2024-08-16, 13:40
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Så kan man se det och ja så ÄR det såklart. Men det är ju isåfall lite konstigt att återvända till Skandia också.

OM han var GM varför återvände han då till Skandia? Att ringa sin fru har vel trots allt inte såå hög prioritet om du har snuten i hälarna?
Svaret finns kanske nedan

Citat:
Han kanske var rädd frun skulle ringa Skandia och efterlysa honom? Att bli efterlyst samma natt som Palmes mördare springer runt i gatorna är vel bad optics även för en grafiker från Täby.
Citera
2024-08-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Svaret finns kanske nedan

Jo, jag kom på det efter att jag tryckte på «skicka svar».

Han var på nåt sätt tvungen att ta kontakt.
Citera
2024-08-16, 14:12
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jo, jag kom på det efter att jag tryckte på «skicka svar».

Han var på nåt sätt tvungen att ta kontakt.
Ja vad fanns det för alternativ egentligen, mobilen var ju knappt uppfunnen. Hitta en telefonkiosk möjligen men kanske inte helt lätt under rådande omständigheter.
Citera
2024-08-16, 14:16
Medlem
Citat:
Ja vad fanns det för alternativ egentligen, mobilen var ju knappt uppfunnen. Hitta en telefonkiosk möjligen men kanske inte helt lätt under rådande omständigheter.

Nej, och då måste man ju ha mynt på sig. Kanske det var det mannen på DBG letade efter i sin väska, mynt för att ringa någon?
Citera
2024-08-16, 14:33
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Nej, och då måste man ju ha mynt på sig. Kanske det var det mannen på DBG letade efter i sin väska, mynt för att ringa någon?
Ja mynt måste man ha, frågan är om hans ens skulle klarat av att stoppa i mynten med tanke på det stressade läget.

Känns som du har presenterat en fullt rimlig förklaring eller anledning till återvändandet.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-08-16 kl. 14:39.
Citera
2024-08-16, 14:41
Medlem
Citat:
Ja mynt måste man ha, frågan är om hans ens skulle klarat av att stoppa i mynten med tanke på det stressade läget.

Nej precis, och när det värsta adrenalinet lagt sig där måste han ju ha fått en fruktansvärd känsla av panik. Kanske Skandia kändes som det enda trygga stället i hela Stockholm just då. Kaffe, en lur, någon att prata med.

Kanske gå in på kontoret och gömma puffran? Puffran kan ju ha varit «svårslängd» om man säger så, om den kunde spåras till någon bekant.

Något var det som drog SE tilbaka till Skandia.
Citera
2024-08-16, 15:03
Medlem
Knattarnas avatar
Så scoopet är att SE återvände till Skandia för att ringa frun? Ja, det sa han ju själv redan 1986. Plus att han ville ta reda på nattbussen.

Citat:
Då slår det mig att den här söta gumman som jag hade sett då tidigare på knä vid den skjutna personen skulle kunna tänkas vara Lisbeth, hon var ju så pass påklädd och jag har dessutom inte sett Lisbeth på nära håll tidigare. Det skulle kunna tänkas vara så, men riktigt övertygad var jag väl ändå inte när jag sedan promenerade tillbaka till Sveavägen 44 för att ringa hem och ta reda på nattbussen.
Citera
2024-08-16, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Så scoopet är att SE återvände till Skandia för att ringa frun? Ja, det sa han ju själv redan 1986. Plus att han ville ta reda på nattbussen.

App app app, vi tänker här.

Har det inte kommit nån «bok» om CA eller nåt? Står säkert något om det i CA-tråden. Läs där.
Citera
2024-08-16, 15:18
Medlem
Citat:
Jag tolkar det snarare som att det inte passar in i SE:s självförhärligande narrativ att ha sett en manlig polis agera bryskt mot en kvinna utan att själv agera (som till exempel LL påstår sig ha gjort när han ”fixade in” Lisbeth i ambulansen). Så efter det första omnämnandet på mordkvällen strök han den biten och försökte istället överdriva passiviteten från GS och IW i syfte att själv framställa sig som den som bröt det handlingsförlamande dödläget. Det följer mönstret med en SE som ständigt putsar på sin historia för att framhäva och kanske överdriva sina egna förtjänster.

