2024-08-12, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
Menar du att PÖ är inblandad i försvinnandet? Förutom att han blivit av med hunden alltså

Givetvis är han det. Så många lögner, ändring av historian o för många konstigheter som inte stämmer. Även frun vet vad som hänt Essie.
Citera
2024-08-12, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Förutom att många i tråden verkar ha fel om det så kan vi säkert släppa det.

De enda som har fel om det är du och blixten. Det kan vi konstatera. Länsstyrelsen hade skrivit i handlingar om er att ni saknar insikt. Jag är den förste att hålla med när man läser era urkorkade svar.
Jag hoppas verkligen du är sterilisera så du inte nerärver din dumhet.
Citera
2024-08-12, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Chippet är litet, ligger precis under nackhuden. Det är följaktligen inte något omfattande ingrepp att ta ut.

Det kan vandra men hamnar inte i inte organ, då skulle man ju inte kunna använda chips för det vore rent livsfarligt. Så har jag fått det förklarat för mig av veterinär, när jag skulle välja mellan örontatuering och chips till mina katter.

Exakt. O man tar chipavläsaren o då har man området där chipet är. Ibland kan man tom känna det med fingrarna.
Citera
2024-08-12, 06:29
Medlem
Citat:
Bra fråga, för att A vill ha en hund, och LSS handlar om att möjliggöra hennes val. Så därför. Finns inga hinder, som jag hittat att A inte skulle få ha en hund i närheten, oavsett vem som äger den på pappret.

Skulle personer med PA inte få vara hundvakt, eller djurvakt?

Det hade räckt med en hund i form av ett kramdjur. Du vet att man kan inte få allt här i världen. Där har vi ett av de grundläggande problemen i As våldsamheter, inga gränser utan A får allt vad hon pekar på för att föräldrarna känner skam o ångest.
Citera
2024-08-12, 06:33
Medlem
Citat:
Därför att det vissa gånger inte passar vardagen med att ta hand om en hund. Jag brukade vissa gånger under covid-tiden få ge mig ut med min grannes hund, då hon inte orkade, ville eller var tvungen att arbeta över. Om människor utan PA kan behöva hjälp med att rasta hunden, så kommer människor med PA behöva hjälp vissa gånger.

Då skaffar man inte hund. Speciellt eftersom det betyder att dubbelbemanningen inte behövs då hunden kräver långa promenader pga rasen.
Under promenaderna med Essie så lämnas den ena assistenten själv med den våldsamma A. Så då går det således att vara själv m kvinnan.
Citera
2024-08-12, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Snart tiotusen inlägg i tråden och du har fortfarande inte fattat assistenternas roll.

Min granne har en assistent vars arbetsuppgifter innefattar att byta vatten i hans akvarier två gånger i veckan.

För dotterns assistenter att ta hand om Essie är helt utan någon som helst tvekan en av deras uppgifter.

En debatt, som det förvisso var ett tag sedan som jag lyssnade till, handlar om var den faktiska gränsen går för vad en assistent behöver göra och inte. Att ta hand om husdjur var tveklöst inom den gränsen. Ett gråområde däremot handlar om självtillfredsställelse. Fundera på den en stund du. Om din hjärna klarar det!

Senast jag hörde var att det var lite av att var och en (assistenterna) gör som de vill. Vissa vägrar och vissa gör, tycker det är något helt naturligt. Huruvida arbetsgivare och samhället har satt ner foten åt något håll sedan dess vet jag inte.

På samma vis är det så klart med dotterns assistenter, de har att serva dottern med som dottern själv inte klarar av i vardagen. Städa, tvätta, diska, torka tjejen i röven om hon inte kan det själv och att rasta hunden. Det är rena självklarheter.

En snabb googling gav vid handen att det inte verkar ha hänt så mycket när det kommer till assistansen av självtillfredsställelse, även om artikeln är från 2016. Något senare av vikt tycks inte finnas.

https://www.forskning.se/2016/09/01/bryt-tystnaden-kring-assistans-vid-sexuella-aktiviteter/

Så de idioter i tråden som inte fattar att det är assistenternas jobb att bistå med det som behövs för Essie, kanske till sist kan fatta nu, och sluta sprida sin dynga?

Nu behöver dottern tydligen två assistenter mestadels av dygnet, för att hon kan få sina utbrott.
Under tiden hon inte får sina utbrott så vore det på sin plats att assistenterna även kan försöka att lära denna kvinna lite om städning, disk mm (en 4-åring brukar tycka att det är roligt att få hjälpa till).

Hur tänker du att någon av dessa ska ha tid att se till att hunden får sina promenader flertalet ggr/dygn om dottern inte har lust att gå ut?

Eftersom dottern behövde tillsyn av två personer dagtid, då är det väl upp till pappan att se till att dessa promenader med hunden blir utförda. Kan han inte fixa det själv så får han försöka fixa med någon bekant/granne som kan rycka in.

Tillägg: Vem f.n byter vatten i ett akvarium två ggr/vecka... kanske någon med en guldfisk (har ingen erfarenhet av en sådan), det görs iaf inte i ett "vanligt" akvarium!
Senast redigerad av Kattentufsan 2024-08-12 kl. 07:57.
Citera
2024-08-12, 07:47
Avslutad
Citat:
Tycker du har förklarat tydligt och det pekar på ett mysko logikfel som sticker ut i föräldrarnas resonemang.

P har ju ansökt om dubbelbemanning dygnet runt. Vaken natt ska det vara.

