2024-08-20, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Jo, det är det.
Dottern levde i anonymitet fram tills ungefär igår. När främlingar fick för sig att det var relevant att börja länka till hennes LinkedIn, skriva ut bostadsort och intressera sig för hennes civilstånd. Enbart för att hennes mammas mördare hittats 50 år senare.

Bevisligen trivs hon inte med det - annars hade hon inte raderat sin profil. Jag anser inte att det handlar om ett fall där allmänintresset rörande det tvååriga brottsoffrets personuppgifter överväger hennes rätt till integritet.
Men det är din åsikt och din åsikt är inte viktig. Ja det är rätt man skriver namn i detta fallet.
Citera
2024-08-20, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Ännu en som vill luras. Magdalena är inte gift utan sambo.

Jag vill inte 'luras' eller 'hänga ut' dotter till den mördade svenska kvinnan. Jag vill bara påpeka att hon lever och har inte en aning om hennes vuxenliv. Men som jag skriver så är det begripligt att hon blir berörd när en misstänkt mördare har häktats. På andra sidan jordklotet.

Jag har tidigare framfört att jag anser att det är av vikt att mordet prövas rättsligt då mannen, Gunnar F. (numera avliden) och den vid mordet lilla dottern, faktiskt är brottsoffer. Familjen var på väg att flytta hem till Sverige då Nina Fischer mördades. Mördaren bör dömas att betala skadestånd till Gunnar F. och dottern Magdalena samt ersätta dödsboet för alla begravningskostnader samt transporten hem till Sverige av den mördade kvinnan.

Jag lyfte fram att Gunnar F. var framgångsrik affärsman och fortsatte verka som sådan resten av sitt liv.

Det är ointressant om brottsoffret är gift eller sambo eller särbo. Mer intressant är om mördaren har varit framgångsrik i sitt liv. Har han under de 50 åren som han levt haft framgångar i sitt sociala liv? Har han bildat familj? Har han haft någon yrkeskarriär att höra om? Har han barn som nu ska hantera vad deras far gjort?
Citera
2024-08-20, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Mördaren är 75 år. 51 år sedan mordet begicks

Hur högt upp i åldern ska man rättsförfölja någon?

Känns lite som de där 90+ damerna som jagades för att de arbetade som maskinskriverskor under hitlertiden

Alla har ju gjort fel någon gång i livet.
Nej, inte så jävla fel!
Citera
2024-08-20, 22:01
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Jag vill inte 'luras' eller 'hänga ut' dotter till den mördade svenska kvinnan. Jag vill bara påpeka att hon lever och har inte en aning om hennes vuxenliv. Men som jag skriver så är det begripligt att hon blir berörd när en misstänkt mördare har häktats. På andra sidan jordklotet.

Jag har tidigare framfört att jag anser att det är av vikt att mordet prövas rättsligt då mannen, Gunnar F. (numera avliden) och den vid mordet lilla dottern, faktiskt är brottsoffer. Familjen var på väg att flytta hem till Sverige då Nina Fischer mördades. Mördaren bör dömas att betala skadestånd till Gunnar F. och dottern Magdalena samt ersätta dödsboet för alla begravningskostnader samt transporten hem till Sverige av den mördade kvinnan.

Jag lyfte fram att Gunnar F. var framgångsrik affärsman och fortsatte verka som sådan resten av sitt liv.

Det är ointressant om brottsoffret är gift eller sambo eller särbo. Mer intressant är om mördaren har varit framgångsrik i sitt liv. Har han under de 50 åren som han levt haft framgångar i sitt sociala liv? Har han bildat familj? Har han haft någon yrkeskarriär att höra om? Har han barn som nu ska hantera vad deras far gjort?

Bra info!