Packetipiketen har en bra poäng i att SE kanske borde ha nämnt Lisbeths utbrott specifikt, men det är möjligt att han avlägsnade sig precis innan det skedde och bara såg Söderströms påstridighet innan dess. Det är också möjligt att Lisbeth var så genomgående hysterisk att ett utbrott mot GS inte stack ut tillräckligt mot hennes övriga gapande för att förtjäna ett eget omnämnande. SE hade ju också ett egenintresse av att vilja tona ned Lisbeths hysteri för att därmed öka hennes kontaktbarhet och göra sitt eget samtal med henne mer trovärdigt.

Om du har gjort en egen analys av Engströms göranden och låtanden på mordplatsen så vore det fint om du kunde redogöra för den så att vi vet var du står.

När det gäller Lisbeths utbrott så spelar det ingen roll om man går efter Engströms egna story att han sprang efter piketpoliserna eller om man går efter min version dvs att han sprang före poliserna. Oavsett vilket så missar han likväl Lisbeths utbrott. För att Engström ska kunna erfara utbrottet måste man i så fall hävda att han inte sticker överhuvudtaget utan blir kvar på mordplatsen. Den ståndpunkten menar jag är ohållbar.

I och för sig kunde man kanske argumentera att han lommar iväg lite diskret snarare än rusar iväg som en noshörning i enlighet med tv-inslaget. Men det tror inte jag utan jag tror han springer som i tv-inslaget. Att han berättar om det i förhör och sedan handgripligen visar det i tv säger mig att han rusat in där i så nära anslutning till mordet att han är orolig för att ha förväxlats med mördaren.

Man kan då argumentera att den oron har sin grund i att han ÄR mördaren, men det har jag kunnat utesluta genom mina tids- och förloppsanalyser. Det väsentliga i det avseendet är att den officiella tiden för mordet blivit fel på grund av att LAC-bandets Fröken Ur-inspelning manipulerats, och att den korrigerade mordtiden ska ligga redan vid 23.19.00. Då befinner sig Engström alltjämt inne på Skandia, där han först stämplar ut och sedan stannar till och växlar några ord med vakterna i receptionen innan han går ut på gatan och ner till mordplatsen.

Tack vare vittnet Fauzzis iakttagelser kan vi sedan tidsbestämma Engströms ankomst till mordplatsen till cirka 1.15 minuter efter mordet. Fauzzi som befinner sig 200 meter norrut på Sveavägen stannar och vänder sig om när han hört skotten, och står sedan och spanar söderut i ungefär en halvminut. Under den tiden är trottoaren folktom hela vägen ner till mordplatsen, annars kan man inget se på det avståndet. Med andra ord finns ingen Engström där så länge Fauzzi tittar, och det betyder alltså att han kommer ut från Skandia efter att Fauzzi tittat klart och fortsatt norrut. Då ligger vi 30-45 sekunder efter skotten och sedan tar det ytterligare 30-45 sekunder att gå ner till mordplatsen. Han är alltså där tidigast en dryg minut efter skotten, och i praktiken högst en och en halv minut efter skotten.

Så ser i korthet resonemangen ut bakom min story rörande Engström. Att han sedan springer iväg före piketpoliserna grundar jag på flera saker, däribland vad jag sagt bara häromdagen om "kollisionsproblemet" med Nieminen & Zahir. Att han påstår sig ha sprungit efter poliserna tror jag har att göra med att han redan då blivit orolig för att ha sammanblandats med mördaren, plus att han behöver en "cover story" för sin lilla exkursion in i gränden.

Att Engström överhuvudtaget springer in i gränden menar jag har att göra med vittnet Jeppsson, som Engström INTE ser när han kommer fram till mordplatsen. Att han inte ser Jeppsson från mordplatsen beror på att denne då redan stuckit iväg på sin egen lilla mördarjakt upp på åsen. Det enda ställe som Engström kan ha iakttagit Jeppsson från, det är det egna kontorsfönstret inne på Skandia innan han går ner och stämplar ut. Min idé om saken är att det är precis det han kollar innan han går ner och stämplar ut. Iakttagelsen av Jeppsson sker då på mycket närmare håll och i god belysning, därav den förvånansvärda detaljrikedomen i Engströms beskrivning av honom.

En av de saker som hamnat snett i "folkloren" om Palmemordet, det är idén om att såväl Engström som Lisbeth Palme ser Jeppsson inne i gränden. Den föreställningen för tankarna till "Närkontakt av tredje graden", där Stig & Lisbeth skulle stå sida vid sida, om inte hand i hand, och betrakta utomjordingen Jeppsson med det av det burriga håret förstorade huvudet, den bulliga täckjackan och de smala byxbenen nertill.

https://cdn.abicart.com/shop/images/184874983-origpic-e81324/ws15/58915/art15/h4983/2021-08-17-0015.jpg

I realiteten har varken Engström eller Lisbeth Palme sett någon Jeppsson där, utan Engström kommer som sagt för sent för det, och Lisbeth Palme säger ju klart och tydligt att hon uppfattade mannen hon såg därinne som identisk med mördaren.

