2024-08-21, 10:06
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Tidningsartikel från tiden för mordet: https://www.newspapers.com/article/daily-independent-journal/104543933/
Läslig och läsvärd.
Övriga länkar till gamla artiklar kan inte jag läsa. Låsta?

Citat:
Ursprungligen postat av Tradestreet
Information från tidningarna finns på sidan 1 i tråden.
De skulle flytta till Schweiz.
Men de skulle först åka hem till Sverige.

Håller med om artikeln från Aftonbladet är svårläst då orden sitter ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Jag har läst i de amerikanska länkarna som presenterades tidigare här i tråden. Det står även i nekrologen över Gunnar F., att de hade bott och arbetat i New York först, sen flyttat till Californien och nu under hösten 1973 var på väg att flytta tillbaka hem till Sverige. Nina F. var hemma med dottern och packade samtidigt för Sverige-flytten. Hon hade haft besök i hemmet under förmiddagen, av flyttkarlar och någon mäklare, medan maken var på arbetet.

Jag har inte läst om de amerikanska artiklarna utan väntar på mer information om den 75-årige häktade mannen. Han har beskrivits som "ströarbetare" men vi lär få mer information om honom, hans liv och levere. Är det den häktade mannen så var han 24 år här han begick detta mord. Mordet var så grovt och grymt att vi antagligen kommer att får "kalla fall" avslöjade snart. Ingen startar sitt liv som mördare med ett sådant här överfall. Inte heller nöjer han sig efter att ha begått ett sådant här brott, "klarat sig" undan och bara njuta av det enda minnet.

Dottern hittades inlåst i ett rum på eftermiddagen när maken/pappan kom hem efter arbetet och hittade frun.

Länkarna till de amerikanska sidorna finns i trådstraten här i artiklarna i Expressen och Aftonbladet.

Ni har säkert rätt.
I länken jag kan läsa står om deras kommande flytt till SF, men den flytten kan ha varit högst tillfällig.
Citera
2024-08-21, 10:30
Medlem
Sådana här mord är ovanliga, när kvinnor
mördas så är det oftast deras partner som
är skyldig. Nu verkar det ha dykt upp en galning
ur skuggorna, han hade inget med kvinnan att göra
Citera
2024-08-21, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Läslig och läsvärd.
Övriga länkar till gamla artiklar kan inte jag läsa. Låsta?

Ni har säkert rätt.
I länken jag kan läsa står om deras kommande flytt till SF, men den flytten kan ha varit högst tillfällig.

Jag la in en artikel att starta med för intresset att man lyckats gripa en man för det gamla mordet. Samtidigt skrev en annan person och stratade det som sen blev denna artikel. Jag vet inte hur många länkar från de svenska artikelarna till de amerikanska media och polisens pressmeddelande som förlorat.

Den här tråden har som väl är sanerats från en diskussion om mordoffrets anhöriga och de övriga målägarna. En annan, eller flera,tycker det var synd att sätta dit en "åldrig" man för ett så här gammalt mord och jämförde med Hitlers maskinskriverskor under WW2. Den skribenten anser att sådana gamla brott ska man ha överseende med och därtill avskrev han "maskinskriverskornas" ansvar. De var så unga när de begick något de inte kunde veta att de gjorde ...

Som om den nu häktade mannen i Idaho var som en ovetandes busunge när han mördade Nina Fischer 1973. Han var 26 år gammal och efter överfallet övergreppen så sköt han henne med tre skott.

Jag hoppas att man kan avslöja fler brott han har begått. Och att mer skrivs om honom och hans liv.
Citera
2024-08-21, 14:20
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Mördaren är 75 år. 51 år sedan mordet begicks

Hur högt upp i åldern ska man rättsförfölja någon?

Känns lite som de där 90+ damerna" som jagades för att de arbetade som maskinskriverskor under hitlertiden

Alla har ju gjort fel någon gång i livet.
Det måste vara något fel på dig...? Det här handlar inte om ett fel. Alla kalla det för ett fel är bara så sjukt.
Nina blev brutalt våldtagen och mördad, skjuten med 3 skott.
Synd att han inte togs tidigare så att han hade fått dödsstraff.

Du har tydligen inte en aning om vad "de där 90+ damerna gjorde.
Dom var väl medvetna om vad som pågick och medverkade till att så många dog.
1943 var en av dom 18 år och jobbade som sekreterare åt chefen för nazisternas koncentrationsläger Stutthof utanför Gdansk i nuvarande Polen. 10 505 dödades i det lägret och stanken från brännugnarna och människor som brändes även utomhus när ugnarna var fulla låg tung över lägret.
Det hade hon knappast missat.
Läs på lite innan du uttalar dig.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/99-aringen-var-sekreterare-i-koncentrationslager-nu-doms-hon-kan-vara-sista-rattegangen
Citera
2024-08-21, 14:48
Medlem
Sam.adamss avatar
Citat:

Känns lite som de där 90+ damerna som jagades för att de arbetade som maskinskriverskor under hitlertiden

För det första är det stor skillnad på att skriva maskin och att kallblodigt våldta och sedan skjuta någon med tre skott. Att förövaren fått leva 50 år i "frihet" sedan dådet rättfärdigar inte på NÅGOT sätt att denne ska slippa påföljder av just denna anledning samt "ålderdom". Rannsaka dig själv.
Citera
2024-08-21, 15:47
Medlem
rikastistorstans avatar
Mer info om mördarens liv före och efter mordet och mindre fokus på den stackars dottern, tack!

