2024-08-12, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Du har rätt i att vi som inte är insatta inte upptäcker autism om det är högfungerande och lindrig. De är intelligenta och lär sig, kan utvecklas. Om det är så att deras medkänsla är bluff och inlärt beteende, då har jag gått på det i flertalet fall. Läkare ex vis som har diagnosen. Möjligen lite knepiga men absolut måna om patienterna. Bara en tanke, hur man också kan se det.

Men i det här fallet känns första stycket speciellt vara huvudet på spiken. Helt lost.

En logisk tät chef som är fläckvis blind, obegripligt ... Man vill gärna tänka "men sååå kan det ju inte vara då..." För man tror folk om gott per automatik i den positionen.

Vi har sett jättemånga bilder av Essie och de är fototekniskt bra, välkomponerade. Men något jag och många andra sett är hur ledsna Essies ögon är. Det är precis en sådan subtil detalj som neuropsykiatriska djurvänner märker, men går autisten förbi. I vart fall P.

Så då ska vi utgå från att Hundhjälpen också har NPF alltså?? För de har ju både sett bilder och hunden i verkligheten, och om den är depressiv på bilder, så borde den ju vara det i verkligheten med?
Citera
2024-08-12, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Korrekt, då får man hoppas att kompisen Y har en väldigt bra försäkring, då skadeståndsansvaret flyttade sig direkt till denna. Därav att ganska många i tråden hade fel.

Vet att Svedavia eller vad det heter, ett försäkringsbolag talar om att man skulle behöva utöva regelbunden tillsyn över hunden för ansvaret skulle flytta sig, men hittar inget om det i lagen som citerades här i tråden, så det ställer jag mig tvivlande till. Och för den delen spelar det mindre roll, då en assistent med en arbetsbeskriven om tillsyn över hunden med största sannolikhet skulle uppfylla det kravet direkt.
Min hund vart på sprungen av en Rottweiler som en dam på 78 år var ute med. Det var hennes sons hund. Han var inom armen så hunden var skyddstränad dessutom. Detta gick på sonens försäkring. Hon smet dessutom. jag ringd polisen som var på väg men dom avbröt p,ga annat ärende. Den på polisen jag pratade med var gammal hundförare. hans kommentar var .en hund är alltid skarp hon är ute med ett vapen. Sonen brast i strikt ägaransvar. Med lite efterforskning i område var hon inte bara känd utan Ökänd. det enda bra med detta var att hon var aldrig mer ute med hunden. Kan vi ge upp diskutionen om striktägaransvar nu? P är ansvarig vad en hunden gör.
Citera
2024-08-12, 01:24
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Varför gnäller du om att det inte var deras jobb då?
Om det enligt dig inte är deras jobb och de enligt dig inte heller behövde göra det, vad är då ditt problem? Idiot!

Oaktat vad du inbillar dig och vad du tramsar om, så är det en helt naturlig del av en assistents göromål. Klarar du av att fatta åtminstone det?
Enligt mig är det inte deras jobb.
Enligt dig är det deras jobb, och då frågar jag varför assistenterna skulle ringa C om inte A varit ut med hunden innan kl 18.00.
Och uppenbarligen kan du inte svara på den frågan. Troligen kan du inte svara på den frågan eftersom det inte var assistenternas jobb att ta hand om hunden.
Citera
2024-08-12, 01:25
Medlem
Citat:
Korrekt, då får man hoppas att kompisen Y har en väldigt bra försäkring, då skadeståndsansvaret flyttade sig direkt till denna. Därav att ganska många i tråden hade fel.

Vet att Svedavia eller vad det heter, ett försäkringsbolag talar om att man skulle behöva utöva regelbunden tillsyn över hunden för ansvaret skulle flytta sig, men hittar inget om det i lagen som citerades här i tråden, så det ställer jag mig tvivlande till. Och för den delen spelar det mindre roll, då en assistent med en arbetsbeskriven om tillsyn över hunden med största sannolikhet skulle uppfylla det kravet direkt.