Det är ju inte så lite långsökt att hon skulle förväxla "utomjordingen Jeppsson" med en grov och ruggig Christer Pettersson-typ, men likväl är det vad tongivande figurer i palmeriet påstår utan minsta reservation, så sent som häromdagen här på forumet.

Just de här falska påståendena är centrala för mörkläggningen, i och med att Engströms förmenta iakttagelse av Jeppsson "förankrar" dennes närvaro på mordplatsen, och Lisbeth Palmes förmenta iakttagelse av Jeppsson sopar tvåmannascenariot under mattan.

För om det är gärningsmannen som Lisbeth ser, vilket hon själv ju klart och tydligt säger, då finns ju dels en extra gubbe därinne i gränden (dvs ett tvåmannascenario) och dels har hela palmeriet jagat fel gubbe under 38 års tid. Mördaren kan ju inte springa upp på åsen samtidigt som han står kvar nere vid barackerna.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-08-16 kl. 15:30.
Citera
2024-08-16, 16:07
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Om du har gjort en egen analys av Engströms göranden och låtanden på mordplatsen så vore det fint om du kunde redogöra för den så att vi vet var du står.

När det gäller Lisbeths utbrott så spelar det ingen roll om man går efter Engströms egna story att han sprang efter piketpoliserna eller om man går efter min version dvs att han sprang före poliserna. Oavsett vilket så missar han likväl Lisbeths utbrott. För att Engström ska kunna erfara utbrottet måste man i så fall hävda att han inte sticker överhuvudtaget utan blir kvar på mordplatsen. Den ståndpunkten menar jag är ohållbar.

I och för sig kunde man kanske argumentera att han lommar iväg lite diskret snarare än rusar iväg som en noshörning i enlighet med tv-inslaget. Men det tror inte jag utan jag tror han springer som i tv-inslaget. Att han berättar om det i förhör och sedan handgripligen visar det i tv säger mig att han rusat in där i så nära anslutning till mordet att han är orolig för att ha förväxlats med mördaren.

Man kan då argumentera att den oron har sin grund i att han ÄR mördaren, men det har jag kunnat utesluta genom mina tids- och förloppsanalyser. Det väsentliga i det avseendet är att den officiella tiden för mordet blivit fel på grund av att LAC-bandets Fröken Ur-inspelning manipulerats, och att den korrigerade mordtiden ska ligga redan vid 23.19.00. Då befinner sig Engström alltjämt inne på Skandia, där han först stämplar ut och sedan stannar till och växlar några ord med vakterna i receptionen innan han går ut på gatan och ner till mordplatsen.

Tack vare vittnet Fauzzis iakttagelser kan vi sedan tidsbestämma Engströms ankomst till mordplatsen till cirka 1.15 minuter efter mordet. Fauzzi som befinner sig 200 meter norrut på Sveavägen stannar och vänder sig om när han hört skotten, och står sedan och spanar söderut i ungefär en halvminut. Under den tiden är trottoaren folktom hela vägen ner till mordplatsen, annars kan man inget se på det avståndet. Med andra ord finns ingen Engström där så länge Fauzzi tittar, och det betyder alltså att han kommer ut från Skandia efter att Fauzzi tittat klart och fortsatt norrut. Då ligger vi 30-45 sekunder efter skotten och sedan tar det ytterligare 30-45 sekunder att gå ner till mordplatsen. Han är alltså där tidigast en dryg minut efter skotten, och i praktiken högst en och en halv minut efter skotten.

Så ser i korthet resonemangen ut bakom min story rörande Engström. Att han sedan springer iväg före piketpoliserna grundar jag på flera saker, däribland vad jag sagt bara häromdagen om "kollisionsproblemet" med Nieminen & Zahir. Att han påstår sig ha sprungit efter poliserna tror jag har att göra med att han redan då blivit orolig för att ha sammanblandats med mördaren, plus att han behöver en "cover story" för sin lilla exkursion in i gränden.

