2024-08-21, 21:40
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Mmm, då kan ju vi som var med på "den gamla goda tiden" konstatera att:
Inga westernserier öht.
Inga krigs- / WW2-serier öht.
Inga agentserier (går väl delvis upp i termen krig / WW2 iofs...).
Inga "superhjältar" (Möjligen Fantomen då, men ingen Stålmannen, Spindelmannen, Fantastiska Fyran, Batman osv).
Inga skräckserier öht.
Inga flygarserier (kanske även där egentligen kategorin krig / WW2 i stor utsträckning).
Inga tecknade "klassiker", dvs Robinson Crusoe, Skattkammarön, Don Quijote osv.
Inga sportserier öht.
Inga "riktiga stora album". Förr var det inte helt omöjligt att få tag på Kalle Ankas Bästisar, Asterix eller Lucky Luke på varuhusliknande affärer som Coop o d.
Av humortidningar fanns det tydligen BARA 91:an. Borta är t ex Pyton, Åsa-Nisse, Serieparaden, Brök, Lilla Fridolf, Svenska MAD, Knasen och en hel drös till. (Jag kan dock tillägga att jag hittade Helge i mitt lokala Hemköp när jag kollade idag! EN enda stackars ensam tidning, bokstavligen bara ett ex kvar... Ingen 91:an här dock.)
Tjej-serietidningar har ju alltid haft ett relativt smalt utbud. Men bara Min Häst kvar alltså, klassiker som Starlet eller (i rätt stor utsträckning) Acke long gone.
Verkar ju också som att många tidningar med flytande gränser mellan (mest) barn / ungdom / humor / lite spännande, alltså "bara serier", eller vad man ska kalla det, har försvunnit. Typ Rosa Pantern, Hacke Hackspett, Bobo, Goliat, Barna Hedenhös, Magnum, Snobben osv osv osv.
Renodlade "vuxen"-serietidningar som Epix, Tung Metall, Elixir och Galago fanns väl också att köpa i vanliga affärer förr.
Ett mer varierat utbud går att hitta på Pressbyrån...
Agent X9 finns fortfarande kvar. Likaså Knasen. Pondus och Uti vår hage går att hitta där och i vissa butiker även Herman Hedning.
Större Album som nyutgivningar av Asterix går också att hitta där. Annars så är det nog bokhandlare som kan ha den typen av serier.
Galago tror jag inte räknas som serietidning i deras utbud, utan mer som kulturtidskrift.
Men ja. Många tidningar har försvunnit med tiden.
Och då (nästan) allt ligger under Egmont numera, så är det de som bestämmer om en tidning ska fortsätta eller inte.
Citera
2024-08-21, 22:17
Medlem
Citat:
Mmm, då kan ju vi som var med på "den gamla goda tiden" konstatera att:
Ja, det är färre titlar än förr men jag svarade på påståendet att serier är borta från butikshyllorna och
att det därför inte går att köpa för att lära ungarna att läsa serier.

"Bara någon Bamse dyker upp" skrevs det.

För skojs skull kollade jag min Coop idag.

KAP 554 till 560 + en KAP special
3 olika Bamsetitlar
Min Häst
87:an
Hälge
Uti vår hage
Pondus
KA Klassiker
Lasse-Maja
Och så mellan 15-20 av Lego, Barbie, Disneyprinsessor, Pixar Bilar och så vidare

Utbudet är till stor del inriktat mot yngre barn med alla dessa inplastade tidningar med medföljande leksaker.

Det fanns ingen KA & Co och ingen Fantomen på min Coop. Två titlar som annars brukar vara rätt vanliga
Citera
2024-08-21, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Ett mer varierat utbud går att hitta på Pressbyrån...
Jo. Fast just den här lilla avgränsade delen av diskussionen om seriernas försvinnande / sämre tillgänglighet (jag har själv fem mil till närmsta Pressbyrån...!) gällde ju "vanliga affärer". Alltså fenomenet att generationerna födda före millennieskiftet exponerades för och kunde be föräldrarna snällt om en blaska när man var och handlade på ungefär vilket lokalt Konsum, Ica och Nisses Närlivs som helst!
Nu fanns det ju onekligen en del tidningar kvar än idag. Men det var en klar övervikt på rena barntidningar med medföljande leksak a´la Lego, Frost, Paw Patrol, Star Wars Kids osv.

Citat:
Galago tror jag inte räknas som serietidning i deras utbud, utan mer som kulturtidskrift.
Galago fanns hur som helst inte heller i utbudet bland "riktiga" tidskrifter...

