2024-08-15, 23:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Efter GS ifrågasättande av SE i rätten, 1989?

GS nämns i artikeln den 5:e september (där SE hävdar att LP uppträdde sansat, och backar från sina tidigare utlåtanden om hur lång tid det tog för polisen att nå fram).

Den ordning och de tidpunkter som polisen kom tas upp i förhören den 10:e och 11:e mars, 1986.

Den 25:e april och 5:e september, samma år, berättar SE om hur poliserna klev ur och blev stående.

IW hävdar dock att han var fram till kroppen.

Men SE pekar väl inte ut GS 1986?

Jag tror du blandar ihop det med Anérbrevet mycket senare?
Citera
2024-08-15, 23:45
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Men SE pekar väl inte ut GS 1986?

Jag tror du blandar ihop det med Anérbrevet mycket senare?

Han är inne på samma story där som i april 1986?

Att de poliserna klev ur och blev stående utan att komma fram ...
Citera
2024-08-15, 23:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Han är inne på samma story där som i april 1986?

Att de poliserna klev ur och blev stående utan att komma fram ...

Du skriver något om SEs berättelse om GS agerande på mordplatsen och att SE är misstänkt som mördare eftersom han bara identifierar GS en gång i ett brev till Anér 1992? Detta eftersom SE påstår att GS stod still på ett ställe under hela efterspelet till mordet?

GS kan således inte vara polisen som var 'brysk' mot LP som SE kommenterade på mordnatten enligt dig?

Har jag fattat det rätt?
Citera
2024-08-16, 00:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du skriver något om SEs berättelse om GS agerande på mordplatsen och att SE är misstänkt som mördare eftersom han bara identifierar GS en gång i ett brev till Anér 1992? Detta eftersom SE påstår att GS stod still på ett ställe under hela efterspelet till mordet?

GS kan således inte vara polisen som var 'brysk' mot LP som SE kommenterade på mordnatten enligt dig?

Har jag fattat det rätt?

SE beskriver med egna ord endast GS som passiv, kvar vid bilen.
Citera
2024-08-16, 00:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
SE beskriver med egna ord endast GS som passiv, kvar vid bilen.

Är det ett nytt konfabulerat 'konkret bevis' på att SE mördade OP?

Jag fattar inte riktigt hur man ska 'tänka' här.
Citera
2024-08-16, 07:44
Medlem
Citat:
Jag har inte känt något eget intresse att börja jaga privatpersoner, så för min del är inget mer klart för mig än vad man kan ta till sig från det material som finns tillgängligt.

Men visst vore det intressant att fråga Mancini om han kan påminna sig något om detta. Vad han än svarar kommer det ändå att avfärdas med att det gått lång tid sedan mordet.

Okej, så du och BB har alltså inga nyheter där. Jag ska höra med HAARP i dagarna, få se om han fått fram något i sin ände.

Tills något nytt framkommer så står vi där vi står. För min egen del menar jag att någon "livräddare" troligtvis kom in på Bohemia och att denna någon i så fall måste vara Engström. Den större felkällan är för mig inte identiteten på vem som kommer in utan om det överhuvudtaget kommer in någon på mordkvällen. Annorlunda uttryckt, om någon "livräddare" överhuvudtaget kommit in så torde det vara Engström. Inte för att han egentligen var någon livräddare, men han framställde sig i alla fall så.

Ironiskt nog är Dalulven och jag ense om att Engström springer före piketpoliserna in i gränden. Skillnaden oss emellan ligger bara i hur mycket tidigare! Själv påstår ju Engström att han sprang efter poliserna, men i så fall skulle han ha stött ihop med Nieminen & Zahir vid barackerna och det finns det inga som helst tecken på att han gjort. För min del betyder det att han sprungit före poliserna.

Vi tre – du och jag och Dalulven – är också ense om att Engström inte uppehåller sig några 15-20 minuter på mordplatsen utan att han försvinner därifrån en stund. Enligt Dalulven är han förstås bara där några sekunder vid själva mordet innan han springer in i gränden. Enligt mig kommer han ner till mordplatsen en dryg minut efter skotten men blir kvar där en minut (om ens det) innan han springer.

Hur du ser på den initiala delen av förloppet vet jag nog inte riktigt, men däremot är vi väl på samma våglängd när det gäller Bohemia. Det vill säga: Engström går in där och sätter sig. I min värld kanske han ringer ett telefonsamtal därifrån också, för att larma om att något gått snett. Men då ser jag honom inte bara som "efterspelsvittne" utan även som "funktionär" i en operation som gått snett.