Att Engström överhuvudtaget springer in i gränden menar jag har att göra med vittnet Jeppsson, som Engström INTE ser när han kommer fram till mordplatsen. Att han inte ser Jeppsson från mordplatsen beror på att denne då redan stuckit iväg på sin egen lilla mördarjakt upp på åsen. Det enda ställe som Engström kan ha iakttagit Jeppsson från, det är det egna kontorsfönstret inne på Skandia innan han går ner och stämplar ut. Min idé om saken är att det är precis det han kollar innan han går ner och stämplar ut. Iakttagelsen av Jeppsson sker då på mycket närmare håll och i god belysning, därav den förvånansvärda detaljrikedomen i Engströms beskrivning av honom.

En av de saker som hamnat snett i "folkloren" om Palmemordet, det är idén om att såväl Engström som Lisbeth Palme ser Jeppsson inne i gränden. Den föreställningen för tankarna till "Närkontakt av tredje graden", där Stig & Lisbeth skulle stå sida vid sida, om inte hand i hand, och betrakta utomjordingen Jeppsson med det av det burriga håret förstorade huvudet, den bulliga täckjackan och de smala byxbenen nertill.

https://cdn.abicart.com/shop/images/184874983-origpic-e81324/ws15/58915/art15/h4983/2021-08-17-0015.jpg

I realiteten har varken Engström eller Lisbeth Palme sett någon Jeppsson där, utan Engström kommer som sagt för sent för det, och Lisbeth Palme säger ju klart och tydligt att hon uppfattade mannen hon såg därinne som identisk med mördaren.

Det är ju inte så lite långsökt att hon skulle förväxla "utomjordingen Jeppsson" med en grov och ruggig Christer Pettersson-typ, men likväl är det vad tongivande figurer i palmeriet påstår utan minsta reservation, så sent som häromdagen här på forumet.

Just de här falska påståendena är centrala för mörkläggningen, i och med att Engströms förmenta iakttagelse av Jeppsson "förankrar" dennes närvaro på mordplatsen, och Lisbeth Palmes förmenta iakttagelse av Jeppsson sopar tvåmannascenariot under mattan.

För om det är gärningsmannen som Lisbeth ser, vilket hon själv ju klart och tydligt säger, då finns ju dels en extra gubbe därinne i gränden (dvs ett tvåmannascenario) och dels har hela palmeriet jagat fel gubbe under 38 års tid. Mördaren kan ju inte springa upp på åsen samtidigt som han står kvar nere vid barackerna.

Tack för ett matigt inlägg. Jag fick dock inte riktigt med mig anledningen till att SE inte kan ha sett utbrottet innan han rörde sig mot Luntmakargatan? Det verkar hänga på huruvida han sprang eller gick enligt dig? Jag är för övrigt helt med på att han faktiskt nådde Luntmakargatan.

Utbrottet ska väl ha skett mycket nära i tid till piketens språngmarsch, men jag vet inte exakt på sekunden hur mycket tid man har att bolla med för att SE hypotetiskt ska hinna se utbrottet. Sedan har vi ju Nieminens och Zahirs ankomst i nära anslutning.

Jag har väl en halvfärdig förloppsanalys av Engström på mordplatsen i huvudet men den är inte klar. Men med lite hjälp på traven från till exempel dig kanske jag kommer närmare ett färdigställande.
Citera
2024-08-16, 16:08
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det ska ha blivit irriterat mellan Söderström och Lisbeth när Söderström inte förstod vem hon var utan krävt att hon skulle identifiera sig.

Om man då står en bit ifrån och inte hör den exakta ordväxlingen kan det säkert uppfattas som att Söderström var brysk mot Lisbeth.

Det hör knappast till vanligheterna att märkbar irritation uppstår mellan makan till ett mordoffer och polisen. Det kan alltså knappast förväntas att SE skulle kunna gissa sig till att så skett utan att ha varit där.

Ja, detta är också något som jag reagerat på.
Gösta säger även i något sammanhang att Lisbeth svor åt honom "...och så nån svordom."
(Om det var i rätten eller något TV-program... Kan återkomma med källa.)
Här är det en liknande uppgift som SE kommer med i brevet till Anér.

Även vittnet i uppslag E 1930-4 talar om en brysk polis (uttalat sig på ett bryskt sätt). Detta är nog Windén som är ses som "brysk".
https://drive.google.com/file/d/1fXrs36bfoGaHIUoh7iwtN1PJJ_qmG3rk/view

Men som du också är inne på. När man placerar SE som GM så blir denna lögn otroligt märklig.
Citera
2024-08-16, 16:31
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=VwvS8CHzX6Q&t=1s

Gösta Söderström verkar inte ha känt igen Olof Palme och inte heller Lisbet Palme.
Han säger att Lisbet Palme var hysterisk.
Han tog tag i henne för att försöka få fram ett signalement på gärningsmannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in