2024-08-12, 09:09
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Bra fråga, för att A vill ha en hund, och LSS handlar om att möjliggöra hennes val. Så därför. Finns inga hinder, som jag hittat att A inte skulle få ha en hund i närheten, oavsett vem som äger den på pappret.

Skulle personer med PA inte få vara hundvakt, eller djurvakt?
Om hon ville ha en hund, varför gjorde de sig av med Molly?
Citera
2024-08-12, 09:21
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Precis, självklart är detta inte normen för jag vet ju flera assitanshundar som har det bra, jag hade ju samma plan med min

Det jag gillade med USA var att det var en professionell akademi som utbildade hundarna först utöver grundlydnad, uppåt 40 grundkommandon, sen hade det några veckor för att knyta an med sin hundförare. Samt att hundarna har högre status även i lagen i USA för att ge funktionsnedsatta tillgång och du har rätt till att ansöka trots dålig ekonomi. I sverige måste du ha pengar för att kunna gå denna process.

Processen i Sverige har liknande USA tänk men det behöver ses över och även lagen borde ses över.

Visst hade du lagt in en länk i ett tidigare inlägg? Ska kolla. Har lärt mig lite hur det fungerar i Sverige, bra jämföra.

Att man inte kan få vårdhund på recept, vid stort behov är skitdumt. Kanske kan man söka fondpengar men är inte så förtjust i välgörenhet. Nyckfullt vem som får.

USA har faktiskt en delvis bra fungerande djurhållning. T ex statliga djurpoliser. Det är kanske såna vi behöver sätta in på LS, som kan jobba med de tuffaste fallen. Inom polisyrket men med påbyggnadsutbildning för djurskydd och placerade där. Då slipper man tillkalla ordinarie polis vid handräckning exvis. 👮‍♂️👮‍♂️

Som det blev nu hamnade anmälan ju hos polisen ändå för brott mot djurskyddslagen.

Vad tycker ni om min ide?
Citera
2024-08-12, 09:23
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Om hon ville ha en hund, varför gjorde de sig av med Molly?

Molly var inte kuvad? Gillade inte A?

Bet tillbaka?

De trodde väl en vårdhund skulle funka men man kan inte köpa en fin relation.
Citera
2024-08-12, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Visst hade du lagt in en länk i ett tidigare inlägg? Ska kolla. Har lärt mig lite hur det fungerar i Sverige, bra jämföra.

Att man inte kan få vårdhund på recept, vid stort behov är skitdumt. Kanske kan man söka fondpengar men är inte så förtjust i välgörenhet. Nyckfullt vem som får.

USA har faktiskt en delvis bra fungerande djurhållning. T ex statliga djurpoliser. Det är kanske såna vi behöver sätta in på LS, som kan jobba med de tuffaste fallen. Inom polisyrket men med påbyggnadsutbildning för djurskydd och placerade där. Då slipper man tillkalla ordinarie polis vid handräckning exvis. 👮‍♂️👮‍♂️

Som det blev nu hamnade anmälan ju hos polisen ändå för brott mot djurskyddslagen.

Vad tycker ni om min ide?

Skillnaden mellan deras djurskyddspoliser och Länsstyrelsen är att de har utbildning praktisk erfarenhet och kan lagen

Länsstyrelsen är fullt av tjänstemän utan kunskap eller kompetens eller praktisk erfarenhet av djur särskilt lantbruksdjur. Så det blir helt galna bedömningar och tolkar lagen godtyckligt. Sverige har en hel del att ta efter USA på vissa områden som här.

Vilken länk syftar du på så lägger jag ut den?
Citera
2024-08-12, 09:26
Medlem
Citat:
Bra fråga, för att A vill ha en hund, och LSS handlar om att möjliggöra hennes val. Så därför. Finns inga hinder, som jag hittat att A inte skulle få ha en hund i närheten, oavsett vem som äger den på pappret.

Här ställer du en fråga på ovidkommande premisser. Jag tror inte någon människa motsätter sig att en person med PA skaffar sig en hund OM DET ÄR LÄMPLIGT.
I A's fall är det uppenbarligen inte lämpligt. Kan du verkligen inte se det?
Citera
2024-08-12, 09:29
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Varför skulle farfar ha en övernattningslägenget i samma stad som han bor? Låter konstigt

Ja vad kan det vara? Ett kontor kan man tänka sig för han tjänar ju en mille om året.

