Citat:
Ursprungligen postat av
Dishy
Är väldigt tacksam att jag inte förbrukar typ 1500 kcal som många andra med hypotyreos gör, men jag vet inte om jag har så hög metabolism ändå med tanke på rörelsemängden. Är stilla typ bara när jag äter och sover 😅 Är sällan stilla mer än en halvtimme utan att röra på mig och promenerar i regel ett par tre timmar om dagen ovanpå det. När jag tränar gör jag det tills jag rasar ihop i en svettig hög och det görs flera timmar i veckan. Förr rörde jag på mig mindre och förbrukade nog upp mot 3000 kcal om dan. Those were the days 😄
Vet att alla källor säger att 0,5 kg ned i veckan är lagom men jag håller verkligen inte med. Det som inte nämns sen är att det bara är någon procent eller mindre som lyckas hålla vikten. Tänk alla dieter som startas varje dag och alla lösnummer som konstant har olika dieter på framsidan. Det är enormt många som oupphörligt försöker gå ned i vikt. Misslyckandefrekvensen är enorm. Så jag tycker att 0,5 kg ned i månaden är max om man vill behålla sin viktnedgång. Obs fattar att om man är ordentligt överviktig så kan man gå ned i vikt snabbare än så och då tror jag inte det är någon fara. Men är man lätt överviktig så tror jag att ju långsammare viktnedgång desto bättre.
Håller verkligen med om att det är mer mättande med kött än proteinpulver! Har inte varit medveten om det förrän nyligen, tänkte att protein som protein. Men en rejäl portion stekt nötfärs känns extremt mycket mer tillfredsställande och mättande än en proteinshake (ungefär samma mängd kcal och protein).
Haha läser gärna ditt pladder, är exakt likadan när jag väl kommer igång i detta ämne (uppenbarligen).
Tack så mycket, bra jobbat du med! 💪
Hur många steg hamnar du på i snitt om dagen?
Många kvinnor i min närhet tränade som otränade kan inte äta 2000kcal utan gå upp i vikt. Så jag tycker ändå att det är hyfsat.
Förstår ditt resonemang och tycker inte att det du säger är fel. Men att tappa 0,5kg kan vara i överkant om man följer vågen vecka till vecka. Kan bli att man pressar kalorierna för hårt om man tex tappade 0,3kg en vecka eller ligger stilla en vecka och sen försöker kompensera det med kalorier och aktivitet. För vågen är ganska förrädiskt mått. Men om man kollar över en längre period tex 3 månader och ser när man räknar snittet är på ca 0,5kg är det inte riktigt detsamma. Sen har du ju en poäng i hur överviktig man är. En del förespråkar mer 0,5-1% av sin vikt beroende på hur mycket övervikt man har.
Att många misslyckas tror jag att det faller mer på andra faktorer. Tex massa cardio och tänker kaloriförbrukning, kör en extrem diet som man inte kan fortsätta med senare så man inte lär sig hur kosten ska vara, blir för fixerad i kalorier osv.
Lite kontroversiellt ämne där meningarna är delade, men ju mer muskler och bra återhämtning är mer hållbart än att göra av med energi via aktivitet. Det är min erfarenhet. Men det är förutsatt att man är en frisk individ utan metabola sjukdomar.
Ja matsmältningen och volymen gör skillnad. Oftast blir jag mer hungrig av proteinpulver. Kyckling med sallad mättar mycket mer tex.