Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-18, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Skapa en tråd då? Eller tycker du det är jobbigt att axla det tunga ansvaret som det innebär att vara trådskapare på Flashback?
Har inte behörighet
Citera
2024-08-18, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Visst importeras en viss mängd mat från Ukraina men polska EU-bönder är inte så förtjusta i konkurrensen så de försinkar avsiktligt transporterna.

Du inser nog vad det kommer att innebära när/om Ukraina blir medlem i EU. Det kommer nog att bli stora spänningar inom EU.
Spänningar?? Det kommer att bli kraftig turbulens! Hoppas det dröjer minst 20 år till
Sen ska f-n inte Polen sätta käppar i hjulen för att vi ska få tillgång till Ukrainas mat. Vi importerar väl 2% typ😠
Citera
2024-08-18, 22:04
Medlem
Det är ju helt fantastiskt hur du har genomskådat hela ekonomin genom att bara gå en runda på stan! Om folk fortfarande trängs på Willys, då är ju allt annat bara småpotatis. Inflationen är väl bara något som medierna har hittat på för att ha något att skriva om när det inte händer något spännande på McDonald’s.

Och byggbranschen – alltså, så länge det finns en pickup kvar på vägarna och någon har en tumstock i fickan, så kan vi alla sova gott om natten. Konkurs är ju bara ett ord som latmaskar använder när de inte orkar gå upp på morgonen och kolla om det är kö till drive-thru.

Räntan, ja! Varför ens sänka den när det finns folk som fortfarande köper tre olika sorters ost till fredagspizzan? Vi kanske borde höja den tills ingen ens kan drömma om att köpa något annat än snabbnudlar, bara för att se hur mycket folk egentligen klarar av. Det är ju inte som att företag faktiskt behöver överleva eller något. Och om de gör det, ja då har de väl bara haft lite för kul med kreditkortet.

Men varför ens stanna där? Låt oss köra upp räntan till månen, så får vi se vilka som fortfarande orkar trängas på Elgiganten för den senaste tv:n. Kris? Nej, nej, så länge det är kö på Cirkel K och folk fortfarande har råd med en extra klick bearnaisesås till grillen, är vi lugna.

Kanske borde vi nominera dig till Riksbanken nästa gång, för med den här typen av skarpsynta analyser behövs ju verkligen inga komplicerade ekonomiska modeller. Vi kan bara höja räntan tills alla bilar stannar, för det är ju först då vi vet att folk verkligen är panka!
Citera
2024-08-18, 23:06
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Du ser aldrig lånetorskarnas räkningar, de handlar på Ica, köper lösbröst, lösnaglar och lösögonfransar. Åker till Thailand, köper nya bilar, telefoner och en massa skit för lånade pengar.. Och rätt vad det är så blir det skilsmässa, arbetslöshet och kronkalle knackar på. Men du ser inte det senare, du ser bara deras fasad utåt.

Stämmer bra. Ovanpå detta storhandlar folk med Klarna och beställer mat på samma sätt.

Det må gälla vuxet folk men jag tycker det är dags att se över hela kreditsystemet i Sverige. Lägre maxtak på krediterna och krav på säkerhet såsom bilar eller annat av värde i de fall det börjar gå åt helvete med betalningar.

Man får inte heller glömma att ett företag utåt kan verka gå hur bra som helst men i själva verket betalar man ut lönerna på lånade pengar och så vidare. Finns en anledning till att Kronofogden auktionerar ut diverse arbetsfordon och annat relaterat till arbete.
Citera
2024-08-19, 00:25
Medlem
TattooedFuckers avatar
Jag har köpt mitt hus för pengar från lägenhetsförsäljning + sålt företag så jag äger boendet till 100%

Har inga lån alls utan vill jag ha nåt så köper jag det .

Det folk ser är ens fasad . Utgår att det är lånade pengar ..... Ja menar jag har fasta kostnader på knappt 3000 kr / månad och då har jag ändå en helt ok lön är 35 år och lön på 43000 efter skatt och lägger undan 10-15000 varje månad och då har man ändå matkonto på runt 7000 kr och 10000 på nöjen

Det är inte svårt o spara pengar . Däremot hade jag gärna haft en inkomst på 100.000 igen men det är för mycket som spelar roll och jag ligger hellre på att jobba 30 timmar i veckan och ha ett liv än att ligga på 70-80 timmar på jobbet .
Citera
2024-08-19, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Stämmer bra. Ovanpå detta storhandlar folk med Klarna och beställer mat på samma sätt.

