurs)
Vad vill ni?
Alltså denna räntan vi har är väl helt ok?
Så min fråga är... Varför skall räntan sänkas när allt går som tåget?
Fullt på Elgiganten, fullt på ICA, fullt på COOP, fullt på MC Donalds....
Kan vi inte vänta och sänka om det blir typ kris...?
Just räntan har blivit en fråga folk pratar om då det blev en chock att man faktiskt måste betala för att låna pengar.
Nu är jag en av de torskarna som inte utnyttjade situationen, att låna max när det var gratis.
Så jag sitter i min 70talskåk(Som jag trivs i) och har bara några mille på banken. Men samtidigt så har nedgången inte påverkat mitt dagliga liv speciellt mycket.
Men jag ser och hör en del kollegor.
De kan inte förnya kontraktet på familjens andra leasingbil, fick välja mellan en skidresa till Alperna och en tailandsresa.
Samt att de får förklara för barnen att de inte kan få den senaste Iphonen i år utan de får nöja sig med förra årets modell.
Nu raljerar jag lite , men så ser det ut för meddelklassen.
Pratar vi de med lägre inkomster ser det lite annorlunda ut. Framför allt många som helt plötsligt ligger under gränsen för försörningstöd, då lönerna inte hängt med bidragsgränserna.
Eller de pensionärer som helt plötsligt får garantipension när den höjts snabbare än de intjänade pesnionerna.
Men den stora gruppen som gnäller är den meddelklass som vant sig med att leva lyxliv på lånade pengar och nu har fått betala det några år.
Samma med många företag, bland annat byggbranchen där folk kunnat plocka ut höga löner och vinster och nu när byggnationen dras ner så blir det kärvare.
Sitter man då på stökiga leasingkontrakt på firmabilen så får man dra ner på annat.
Har en granne som har pickupen kvar, men fått lämna in Teslan och förstått att det blev en resa till föräldrarnas sommarstuga i stället för spanienresan i somras.
Det börjar synas men någon kris som i gaza eller mali lär det inte bli, folk kommer inte svälta eller frysa ihjäl.