Citat:
Ursprungligen postat av
emmizen32
Kommunen har inte ansvar för vad någon annan väljer att köpa.
Pappan är ägare och således helt och hållet ansvarig för vad han väljer att köpa.
Återigen det är pappan som valt att köpa en hund, det är pappan som gått utbildningen, det är förmodligen pappan och dotter tillsammans som blivit certade. Inte kommunen.
Jag har noterat att du har lite otur med när du ska få fram bevis för ditt svammel så jag ska inte be om det.
Du har fortfarande inte fattat skillnaden på ansvarsfrågorna här, ser jag.
Kommunen har ansvar för dottern och hennes välmående. Det innebär att kommunen har ansvar för alla de delar som behövs för att tillgodose dotterns behov och hennes rätt och möjligheter att leva ett så normalt liv som möjligt. Det är LSS. Du kanske skulle läsa på lite om det.
Nu tar kommunen dessvärre inte sitt ansvar. De har till och med blivit dömda i domstol för att de inte tar sitt ansvar.
Om dottern väljer att köpa en jacka, så har kommunen ett ansvar att tillse att dottern kan använda sin jacka på precis samma sätt som vem som helst. Kommunen har att se till att hon får hjälp med att ta på sig och ta av sig jackan, om hon behöver det, att tvätta jackan, om hon behöver det. Och så vidare. Om hon köper ett akvarie, så har kommunen ett motsvarande ansvar där också. Eller om hon väljer att köpa en hund.
Men kommunen tar inte sitt ansvar. Därför kliver pappan in och tar stora delar av det ansvar kommunen borde ta, men som de inte tar.
Att du är så korkad så du tror att jag och andra här i tråden inte förstår att det är pappan som köpt hunden, och pappan och dottern som blivit certifierade som ett ekipage tillsammans med hunden, och att pappan därför har det strikta ägaransvaret för hunden, det säger allt om dig och inget om mig.
Men frågan handlade inte om det, utan, ursprungligen, om pappans ideella insats som just hundägare. Där han tar ett ansvar som egentligen vilar på kommunen, och som han inte får någon som helst ersättning för. Alltså en ideell insats helt i ordets rätta bemärkelse.
Men visst, jag förstår, du kommer aldrig att fatta. Det är alldeles för komplext för dig.