2024-08-19, 13:56
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Kul och intressant svar. Jag har funderat i samma banor.
Är en hobby mer värd än en annan hobby.

Svaret är väl ganska tydligt, nej.

Men allt är ju bättre än att slösurfa, bara vara passiv och sitta passivt och låta underhållningen
komma till en. Ingen hobby är mer eller mindre värd en någon annan. Men att göra något som
man blir lite mer lärd av, eller något man kan se resultatet av, eller en hobby med fysisk rörelse,
osv, är lite mer "värd" i min bok än att bara sitta passiv, i sin hobby
Absolut håller jag med om att vissa hobbys tillför mer till ens vardag än andra. Vissa ger en även träning vilket bidrar till att man håller sig frisk längre in i livet. Så fördelar och nackdelar finns med hobbys, det är en självklarhet.
Men jag motställer mig iden att plocka upp en hobby, inte för att man tycker det är kul(I första hand), utan för att man letar något som ska vara produktivt. Det är liksom att spänna vagnen framför hästen tycker jag.
2024-08-19, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Hojprojek
Bilprojekt
Husprojekt
Trädgårdsprojekt

Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Starta några projekt vettja. Behöver inte något rum förnyelse av färg eller tapet? Möblera om? Finns mycket som kan hittas på för att fördriva tiden.

Måste ju vara fantastiskt givande och roligt/utmanande om man gillar att meka och bygga och
ta isär och sätta ihop saker.

När man har tummen mitt i handen och mår fysiskt och mentalt illa av att sätta ihop en Billy bokhylla, så
är det inte lika fantastiskt givande tyvärr.

Men grattis till alla er som får ut något av det!
2024-08-19, 15:32
Avslutad
Citat:
Måste ju vara fantastiskt givande och roligt/utmanande om man gillar att meka och bygga och
ta isär och sätta ihop saker.

När man har tummen mitt i handen och mår fysiskt och mentalt illa av att sätta ihop en Billy bokhylla, så
är det inte lika fantastiskt givande tyvärr.

Men grattis till alla er som får ut något av det!
Okok ja då vet jag inte 🤔
2024-08-19, 16:25
Medlem
Gå på promenad med kompis eller promenad o lyssna på ljudbok. Finns många bra böcker med fantastiska uppläsare 👍
2024-08-19, 16:30
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Fan brodera har jag aldrig tänkt på! Man kan ju göra skitflummiga motiv, måste ju inte vara "Låt de sista ljuva åren bli de bästa i våra liv" och ett rött torp med vita knutar. Gör jag "I fucking love Heroin" och en kanyl under så slipper jag gömma undan broderiet från mina polare också.

Kan man köpa nåt smidigt "kom igång kit" ?
Vad behöver jag?

Detta är prisvärt
https://www.amazon.se/Pllieay-komplett-instruktioner-bambubroderingringar-korsstygnskit/dp/B07QB31QLR/

Finns någon grupp på facebook där folk köper skitfula broderade tant-bonader och tar bort texten helt eller delvis så det blir typ grejer så som "den enda drogen jag behöver är min herre Jesus kärlek, nä fan skojar bara, det är weed"
2024-08-19, 17:03
Avslutad
Citat:
Jag har kämpat länge nu med att hitta något att göra.

En vanlig dag är jobb 08-17, sedan på kvällen lagar man lite mat, men det går ändå åt många
timmar till att slösurfa, Youtube, Facebook osv. Och om jag inte slösurfar så spelar jag
datorspel och tar en öl.

Detta håller inte. Jag menar min fritid. Jobbet är bra och åtminstone något vettigt i mitt liv.

Men min fritid. Vad fan. När man var yngre så var det ändå mer att man umgicks med kompisar,
eller hittade på saker. Nu när man här medelålders så är det fan inget vettigt efter att man jobbat klart.

Kom igen, nu knäcker vi detta tillsammans. Hur ska man ersätta slösurfande eller datorspelande,
med något vettigt och gärna roligt?

