Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Personligen gillar jag vattentanken bäst. Att när det är överskott så värmer man upp vattnet, medan när det är underskott så utvinner man energi från det. Såvitt jag förstår passar det även bra för att jämna ut skillnader som ligger lite längre i tid från varandra. Dessutom går det att skala upp.
Det tänker jag mig också passar ihop med hur en del av uppvärmningen av bostäder redan fungerar att man har varmvatten i elementen.
Jo, vatten kan ju hålla en del energi. En kubikmeter vatten kan hålla en dryg kWh per grad, om jag minns rätt.
För att lagra en TWh krävs då att man typ värmer hela Mälaren 50 grader eller så. Byggda bassänger kommer aldrig att räcka till. Rimligtvis är det bara sjöar och vattenmagasin som kan komma ifråga, men dom får man sannolikt inte värma av miljöskäl. Dessutom skulle väldigt mycket av värmen försvinna ut genom bottnen och från ytan.
Man kan räkna på en välisolerad vattentank för en villa. Vill man lagra värme från solpaneler under sommaren för att förbruka under vintern så krävs kanske 5.000 kWh eller så. Det skulle kräva en vattentank på bortåt 100 kubikmeter, även om förlusterna genom tankens väggar vore försumbara. Med en meter tjock isolering så blir den tanken en väldigt stor pjäs.