Men vilken är källan till
"Familjen var på väg att flytta hem till Sverige då Nina Fischer mördades. "

Jag läser att de skulle flytta till San F.
Citera
2024-08-20, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Märkligt att han lever så lång tid efteråt.
Brukar inte sådana där gärningsmän supa
i hjäl sig, när de inser vad de ställt till med
Märkligt att tråden mest handlar om den då två åriga dottern och offrets man, men inte om mördaren.

Jag håller med en tidigare skribent att det låter märkligt att han binder, våldför sig och mördar Nina. För att sedan leva ett laglydigt liv. Om det inte är så att de hade ngn slags relation till varandra innan.
Citera
2024-08-20, 22:38
Medlem
Mördaren ser ut som en ointelligent individ. Synd bara att han inte åkte fast på 70-talet då han kunde ha avrättas.
Citera
2024-08-21, 04:58
Medlem
Skönt att de tar de gamla fallen på allvar. De har löst runt 700 800 kalla fall med hjlälp av släktforskning
Citera
2024-08-21, 06:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanHurtig
Men det är din åsikt och din åsikt är inte viktig. Ja det är rätt man skriver namn i detta fallet.
Låt dottern var ifred, hon är ett oskyldigt offer.
Citera
2024-08-21, 07:07
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamarcand
Stämmer bra det. Det är många i den här tråden som har hittat fel person. Tänkte ge dem en uppsträckning men det har du redan tagit hand om.

Här några tidningsklipp i ärendet.

I den vänstra dödsannonsen listas bland andra dottern Magdalena tillsammans med andra nära anhöriga.

I den högra dödsannonsen listas en rad namn vars koppling till pappan jag ej förstår.

Båda annonserna inbjuder till samma minnesstund.

https://imgur.com/a/UFxHUNy

Den högra är sambon och hennes barn. Hon hade en revers om 240 k som han hade bekräftat (skrivit på) från sjuksängen några månader innan han dog. Arvingarna bestred denna revers. Därav den märkliga dödsannonsen.

Gunnar hade inte några större tillgångar när han dog, ca 600 k netto.
Citera
2024-08-21, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Bra info!

Information från tidningarna finns på sidan 1 i tråden.
De skulle flytta till Schweiz.
Men de skulle först åka hem till Sverige.

Håller med om artikeln från Aftonbladet är svårläst då orden sitter ihop.
Citera
2024-08-21, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Bra info!

Jag har läst i de amerikanska länkarna som presenterades tidigare här i tråden. Det står även i nekrologen över Gunnar F., att de hade bott och arbetat i New York först, sen flyttat till Californien och nu under hösten 1973 var på väg att flytta tillbaka hem till Sverige. Nina F. var hemma med dottern och packade samtidigt för Sverige-flytten. Hon hade haft besök i hemmet under förmiddagen, av flyttkarlar och någon mäklare, medan maken var på arbetet.

Jag har inte läst om de amerikanska artiklarna utan väntar på mer information om den 75-årige häktade mannen. Han har beskrivits som "ströarbetare" men vi lär få mer information om honom, hans liv och levere. Är det den häktade mannen så var han 24 år här han begick detta mord. Mordet var så grovt och grymt att vi antagligen kommer att får "kalla fall" avslöjade snart. Ingen startar sitt liv som mördare med ett sådant här överfall. Inte heller nöjer han sig efter att ha begått ett sådant här brott, "klarat sig" undan och bara njuta av det enda minnet.

Dottern hittades inlåst i ett rum på eftermiddagen när maken/pappan kom hem efter arbetet och hittade frun.

Länkarna till de amerikanska sidorna finns i trådstraten här i artiklarna i Expressen och Aftonbladet.
Citera
2024-08-21, 10:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Femtio år är lång tid. Kanske låta udda vara jämnt när GM är så gammal? Han lär ju inte vara någon Original Night Stalker. Var detta en engångsgrej så har det ju inte varit mycket sett över ett helt liv.

Låta någon som våldtagit och mördat en helt oskyldig kvinna gå fri? Nej, hoppas att svinet får många livstider för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in