Citat:
Det du kanske inte tänker på är alla omständigheter.
Om du skall operera ut ett chip ur en hund, så behöver du en operationssal, åtminstone en narkossköterska, och all tillbörlig utrustning, självklart steriliserad.
Du får det att låta som att en "pensionerad veterinär" bara kan åka hem till någon och plocka ut chipet, ungefär som man drar ut en sticka i fingret på ett barn. Men det är väldigt långt ifrån så enkelt.
Så straffet den pensionerade veterinären kan få, beror på omständigheterna. Hur gick det egentligen till när han tog ut chipet?
Men rent generellt kan du läsa om straff i 10 kap Straff och andra sanktioner, i Djurskyddslagen.
Om du skall operera ut ett chip ur en hund, så behöver du en operationssal, åtminstone en narkossköterska, och all tillbörlig utrustning, självklart steriliserad.
Du får det att låta som att en "pensionerad veterinär" bara kan åka hem till någon och plocka ut chipet, ungefär som man drar ut en sticka i fingret på ett barn. Men det är väldigt långt ifrån så enkelt.
Så straffet den pensionerade veterinären kan få, beror på omständigheterna. Hur gick det egentligen till när han tog ut chipet?
Men rent generellt kan du läsa om straff i 10 kap Straff och andra sanktioner, i Djurskyddslagen.
Finns en del veterinärer som har liten "klinik" hemma och kan göra lättare ingrep. Sedan vad lagar och regler kring de säger vågar jag inte uttala mig i. Men som ett exempel hjälpte en pensionerad veterinär mig med en kastrering på en katt (Hane), vilket är ett ingrepp som bara kräver sedering och lokalbedövning. Denna veterinär hjälpte även ägare med lättare saker, besiktningar av valpar, vaccinering etc. Ta ut ett chip hör inte till ett ingrepp som är särskillt avancerat. Har chipet vandrat på olämpligt ställe så kan narkos vara nödvändigt. Oftast krävs bara vanlig sedering och lokalbedövning. Efter snittet kan det behövas sys och det blir ett sår som i sig medför risker. Det är alltså sällan fördelaktigt att ta bort ett chip om inte nöden kräver.