2024-08-09, 23:14
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Fel, fel, fel. Tyvärr.
Inte en siffra rätt, på ren svenska.

Död vit svensk man och möjligen rätt så "tung" skönlitteratur enligt somliga.

Strindberg?
Citera
2024-08-09, 23:16
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Tackar!

Vem har värkt fram det här då:

Längst inne i dunklet
måste du värja ditt liv.
Längst inne i dunklet
där den avhuggna stammen
löddras av save
skräckens skugga
rör vid din höft
och ropar till fjäril och mossa
att frälsa dig för Guds hjärtas
barmhärtighets skull,
längst inne i dunklet
måste du värja ditt liv.

Längst inne i elden
måste du värja ditt liv.
Där synerna reser sig
blott för att sprakande falla,
de vita hästarna störtar
och smärtorna snärjer dig,
längst inne i elden
där den susande flykten stäckes
och den störtande skimmeln dör,
längst inne i elden
måste du värja ditt liv.

Verner?
Citera
2024-08-10, 02:55
Medlem
webslaves avatar
Dagerman?
Citera
2024-08-10, 17:00
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Verner?

Karl Vennberg var det
Citera
2024-08-10, 17:00
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Fel, fel, fel. Tyvärr.
Inte en siffra rätt, på ren svenska.

Död vit svensk man och möjligen rätt så "tung" skönlitteratur enligt somliga.

Harry Martinson?
Citera
2024-08-10, 20:50
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Strindberg?

Citat:
Ursprungligen postat av webslave
Dagerman?

Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Harry Martinson?

Mycket bra gissningar allihopa, tyvärr är samtliga fel!

Författaren var bara ett barn när Strindberg dog, var gammal nog för att kunna vara pappa till Dagerman och ett par år äldre än Martinson.
Boken jag citerar gavs ut 1935 första gången. Mitt exemplar är från 1978. Denna bok behandlar också i huvudsak andra teman än författarens vanligast förekommande (även om de smyger sig in på sina hörn också), vilket kanske gör det till en lite mer svårknäckt nöt för er. Precis som DrComfort beställde.

Och så tre citat på det!

Citat:
"Mötet var avtalat. Det var Adrians och Sigrids gamla sätt att gå och driva bort en lördagskväll tillsammans. Åter hade de drivits närmare varandra. Det var ingen särskild mening med det. Intet hände."

Citat:
"Det var i den disiga november, med början klockan sex på morgonen, med hemväg sent om natten. Han tog det allvarligt. Han lät sig inte pressas ner. Oupphörligt drogs han ner mot Kungsgatan. Likt malen som dras till ljuset, likt lämmeltåget som dras mot kusten drogs landsungdomen mot den plats, där man trodde att paradiset låg."

Citat:
"Den följande natten strövade han kring på gatorna i det inre av staden. Han tyckte det var varmare där."
Citera
2024-08-10, 20:56
Medlem
atts avatar
Citat:
Mycket bra gissningar allihopa, tyvärr är samtliga fel!

Författaren var bara ett barn när Strindberg dog, var gammal nog för att kunna vara pappa till Dagerman och ett par år äldre än Martinson.
Boken jag citerar gavs ut 1935 första gången. Mitt exemplar är från 1978. Denna bok behandlar också i huvudsak andra teman än författarens vanligast förekommande (även om de smyger sig in på sina hörn också), vilket kanske gör det till en lite mer svårknäckt nöt för er. Precis som DrComfort beställde.

Och så tre citat på det!

Kungsgatan av Ivar Lo-Johansson känns som en naturlig gissning efter de citaten.
Citera
2024-08-10, 23:43
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Kungsgatan av Ivar Lo-Johansson känns som en naturlig gissning efter de citaten.

Bingo! Visst var det Kungsgatan av Ivar Lo-Johansson! Han skrev ju ofta om statare och andra fattiga från landsbygden, men Kungsgatan handlar ju främst om prostitution i Stockholm, även om karaktären Adrian har ett fattigt landsbygdsförflutet.

Över till dig!
Citera
2024-08-12, 20:08
Medlem
atts avatar
Citat:
Bingo! Visst var det Kungsgatan av Ivar Lo-Johansson! Han skrev ju ofta om statare och andra fattiga från landsbygden, men Kungsgatan handlar ju främst om prostitution i Stockholm, även om karaktären Adrian har ett fattigt landsbygdsförflutet.

Över till dig!

Tackar. Jag gör det enkelt för mig och tar den bok jag läser just nu trots att den varit med i tråden tidigare:
"Vet du något så tig! Ja, jag skall tiga, om ock blott för skammens skull och för att skona människorna, ja, just av sociala hänsyn. Jag har fast föresatt mig att låta förnuftet in i det sista se till att all anständighet bevaras. Men sett Honom har jag, äntligen, äntligen; han var hos mig här i salen, gästade mig, oväntat och dock sedan länge väntad; vi kom i långt samspråk och det grämde mig blott att efteråt inte veta varav jag hela tiden darrade, om endast av kyla eller för Honom. Kan så vara att jag föregycklade mig - att Han föregycklade mig - att det var så kallt att jag måste darra och därmed övertyga mig om att Han var där, på allvar, en som var Han och ingen annan. Ty det är allom uppenbart att ingen är en sådan narr att han darrar för sitt eget hjärnspöke, ty ett sådant är honom förtroget och han ger sig i lag med det utan bävan eller förlägenhet. Aktade Han mig då för en narr eftersom Han genom denna svinkyla ville inbilla mig att jag ingen narr och Han intet hjärnspöke var, emedan jag i fruktan och ömklighet darrade för Honom? Slipad är Han.
Citera
2024-08-13, 00:15
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Tackar. Jag gör det enkelt för mig och tar den bok jag läser just nu trots att den varit med i tråden tidigare:
"Vet du något så tig! Ja, jag skall tiga, om ock blott för skammens skull och för att skona människorna, ja, just av sociala hänsyn. Jag har fast föresatt mig att låta förnuftet in i det sista se till att all anständighet bevaras. Men sett Honom har jag, äntligen, äntligen; han var hos mig här i salen, gästade mig, oväntat och dock sedan länge väntad; vi kom i långt samspråk och det grämde mig blott att efteråt inte veta varav jag hela tiden darrade, om endast av kyla eller för Honom. Kan så vara att jag föregycklade mig - att Han föregycklade mig - att det var så kallt att jag måste darra och därmed övertyga mig om att Han var där, på allvar, en som var Han och ingen annan. Ty det är allom uppenbart att ingen är en sådan narr att han darrar för sitt eget hjärnspöke, ty ett sådant är honom förtroget och han ger sig i lag med det utan bävan eller förlägenhet. Aktade Han mig då för en narr eftersom Han genom denna svinkyla ville inbilla mig att jag ingen narr och Han intet hjärnspöke var, emedan jag i fruktan och ömklighet darrade för Honom? Slipad är Han.

Faust av Goethe?
Citera
2024-08-13, 01:18
Medlem
atts avatar
Citat:
Faust av Goethe?

Mycket bra gissning fast dessvärre fel.
Citera
2024-08-13, 09:26
Medlem