2024-08-18, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ja, något sådant behövs. Finns olika tekniska lösningar, men har inte sett att det varit möjligt genomföra något ännu i Sverige av olika skäl. De lösningar som kommer längst är de som är på individuell nivå där husägaren kan köpa batterier eller använda elbilen för att jämna ut lite. Småskaligt alltså.
Det jag menar är att just kraftägarna själva ska ta initiativ. De borde vara väldigt angelägna
Citera
2024-08-18, 20:47
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Personligen gillar jag vattentanken bäst. Att när det är överskott så värmer man upp vattnet, medan när det är underskott så utvinner man energi från det. Såvitt jag förstår passar det även bra för att jämna ut skillnader som ligger lite längre i tid från varandra. Dessutom går det att skala upp.
Det tänker jag mig också passar ihop med hur en del av uppvärmningen av bostäder redan fungerar att man har varmvatten i elementen.
Jo, vatten kan ju hålla en del energi. En kubikmeter vatten kan hålla en dryg kWh per grad, om jag minns rätt.

För att lagra en TWh krävs då att man typ värmer hela Mälaren 50 grader eller så. Byggda bassänger kommer aldrig att räcka till. Rimligtvis är det bara sjöar och vattenmagasin som kan komma ifråga, men dom får man sannolikt inte värma av miljöskäl. Dessutom skulle väldigt mycket av värmen försvinna ut genom bottnen och från ytan.

Man kan räkna på en välisolerad vattentank för en villa. Vill man lagra värme från solpaneler under sommaren för att förbruka under vintern så krävs kanske 5.000 kWh eller så. Det skulle kräva en vattentank på bortåt 100 kubikmeter, även om förlusterna genom tankens väggar vore försumbara. Med en meter tjock isolering så blir den tanken en väldigt stor pjäs.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2024-08-18 kl. 20:53.
Citera
2024-08-18, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det finns i dagsläget inga kända sätt att lagra så stora energimängder som det rör sig om. Kort uppräkning:

- Batterier: enbart Sverige skulle behöva ett par miljarder Teslabatterier. Tyskland, USA, GB m fl skulle behöva minst 50 gånger så många. Det finns inte råvaror nog, det skulle bli ohyggligt dyrt och det skulle ta bra många decennier att tillverka dem.

- Pumpa upp vatten: Det krävs enorma mängder vatten som måste pumpas upp en bra bit (många hundra meter). I Sverige finns inte sådana möjligheter, plus att miljölagar och -regler skulle sätta stopp för så enorma magasin eftersom de skulle ställa stora områden under vatten.

- Vätgas: En ohyggligt dyr lösning som bl a kräver att man bygger tjogtals högtryckstankar av Globens storlek. Gasens explosivitet medför att så mycket som möjligt av hanteringen måste ske på avsides belägna platser. Men allvarligast är nog, att cirka 9% av gasen läcker ut under en produktions/konsumtionscykel och stiger sedan långsamt upp i atmosfären. Entydiga, vetenskapliga undersökningar visar att gasen har en skadlig inverkan på ozonlagret. Skulle stora mängder läcka ut kan ozonlagret skadas svårt.

- Tryckluft (som föreslagits tidigare i tråden): Nej, det ger alldeles för små energimängder.

Flera storföretag jorden runt (däribland ABB) har under flera decennier satsat flera miljarder årligen på forskning och utveckling av bättre batterier och annan energilagring. De har anställt många framstående forskare. Men framstegen har varit små. Det här är helt enkelt ett riktigt svårt problem.

Det går inte att räkna något sådant exakt och framtiden vet vi ännu mindre om. Det finns också redan idag en viss buffring av el. Vattenkraft främst. Sen växer det batteristationer som svampar ur jorden redan nu. Sist men inte minst finns det flera sätt att ta upp överskottet, som du själv säger egentligen. All överskottsel behöver inte nödvändigtvis tas upp för att åstadkomma en hygglig utjämning av tillförsel/behov och flera metoder kan användas samtidigt.

För det första låt oss börja och se var det leder. Ägde jag några vindkraftsnurror skulle jag genast köpa batterier för att pröva och se hur det går och kolla det ekonomiska utfallet. Går det bra lär fler följa exemplet och vad det leder till är nog svårt att förutsäga. Jag tror knappast att det blir sämre i varje fall.
Citera
2024-08-19, 06:26
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma

För det första låt oss börja och se var det leder. Ägde jag några vindkraftsnurror skulle jag genast köpa batterier för att pröva och se hur det går och kolla det ekonomiska utfallet. Går det bra lär fler följa exemplet och vad det leder till är nog svårt att förutsäga. Jag tror knappast att det blir sämre i varje fall.
Varför gör inte de kinesiska ägarna av de svenska vindkraftverken det månntro?
Kan det finnas en hake?
Citera
2024-08-19, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Varför gör inte de kinesiska ägarna av de svenska vindkraftverken det månntro?
Kan det finnas en hake?
Dom borde inse fördelen med det. Det kanske finns en hake, jag vet inte.
Citera
2024-08-19, 07:08
Medlem
Men varför går vindkraft bra i danmark ?
Citera
2024-08-19, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Det går inte att räkna något sådant exakt och framtiden vet vi ännu mindre om. Det finns också redan idag en viss buffring av el. Vattenkraft främst. Sen växer det batteristationer som svampar ur jorden redan nu. Sist men inte minst finns det flera sätt att ta upp överskottet, som du själv säger egentligen. All överskottsel behöver inte nödvändigtvis tas upp för att åstadkomma en hygglig utjämning av tillförsel/behov och flera metoder kan användas samtidigt.

Batterier är inte en framkomlig väg. Som nämts tidigare så är det bara att titta på hur mycket batterier man realistiskt kan koppla in till elnätet och sedan inse att det räcker till ett par minuters förbrukning på sin höjd. Det kanske inte blir sämre men det beror enbart på att vindkraft är en riktigt usel lösning.
Citera
2024-08-19, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard

Dumma politiker som satsar på fel häst med subventioner?
Citera
2024-08-19, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Bluff eller inte. Det är bättre än vattenkraft, som definitivt inte borde klassas som miljövänligt...

Vattenkraft eller fossilt är det enda som funka att reglera effekt och frekvens med.
Bara att välja
Citera
2024-08-19, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Dumma politiker som satsar på fel häst med subventioner?

Dom importerar från Sverige och andra.

Besök svk.se/kontrollrummet

Bästa sidan för att förstå
Citera
2024-08-19, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No15
Dom importerar från Sverige och andra.

Besök svk.se/kontrollrummet

Bästa sidan för att förstå

Dumma politiker alltså Även om det inte är deras politiker som är korkade utan våra
Citera
2024-08-19, 09:32
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
På grund av Vestas som säljer vindmöllor till hela världens länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in