2024-08-20, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
"forskning" och "empiri"...... jojo..... låter seriöst det hörru Tommy-Conny....

Det är seriöst. Sen finns det dreglande idioter som du som inte förstår det, men ni min herre är en byfåne, och en stolt sådan. Det är inte särskilt viktigt att försöka övertyga dig.
Citera
2024-08-20, 19:13
Medlem
Citat:
Socialstyrelsen har räknat ut hur mycket alkohol som är för mycket under en viss period. Som konsument kan man köpa alkohol utan inblandning av en läkare.

Samma gäller inte för några andra droger. Endast utbildade läkare har kunskap att dosera morfin och annat man kan få på recept.

Sen finns det droger som bara kan köpas illegalt. Dessa vare sig får eller kan ingen dosera. Det är bra och riktigt.

Citat:
"forskning" och "empiri"...... jojo..... låter seriöst det hörru Tommy-Conny....

Vetenskap är alltså irrelevant. Tack för att du erkänner att du inte bryr dig om fakta.
Citera
2024-08-20, 19:48
Medlem
Citat:
Åter igen - det är olika skadebilder för olika droger.

Visst är det så. Alkoholkonsumtion dödar ungefär 3 miljoner människor i världen varje år. Bara för att ta ett exempel.
Massvis med fall av cancer, leversjukdomar, hjärtsjukdomar, njursjukdomar, tarmsjukdomar, alzheimers och överdoser med dödlig utgång. Du kan t.om dö av att sluta med alkohol vid ett fysiskt beroende.

Hur ser skadebilden för cannabis ut enligt dig? Det måste ju vara något i hästväg med tanke på att alla olagliga droger är farligare än alkohol enligt dig.
Citera
2024-08-21, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Det är seriöst. Sen finns det dreglande idioter som du som inte förstår det, men ni min herre är en byfåne, och en stolt sådan. Det är inte särskilt viktigt att försöka övertyga dig.

Och ändå försöker du...

Hur som helst... jag vet att det finns en del "forskning" som passar knarkare för underlag och argumentation, och den är inte seriös eftersom det finns en stark lobbygrupp bakom den som vill både tjäna pengar och själva knarka lagligt. Sådant brukar dessvärre få knarkare att kalla vanliga människor som mig vid okvädesord och andra förolämpningar när det som för alla andra är självklart påpekas.
Du behöver ta dig en funderare om det verkligen är värt att knarka med tankte på farorna.
Citera
2024-08-21, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Vetenskap är alltså irrelevant. Tack för att du erkänner att du inte bryr dig om fakta.

Seriös forskning är relevant. Inte sådan som har legaliseringslobbyn bakom sig.
Citera
2024-08-21, 17:06
Medlem
Citat:
Visst är det så. Alkoholkonsumtion dödar ungefär 3 miljoner människor i världen varje år. Bara för att ta ett exempel.
Massvis med fall av cancer, leversjukdomar, hjärtsjukdomar, njursjukdomar, tarmsjukdomar, alzheimers och överdoser med dödlig utgång. Du kan t.om dö av att sluta med alkohol vid ett fysiskt beroende.

Hur ser skadebilden för cannabis ut enligt dig? Det måste ju vara något i hästväg med tanke på att alla olagliga droger är farligare än alkohol enligt dig.

Nu låg denna tråd ursprungligen i Cannabis-forat och jag har inte skrivit något som emotsäger dig om alkohol. Tänker att du är en knarkare av cannabis (och mer?) själv. Såna brukar sedvanligt vara snabba på att påpeka hur farligt alkohol är så de ska slippa bli påminda om sitt eget missbruk och då kanske tvingas att ta en del obekväma beslut. Men det är alltid det bästa och det vet du innerst inne.

Cannabis är betydligt mer förrädisk och det vet du nog också. Absolut ingen "lätt" drog.
Citera
2024-08-21, 17:27
Medlem
Citat:
Seriös forskning är relevant. Inte sådan som har legaliseringslobbyn bakom sig.

Forskning och empiri skrev personen, inget annat. Evidensen visar det de visar, helt oberoende av vad någon tycker om saken. Men du är fri att fortsätta fantisera om att alkohol är den enda drogen som kan doseras (om man inte är utbildad läkare).
Senast redigerad av Tickelitu 2024-08-21 kl. 17:44.
Citera
2024-08-21, 17:44
Medlem
Citat:
Nu låg denna tråd ursprungligen i Cannabis-forat och jag har inte skrivit något som emotsäger dig om alkohol.
Lögnhals. Du påstår att alkohol är lagligt därför att det är en mindre farlig drog än de olagliga drogerna som exempelvis cannabis. Se så, berätta nu vilka konsekvenser konsumtion av cannabis har. Vi kan hålla oss till enbart tungt missbruk om du vill, eftersom det tydligen är det enda sättet man kan bruka en drog på enligt dig. Sätt igång, så jämför vi med de skador alkohol orsakar och ser om du har rätt.
För du sitter väl inte och hittar på?

