2024-08-16, 20:42
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
ja, vad säger egentligen reglerna om att köra drönare där PÖ bor? i Norge finns det restriktioner gällande flygplatser och tätbefolkade orter, så kan det finnas något sådant där också?

Finns regler här men ids inte sätta mig in i det.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/dronarflygguiden/
Citera
2024-08-16, 20:50
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
ja, vad säger egentligen reglerna om att köra drönare där PÖ bor? i Norge finns det restriktioner gällande flygplatser och tätbefolkade orter, så kan det finnas något sådant där också?

Drönare vid eftersök får användas..

Olika regler finns beroende på vikt på drönare och flyghöjd ..för privatpersoner.
Restriktioner finns gällande jakt m.m men att använda drönare för att lokalisera ex hundar är inte belagt m restriktioner

Användning av drönare omkring flygplats och skyddsobjekt är ej tillåtet.
Citera
2024-08-16, 20:55
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkies
Drönare vid eftersök får användas..

Olika regler finns beroende på vikt på drönare och flyghöjd ..för privatpersoner.
Restriktioner finns gällande jakt m.m men att använda drönare för att lokalisera ex hundar är inte belagt m restriktioner

Användning av drönare omkring flygplats och skyddsobjekt är ej tillåtet.
här är förmodligen det enda jag hittade som kan ha något att säga :
Privatbyggda drönare som väger mellan 250 gram och 25 kg eller som flyger snabbare än 19 meter/sekund kräver att fjärrpiloten har genomfört utbildning och har A3-drönarkort. De får flygas på ett säkert avstånd på minst 150 meter i sidled från bostads-, affärs, industri- eller rekreationsområden.
Citera
2024-08-16, 20:59
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
här är förmodligen det enda jag hittade som kan ha något att säga :
Privatbyggda drönare som väger mellan 250 gram och 25 kg eller som flyger snabbare än 19 meter/sekund kräver att fjärrpiloten har genomfört utbildning och har A3-drönarkort. De får flygas på ett säkert avstånd på minst 150 meter i sidled från bostads-, affärs, industri- eller rekreationsområden.
Ja och person som påstås ha gjort eftersök är licensed drone uav pilot
Citera
2024-08-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Du menar att Molly skulle ha flyttat ut med föräldrarna? Det vore logiskt.

Eller menar du Molly skulle bott kvar och A plus Essie flyttat in? Kanske för att Molly är en normal hund och ingen tränad slagpåse. Och Essie skulle ju ty sig till A och ingen annan, en hundkompis skulle kanske ha stärkt henne, gjort henne mer normal.

Vi vet nog inte var A bor. Det har skrivits om ett nytt boende men inte om hon är där eller ej, inget säkert i alla fall. Den där bunkern kommunen håller på bygga skulle vara klar senare i höst. Hoppas hon slipper flytta dit, hemskt öde.

Lugnet före stormen kanske?

Har alls inget emot att ha fel vad gäller Essie, kidnappad av djurvänner vore det allra bästa och i så fall vill jag inget veta. Hellre ett olöst mysterium.

Men det är en del annat som framkommit eller kommer att komma fram. Jag tror det blir rättegång och dessutom arbetsrättsärende.

Ok, antagligen missat eller glömt. Skum familj det där.
Jag har tolkat det som att Molly var familjens hund och inte specifikt A's, så det jag menar varför flyttade inte Molly ut tsm med föräldrarna ? De anger att de omplacera pga Essie, men Molly hade ju kunnat bo i lägenheten med föräldrarna om det hade vart min hund hade man försökt lösa det, de är ju en familjemedlem. Planen verkar vara annat boende för Amanda, så de har troligen tänkt att flytta in i huset igen sedan. De skickar Molly längst upp i Norrland för detta? Eller fans de ingen annan inom familjen som hade kunnat haft Molly. Bara funderingar hur man väljer att omplacera långt bort när de ändå inte ens tänkt bo tsm med A och Essies. Jag hade mer köpt en anledning "Molly får inte den tid hon förtjänar och behöver få ett lugnt hem" , men de har vart tydliga med att Molly flytta pga att essie skulle flytta in 😆

