2023-07-29, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Du uttalar dig som om du visste hur alla lokala ICA- och Konsumhandlare agerade i början av 80-talet. Vill då påpeka att jag köpte såväl Prärie-nytt som Silverpilen vid den tiden i en liten lokal ICA-affär som fanns i en mindre centralort (som aldrig har varit municipalsamhälle, köping eller stad). Alltså, det fanns definitivt andra vilda västern-tidningar där än Tomahawk och Westernserier.
Då satsade din ICA-handlare på de tidningarna då... Så såg det definitivt INTE ut överallt!
Citera
2023-08-02, 13:48
Medlem
Kollade i seriehyllan i stormarknaden häromdagen. Var förvånad över att Agent X9 fortfarande ges ut. Däremot tycker jag priserna var hutlöst dyra. Det mesta kostade väl 70-80 kr, tror Hälge kostade runt 60 kanske. Det tycker jag är lite väl saftigt för något man läser ut på mindre än en timme.
Däremot händer det att man köper serietidningar på loppis ibland.
Citera
2023-08-02, 16:00
Medlem
Köpte en "Humorkavalkad" idag, bara för att ...

Den kostade 69:50 kr

Det stämmer det där med styckepriset. En Kalle Anka & Co kostade 7 kronor år 1985. SCB:s omräknare för inflationen ger att det motsvarar 18.50 kronor idag, år 2023. Men KA & Co kostar 42 kronor idag. Dubbelt upp ungefär alltså.

Det kan möjligen vara att de fasta kostnaderna för att producera en serietidning måste delas ut på färre exemplar totalt.
Citera
2023-08-02, 16:08
Bannlyst
Det är roligt att denna tråd startades 2011 och fråganställningen var om serier håller på dö ut.
Idag 12 år senare känns det som att serier har tagit över helt!
Citera
2023-08-03, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Köpte en "Humorkavalkad" idag, bara för att ...

Den kostade 69:50 kr

Det stämmer det där med styckepriset. En Kalle Anka & Co kostade 7 kronor år 1985. SCB:s omräknare för inflationen ger att det motsvarar 18.50 kronor idag, år 2023. Men KA & Co kostar 42 kronor idag. Dubbelt upp ungefär alltså.

Det kan möjligen vara att de fasta kostnaderna för att producera en serietidning måste delas ut på färre exemplar totalt.
Blev nyfiken och kollade lite gamla tidningar hemma vad de mostvarar i dagens penningvärde. Mer eller mindre allt ligger mellan 18-25 kr, vissa ännu lägre som t.ex. Helan & Halvan på 70-talet, Silverpilen och Apache 1980 som ligger runt 15-16 kr. Vissa specialnummer med Spindelmannen, Stålmannen och Batman från 80-talet och 1990 ligger väl uppemot 30-40 kr, men i de fallen rör det sig om närmare 100 sidor. Även Westernserier och Tarzan & Co ligger på 30 kr om man jämför, men det var också tjockare tidningar.

Jämför man Julalbum, har med Fantomen och Kronblom från 1980-talet, så motsvarar det runt 50 kr. Köpte själv Fantomens julalbum sist och det gick på 99 kr nu för tiden.
Ett Asterix-album 1985 kostade ca 25 kr vilket mostvarar 65 kr i dagens värde. Nya Asterix verkar ligga på runt 120 kr idag.

Hade serietidningar fortfarande kostat runt 20-30 kr hade jag gärna köpt några lite då och då.
Citera
2024-07-15, 14:15
Flera affärer utom de större butikerna har tagit bort nästan alla serier ur hyllan, bara någon Bamse-tidning dyker upp ibland.
Inte bara intresset för serier minskar utan även möjligheten att faktiskt köpa dem.
Citera
2024-08-01, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Flera affärer utom de större butikerna har tagit bort nästan alla serier ur hyllan, bara någon Bamse-tidning dyker upp ibland.
Inte bara intresset för serier minskar utan även möjligheten att faktiskt köpa dem.
De flesta prenumererar väl? Bra mycket billigare än att köpa ett lösnummer i nån butik.