Läser du verkligen så fruktansvärt illa eller är du bara lite korkad?
ÄGAREN blir ansvarig.
ÄGARENS försäkring får gå in och betala
Det spelar ingen roll om ägaren legat sjuk i corona och bett kompisen ta hunden ett par dagar.
Det är ALLTID ägaren som har ansvar för allt runt hunden.
Citera
2024-08-12, 01:26
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Därför att det vissa gånger inte passar vardagen med att ta hand om en hund. Jag brukade vissa gånger under covid-tiden få ge mig ut med min grannes hund, då hon inte orkade, ville eller var tvungen att arbeta över. Om människor utan PA kan behöva hjälp med att rasta hunden, så kommer människor med PA behöva hjälp vissa gånger.
Jo men enligt användaren var det ju assisternas jobb att rasta hunden. Så varför stod det i arbetsbeskrivningen att assisternas skulle ringa C så C kunde gå ut med hunden om inte A gjort det innan kl 18.00? Om det är assistenternas jobb att ta hand om och rasta hunden är det ju bara för dem att gå ut med hunden?
Citera
2024-08-12, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Min hund vart på sprungen av en Rottweiler som en dam på 78 år var ute med. Det var hennes sons hund. Han var inom armen så hunden var skyddstränad dessutom. Detta gick på sonens försäkring. Hon smet dessutom. jag ringd polisen som var på väg men dom avbröt p,ga annat ärende. Den på polisen jag pratade med var gammal hundförare. hans kommentar var .en hund är alltid skarp hon är ute med ett vapen. Sonen brast i strikt ägaransvar. Med lite efterforskning i område var hon inte bara känd utan Ökänd. det enda bra med detta var att hon var aldrig mer ute med hunden. Kan vi ge upp diskutionen om striktägaransvar nu? P är ansvarig vad en hunden gör.

Citat:
En skada som orsakas av en hund ska ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.

En lagtext som lyder så där är väl väldigt glasklar kan jag tycka, det är ägaren eller den som för stunden har hand om hunden. Om sedan din granne inte ville belasta hans mors hemförsäkring eller what ever är inte ett argument för att tolka lagtexten på annat sätt.
Citera
2024-08-12, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Jo men enligt användaren var det ju assisternas jobb att rasta hunden. Så varför stod det i arbetsbeskrivningen att assisternas skulle ringa C så C kunde gå ut med hunden om inte A gjort det innan kl 18.00? Om det är assistenternas jobb att ta hand om och rasta hunden är det ju bara för dem att gå ut med hunden?

Det var assisternas jobb att motivera A till att promenera med hunden. Deras uppgift är inte att göra saker åt henne, som hon kan göra själv. Och gå och cykla verkar vara saker hon kan göra själv. I varje fall av det vi fått till oss i informationen.
Det är ju fortfarande A som det verkar, som velat ha en hund.
Citera
2024-08-12, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
För en gång skull har du rätt. Hen fick inget vettigt svar. Bara ett jäkla svammel. Ditt

Trots tio tusen inlägg i tråden tror jag inte jag sett ett enda inlägg som påstår det du svamlar om, att någon annan än pappan skulle ha ägaransvaret för hunden.

Men det förändrar inte den saken att det är kommunen som har ansvaret för dottern och hennes välmående, inte pappan. Om det är något du borde hänga upp dig på, så är det kommunens oförmåga att ta det ansvaret. Vilket har lett till att pappan istället, frivilligt och ideellt, tar en stor de av det ansvar som kommunen skall ta. En del av det ansvaret som pappan tagit på sig i brist på kommunens ansvarstagande, är att vara förare åt dotterns assistanshund, och det gör han ideellt.

Kommunen har inte ansvar för vad någon annan väljer att köpa.
Pappan är ägare och således helt och hållet ansvarig för vad han väljer att köpa.
Återigen det är pappan som valt att köpa en hund, det är pappan som gått utbildningen, det är förmodligen pappan och dotter tillsammans som blivit certade. Inte kommunen.

Jag har noterat att du har lite otur med när du ska få fram bevis för ditt svammel så jag ska inte be om det.
Citera
2024-08-12, 01:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Vet att Svedavia eller vad det heter, ett försäkringsbolag talar om att man skulle behöva utöva regelbunden tillsyn över hunden för ansvaret skulle flytta sig, men hittar inget om det i lagen som citerades här i tråden, så det ställer jag mig tvivlande till. Och för den delen spelar det mindre roll, då en assistent med en arbetsbeskrivning om tillsyn över hunden med största sannolikhet skulle uppfylla det kravet direkt.