Citat:
Tänker att du är en knarkare av cannabis (och mer?) själv. Såna brukar sedvanligt vara snabba på att påpeka hur farligt alkohol är så de ska slippa bli påminda om sitt eget missbruk och då kanske tvingas att ta en del obekväma beslut. Men det är alltid det bästa och det vet du innerst inne.
Dina ogrundade fördomar och påståenden är irrelevanta. Presentera underlag för dina påståenden.
Jag använder varken cannabis eller alkohol om du hemskt gärna vill veta. Att basera sina förbeställningar om droger enbart på sina egna högst subjektiva preferenser är ditt bord, inte mitt. Vad jag personligen använder eller inte använder för droger och vad jag tycker om dem, är inget som har en plats i utformandet av en vetenskaplig och human narkotikapolitik.

Citat:
Cannabis är betydligt mer förrädisk och det vet du nog också. Absolut ingen "lätt" drog.
Då inväntar jag bevisen för detta.
Hur många dör av cannabis jämfört med alkohol och hur ser förekomsten av cancer, hjärtinfarkt, skrumplever, njursvikt och alzheimers ut jämförelsevis?
Hur allvarliga är abstinenssymptomen vid ett beroende?
Finns det andra värre konsekvenser av cannabis än dessa? I så fall, vilka?
Du har ordet, berätta hur cannabis är farligare än alkohol. För du sitter väl inte och hittar på saker om ett ämne du saknar kunskap om?
När du styrkt dina vansinniga påståenden så får gärna gå vidare med att förklara varför en substans ska vara olaglig bara för att den enligt dig är farlig. Men det tar vi först efter att du visat att cannabis är livsfarligt.
Citera
2024-08-22, 09:32
Medlem
Citat:
Och ändå försöker du...

Hur som helst... jag vet att det finns en del "forskning" som passar knarkare för underlag och argumentation, och den är inte seriös eftersom det finns en stark lobbygrupp bakom den som vill både tjäna pengar och själva knarka lagligt. Sådant brukar dessvärre få knarkare att kalla vanliga människor som mig vid okvädesord och andra förolämpningar när det som för alla andra är självklart påpekas.
Du behöver ta dig en funderare om det verkligen är värt att knarka med tankte på farorna.

Jag försöker inte övertyga dig. Jag gör exempel av dig, så andra kan lära sig av dina misstag. Du måste lära dig skillnaden.

Kan du beskriva lite mer om denna knarklobby för övrigt? Detta har betts av dig tidigare men du har inte ens försökt ännu. Ditt snack låter konspirationsteoretiskt och du låter lika efterbliven som människor som hävdar att vi aldrig landat på månen och att jorden är platt och att det finns en global sammansvärjning av vetenskapsmän som tillsammans propagerar lögner för världen.

Tyvärr, forskningen har skett trots att stater försökt förtrycka den, så det är snarare en underdog story att vi har den kunskapen vi har idag, och den säger tydligt att du inte vet vad du snackar om.

Jag har tagit mig en funderare, och många berusningsmedel som idag är olagliga är mycket bättre alternativ än de alternativen samhället tillåter. Det är dags för förändring på den här punkten.
Citera
2024-08-22, 09:35
Medlem
Citat:
Och ändå försöker du...

Har du någon forskning som talar för allt det du påstår här i kommentarerna?
Citera
2024-08-22, 12:28
Medlem
Citat:
Lögnhals. Du påstår att alkohol är lagligt därför att det är en mindre farlig drog än de olagliga drogerna som exempelvis cannabis. Se så, berätta nu vilka konsekvenser konsumtion av cannabis har. Vi kan hålla oss till enbart tungt missbruk om du vill, eftersom det tydligen är det enda sättet man kan bruka en drog på enligt dig. Sätt igång, så jämför vi med de skador alkohol orsakar och ser om du har rätt.
För du sitter väl inte och hittar på?

Dina ogrundade fördomar och påståenden är irrelevanta. Presentera underlag för dina påståenden.
Jag använder varken cannabis eller alkohol om du hemskt gärna vill veta. Att basera sina förbeställningar om droger enbart på sina egna högst subjektiva preferenser är ditt bord, inte mitt. Vad jag personligen använder eller inte använder för droger och vad jag tycker om dem, är inget som har en plats i utformandet av en vetenskaplig och human narkotikapolitik.

