2024-08-20, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThenSwenskeArgus
Släkt med jude Fischers från Sundsvall vars mest kände medlem var Tomas Fischer?
Nu har Gunnar Fischers dödsannons dykt upp i tråden och där står det att begravningen ägde rum i Heliga Korsets kapell på Skogskyrkogården.

Citat:
Ursprungligen postat av zamarcand
Stämmer bra det. Det är många i den här tråden som har hittat fel person. Tänkte ge dem en uppsträckning men det har du redan tagit hand om.
Här några tidningsklipp i ärendet.

I den vänstra dödsannonsen listas bland andra dottern Magdalena tillsammans med andra nära anhöriga.

I den högra dödsannonsen listas en rad namn vars koppling till pappan jag ej förstår.

Båda annonserna inbjuder till samma minnesstund.

https://imgur.com/a/UFxHUNy
Tre personer, jag inkluderad eftersom jag trodde på sikkinikk.
Senast redigerad av HORSVERIGE 2024-08-20 kl. 17:47.
Citera
2024-08-20, 17:46
Medlem
Maken till den 1973 mördade Nina Fischer hette Gunnar (14 april 1942 — 4 februari 2006) begravdes på Skogskyrkogården i Stockholm den 23 februari. Han var framgångsrik affärsman liksom hans bror Thomas Fischer.

Dottern Nina Magdalena f. 19971 är gift och har familj i Stockholm. För henne är det säkert en säregen upplevelse att nu få besked om att hennes mammas mördare inte bara varit efterlyst under alla år utan nu också har hittats och häktats. Så här nära inpå denna stora görändring i hennes liv tar det nog ett tag att kunna samla sig och uttala sig om allt hon, tillsammans med sin pappa upplevt. Och nu upplever.
Jag förlorade en förälder när jag var tonåring, men en mer normal död. Och i en ålder när man kan tala om vad man upplever.
Citera
2024-08-20, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Maken till den 1973 mördade Nina Fischer hette Gunnar (14 april 1942 — 4 februari 2006) begravdes på Skogskyrkogården i Stockholm den 23 februari. Han var framgångsrik affärsman liksom hans bror Thomas Fischer.

Dottern Nina Magdalena f. 19971 är gift och har familj i Stockholm.
Ännu en som vill luras. Magdalena är inte gift utan sambo.
Citera
2024-08-20, 18:27
Medlem
Kungsgardens avatar
Varför hänga ut ett brottsoffer drygt 50 år efter brottet? Hon vara endast två år när mammans mördare låste in henne i rummet intill. Kvinnan tycker uppenbarligen inte om uppmärksamheten kring sin person eftersom hon raderar konton på nätet.
Citera
2024-08-20, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Varför hänga ut ett brottsoffer drygt 50 år efter brottet? Hon vara endast två år när mammans mördare låste in henne i rummet intill. Kvinnan tycker uppenbarligen inte om uppmärksamheten kring sin person eftersom hon raderar konton på nätet.
51 år. Varför skulle man inte hänga ut honom som alla andra mördare? Att det gått lång tid eller att han gammal tycker du är ett skäl att inte hänga ut?
Citera
2024-08-20, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Mördaren är 75 år. 51 år sedan mordet begicks

Hur högt upp i åldern ska man rättsförfölja någon?

Känns lite som de där 90+ damerna som jagades för att de arbetade som maskinskriverskor under hitlertiden

Alla har ju gjort fel någon gång i livet.
Brutal skillnad att jobba som maskinskriverska jämfört med att vara mördare och våldta och döda en småbarnsmamma.

Självklart skall kräket lagföras. Finns det någon rättvisa ska han dingla i galgen.
Citera
2024-08-20, 18:55
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanHurtig
51 år. Varför skulle man inte hänga ut honom som alla andra mördare? Att det gått lång tid eller att han gammal tycker du är ett skäl att inte hänga ut?
Läs gärna inlägget du svarar på en gång till. Det Kungsgarden ifrågasätter är ju om det är rätt att hänga ut brottsoffer så lång tid efteråt.
Citera
2024-08-20, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Läs gärna inlägget du svarar på en gång till. Det Kungsangen ifrågasätter är ju om det är rätt att hänga ut brottsoffer så lång tid efteråt.
Ja det är rätt. En person som är död kan inte hängas ut.
Citera
2024-08-20, 19:04
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ja det är rätt. En person som är död kan inte hängas ut.
Kungsgarden syftade på den mördade kvinnans tvååriga dotter, som fortfarande lever.
Citera
2024-08-20, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Kungsgarden syftade på den mördade kvinnans tvååriga dotter, som fortfarande lever.
Jo, läste fel men jag svarade också på din fråga. Klart den kvinnan som mördas ska skrivas med namn. Man kan inte hänga ut en person som avliden. När det gäller dottern är det inte fråga om uthängning.
Citera
2024-08-20, 19:11
Medlem
Märkligt att han lever så lång tid efteråt.
Brukar inte sådana där gärningsmän supa
i hjäl sig, när de inser vad de ställt till med
Citera
2024-08-20, 19:13
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Jo, läste fel men jag svarade också på din fråga. Klart den kvinnan som mördas ska skrivas med namn. Man kan inte hänga ut en person som avliden. När det gäller dottern är det inte fråga om uthängning.

Jo, det är det.
Dottern levde i anonymitet fram tills ungefär igår. När främlingar fick för sig att det var relevant att börja länka till hennes LinkedIn, skriva ut bostadsort och intressera sig för hennes civilstånd. Enbart för att hennes mammas mördare hittats 50 år senare.

Bevisligen trivs hon inte med det - annars hade hon inte raderat sin profil. Jag anser inte att det handlar om ett fall där allmänintresset rörande det tvååriga brottsoffrets personuppgifter överväger hennes rätt till integritet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in