2024-08-12, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Ja det blir bra, lite pliktkänsla att rapportera skadar inte 😄

Bra menyförslag! Gott och mättande.

Det slog mig att om man aldrig räknat kalorier och har problem med vikten, måste man nästan testa göra det för att se hur sjukt mycket vanlig bra mat man kan äta för lagom kalorier. Även för mig som är väldigt rutinerad med matregistrering blir det lite av en ögonöppnare varje gång jag kör.

Tänker på de som ofta äter en fryspizza eller meny på McD, det är lätt 1000 kcal (tex en big mac, pommes och läsk). Om man äter köttfärs, ris, grönsaker och lite sås för 1000 kcal är det en så enorm portion att det ser omöjligt ut att äta.

Går bra att äta mer "vanligt" också om man inte orkar laga mat eller ska äta ute. Tex nu äter jag en liten sushi till lunch men kompletterar med en proteinshake. Det är bara att tänka till lite så man får till proteinerna som ger bra mättnad.

Jag tycker inte så mycket om skräpmat efter ha ätit tillagat så länge. Så det kan vara bra att bara hålla sig till lagad mat i längre period.

Jag måste laga storkok och fixa matlådor för lunch och middag för att kunna äta vettigt. Har inte tid eller ork annars. Sen liksom kan jag hoppa över matlådan när jag känner för något annat. Sen har maträtter som jag vet ungefär kcal, protein, kolhydrater och fett så att jag inte behöver tänka så mycket. Kan även fundera i förväg på vad jag vill ha kommande vecka, lägger in maten i appen i förväg för att veta hur mycket av vad jag ska ha till maträtten.
Citera
2024-08-15, 09:18
Medlem
Började förra året med vanlig CICO och ska testa lite VLCD nu.

Man, 185cm
Startvikt 09-04-23: 121kg
Slutvikt 08-07-23: 111kg

Startvikt 04-08-24: 113.3kg
113.3
112.5
111.5
111.1
110.6
110.3
110.1
109.7
109.9
109.4
109.2
108.9
Vikt idag 15-08-24: 108.9kg

Hade tänkt köra på 8 eller 12 veckor och sen ta en paus och se hur jag gör sen.
Min plan är att gå ner till 80-85kg och se hur jag mår, sen gå ner lite till om jag vill.
Citera
2024-08-15, 15:39
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marengen
vecka 1:78 kg
Vecka 2: 76 kg, -2 kg
Vecka 3: 75,2 kg, -0,8 kg

Flera veckor senare: 74,9 kg, -0,4 kg
Totalt: - 3,2 kg

Kör på, går långsamt men framåt.

Lång tråd citering, men ville bara säga sinnesjukt bra jobbat från din startvikt på 100 pannor.
Citera
2024-08-15, 21:46
Medlem
Dishys avatar
Typiskt min kropp alltså... Har räknat kalorier i över en vecka och ätit i nederkant bara för att testa det, överdoserat protein för att hålla mättnaden men hungrig ändå och vaknat på natten av hunger också. Resultatet?
+ 2 hekto... 😂

Men det är okej, det går upp och ned, förhoppningsvis ned på sikt. Känns lite trist bara när man verkligen ansträngt sig, räknat allt, motionerat extra, gått hungrig och ätit protein som en kroppsbyggare.
Citera
2024-08-15, 22:52
Medlem
Marengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Lång tråd citering, men ville bara säga sinnesjukt bra jobbat från din startvikt på 100 pannor.

Tack! Räkna kalorier och hålla ut är det som verkligen fungerar.
Citera
2024-08-16, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViktresandeAnders
Började förra året med vanlig CICO och ska testa lite VLCD nu.

Man, 185cm
Startvikt 09-04-23: 121kg
Slutvikt 08-07-23: 111kg

Startvikt 04-08-24: 113.3kg
113.3
112.5
111.5
111.1
110.6
110.3
110.1
109.7
109.9
109.4
109.2
108.9
Vikt idag 15-08-24: 108.9kg

Hade tänkt köra på 8 eller 12 veckor och sen ta en paus och se hur jag gör sen.
Min plan är att gå ner till 80-85kg och se hur jag mår, sen gå ner lite till om jag vill.

Välkommen till tråden och lycka till!
Citera
2024-08-16, 04:25
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marengen
Tack! Räkna kalorier och hålla ut är det som verkligen fungerar.

Har det blivit en slags vana. eller känns det fortfarande som lite av en uppförsbacke eller börda att hålla kalorierna och hålla ut? , själv kör jag periodisk fasta och ligger på underskott just nu, är lite trött då och då av det, men i långa loppet tror jag det kan vara stabilt, för jag är inte så sugen på godsaker länge.