Citat:
Och då (nästan) allt ligger under Egmont numera, så är det de som bestämmer om en tidning ska fortsätta eller inte.
Förvisso. Men om en tidning går som tåget och genererar en massa vinst så lägger de väl INTE ner den, resonerar jag. M a o att dagens tolvåringar faktiskt INTE köper Åsa-Nisse eller Tarzan som vi gjorde på min tid.
Citera
2024-08-21, 22:42
Medlem
Citat:
Förvisso. Men om en tidning går som tåget och genererar en massa vinst så lägger de väl INTE ner den, resonerar jag. M a o att dagens tolvåringar faktiskt INTE köper Åsa-Nisse eller Tarzan som vi gjorde på min tid.
Jag gissar att tolvåringar idag köper "Goal" istället, fotbollsmagasinet. Eller "Fortnite", tidningen som kopplar till dataspelet.
Citera
2024-08-21, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Ja, det är färre titlar än förr men jag svarade på påståendet att serier är borta från butikshyllorna och
att det därför inte går att köpa för att lära ungarna att läsa serier.

"Bara någon Bamse dyker upp" skrevs det.
Jo, "Bara någon Bamse" är ju en överdrift från JagandeBjornen´s sida. Men det ÄR markant tunnare utbud numera. Kolla min sammanställning över bl a hela genrer inom serietidningsvärlden som försvunnit spårlöst från vanliga butiker! Du sätter inte en "Pixar Bilar" i händerna på en 12-årig kille idag på samma sätt som den pojken självklart fick en Buster eller Seriemagasinet på min tid!
Citera
2024-08-21, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Jag gissar att tolvåringar idag köper "Goal" istället, fotbollsmagasinet. Eller "Fortnite", tidningen som kopplar till dataspelet.
Ja exakt. SERIER i det klassiska segmentet som våra generationer kände det håller på att förtvina! Det har mer eller mindre spjälkats upp till renodlade barntidningar ingen människa över nio har intresse av att läsa och konstnärliga "vuxenserier" i album / bokform av Mats Jonsson och Nina Hemmingsson. Och det senare kan du INTE köpa på närmsta Coop Nära!
Citera
2024-08-22, 17:19
Medlem
Citat:
Renodlade "vuxen"-serietidningar som Epix, Tung Metall, Elixir och Galago fanns väl också att köpa i vanliga affärer förr.
Jajamän, allt det du räknade upp i ditt inlägg fanns i vanliga butiker. 👍
Citera
2024-08-22, 19:59
Medlem
schizophrenias avatar
Är det någon som har något foto på en gammal serietidningshylla i affären, snabbköpet e.d. från förr, från 50-, 60-, 70- eller 80-talet? Vore rätt kul att se!
Citera
2024-08-22, 21:31
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:

Ja, ännu på 1980-talet kunde man t.o.m. hitta privattryckta serietidningar närmast av fanzinekaraktär i Pressbyrån och dagligvaruhandeln, som Per-Magnus Söders Tilt och Mikael Oskarssons Unika serier. Det fanns ett slags must carry-princip som innebar att även små tidningar med obetydlig upplaga skulle ha rätt till distribution av Presam. Rolf Classon har vittnat om hur det gick till när de första numren av Galago kom ut:

Citat:
Vi kunde på 1980-talet gå upp till Presam och säga att vi vill ge ut Galago och de svarade: "Jaha, hur många exemplar och till vilka butiker?". Sedan fick vi sitta med en lista över butiker för att titta var exempelvis Kalle Anka sålde bra. Då lade vi tio exemplar där.

Men att så många titlar skulle rymmas inte bara i själva Pressbyrån utan också i dagligvaruhandelns mindre tidningshyllor blev ett problem för återförsäljarna, och de stora förlagen (främst Bonniers) tyckte inte heller om att behöva trängas med allsköns uppstickare och betala för konkurrenters distribution. År 1992 delades därför Presam upp i två bolag, Tidsam för de stora förlagens stora titlar och Predab för de mindre.

Predab gick dock i konkurs efter bara ett år, och Tidsam beslöt då att börja utestänga andra förlag än sina ägare från distributionsnätet. Enligt Horst Schröder innebar detta att 400 tidningar och drygt 150 förlag prompt tvingades bort från tidskriftsmarknaden vid 1990-talets början, däribland Epix-förlagets alla tidningar. Samtidigt hade Sverige en lågkonjunktur som säkert bidrog till att även de stora förlagens serietidningstitlar också tog stryk.