Känns som inget de säger är logiskt eller trovärdigt
Citera
2024-08-16, 21:04
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ja och person som påstås ha gjort eftersök är licensed drone uav pilot
ja, det förväntar jag mig, så det jag tänkte på var de 150 meter i sidled från bostadsområden...
Citera
2024-08-16, 21:10
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
ja, det förväntar jag mig, så det jag tänkte på var de 150 meter i sidled från bostadsområden...
den personen som gjorde eftersöket med sin drönare höll sig med all säkerhet till korrekt avstånd.
Om det sedan var meningslöst m tanke på hur/vad som har kommit fram om detta ja det kanske man får svar på förhoppningsvis
Citera
2024-08-16, 21:19
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
den personen som gjorde eftersöket med sin drönare höll sig med all säkerhet till korrekt avstånd.
Om det sedan var meningslöst m tanke på hur/vad som har kommit fram om detta ja det kanske man får svar på förhoppningsvis

men när PÖ gick ut så tidigt med "kidnappningsteorin" är det konstigt att söka efter en kidnappad hund utanför bostadsområden och inte minst om han var ärlig om att en hund har markerat utanför en misstänkt persons bostad, det hela är totalt meningslöst och den enda anledningen jag ser för att använda en drönare är att den ska verka häftig och ge många hjärtan och det gäller även spårhundarna, bara för att verka seriös och häftig för fanklubben...
Citera
2024-08-16, 21:34
Avslutad
Citat:
men när PÖ gick ut så tidigt med "kidnappningsteorin" är det konstigt att söka efter en kidnappad hund utanför bostadsområden och inte minst om han var ärlig om att en hund har markerat utanför en misstänkt persons bostad, det hela är totalt meningslöst och den enda anledningen jag ser för att använda en drönare är att den ska verka häftig och ge många hjärtan och det gäller även spårhundarna, bara för att verka seriös och häftig för fanklubben...

Jag håller med om att drönare känns något...onödigt, om hunden blivit kidnappad och med bil som de, om jag inte missminner mig, antog. Eller iaf att bilspår enligt familjen fanns utanför häcken den kväll Essie påstås ha försvunnit (själv tror jag nog mer och mer att hon skadats och avlivats någon dag innan och allt annat är ett spel).

Men vi leker med tanken att kidnappningen är ren lögn eller för all del, att hunden kidnappats. Id-hund är ju ganska smart då att sätta in för att låtsas leta efter spår, eller för att se om spår finns.

Om min katt eller hund blev stulen eller försvann skulle jag så snart jag bara kunde ringa in id-hund. Det kan ge enormt mycket, så det tycker jag kanske inte är så konstigt i sammanhanget. Men drönare...njae? Med värmekamera? Vad var syftet? Absolut om hunden sprungit bort. Drönare vet jag många som använder sig av då. Eller möjligen om hunden rövats bort till fots? Men, det vore ju märkligt att knalla omkring med Essie i kvarteren om man snott henne...
Citera
2024-08-16, 21:37
Avslutad
Citat:
Kort sammanfattning.

Och visst behöver man ha tillstånd för att använda drönare med värmekamera?
Citera
2024-08-16, 21:38
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Jag håller med om att drönare känns något...onödigt, om hunden blivit kidnappad och med bil som de, om jag inte missminner mig, antog. Eller iaf att bilspår enligt familjen fanns utanför häcken den kväll Essie påstås ha försvunnit (själv tror jag nog mer och mer att hon skadats och avlivats någon dag innan och allt annat är ett spel).

Men vi leker med tanken att kidnappningen är ren lögn eller för all del, att hunden kidnappats. Id-hund är ju ganska smart då att sätta in för att låtsas leta efter spår, eller för att se om spår finns.

Om min katt eller hund blev stulen eller försvann skulle jag så snart jag bara kunde ringa in id-hund. Det kan ge enormt mycket, så det tycker jag kanske inte är så konstigt i sammanhanget. Men drönare...njae? Med värmekamera? Vad var syftet? Absolut om hunden sprungit bort. Drönare vet jag många som använder sig av då. Eller möjligen om hunden rövats bort till fots? Men, det vore ju märkligt att knalla omkring med Essie i kvarteren om man snott henne...
ja, allt ser konstruerat ut för att dölja vad som faktiskt hände före den 11 juli med Essie, eftersom hon var död och begravd innan dess...
Citera
2024-08-16, 21:40
Avslutad
Citat:
ja, allt ser konstruerat ut för att dölja vad som faktiskt hände före den 11 juli med Essie, eftersom hon var död och begravd innan dess...

Ja den teorin är hemsk att tänka och jag vill helst av allt tro att hon är räddad men det känns mindre logiskt just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in