Jag har börjat lägga ner mobiltelefonen och sätta på dokumentärer eller djupgående nyhetsrapportering, dels för att spara ögonen och dels för att åtminstone lära mig något.

Kom igen, vad gör ni själva den tiden mellan jobbet är klart för dagen och dags att gå och lägga sig?

Svar som att runka, spela datorspel och slösurfa, dricka alkohol räknas alltså inte, tack.

Motionera? Jogga 5 km varje kväll. Gör gott för hälsan.
2024-08-19, 17:13
Moderator
HelgeBuks avatar
Försök att gå varenda gata och gångväg i byn, stadsdelen, staden.

Cykla 2 mil varje kväll, utforska alla grusvägar du kan hitta.

Radiostyrda fordon. Riktiga fordon. Sy, sticka, virka. Skriv en bok. Lär dig spela ett instrument.

Starta ett företag.

Leta upp nån lista över 100 bra gamla böcker som du börjar beta av.

Det finns otroligt mycket man kan göra.
2024-08-19, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Vad kostar sånt?

Runt 100 000 kr.
2024-08-19, 17:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Runt 100 000 kr.
Ok, tack för svar.
2024-08-19, 17:52
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Jag har kämpat länge nu med att hitta något att göra.

En vanlig dag är jobb 08-17, sedan på kvällen lagar man lite mat, men det går ändå åt många
timmar till att slösurfa, Youtube, Facebook osv. Och om jag inte slösurfar så spelar jag
datorspel och tar en öl.

Detta håller inte. Jag menar min fritid. Jobbet är bra och åtminstone något vettigt i mitt liv.

Men min fritid. Vad fan. När man var yngre så var det ändå mer att man umgicks med kompisar,
eller hittade på saker. Nu när man här medelålders så är det fan inget vettigt efter att man jobbat klart.

Kom igen, nu knäcker vi detta tillsammans. Hur ska man ersätta slösurfande eller datorspelande,
med något vettigt och gärna roligt?

Jag har börjat lägga ner mobiltelefonen och sätta på dokumentärer eller djupgående nyhetsrapportering, dels för att spara ögonen och dels för att åtminstone lära mig något.

Kom igen, vad gör ni själva den tiden mellan jobbet är klart för dagen och dags att gå och lägga sig?

Svar som att runka, spela datorspel och slösurfa, dricka alkohol räknas alltså inte, tack.

Ersätt det tidsspillande och destruktiva datorspelandet med en datoraktivitet som kan ge nya färdigheter, vettja. Om du har ett hyggligt grafikkort och hyggliga datorkomponenter i övrigt, ladda ner det gratis 3D-programmet Blender och börja skapa:

https://youtu.be/jTVG5kdHRQQ?si=X5johOjyNFxDKXvW

https://www.blender.org/download/

Det tar ett tag att lära sig, men det är enormt tillfredsställande när man väl lyckas producera något. Möjligheterna är praktiskt taget oändliga, som showcase-klippet ovan visar. Det finns dessutom enorma mängder nybörjarvänliga tutorials på YouTube, i och med att programvaran är gratis och open source. Början kan kännas som en uppförsbacke om man inte är van, men fortsätter man att nöta varje dag så börjar det lossna och man förstår mer och mer.

"My two cents." 🤷🏼‍♂️
2024-08-19, 17:57
Medlem
Pyssla med din kåk eller trädgård. Har du inte det så kan du alltid gorillaodla eller så tränar du eller gör nåt som intresserar dig. Läsa en god bok tar sin tid. Orkar du inte med text så kör en serieroman. Gå till biblioteket och botanisera.
2024-08-19, 18:12
Medlem
Symptms avatar
Jag gör musik, konst och pysslar med elektronik på fritiden.

Kan inte förstå folk som inte kan hitta på något. På riktigt alltså.

Ni har ETT liv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in