På frågan om hur länge, ungefärligen, som Engström stannar på Bohemia har jag fått intrycket att han är kvar därinne alla gånger tio minuter, och när han väl kommer tillbaka till mordplatsen blir han inte kvar där långa stunden utan fortsätter ganska snart tillbaka till Skandia. Vi vet ju heller inte på minuten när han kommer tillbaka dit, men det verkar röra sig om nästan 20 minuter efter mordet.

Logistikproblemet med Engström handlar alltså till stor del om hur han tillbringar all denna tid mellan det att han lämnar Skandia och det att han kommer tillbaka dit igen. Det handlar om ganska mycket tid och då ter det sig helt orimligt att han skulle ha hängt kvar på mordplatsen hela tiden, eller ens större delen av den tiden. Ett Bohemia-besök som förbrukar minst tio minuter av den tiden har väldigt bra passform i det tidspusslet, menar jag.

Ungefär där står jag när det gäller grovskissen av Engströms göranden och låtanden. Sedan kan man diskutera detaljer kring vad han rimligtvis sett och gjort respektive vad som är lögn och dikt i hans berättelser.

Du har betonat det där med att polisen var brysk mot Lisbeth Palme, och det håller jag med om att verkar genuint. Men däremot verkar Engström inte ha sett Lisbeths utbrott mot Gösta Söderström: "Är du inte klok? Jag är Lisbeth Palme och där ligger min make Olof!" En sådan sak skulle man definitivt lägga på minnet, och just därför menar jag att Engström redan stuckit när utbrottet kommer.

Engströms ankomsttid till mordplatsen sätter jag till cirka 1.15 minuter efter skotten, och Lisbeths utbrott ligger cirka tre minuter efter skotten, det är alldeles efter piketpoliserna dragit iväg på jakten till fots. Någon gång däremellan sticker Engström iväg, och då vill jag lägga den tidpunkten cirka två minuter efter skotten. Det är innan piketpoliserna springer (2.30 minuter), men även om man skulle lägga honom hack i häl på poliserna så missar han likväl Lisbeths utbrott.

Det lilla Engström säger om ambulanserna tycker jag låter väldigt vagt och generiskt och därför hyser jag ingen tilltro till att han skulle ha sett det med egna ögon. Utan i min värld sticker han redan innan första ambulansen kommer (2.15-2.30 minuter efter skotten) och kommer tillbaka till mordplatsen efter att ambulanserna åkt (sju minuter efter skotten). Det lägger för mig minimigränsen för hur länge Engström är borta, men i praktiken verkar han vara borta längre betydligt än så.

Vad jag sagt här innehåller heller inga större nyheter utan det är mest bara en sammanfattande upprepning av vad jag tidigare sagt om de här sakerna. En sådan kan nog vara bra emellanåt, tänker jag, men ännu bättre vore förstås om det skulle framkomma något nytt medelst avmaskning av dokument eller genom nya intervjuer med folk som varit på Bohemia.
Citera
2024-08-16, 07:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Är det ett nytt konfabulerat 'konkret bevis' på att SE mördade OP?

Jag fattar inte riktigt hur man ska 'tänka' här.

Diskussionen gällde bryskhet från polisens, förslagsvis GS, håll. Eftersom SE vid varje tillfälle hävdade att GS stod kvar vid bilen, och i september 1986 gick ut och sa att "ingen brydde sig om LP", kan han ha sett GS "handgripligen" fråga ut och bearbeta LP då?

Inget i SE:s version tyder på det. Dessutom beskriver IW hur han var fram till kroppen, medan SE påstod att IW stod kvar vid polisbilen precis som GS.

Ja, det kan tyda på att SE inte var där efter skotten, precis som Irvell kom fram till. Att SE kokade ihop sin historia från andra källor. Att han var den som sprang på åsen.
Senast redigerad av Dalulven 2024-08-16 kl. 07:55.
Citera
2024-08-16, 08:17
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Diskussionen gällde bryskhet från polisens, förslagsvis GS, håll. Eftersom SE vid varje tillfälle hävdade att GS stod kvar vid bilen, och i september 1986 gick ut och sa att "ingen brydde sig om LP", kan han ha sett GS "handgripligen" fråga ut och bearbeta LP då?