Då inväntar jag bevisen för detta.
Hur många dör av cannabis jämfört med alkohol och hur ser förekomsten av cancer, hjärtinfarkt, skrumplever, njursvikt och alzheimers ut jämförelsevis?
Hur allvarliga är abstinenssymptomen vid ett beroende?
Finns det andra värre konsekvenser av cannabis än dessa? I så fall, vilka?
Du har ordet, berätta hur cannabis är farligare än alkohol. För du sitter väl inte och hittar på saker om ett ämne du saknar kunskap om?
När du styrkt dina vansinniga påståenden så får gärna gå vidare med att förklara varför en substans ska vara olaglig bara för att den enligt dig är farlig. Men det tar vi först efter att du visat att cannabis är livsfarligt.

Nu är det här ingen allmän tråd om cannabis men ok, du sk få lite argument:

Cannabis är narkotika precis som till exempel heroin, kokain och amfetamin.'Begreppen lätt eller tung narkotika är missledande eftersom alla droger har olika skadebilder. De intellektuella (eller kognitiva) funktionerna försämras. Studier visar att dessa skador kan bli bestående i vuxen ålder även om man
slutar att röka cannabis.Det är ökad risk för allvarliga psykiska sjukdomarsåsom psykoser och schizofreni. Alla cannabisrökare drabbas inte, men risken att få psykoser och schizofreni ökar 2–3
gånger jämfört med dem som inte röker alls enligt flera samstämmiga studier. De flesta som får schizofreni blir aldrig riktigt friska. En nyligen publicerad studie som följt en stor grupp cannabisrökare under mycket lång tid visar en fördubblad risk att få lungcancer.Det går inte att jämföra farligheten mellan två så olika droger.
Vad gäller jämförelsen med alkohol är kanske mer ohälsosamt än cannabis när det gäller fysiska skador. I flera andra avseenden är cannabis en värre drog. Alkoholens skadeverkningar är i vilket
fall inget argument för att cannabis ska legaliseras.

Lite kort sammanfattat. Jag har källor på alla mina påståenden också.
Citera
2024-08-22, 13:36
Medlem
Citat:
Nu är det här ingen allmän tråd om cannabis men ok, du sk få lite argument:

Cannabis är narkotika precis som till exempel heroin, kokain och amfetamin.'Begreppen lätt eller tung narkotika är missledande eftersom alla droger har olika skadebilder. De intellektuella (eller kognitiva) funktionerna försämras. Studier visar att dessa skador kan bli bestående i vuxen ålder även om man
slutar att röka cannabis.Det är ökad risk för allvarliga psykiska sjukdomarsåsom psykoser och schizofreni. Alla cannabisrökare drabbas inte, men risken att få psykoser och schizofreni ökar 2–3
gånger jämfört med dem som inte röker alls enligt flera samstämmiga studier. De flesta som får schizofreni blir aldrig riktigt friska. En nyligen publicerad studie som följt en stor grupp cannabisrökare under mycket lång tid visar en fördubblad risk att få lungcancer.Det går inte att jämföra farligheten mellan två så olika droger.
Vad gäller jämförelsen med alkohol är kanske mer ohälsosamt än cannabis när det gäller fysiska skador. I flera andra avseenden är cannabis en värre drog. Alkoholens skadeverkningar är i vilket

Lite kort sammanfattat. Jag har källor på alla mina påståenden också.

Nämen, titta så fint du klippt och klistrat! En text skriven av ingen mindre än f.d generalsekreteraren för organisationen ”narkotikafritt samhälle”. Ingen agenda här inte.
https://www.ockero.se/download/18.469cbbbb16abe71b6285dd0a/1559550404322/8%20Myter%20om%20cannabis.pdf

Citat:
Alkoholens skadeverkningar är i vilket
Men det är ju du som vill stifta narkotikalagar baserat på din helt subjektiva bedömning av vad som är ”farligt”.
Det är du som hela tiden påstått att olagliga droger är olagliga för att de är så mycket farligare än de lagliga alternativen. Vill du ta tillbaka det nu? Du kan inte å ena sidan säga att cannabis ska vara olagligt för att det är farligt men å andra sidan ignorera lagliga drogers skadeverkningar. Det är hyckleri. Dessutom har du inte förklarat varför slutsatsen skulle bli att kriminalisera en substans, bara för att det finns risker med den?

Det är även än en gång tydligt att du saknar kunskap om ämnet, bland annat eftersom det du klippt och klistrat nämner kopplingen mellan schizofreni och cannabis. Det har varit en talking point under rätt många år nu. Hade du varit intresserad av vetenskapen på området så hade du vetat att man inte alls kunnat påvisa att cannabis orsakar schizofreni, utan bara att det kan vara en trigger för människor som redan har sjukdomen, precis som massa andra saker som inte är droger.

Och även om vi för sakens skull konstaterar att allt i din kopierade text är korrekt, så är det inte mycket att komma med jämfört med 4 miljoner dödsfall, år efter år.

Kom ihåg att det är du som tycker att diskussionen ska handla om drogers skadeverkningar, inte jag.
Senast redigerad av Tickelitu 2024-08-22 kl. 13:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in