Citat:
Ursprungligen postat av
Gatekeepn
Intressant. Det tar sig.
Oico Integrity verkar utgå ifrån att beslutet kommer överklagas fram och tillbaka under en längre tid. Och så kan det nog bli. Men det betyder inte automatiskt att Lexbase etc kommer kunna fortsätta sina verksamheter under tiden.
Jag menar, efter mina googlingar och mitt inlägg på sida 886, att det hänger det mycket på om IMY meddelar att beslutet har "omedelbar verkställighet". I så fall måste Lexbase argumentera inför Stockholms Förvaltningsrätt att beviljas
inhibition, dvs att myndighetens krav (på nedstängning) pausas tills en slutgiltig dom kommit efter överklagan. Beviljas inhibition kan hemsidorna fortsätta som vanligt tills överklagan är avhandlad.
Om det blir omedelbar verkställighet kan jag inte sia om. Allt annat känns ju helt ologiskt, men det är ju ingen garanti för någonting i det här landet. Men låt säga att det blir det, och Lexbase yrkar för inhibition.
Skatteverket skriver så här om verkställan och inhibition:
"För klaganden kan det vara av stor betydelse att det överklagade beslutet inte blir gällande förrän det har prövats av den högre instansen. Det kan t.o.m. vara så att verkningarna för den enskilda är sådana att det är svårt eller rent av omöjligt för hen att i efterhand – om beslutet sedan upphävs av den högre instansen – få kompensation för den förlust hen tillfogats genom verkställigheten av det överklagade beslutet. Därför har den överinstans som ska pröva ett överklagande fått möjlighet att bestämma om inhibition.
Bedömningen av inhibitionsfrågan bör utgå ifrån betydelsen för den enskilda av att beslutet inte verkställs direkt och sannolikheten att överklagandet kan komma att bifallas."
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2026.12/326485.html
Vesterlins skriver så här:
"Ta exemplet att en tillsynsmyndighet förbjuder en verksamhet att bedrivas för att den bedöms vara miljöfarlig. Att behöva stoppa en verksamhet under tiden som en överklagandeprocess pågår kan innebära stora förluster för verksamhetsutövaren om det visar sig att domen ändras, och verksamheten tillåts fortsätta. Inhibition kan då beslutas ..."
https://vesterlins.se/ordlistan/inhibition
Att Gunnar Axén och Co måste stänga ned sina företag under överklagande-processen faller väl in under "stora ekonomiska förluster" och liknar exemplet från Vesterlins ovan.
Det sista kravet som Skatteverket lyfter fram däremot, dvs påvisa sannolikheten att överklagandet kan komma att bifallas, känns ju nästintill omöjligt att uppfylla. Det här beslutet grundas ju på EUD-domen.
OM beslutet om inhibition kan falla på endast den sistnämnda punkten så bör den göra den. Jag hittar inget 100% definitivt svar på detta, men av det jag läser så tror jag det. Alltså att inhibition inte övervägs så länge man inte först kan argumentera för att beslutet rimligen kommer att ändras.
Så, om IMY den 2 september beslutar att Lexbase och Co inte får bedriva sin verksamhet, och anger att beslutet verkställs omedelbart, så tror jag det är tack och god natt fr.o.m 3 september 2026.