Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-14, 22:00
Medlem
3 veckor utan snus och det känns helt ok.Varit nikotinist I 24 år. Så inte så illa pinkat.. tuggar lätt ett rör tuggummi om dagen typ dock. De kostar ju också ca 20 pånn burken.

Har hittills inte inte kännt av några positiva effekter. När märker man av de positiva sidorna då?
Senast redigerad av Nederlanderna2020 2024-08-14 kl. 22:03.
Citera
2024-08-15, 09:24
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nederlanderna2020
3 veckor utan snus och det känns helt ok.Varit nikotinist I 24 år. Så inte så illa pinkat.. tuggar lätt ett rör tuggummi om dagen typ dock. De kostar ju också ca 20 pånn burken.

Har hittills inte inte kännt av några positiva effekter. När märker man av de positiva sidorna då?

När du slutat med det andra behovet du ersatt det första med. Det spelar ingen roll om det bara är tuggummi. Det är en belöningsvana du ersatt snusandet med.
Sen måste du förlika sig med att det är slutsnusat för gott. Ge det någon vecka så ser du fördelarna.
Bara det att du börjar jämföra vad dina tuggummin kostar låter som att du tänker ”Det här tuggummituggandet kostar ju också pengar så då kan jag lika gärna snusa”.
Senast redigerad av paggan 2024-08-15 kl. 09:27.
Citera
2024-08-16, 09:55
Medlem
Haft en prilla under läpper 24/7 i 9 år, men har nu varit snusfri i 10 dagar. Har tagit mycket inspiration från den här tråden, många som kämpar och många som försöker!

Det är kämpigt som FAN, och brottas konstant med tankar om att börja igen. Har bestämt mig för att ge det en ärlig chans i en månad..
Citera
2024-08-16, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jg1738
Haft en prilla under läpper 24/7 i 9 år, men har nu varit snusfri i 10 dagar. Har tagit mycket inspiration från den här tråden, många som kämpar och många som försöker!

Det är kämpigt som FAN, och brottas konstant med tankar om att börja igen. Har bestämt mig för att ge det en ärlig chans i en månad..

Starkt jobbat. Jag är inne på dag 24. Som jag skrivit tidigare upplever jag abstinensen och tomheten mycket större nu när man är tillbaka på jobbet. Brottas lite med tankar på att börja igen men känns så jävla meningslöst att börja snusa igen med en snus inne 24/7. Kommer vara härligt i någon timme sen kommer jag vara trött på det igen och självhatet växer igen. Det jag tycker är svårt är motivationen kopplat till jobb, ritualen koffein + nikotin med jobb är stark. Nu känns det bara konstigt att jobba.. men hoppas det vänder.

En positiv sak jag har märkt av är att jag äter nyttigare nu än när jag snusade. Jag utforskar frukt och grönt på ett annat sätt än när jag snusade. När jag snusade kunde jag aldrig ”spontan-äta” utan min mun var ju nästan alltid upptagen med snus och jag gillar inte att äta med snus i munnen. Nu när jag inte snusar kan jag äta när jag vill och har handlat en del vindruvor, nötter och annat fint som jag kan äta av. Det hände nästan direkt efter jag slutade snusa, så det tackar jag ödmjukast för.
Citera
2024-08-16, 16:04
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
En podd jag hörde med han Huberman om hur Tobak påverkar kroppen så togs det upp hur bra det är för koncentrationen när man är påverkad av nikotinet och hur dåligt det är när man inte är påverkad.

Jag har faktisk ofta tänkt på hur mycket de besprutar tobak. Tobaksplantan tror jag inte många insekter gillar, men kan kanske angripas av något mögel som det besprutas för.

Har mest snusat för att inte röka, så jag slutade främst med snuset för att jag tyckte det slet på överläppen och sen tänkte jag på om det kanske besprutas. Sen kanske man kan snusa normalt och inte sova med skiten under läppen.

Oh obehaglig tanke att snuset är besprutat, jag har en prilla inne ca 18h per dygn....intressant!
Citera
2024-08-16, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Oh obehaglig tanke att snuset är besprutat, jag har en prilla inne ca 18h per dygn....intressant!
Nu blir jag påmind om det här också. Har börjat snusa igen och jag sover med skiten inne.
Citera
2024-08-16, 16:26
Medlem
Citat:

Jag gjorde så där med tuggummi och fick då väldigt ont i käkarna, nacken och huvudvärk. Gick då över till Fisherman s friend och fick ränndrita istället....
Citera
2024-08-16, 16:29
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Nu blir jag påmind om det här också. Har börjat snusa igen och jag sover med skiten inne.

Jag har snusat i runt två år bara, kör styrka 2 bara med, men det börjar bli dags att sluta med nikotin, så är här inne och förbereder mig.

Glyko....va det nu heter...är ju riktigt vidrigt och ifall det finns i snuset så borde det vara en extra motivation för dom flesta att lägga ner ovanan.
Citera
2024-08-16, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Jag har snusat i runt två år bara, kör styrka 2 bara med, men det börjar bli dags att sluta med nikotin, så är här inne och förbereder mig.

Glyko....va det nu heter...är ju riktigt vidrigt och ifall det finns i snuset så borde det vara en extra motivation för dom flesta att lägga ner ovanan.

Är nog glyfosat/round up du tänker som är ett ogräsmedel, det tänkte jag inte ens på. Jag tänkte mera på sånt som sprutas direkt på plantor under tiden de växer för att hålla efter mögel eller insekter.

Man kanske skulle köpa en batiktröja, skaffa rastaflätor och börja sälja ekologiskt snus🙃
Citera
2024-08-16, 22:06
Medlem
Citat:

Jag slutade snusa i ett år. Djävligaste året i mitt liv. Det finns inga positiva effekter, bara gråa dagar utan en stadig prilla under läppen.

Vem fan bryr sig om de besprutar plantorna, de besprutar ju allt och det som inte är besprutat suger ändå i sig diverse olika gifter från omgivningen.

Nej, jag kommer dö med prillan inne. Hellre leva en dag som beroende än 100 dagar med abstinens..

Men bra jobbat ni som slutat.
Citera
2024-08-17, 20:12
Medlem
Biggedys avatar
Inne på tredje dagen nu.

Pray for me
Pray for Haiti
I been on this journey alone
I know nobody can save me
Citera
2024-08-17, 20:14
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Inne på tredje dagen nu.

Pray for me
Pray for Haiti
I been on this journey alone
I know nobody can save me

Kämpa på!!
Det kommer på riktigt att bli lättare med tiden.
Jag tror på dig! Du är inte ensam!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in