Citat:
Ursprungligen postat av
QuantumQuill
De i Skåne, utanför städerna, som är Hief:are lär fortsätta vara så även om Hief varit pinsamma ett antal år nu.
Däremot så kommer det nya generationer där jag gissar att ganska få blir Hief:are framför MFF:are.
10 år av debaclen för Hief lär sätta sina spår i demografin i Skåne och skulle inte bli förvånad om 90% av de nya generationerna håller på MFF eller något annat lag.
Nu kommer Landskrona upp och kan locka nya supportrar om det inte blir platt fall direkt.
Hief kommer fortsätta att vara klar tvåa pga de äldre generationerna, men för varje år som går så minskar antalet hela tiden.
10 år till så har MFF leta sig in i Helsingborg och rota sig där också, gissningsvis.
Jag tror att det avgörande där är om Mff lyckas i europa likt Blåvitt gjorde på 90-talet. Det är såklart svinsvårt i dagens fotboll, men Fck har faktiskt lyckats med betydligt mer i champions league de senaste 15 åren än vad Mff har gjort. Om Mff tar sig till åttondel i champions league så innebär det per automatik ett klassiskt gruppspel i svensk fotbollshistoria, motsvarande i europa league vet jag inte om det finns gällande att fånga den breda massa. Möjligtvis att en semifinal skulle fånga sveriges ungdomar utanför de normala Mff nästena.
Om Mff lyckas med det och blir "Sveriges lag" så kommer nog hela Skåne falla och även en del Göteborgare och Stockholmare under 12 år kommer att börja hålla på Mff.