Må bäst!
Citera
2024-08-16, 04:26
Medlem
Citat:
Typiskt min kropp alltså... Har räknat kalorier i över en vecka och ätit i nederkant bara för att testa det, överdoserat protein för att hålla mättnaden men hungrig ändå och vaknat på natten av hunger också. Resultatet?
+ 2 hekto... 😂

Men det är okej, det går upp och ned, förhoppningsvis ned på sikt. Känns lite trist bara när man verkligen ansträngt sig, räknat allt, motionerat extra, gått hungrig och ätit protein som en kroppsbyggare.

Det är inget du behöver oroa dig för med de extra 2 hekto. Det brukar pendla mer för mig, ibland över kilots skillnad.

Protein är väldigt mättande när man äter kött, men det är normalt att vara hungrig ändå. Jag brukar äta ganska nära inpå läggdags för att inte vara för hungrig under sömnen. Men när det gör att du vaknar upp är inte bra. Då får du antingen i dig för få kcal, för lite av något näringsämne, eller du pressar kalorierna och ökat motionen. Men din kropp ger dig signaler.

Men du kommer förmodligen gå ner om du kollar över tid. Det är inte så statistikt som att dra ner kalorier en dag/vecka och att man går ner på vågen extra hekton dagen efter.

Hur ofta väger du dig?
Citera
2024-08-16, 06:46
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Det är inget du behöver oroa dig för med de extra 2 hekto. Det brukar pendla mer för mig, ibland över kilots skillnad.

Protein är väldigt mättande när man äter kött, men det är normalt att vara hungrig ändå. Jag brukar äta ganska nära inpå läggdags för att inte vara för hungrig under sömnen. Men när det gör att du vaknar upp är inte bra. Då får du antingen i dig för få kcal, för lite av något näringsämne, eller du pressar kalorierna och ökat motionen. Men din kropp ger dig signaler.

Men du kommer förmodligen gå ner om du kollar över tid. Det är inte så statistikt som att dra ner kalorier en dag/vecka och att man går ner på vågen extra hekton dagen efter.

Hur ofta väger du dig?

Ja nej det gör inget, allt ifrån råkat äta extra salt till om man har träningsvärk kan ge plus på vågen. Är väldigt tålmodig. Väger mig en gång i veckan bara för att hålla koll men stämmer av på riktigt ungefär kvartalsvis eftersom jag vill ha en långsam viktnedgång.

Vill gärna lokalisera mitt dagsbehov så har börjat undersökningen med att äta 2000 kcal nu (är relativt muskulös, promenerar ca 2 timmar om dan och tränar tungt 3 ggr i veckan), men tänker att jag egentligen borde äta lite mer.

Äter en äggmacka precis före läggdags men får nog lägga mer kalorier på det målet.
Citera
2024-08-16, 15:03
Medlem
Citat:
Ja nej det gör inget, allt ifrån råkat äta extra salt till om man har träningsvärk kan ge plus på vågen. Är väldigt tålmodig. Väger mig en gång i veckan bara för att hålla koll men stämmer av på riktigt ungefär kvartalsvis eftersom jag vill ha en långsam viktnedgång.

Vill gärna lokalisera mitt dagsbehov så har börjat undersökningen med att äta 2000 kcal nu (är relativt muskulös, promenerar ca 2 timmar om dan och tränar tungt 3 ggr i veckan), men tänker att jag egentligen borde äta lite mer.

Äter en äggmacka precis före läggdags men får nog lägga mer kalorier på det målet.

Förstår. Hur ligger du med fettet i kosten?
Citera
2024-08-16, 16:20
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Förstår. Hur ligger du med fettet i kosten?

Ganska högt (sett till E%), blir naturligt att jag äter mer energi från fett än kolhydrater. Det kommer mest från mejeriprodukter och ägg.

Tex igår 89 g fett (801 kcal), 124 g kolhydrater (496 kcal) och 166 g protein (664 kcal).

Skulle du rekommendera en annan fördelning?
Citera
2024-08-16, 18:28
Medlem
Citat:
Ganska högt (sett till E%), blir naturligt att jag äter mer energi från fett än kolhydrater. Det kommer mest från mejeriprodukter och ägg.

Tex igår 89 g fett (801 kcal), 124 g kolhydrater (496 kcal) och 166 g protein (664 kcal).

Skulle du rekommendera en annan fördelning?

Nej egentligen inte. Undrade mest för att det är vanligt att man pressar fettintaget för mycket speciellt vid deff. Så gör det du trivs med egentligen.

Sen det med att väga 1 gång i veckan så kan man inte riktigt se hur det går från vecka till vecka. Kan bli att man väger mer bara just den dagen än hur det har varit tidigare i veckan. Annars tycker jag att mäta med måttband kan ge mer ibland. Liksom ibland kanske vikten går upp men att måtten minskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in