Det är så trevlig att läsa dina inlägg. Du kan så mycket mer än nollorna som googlar och tror de kan allt. Här en nolla som inte förstår ett skit av regressrätt och hur det hänger ihop med det strikta ägaransvaret i en dylik situation, och vips är du där med ett sakligt och korrekt inlägg!

Svedea, heter de. Svedavia sköter våra flygplatser

Ja, det är tveklöst så att det ingår i assistenternas arbetsuppgifter att ta hand om Essie, oavsett hur mycket av den varan de sedan faktiskt också behöver göra. Men det är klarlagt att alla tre parter är överens om den saken. Hundhjälpen förkarade det i sin anmälan till Länsstyrelsen, pappan har berättat om det i media och en assistent förklarade på facebook att det var något som de gjorde.
Så vi vet att assistenterna tog hand om Essie, oavsett vad andra ljuger om i tråden.
Citera
2024-08-12, 01:43
Medlem
Citat:
säger som Stenmark. ”Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip”

Nej men kom igen nu, förklara hur man kan tolka texten på ett annat sätt. För alla de källor jag läst tolkar den på samma sätt som mig. Det är Moderna, Svedea, Familjens jurist och Lawline. Även Sveriges hundföretagare.
Senast redigerad av Kommer-vara-anon 2024-08-12 kl. 01:46. Anledning: Ändrade ett namn
Citera
2024-08-12, 01:50
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Kommunen har inte ansvar för vad någon annan väljer att köpa.
Pappan är ägare och således helt och hållet ansvarig för vad han väljer att köpa.
Återigen det är pappan som valt att köpa en hund, det är pappan som gått utbildningen, det är förmodligen pappan och dotter tillsammans som blivit certade. Inte kommunen.

Jag har noterat att du har lite otur med när du ska få fram bevis för ditt svammel så jag ska inte be om det.

Du har fortfarande inte fattat skillnaden på ansvarsfrågorna här, ser jag.

Kommunen har ansvar för dottern och hennes välmående. Det innebär att kommunen har ansvar för alla de delar som behövs för att tillgodose dotterns behov och hennes rätt och möjligheter att leva ett så normalt liv som möjligt. Det är LSS. Du kanske skulle läsa på lite om det.

Nu tar kommunen dessvärre inte sitt ansvar. De har till och med blivit dömda i domstol för att de inte tar sitt ansvar.

Om dottern väljer att köpa en jacka, så har kommunen ett ansvar att tillse att dottern kan använda sin jacka på precis samma sätt som vem som helst. Kommunen har att se till att hon får hjälp med att ta på sig och ta av sig jackan, om hon behöver det, att tvätta jackan, om hon behöver det. Och så vidare. Om hon köper ett akvarie, så har kommunen ett motsvarande ansvar där också. Eller om hon väljer att köpa en hund.

Men kommunen tar inte sitt ansvar. Därför kliver pappan in och tar stora delar av det ansvar kommunen borde ta, men som de inte tar.

Att du är så korkad så du tror att jag och andra här i tråden inte förstår att det är pappan som köpt hunden, och pappan och dottern som blivit certifierade som ett ekipage tillsammans med hunden, och att pappan därför har det strikta ägaransvaret för hunden, det säger allt om dig och inget om mig.

Men frågan handlade inte om det, utan, ursprungligen, om pappans ideella insats som just hundägare. Där han tar ett ansvar som egentligen vilar på kommunen, och som han inte får någon som helst ersättning för. Alltså en ideell insats helt i ordets rätta bemärkelse.

Men visst, jag förstår, du kommer aldrig att fatta. Det är alldeles för komplext för dig.
Citera
2024-08-12, 01:53
Medlem
Citat:
som sagt säger som Stenmark.

Perfekt, då gör vi som så att i morgon tar du och jag och ringer till 2 försäkringsbolag och en branschorganisation, så du får en chans att förklara varför de tolkat lagtexten fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in