Kanske är baktanken att en assistent ska rasta Essie mitt i natten medan A sover? Annars vet jag inte hur de hade tänkt sig få ihop detta. 🤔

Ja det var det jag var inne på igår kväll med mina frågor. Antingen brister de i A:s behov om hon ska lämnas ensam med en PA medan den andre rastar Essie. För det var ju extremt viktigt att två alltid var närvarande enligt PÖ.

Vidare, om en PA ska ut med hunden riskerar de därmed säkerheten för den PA som blir ensam kvar med A, för hur gör de om A plötsligt får ett utbrott med något vasst? Vad tänker arbetsgivaren om det och har en risk- och konsekvensanalys skett gällande förändrade arbetsuppgifter i sådana fall med fokus på PA:s säkerhet?

Och om de inte rastar Essie, brister de i omvårdnad och omsorg för hunden och då kan de anmälas för det istället.

Klurig sits för familjen att de skaffade hund till A om en enbart skulle ta ovanstående i beaktande. En massa annat tillkommer ju också vad gäller brister för Essie men det här är nog svårt för familjen att prata sig ur.
Citera
2024-08-12, 08:18
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Så då kom hon knappt ut på promenad? Om A alltid skulle ha dubbel bemanning, hur kunde en av dem gå ut med hunden då?

Skrev inte PÖ att om Essie inte kom ut på promenad före kl 18 skulle mamman ringas in? Eller har jag drömt det?
Det stämmer. Assistenterna tillsammans med essie skulle motivera A att gå ut (denna aktiva kvinna). Hade de inte lyckats så skulle morsan komma kl 18. Stackars hund. Ingen morgonpromenad heller då?
Citera
2024-08-12, 08:24
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heartfordogs
Jag fick veta att föräldrarna bodde i farfars övernattningslägenhet i Enköping ovanför en restaurang nära centrum. Detta fick jag veta av en som är bekant till familjen.
Varför skulle farfar ha en övernattningslägenget i samma stad som han bor? Låter konstigt
Citera
2024-08-12, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkish90
Det där tycker jag ändå beror mycket på vad det är för väder ute. Säg att det är strålande sol och 40 grader i solen då är det inte så lämpligt att ta en längre promenad under dagen, utan då är det bättre att ta flera korta och sen ta längre under kväll/ när det blir svalare ute. Men det är så jag resonerar med mina hundar, jag brukar bland annat lägga handen på asfalten för att se om det blir för varmt för deras tassar. Men annars håller jag med dig om att hunden borde rastas längre stunder varje dag så klart. Även mental träning behövs också.

Absolut, allt beror ju på omständigheterna, men bara för att lagen säger 1 gång/dag så ska man forfarande även enligt lagen uppfylla hundens behov men denna familj kan ju inte mycket om hundar och dess behov. Länsstyrelsen hade ju sprungit där och besökt om de fått vetskap om hur lite hunden rastas för sådana ärenden springer de ofta. Här skulle alla runtomkring som såg hur essie hade det ha anmält till LS på en gång inte avvaktat men det är lätt att vara efterklok eller att människor är rädda för att stå utan sin inkomst kan jag ju ändå förstå, eftersom inom LSS som personlig assistent är det svårt att hitta rätt arbetsgivare att få fast anställning t.e.x är ovanligt oftast är man ju timanställd tills vidare. Det finns ju seriösa bolag även om många bolag är oseriösa.
Citera
2024-08-12, 08:55
Medlem
Citat:
Tror inte heller det är norm som Essie hade det, det vore rent groteskt och hade kommit fram.

Men några här i tråden har lyft frågan att man borde se över branschen eftersom oegentligheter ser ut att finnas. Det är ju bara bra, för en granskning och eventuellt striktare regler ger större trovärdighet åt att de som håller på med dessa affärer sköter sig etiskt.

Precis, självklart är detta inte normen för jag vet ju flera assitanshundar som har det bra, jag hade ju samma plan med min

Det jag gillade med USA var att det var en professionell akademi som utbildade hundarna först utöver grundlydnad, uppåt 40 grundkommandon, sen hade det några veckor för att knyta an med sin hundförare. Samt att hundarna har högre status även i lagen i USA för att ge funktionsnedsatta tillgång och du har rätt till att ansöka trots dålig ekonomi. I sverige måste du ha pengar för att kunna gå denna process.

Processen i Sverige har liknande USA tänk men det behöver ses över och även lagen borde ses över.
Citera
2024-08-12, 09:00
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Kan någon insatt svara på vad poängen är med att ha assistansföretag inblandade över huvud taget?

Om brukaren, eller i det här fallet klanen Ö, ändå sköter rekryteringen? Och mamma C är chef/samordnare /föreståndare (ännu oklar roll) över dem? De verkar ju vara de som bestämmer?

Och sedan ska då kommunen upphandla tjänsten. Går man inte över ån efter vatten?

Eller vad gör egentligen Storsjöbygden assistans?
Vilket är deras ansvar och uppdrag? Formellt anställa, lägga in platsannonser, sköta löneutbetalningar.. mer,?

De sägs ju ha blivit kontaktade av anställda angående arbetsmiljön, och kanske även om Essie, men inget har enligt uppgift förbättrats. Inte så konstigt kanske när det ligger 50 mil bort och saknar både kännedom om lokala förhållanden och kanske inte åker dit för inspektion så ofta, om alls.

Finns regler för hur ofta assistansföretaget ska göra hembesök? Duger telefon/mejlkontakt med mamma C? Hur mycket känner de till om Essie? Varför göra inget åt arbetsmiljön?

Det är våra skattepengar. Vad har vi för rätt till insyn? Ingen alls gissar jag och upplever att man bäddar för att oegentligheter går under radarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in