Citat:
Ursprungligen postat av EnglaPersson
Det är roligt att denna tråd startades 2011 och fråganställningen var om serier håller på dö ut.
Hur menar du då? Läser barn och ungdomar serier numera?
Senast redigerad av HORSVERIGE 2024-08-01 kl. 19:59.
Citera
2024-08-02, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Vad är "större butik"? En normal Coop har mängder med serietidningar i sin tidningshylla.

Bara för saken skull ska jag räkna på hur det ser ut augusti 2024 nästa gång jag handlar.
Citera
2024-08-19, 18:15
Medlem
Citat:
Vad är "större butik"? En normal Coop har mängder med serietidningar i sin tidningshylla.

Bara för saken skull ska jag räkna på hur det ser ut augusti 2024 nästa gång jag handlar.
18 dagar har passerat. Hur många tidningar hade de?
Citera
2024-08-20, 16:58
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnglaPersson

Ja, man blir glad om något överlever i digitaliseringens tidevarv, sen har vi ju haft lite retro-trend de senaste 10 åren, vilket säkert spelar in. Humorserier med folklig lyteskomik som Uti vår hage och 91:an har dessutom en tendens att gå hem hos alla generationer eftersom karaktärerna/ figurerna har hög igenkänningsfaktor då karaktärerna ofta påminner om folk man känner IRL.
Citera
2024-08-20, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
18 dagar har passerat. Hur många tidningar hade de?
Tack för att du påminde mig.

Minnet är bra men kort

Det blev en Willys

7 olika Kalle Anka Pocket
4 olika sorters Bamse
91an
KA & Co
Fantomen
Lasse-Maja
Min Häst
Pokemon
Sedan ca 10 olika tidningar som Lego, Barbie, Paw Patrol, Pixar Bilar, Frost osv ... det var en stor hög med dem lite huller om buller

(ja jag tog ett foto i butiken och har räknat nu från det)
Citera
2024-08-21, 19:39
Medlem
Citat:
Tack för att du påminde mig.

Minnet är bra men kort

Det blev en Willys

7 olika Kalle Anka Pocket
4 olika sorters Bamse
91an
KA & Co
Fantomen
Lasse-Maja
Min Häst
Pokemon
Sedan ca 10 olika tidningar som Lego, Barbie, Paw Patrol, Pixar Bilar, Frost osv ... det var en stor hög med dem lite huller om buller

(ja jag tog ett foto i butiken och har räknat nu från det)
Mmm, då kan ju vi som var med på "den gamla goda tiden" konstatera att:
Inga westernserier öht.
Inga krigs- / WW2-serier öht.
Inga agentserier (går väl delvis upp i termen krig / WW2 iofs...).
Inga "superhjältar" (Möjligen Fantomen då, men ingen Stålmannen, Spindelmannen, Fantastiska Fyran, Batman osv).
Inga skräckserier öht.
Inga flygarserier (kanske även där egentligen kategorin krig / WW2 i stor utsträckning).
Inga tecknade "klassiker", dvs Robinson Crusoe, Skattkammarön, Don Quijote osv.
Inga sportserier öht.
Inga "riktiga stora album". Förr var det inte helt omöjligt att få tag på Kalle Ankas Bästisar, Asterix eller Lucky Luke på varuhusliknande affärer som Coop o d.
Av humortidningar fanns det tydligen BARA 91:an. Borta är t ex Pyton, Åsa-Nisse, Serieparaden, Brök, Lilla Fridolf, Svenska MAD, Knasen och en hel drös till. (Jag kan dock tillägga att jag hittade Helge i mitt lokala Hemköp när jag kollade idag! EN enda stackars ensam tidning, bokstavligen bara ett ex kvar... Ingen 91:an här dock.)
Tjej-serietidningar har ju alltid haft ett relativt smalt utbud. Men bara Min Häst kvar alltså, klassiker som Starlet eller (i rätt stor utsträckning) Acke long gone.
Verkar ju också som att många tidningar med flytande gränser mellan (mest) barn / ungdom / humor / lite spännande, alltså "bara serier", eller vad man ska kalla det, har försvunnit. Typ Rosa Pantern, Hacke Hackspett, Bobo, Goliat, Barna Hedenhös, Magnum, Snobben osv osv osv.
Renodlade "vuxen"-serietidningar som Epix, Tung Metall, Elixir och Galago fanns väl också att köpa i vanliga affärer förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in