Inget i SE:s version tyder på det. Dessutom beskriver IW hur han var fram till kroppen, medan SE påstod att IW stod kvar vid polisbilen precis som GS.

Ja, det kan tyda på att SE inte var där efter skotten, precis som Irvell kom fram till. Att SE kokade ihop sin historia från andra källor. Att han var den som sprang på åsen.

Jag tolkar det snarare som att det inte passar in i SE:s självförhärligande narrativ att ha sett en manlig polis agera bryskt mot en kvinna utan att själv agera (som till exempel LL påstår sig ha gjort när han ”fixade in” Lisbeth i ambulansen). Så efter det första omnämnandet på mordkvällen strök han den biten och försökte istället överdriva passiviteten från GS och IW i syfte att själv framställa sig som den som bröt det handlingsförlamande dödläget. Det följer mönstret med en SE som ständigt putsar på sin historia för att framhäva och kanske överdriva sina egna förtjänster.

Packetipiketen har en bra poäng i att SE kanske borde ha nämnt Lisbeths utbrott specifikt, men det är möjligt att han avlägsnade sig precis innan det skedde och bara såg Söderströms påstridighet innan dess. Det är också möjligt att Lisbeth var så genomgående hysterisk att ett utbrott mot GS inte stack ut tillräckligt mot hennes övriga gapande för att förtjäna ett eget omnämnande. SE hade ju också ett egenintresse av att vilja tona ned Lisbeths hysteri för att därmed öka hennes kontaktbarhet och göra sitt eget samtal med henne mer trovärdigt.
Citera
2024-08-16, 09:59
Medlem
Citat:

Det är sant och jag ger faktiskt inte fem öre för SE’s historia. Men därför blir det Gahn och HO säger så otroligt interessant. SE KAN, som GM, såklart hört talas om polisens bryskhet OM han återvände till brottsplatsen innan Skandia. Att folk pratade om det.

Och Gahn kan blanda ihop saker under förhöret av henne. Minnas fel.

Men det är tyvärr omöjligt att verifiera uppgiften nu. Som vanligt..
Senast redigerad av Ballalaila 2024-08-16 kl. 10:05.
Citera
2024-08-16, 11:03
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det är sant och jag ger faktiskt inte fem öre för SE’s historia. Men därför blir det Gahn och HO säger så otroligt interessant. SE KAN, som GM, såklart hört talas om polisens bryskhet OM han återvände till brottsplatsen innan Skandia. Att folk pratade om det.

Och Gahn kan blanda ihop saker under förhöret av henne. Minnas fel.

Men det är tyvärr omöjligt att verifiera uppgiften nu. Som vanligt..

Det kan också vara något han sa senare, som hon kommer ihåg. Precis som det att han blev "hörd".

Alldeles för riskabelt att återvända före Skandia. Däremot efter? Det finns åtminstone ett par bilder tagna norrut, där man kan skönja en kontur som liknar SE som närmar sig folkmassan vid avspärrningen, och till slut är uppe i rygg. Kanske finns fler bilder från samma rulle?

Vet inte hur dessa foton skulle passa tidsmässigt, och HO säger att SE gick norrut efter utgång ...

Men men, om negativen finns kvar från fotograferna skulle man förstås gärna se att allt framkallades.
Citera
2024-08-16, 11:18
Medlem
Citat:
Det kan också vara något han sa senare, som hon kommer ihåg. Precis som det att han blev "hörd".

Alldeles för riskabelt att återvända före Skandia. Däremot efter? Det finns åtminstone ett par bilder tagna norrut, där man kan skönja en kontur som liknar SE som närmar sig folkmassan vid avspärrningen, och till slut är uppe i rygg. Kanske finns fler bilder från samma rulle?

Vet inte hur dessa foton skulle passa tidsmässigt, och HO säger att SE gick norrut efter utgång ...

Men men, om negativen finns kvar från fotograferna skulle man förstås gärna se att allt framkallades.

Så kan man se det och ja så ÄR det såklart. Men det är ju isåfall lite konstigt att återvända till Skandia också.

OM han var GM varför återvände han då till Skandia? Att ringa sin fru har vel trots allt inte såå hög prioritet om du har snuten i hälarna?
Citera
2024-08-16, 11:39
Medlem
Han kanske var rädd frun skulle ringa Skandia och efterlysa honom? Att bli efterlyst samma natt som Palmes mördare springer runt i gatorna är vel bad optics även för en grafiker från Täby.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in