Det må gälla vuxet folk men jag tycker det är dags att se över hela kreditsystemet i Sverige. Lägre maxtak på krediterna och krav på säkerhet såsom bilar eller annat av värde i de fall det börjar gå åt helvete med betalningar.
Vad jag vet finns inget maxtak på krediter. Ganska vanligt när man tittar på Lyxfällan är att personen/personerna haft egentligen hanterbara skulder till en början, men senare kommit på den smarta idén att man kan ta snabblån för att betala räntorna så de kan fortsätta att shoppa. Tills det blir totalt ohållbart.

Och jag har sett flera som tar ihopbakslån (som är jättefiffigt om det används på rätt sätt) som till stora delar används för ny konsumtion istället för att betala lånen som var tänkt.

Man måste inse att kreditbolagen ser en ung kund som något perfekt att låna ut för mycket till, då de under lååång tid kan kräva tillbaka allt och lite till. En ung kund får sällan skuldsanering, något som kreditbolagen självklart ogillar.
Citera
2024-08-19, 16:33
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Nej jag bor inte i någon bajshydda eller "stuga i skogen" sorry om jag gjorde dig besviken.😄

Jag försökte uttrycka mig på ett målande sätt. Tycker din motvilja att gå in på detaljer visar att du visst bor i en håla och därmed en bajshydda…

Poängen jag försöker göra är att det är skillnad på att köpa villa i närförort i Stockholm eller i någon håla många mil ifrån. Det är inte imponerande att vara skuldfri i en håla , förstår du nu?
Citera
2024-08-20, 03:50
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad jag vet finns inget maxtak på krediter. Ganska vanligt när man tittar på Lyxfällan är att personen/personerna haft egentligen hanterbara skulder till en början, men senare kommit på den smarta idén att man kan ta snabblån för att betala räntorna så de kan fortsätta att shoppa. Tills det blir totalt ohållbart.

Och jag har sett flera som tar ihopbakslån (som är jättefiffigt om det används på rätt sätt) som till stora delar används för ny konsumtion istället för att betala lånen som var tänkt.

Man måste inse att kreditbolagen ser en ung kund som något perfekt att låna ut för mycket till, då de under lååång tid kan kräva tillbaka allt och lite till. En ung kund får sällan skuldsanering, något som kreditbolagen självklart ogillar.

Det där med maxtak tänkte jag på en egen erfarenhet. Skulle ta en dator på klarna för många år sen och blev nekad, kundtjänst rådde mig att ta en billigare variant. Tror första skulle gå på 19.000 men hittade en liknande för 16.000 och då gick det igenom. Så det verkar finnas någon form av gräns beroende på inkomst.

Ja, fy fan. Jag är glad att jag inte fick ta diverse lånmedel innan jag själv hamnade i skiten. Tidigare nämnda datorn, en telefon med abonemang samt fakturor från vården har gått till KF för min del efter jag stod inkomstlös några månader och allt bara fallerade. Det går att lösa en dag, det handlar inte om enorma summor. Men hade jag kunnat hade jag säkert känt att jag inte hade något annat val än att ta krediter för att betala räkningarna vilket hade resulterade i djupare skit, jag hade inte haft en chans att ha råd med allt detta. Tur att man har en väldigt snäll mamma och pappa som stod för hyra och mat denna period. Annars hade man hamnat på gatan.

För att förklara situationen så hade jag gått från 29 år till 30 år gammal.
Citera
2024-08-20, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Det där med maxtak tänkte jag på en egen erfarenhet. Skulle ta en dator på klarna för många år sen och blev nekad, kundtjänst rådde mig att ta en billigare variant. Tror första skulle gå på 19.000 men hittade en liknande för 16.000 och då gick det igenom. Så det verkar finnas någon form av gräns beroende på inkomst.
Naturligtvis har varje kreditinstitut någon form av hur mycket de max lånar ut.

Men det finns inget maxtak för krediter om man använder sig av flera kreditgivare. Låna femtiotusen där, tiotusen där, tjugotusen på ytterligare ett ställe.

Ett ungefärligt tak hos just Klarna kan man se om man loggar in. Kan tycka att det är lite provocerande att de tydligt visar hur mycket man (troligen) kan låna.
Citera
2024-08-20, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon1111
Jag lever numera ett relativt stillsamt liv, 50 + och enkla intressen.
Jag åker till jobbet, utför det som förväntas av mig, sällan övertid.

"Äger" mitt boende, eller har under 50 % belåning på min villa.
Så helt hanterbart men funderar på att betala in hela lånet.