Fan vad många sjuka psykopater och mördare det fanns i USA på 70 och tidiga 80-talet. DNA och kameror verkar ha haft en bra avkylande effekt. Åtminstone på fenomenet lustmördare.
Citera
2024-08-21, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThenSwenskeArgus
Släkt med jude Fischers från Sundsvall vars mest kände medlem var Tomas Fischer?

Är det verkligen den fråga du tycker är mest intressant här? I ett 50 år gammalt sexmord så är din första fråga om offret eventuellt var judinna?

On topic så är det fantastiskt att de faktiskt har lyckats komma vidare och lösa fallet. Ska bli intressant att se om det är en one off incident eller om de har lyckats avslöja en serieförbrytare.
Citera
2024-08-21, 15:57
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Jo, det är det.
Dottern levde i anonymitet fram tills ungefär igår. När främlingar fick för sig att det var relevant att börja länka till hennes LinkedIn, skriva ut bostadsort och intressera sig för hennes civilstånd. Enbart för att hennes mammas mördare hittats 50 år senare.

Bevisligen trivs hon inte med det - annars hade hon inte raderat sin profil. Jag anser inte att det handlar om ett fall där allmänintresset rörande det tvååriga brottsoffrets personuppgifter överväger hennes rätt till integritet.
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Varför hänga ut ett brottsoffer drygt 50 år efter brottet? Hon vara endast två år när mammans mördare låste in henne i rummet intill. Kvinnan tycker uppenbarligen inte om uppmärksamheten kring sin person eftersom hon raderar konton på nätet.
Låt henne vara ifred. Hon har lidit nog.

Vill veta mer om mördaren. Han har troligen gjort mer i sitt långa över 50 åriga fria liv.
Hoppas hans DNA hittas i andra fall så fler familjer kan få ett avslut.
Citera
2024-08-21, 17:23
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:

Känns lite som de där 90+ damerna som jagades för att de arbetade som maskinskriverskor under hitlertiden

Efterlevande får först nu en förklaring och klart de förtjänar det. Den sadistiska kåtbocken förtjänar att ruttna i fängelse, oavsett om han hade hamnat där som 24-åring eller som nu 75-åring. Han kan vara tacksam att han fick 51 år i frihet.

En jävla skillnad mellan att skriva maskin och spänna på någon och sedan binda och skjuta.

Alla har gjort fel...??? Är du helt slut? Han mördade en person och har lyckats hålla sig undan i 51 år.
Citera
2024-08-21, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Är det verkligen den fråga du tycker är mest intressant här? I ett 50 år gammalt sexmord så är din första fråga om offret eventuellt var judinna?

On topic så är det fantastiskt att de faktiskt har lyckats komma vidare och lösa fallet. Ska bli intressant att se om det är en one off incident eller om de har lyckats avslöja en serieförbrytare.
Det är mycket som är intressant med det här fallet, detta är bara en aspekt, resten har jag kunnat läsa mig till.
Citera
2024-08-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det måste vara något fel på dig...? Det här handlar inte om ett fel. Alla kalla det för ett fel är bara så sjukt.
Nina blev brutalt våldtagen och mördad, skjuten med 3 skott.
Synd att han inte togs tidigare så att han hade fått dödsstraff.

Du har tydligen inte en aning om vad "de där 90+ damerna gjorde.
Dom var väl medvetna om vad som pågick och medverkade till att så många dog.
1943 var en av dom 18 år och jobbade som sekreterare åt chefen för nazisternas koncentrationsläger Stutthof utanför Gdansk i nuvarande Polen. 10 505 dödades i det lägret och stanken från brännugnarna och människor som brändes även utomhus när ugnarna var fulla låg tung över lägret.
Det hade hon knappast missat.
Läs på lite innan du uttalar dig.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/99-aringen-var-sekreterare-i-koncentrationslager-nu-doms-hon-kan-vara-sista-rattegangen
Och vad skulle hon na gjort åt det? Sagt åt dem att sluta? Tänk lite grann innan du uttalar dig
Citera
2024-08-22, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Den högra är sambon och hennes barn. Hon hade en revers om 240 k som han hade bekräftat (skrivit på) från sjuksängen några månader innan han dog. Arvingarna bestred denna revers. Därav den märkliga dödsannonsen.

Gunnar hade inte några större tillgångar när han dog, ca 600 k netto.

Då var jag kanske inne på rätt spår, men var de verkligen sambor, inte särbor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in