2024-08-12, 09:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Och utifrån borde hemsidor som Lexbase, Verifiera m.fl stoppas.
Vilket de inte gör.

Mja, det besvarar mer frågan om allmänintresse. Den där jöken i målet hade inte utgivningsbevis. De sidor du nämner hänvisar ju som bekant till sina utgivningsbevis. Den frågan är ju inte slutligt avgjord än, men det kommer den ju vara inom ett år eller så.
Citera
2024-08-12, 16:22
Avslutad
Österrikiska nätaktivister drar svensk GDPR-myndighet inför rätta

https://www.etc.se/inrikes/oesterrikiska-naetaktivister-drar-svensk-gdpr-myndighet-infoer-raetta

betalvägg

Aktivisterna på NOYB säger att IMY ofta nöjer sig med att vidarebefordra klagomål till det företag som står anklagat för att behandla personuppgifter i strid med lagen, istället för att utreda situationen och i förekommande fall, vidta mått och steg.

Enligt GDPR är dataskyddsmyndigheter skyldiga att utreda inkomna klagomål och ta reda på om skett regelbrott, vem som är ansvarig samt kräva rättelse.
Citera
2024-08-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PigChampion

https://www.etc.se/inrikes/oesterrikiska-naetaktivister-drar-svensk-gdpr-myndighet-infoer-raetta

betalvägg

Aktivisterna på NOYB säger att IMY ofta nöjer sig med att vidarebefordra klagomål till det företag som står anklagat för att behandla personuppgifter i strid med lagen, istället för att utreda situationen och i förekommande fall, vidta mått och steg.

Enligt GDPR är dataskyddsmyndigheter skyldiga att utreda inkomna klagomål och ta reda på om skett regelbrott, vem som är ansvarig samt kräva rättelse.

Goda nyheter, vi får hoppas på en bra dom som gynnar oss!
Citera
2024-08-12, 17:52
Medlem
capitalswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Goda nyheter, vi får hoppas på en bra dom som gynnar oss!

Lite mer info.

https://noyb.eu/en/noyb-takes-swedish-dpa-court-refusing-properly-deal-complaints
Citera
2024-08-12, 18:28
Medlem
Citat:

betalvägg

Citat:
– Myndigheten verkar blanda ihop sin roll med Postens, säger Max Schrems.

Hahahahaa bästa kommentaren på länge. Jävla king
Citera
2024-08-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capitalswe
Lite mer info.

https://noyb.eu/en/noyb-takes-swedish-dpa-court-refusing-properly-deal-complaints

Det är helt sjukt av IMY och så har det varit länge. Även det sjuka att Svenska domstolar struntar i EU och gör sin egen fantasifulla tolkning av EU rätten och i synnerhet GDPR.
Kanske dags att skaffa sig ett medlemskap hos NOYB för att stötta dem mer.
Citera
2024-08-12, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Det är helt sjukt av IMY och så har det varit länge. Även det sjuka att Svenska domstolar struntar i EU och gör sin egen fantasifulla tolkning av EU rätten och i synnerhet GDPR.

Jag blev precis betalande medlem. Hoppas alla som har råd gör samma sak. Skönt att ha en så pass seriös organisation på vår sida. Blir säkert högre prioriterat ju fler som blir medlemmar
Citera
2024-08-12, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Du bör nog komma med något konkret eller kolla upp det själv.
För uppenbarligen är människors privatliv svenskt allmänintresse utifrån svenska lagar, och det är det vi diskuterar och motsätter oss i tråden.
Jävla idiot.

Citat:
Allmänintresse avser något som är viktigt ur ett samhällsperspektiv.[1] Det kan förklaras som information som medborgarna har ett berättigat intresse av att få ta del av, något som är viktigt och kopplat till ett samhällsintresse.[2] Det avser medborgarnas rätt till information och uppgifter så att de kan ta ställning i samhällsviktiga frågor.[3]

Allmänintresse ska inte förväxlas med allmänhetens nyfikenhet,[1] vilken ibland åberopas för att försvara namnpubliceringar och andra personuppgifter i reportage om misstänkta brott[3] även i fall där allmänintresse saknas.

Var så god. Nu har du kanske lärt dig något också. Idiot.
Citera
2024-08-12, 23:12
Medlem
Lexbase anmäls för förtal efter publicering av frikännande dom

https://m.dagenskalmar.nu/nyheter/e/164673/lexbase-anmals-for-fortal-sedan-en-dom-ligger-kvar-pa-deras-sajt/
Senast redigerad av Coronana 2024-08-12 kl. 23:15.
Citera
2024-08-12, 23:31
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:

betalvägg

Jag kan inte låta bli att skratta åt den här nyheten! Jag har alltid tänkt att IMY borde stämmas, med tanke på hur otroligt dåligt de sköter sitt jobb. De verkar vara helt i händerna på staten och vågar inte ta sitt ansvar när det gäller att skydda medborgarnas rättigheter. Skönt att Noyb tar tag i den biten istället! Själv har jag redan stämt både Lexbase, som ägs av Gunnar Axén, och den svenska staten. Båda målen pågår, och jag ser fram emot att fortsätta kämpa mot dessa hänsynslösa företag och politiker!
Citera
2024-08-13, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capitalswe
Lite mer info.

Tack! Visste inte att de hade överklagat IMY:s beslut till förvaltningsrätten som verkar dömt till IMY:s fördel. IMY behöver få sig tillrättavisning. Man undrar vad de egentligen gör för något när Sverige är det enda landet i EU som kränker privatliv på detta sätt. Bilden NOYB lagt in där IMY håller för öronen är så spot on.

Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Tycker det är ett bra medlemskap och en nyttig handling för en själv men även för samhället. Jag ska ta och bli medlem.
Senast redigerad av Justice-- 2024-08-13 kl. 00:53.
Citera
2024-08-13, 10:30
Medlem
Hej!
Jag blev utsatt för en våldtäkt 2021.
Våldtäktsmannen blev dömd.
Jag är belagd med sekretess och ska inte finnas med mitt namn i några dokument alls.
Om man begär ut domen från Tingsrätt eller Hovrätt är mitt namn borttaget och ersatt med "Sekretess NN" digitalt.
Jag betalade däremot för att få ta del av informationen som finns på Krimfup.se.
Där heter dokumentet "maskat" och någon har manuellt dragit en dassig penna över mitt namn men det lyser igenom på hundratals ställen i FUPen. Man ser alltså mitt fullständiga namn, personnummer, adress och telefonnummer. Även bilder som går att härleda till mina barn finns i den här FUPen.
Jag har kontaktat Krimfup.se/Fuplex och bara fått svaret att de inte skulle göra något sådant. Men allt ligger kvar.
Vem anmäler jag? "Mattias Gustafsson"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in