Men till frågan...
Vart i samhället är det ont om pengar, kris???
Spelar ju ingen roll om man är på ICA, Mc Donalds, Cirkel K, COOP, Willys...
Alltså spelar ju ingen som helst roll vart man är, hur mycket folk som helst....

Vad gäller Bygg och Hantverk, alla dessa pickuper rullar ju varje morgon.
Hade det varit lite lite brist på pengar borde det ju inte vara så eller?

Alltså byggbolag och liknande bör väl kunna överleva 4-5 år med denna lilla dipp "hack i kurvan".
Ser inte särskilt många konkurser på kreditkollen.
Varför tjatas det så mycket om sänkt ränta? Har inte Sverige typ lägsta räntan???

Alltså vad är risken att sänka räntan i Sverige, som redan har oerhört låg ränta?

Jag tror vi bör behålla denna räntan, eventuellt höja till omvärldens ränta.

Vad har företagare i Sverige som riskerar konkurs gjort fel?
(Verkar vara oerhört få företag som gör konkurs)

Vad vill ni?
Alltså denna räntan vi har är väl helt ok?

Så min fråga är... Varför skall räntan sänkas när allt går som tåget?

Fullt på Elgiganten, fullt på ICA, fullt på COOP, fullt på MC Donalds....
Kan vi inte vänta och sänka om det blir typ kris...?

Just räntan har blivit en fråga folk pratar om då det blev en chock att man faktiskt måste betala för att låna pengar.
Nu är jag en av de torskarna som inte utnyttjade situationen, att låna max när det var gratis.
Så jag sitter i min 70talskåk(Som jag trivs i) och har bara några mille på banken. Men samtidigt så har nedgången inte påverkat mitt dagliga liv speciellt mycket.
Men jag ser och hör en del kollegor.
De kan inte förnya kontraktet på familjens andra leasingbil, fick välja mellan en skidresa till Alperna och en tailandsresa.
Samt att de får förklara för barnen att de inte kan få den senaste Iphonen i år utan de får nöja sig med förra årets modell.
Nu raljerar jag lite , men så ser det ut för meddelklassen.
Pratar vi de med lägre inkomster ser det lite annorlunda ut. Framför allt många som helt plötsligt ligger under gränsen för försörningstöd, då lönerna inte hängt med bidragsgränserna.
Eller de pensionärer som helt plötsligt får garantipension när den höjts snabbare än de intjänade pesnionerna.
Men den stora gruppen som gnäller är den meddelklass som vant sig med att leva lyxliv på lånade pengar och nu har fått betala det några år.
Samma med många företag, bland annat byggbranchen där folk kunnat plocka ut höga löner och vinster och nu när byggnationen dras ner så blir det kärvare.
Sitter man då på stökiga leasingkontrakt på firmabilen så får man dra ner på annat.
Har en granne som har pickupen kvar, men fått lämna in Teslan och förstått att det blev en resa till föräldrarnas sommarstuga i stället för spanienresan i somras.
Det börjar synas men någon kris som i gaza eller mali lär det inte bli, folk kommer inte svälta eller frysa ihjäl.
Citera
2024-08-20, 08:57
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1871
Det heter var saknas pengar, och du själv saknar pengar eftersom du inte äger ditt hus. Hallå…
Tydligen kan TS enkelt lösa ut ett lån på 2 miljoner så att han skulle sakna pengar verkar osannolikt.
Citera
2024-08-20, 16:22
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Jag försökte uttrycka mig på ett målande sätt. Tycker din motvilja att gå in på detaljer visar att du visst bor i en håla och därmed en bajshydda…

Poängen jag försöker göra är att det är skillnad på att köpa villa i närförort i Stockholm eller i någon håla många mil ifrån. Det är inte imponerande att vara skuldfri i en håla , förstår du nu?

Spelar det egentligen någonroll överhuvudtaget vad jag eller ngn annan skriver, då du oftast påstår att folk ljuger etc etc.
Skulle det göra skillnad om jag skrev hur mycket mitt hus är värderat till eller vart det ligger? Absolut inte. Du kommer att påstå att man ljuger och hittar på.

För det första så är ditt ordförråd tydligen inte fullt utvecklat med tanke på vilka ord du använder och för det andra så är det ingen idé att föra en diskussion med en person som inte har utvecklat sitt ordförråd tillräckligt.

Nu lägger jag ner denna diskussion så kan du fortsätta vara avundsjuk på personer för att du själv inte lyckas komma dit du vill, då är det lättare att kasta ord som den vilsna människa du är.
Med tanke på hur du är så kommer det säkert komma något omoget svar igen.
Men det bevisar bara vem du egentligen är. Ha ett underbart liv men förstår att det blir svårt för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in