Men en lägenhet som skulle duga till C och P?De är ju vana 156,kvadrat.
Citera
2024-08-12, 09:37
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Skillnaden mellan deras djurskyddspoliser och Länsstyrelsen är att de har utbildning praktisk erfarenhet och kan lagen

Länsstyrelsen är fullt av tjänstemän utan kunskap eller kompetens eller praktisk erfarenhet av djur särskilt lantbruksdjur. Så det blir helt galna bedömningar och tolkar lagen godtyckligt. Sverige har en hel del att ta efter USA på vissa områden som här.

Vilken länk syftar du på så lägger jag ut den?

Låter jättekonstigt. Borde de inte vara etologer eller ha något slags agronomutbildning? Vad brukar de ha för meriter?

Menar länk till tv programmet om assistanshundar i USA. Om du har någon om svenska assistanshundar ser jag gärna den med.
Citera
2024-08-12, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Absurt. Fan Absurt. I gassande sol var det väl? Lider med den hunden.

Ja i gassande sol tvingades Essie vara vid poolkanten. Assistenter har vittnat
.Hon övervakades ju av kameror så om hon flyttade sig till skuggan blev de väl tillsagda att fösa tillbaka henne.
När A slog henne och Essie gick undan, tvingades hon tillbaka, enligt assistenter.
P tror att Essies uppgift var att avvärja hugg och slag.
Han kan ha dödat Essie för att få en ny, "bättre" hund genom försäkringspengar. Essie ansågs "busig" läste jag.
Tacka för det. En ung hund vill röra på sig och leka - även assistanshundar ska ha ledigt. Om hon sällan kom ut på promenad blir hon såklart rastlös, utom ung med naturliga rörelsebehov.
P har sagt att "hon agerar på kommando" men inte ett ord som visar inlevelse i Essie som vän till A.
Hur kan de vara vänner när vänskapen sker på kommando?
Senast redigerad av Marielo 2024-08-12 kl. 09:53. Anledning: Stavfel
Citera
2024-08-12, 09:47
Medlem
Citat:
Varför skulle farfar ha en övernattningslägenget i samma stad som han bor? Låter konstigt

Ingen aning, kanske har behållit den sen hans tid i militären och var mycket på resande fot?

Behållit lägenheten för att den har ökat mycket i värde sen köp och är en bibehållen investeringstillgång?
Citera
2024-08-12, 10:02
Medlem
Citat:
Kan någon insatt svara på vad poängen är med att ha assistansföretag inblandade över huvud taget?

Om brukaren, eller i det här fallet klanen Ö, ändå sköter rekryteringen? Och mamma C är chef/samordnare /föreståndare (ännu oklar roll) över dem? De verkar ju vara de som bestämmer?

Och sedan ska då kommunen upphandla tjänsten. Går man inte över ån efter vatten?

Eller vad gör egentligen Storsjöbygden assistans?
Vilket är deras ansvar och uppdrag? Formellt anställa, lägga in platsannonser, sköta löneutbetalningar.. mer,?

De sägs ju ha blivit kontaktade av anställda angående arbetsmiljön, och kanske även om Essie, men inget har enligt uppgift förbättrats. Inte så konstigt kanske när det ligger 50 mil bort och saknar både kännedom om lokala förhållanden och kanske inte åker dit för inspektion så ofta, om alls.

Finns regler för hur ofta assistansföretaget ska göra hembesök? Duger telefon/mejlkontakt med mamma C? Hur mycket känner de till om Essie? Varför göra inget åt arbetsmiljön?

Det är våra skattepengar. Vad har vi för rätt till insyn? Ingen alls gissar jag och upplever att man bäddar för att oegentligheter går under radarn.

Assistansbolagen är väl tänkt att vara stöd och ge kunskap, innan ägaren helt tar över?
Allt med djur är "utvecklingsstört" över hela världen.
USA är kanske ett steg före andra länder.
Citera
2024-08-12, 10:07
Medlem
Citat:
Låter jättekonstigt. Borde de inte vara etologer eller ha något slags agronomutbildning? Vad brukar de ha för meriter?

Menar länk till tv programmet om assistanshundar i USA. Om du har någon om svenska assistanshundar ser jag gärna den med.

Etologi räcker inte eller agronom. Bara kolla deras egna magisterprogranm för att bli djurskyddsinspektör på linneuniversitetet . Juridik 80% 20% djurhållning i storproducent inget grundläggande om djur i mindre gårdar samt husdjur.

Jag kollar länken och skickar till dig.
Citera
2024-08-12, 10:08
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Vi har försökt förklara att det är ingen mänsklig rättighet att få ha djur. Är man olämplig ska man inte få ha.

Att ha PA är inget hinder för att få ha vårdhund. Det är inte där As hinder finns.

Ok? Kan vi släppa det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in