2024-08-18, 07:41
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Kämpa på!!
Det kommer på riktigt att bli lättare med tiden.
Jag tror på dig! Du är inte ensam!

Tack broder.

Only for today I will not snusa
One day at a time

#OFTIWNS
#ODAAT
#PRAYFORME
Citera
2024-08-18, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
När du slutat med det andra behovet du ersatt det första med. Det spelar ingen roll om det bara är tuggummi. Det är en belöningsvana du ersatt snusandet med.
Sen måste du förlika sig med att det är slutsnusat för gott. Ge det någon vecka så ser du fördelarna.
Bara det att du börjar jämföra vad dina tuggummin kostar låter som att du tänker ”Det här tuggummituggandet kostar ju också pengar så då kan jag lika gärna snusa”.

Jag märkte det igår, att jag istället blivit beroende av vanlig tuggummi. Fick panik när mitt rör och tog sista tugg. Får minska på tuggandet!

Snart gått 4 veckor och jag känner mig bättre nu än för en vecka sen. Det känns som det här är den klokaste vägen o gå. Spara på plånkan och ditt lilla hjärta ❤️
Citera
2024-08-18, 15:36
Avstängd
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Är nog glyfosat/round up du tänker som är ett ogräsmedel, det tänkte jag inte ens på. Jag tänkte mera på sånt som sprutas direkt på plantor under tiden de växer för att hålla efter mögel eller insekter.

Man kanske skulle köpa en batiktröja, skaffa rastaflätor och börja sälja ekologiskt snus🙃

Jag tror det finns marknad för det, kanske inte så intressant för dom stora bolagen men som liten aktör kan man nog få ett bra gensvar ifall regelverket inte är för brutalt.

Jag tror också att glyfosat är väl användt på föda med...men ska göra en djupdykning!
Citera
2024-08-18, 16:58
Medlem
Jag började med Nicorette för att sluta snusa. Det var inga problem att sluta.
Men jag gick upp så förbaskat i vikt när jag fasade ut gummit plus att det blev dyrare att tuggaså jag började snusa igen .
Nu går jag sakta ner i vikt igen.
Citera
2024-08-18, 21:42
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemove
Yes nu rensar du skiten ur systemet. Blir snart mycket lättare! Men tills vidare: håll benhårt i ditt beslut och unna dig andra belöningar. Det är ok att fika mitt i natten och käka glass och godis alla dar i veckan under abstinenskampen.

Själv mot tvåmånaders jubileum snart. Absolut abstinsensfri, blir inte ens patetiskt nostalgisk när jag tänker på snus längre. Bara så jäkla glad att inte vara slav under det numera.

Är nyfiken på hur det gått för dig?
Citera
2024-08-18, 21:51
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Är nyfiken på hur det gått för dig?

Tack, gått jättebra! Den bieffekt jag valde att tillåta mig är också åtgärdad: jag tillät mig äta mer än nödvändigt under en period. De kilona deffade jag bort under sommaren. Så plus/minus 0 nu och snusfri. Mycket skönt!
Citera
2024-08-18, 21:59
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemove
Tack, gått jättebra! Den bieffekt jag valde att tillåta mig är också åtgärdad: jag tillät mig äta mer än nödvändigt under en period. De kilona deffade jag bort under sommaren. Så plus/minus 0 nu och snusfri. Mycket skönt!

Så roligt att höra. Grattis. Tyckte alltid du hade rätt inställning!
I morgon firar jag ett år 👍🏽
Citera
2024-08-18, 22:25
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Så roligt att höra. Grattis. Tyckte alltid du hade rätt inställning!
I morgon firar jag ett år 👍🏽

Bra jobbat!
Citera
2024-08-19, 08:30
Medlem
Tog en snus i fredags efter några öl. Har lyckats hålla det till den snusen, men blev betydligt jobbigare efter ett återfall.
Citera
2024-08-19, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Den känslan jag har. Nån timme utan det vita snus jag använder och jag blir adhd-rastlös, ja rentav förbannad av ingen orsak.

Jag vet exakt vad du du menar. Har alltid kört tobakssnus innan, men på de senare åren gått över till tobaksfri snus. När jag snusade General/Lundgrens kunde jag klara mig på i snitt åtta portioner om dagen. Nu går det enkelt åt en dosa om dagen och då kör jag ändå på dem "mildare" varianterna av tobaksfri Det är nåt annorlunda med dem som gör det mer "drogigt"
Citera
2024-08-20, 13:05
Medlem
Är väl egentligen ingen slump att snus är en svensk produkt. Vi svenskar är ett av de mest ensamma och isolerade folkslagen i världen. Vi är inne stora delar av året. Väldigt mycket ensamhushåll. Snus passar bra för dessa förhållanden. Snusa kan man göra hela tiden, även när man är inne. Det dämpar känslan av separation till naturen och medmänniskor. Likt en antidepressiv som tar bort udden av de svåraste känslorna.

Är idag 4 veckor sedan jag slutade snusa och det har varit en resa (och är fortfarande). Slutade snusa under semestern och efter den värsta fysiska abstinensen hade lagt sig efter några dagar gick det ändå okej och blev lite lättare för varje dag. Började jobba förra veckan och har verkligen gått in i en ny fas av abstinens (psykologisk). Har ett kontorsjobb och att sitta framför datorn cirka 7 timmar varje dag, inomhus, med kollegor jag egentligen inte är särskilt nära och känner särskilt väl, för att göra något som är fundamentalt meningslöst. Den känslan tär och nikotinet var en liten tröst. En liten vän. Den skapade en känsla av kontroll, genom att snusa kunde jag (inbilla) mig att jag kunde må lite bättre för en liten stund.

Med detta sagt kommer jag inte ge upp och börja snusa igen. Min senaste snusvända varade i cirka 4 år och har snusat till och från i 15. Jag räknar med att avtändningen kommer vara långgående som den hade varit för alla droger man använt så många år, så slaviskt varje dag. Jag tror också att min erfarenhet från andra substanser är till min fördel här, det ger mig perspektiv.

Genom att sluta snusa och bryta nikotinmissbruket kan jag förhoppningsvis uppleva en större agens i mitt liv och börja göra andra nödvändiga förändringar för att må bättre. Snuset beslöjade faktiska problem i min vardag och gjorde mig därför delvis handlingsförlamad. Locket var på innan så att säga, nu är det av.

Vet inte om någon läser mina inlägg i den här tråden men dokumenterar delvis för egen terapi. Men om någon annan också får ut något av det är det bara positivt.
Citera
2024-08-20, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenskulptur

Med detta sagt kommer jag inte ge upp och börja snusa igen. Min senaste snusvända varade i cirka 4 år och har snusat till och från i 15. Jag räknar med att avtändningen kommer vara långgående som den hade varit för alla droger man använt så många år, så slaviskt varje dag. Jag tror också att min erfarenhet från andra substanser är till min fördel här, det ger mig perspektiv.

Hur länge är tomheten kvar? Känner inte att det är värt att gå runt och känna sig halv resten av livet, tar hellre alla nackdelar med snus än att fortsätta må såhär i flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in