Om detta kan man läsa bl.a. i Robert Amans bok Serier för vuxna och i den ganska nyutkomna samlingsvolymen med Ulf Janssons serie Box 19008. I den sistnämnda återtrycks en folder skriven av Horst Schröder (som även stämde Tidsam för brott mot konkurrenslagstiftningen, men förlorade) och som framför allt angriper Bonniers fula agerande i frågan. Schröder talar där rentav om hur Bonniers bedriver "etnisk rensning" av tidskriftsmarknaden, ett ordval som den försiktige Aman undviker att citera i sin förlagshistoria om Epix.
Citera
2024-08-23, 16:41
Citat:
Jo, "Bara någon Bamse" är ju en överdrift från JagandeBjornen´s sida. Men det ÄR markant tunnare utbud numera. Kolla min sammanställning över bl a hela genrer inom serietidningsvärlden som försvunnit spårlöst från vanliga butiker! Du sätter inte en "Pixar Bilar" i händerna på en 12-årig kille idag på samma sätt som den pojken självklart fick en Buster eller Seriemagasinet på min tid!

Jag syftar på ett torg här där det både ligger en medelstor Coop, medelstor ICA Supermarket och en medelstor Hemköp. Av dessa tre är det bara Coop som har några Bamse, resterande butiker har sedan något år tillbaka endast veckotidningar och Kvällstidningar.

Det ser såklart annorlunda ut om man besöker de större Ica/City gross eller Coop-butikerna utanför stadskärnorna. Där finns fortfarande de flesta titlar som alla fall Egmont ger ut. Pressbyrån har också lite fler titlar, en större Pressbyrå kan även husera med nytryckta upplagor av t.ex. Asterix.
Citera
2024-08-23, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Jag syftar på ett torg här där det både ligger en medelstor Coop, medelstor ICA Supermarket och en medelstor Hemköp. Av dessa tre är det bara Coop som har några Bamse, resterande butiker har sedan något år tillbaka endast veckotidningar och Kvällstidningar.
Jo, jag bor också på ett ställe där det (i centralorten) finns medelstort Coop, ICA, och Hemköp, dock inte vid samma torg. T o m tobaks- / spel- / tidnings-affären stängde för några år sedan... Och ja, Coop verkar också här ha lite, med betoning på lite..., större utbud på tidningar generellt.
Däremot liknar utbudet här mer det byggare bob tog upp.
Men grejen är att det ser nog ut så på de flesta småorter i Sverige idag. Ungarna har helt enkelt börjat kolla Youtube och spela dataspel istället för att jaga serier. Av olika orsaker.

Citat:
Det ser såklart annorlunda ut om man besöker de större Ica/City gross eller Coop-butikerna utanför stadskärnorna. Där finns fortfarande de flesta titlar som alla fall Egmont ger ut.

Jo, men även där är det MÄNGDER med tidningar som försvunnit. Och som sagt hela genrer som är spårlöst borta! Också som sagt, hela segmentet "serier som barn över nio har intresse av att läsa" har nästan raderats! Det finns typ bara Kalle, 91:an, Uti vår hage och Hälge kvar i en "vanlig" affär. BOKSTAVLIGT talat fyra tidningar att välja mellan. En unge mellan åtta och femton på 80-talet hade snarare 40 att botanisera mellan i tidningshyllan!

Citat:
Pressbyrån har också lite fler titlar, en större Pressbyrå kan även husera med nytryckta upplagor av t.ex. Asterix.
Ja, även om jag numer bor i en by på landet så växte jag upp i en Stockholmsförort. Det fanns en skitstor tidningsaffär i Gallerian, ungefär vid uppgången från station Kungsträdgården. Tidskrifter från golv till tak ungefär... PLUS div renodlade "comics"-butiker i sta´n. PLUS en drös som handlade med begagnade serieblaskor! Jag hade till slut köpt upp nästan hela Svenska MADs utgivning från senare halvan av 80-talet för tre kr styck på den där affären på..., Katarina Bangata var det väl? Man gick upp en halvtrappa från gatuplan.
MEN, så ser det inte riktigt ut utanför våra tre storstäder. Och inte ens i dem är ungarna i dagens läge lika tillvanda på att läsa serier till vardags som vi var!
Citera
2024-08-23, 18:56
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Ja, Jaa, jag tror faktiskt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in