2024-08-11, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Snyggt. Kan ju vara värt att kolla upp PÖ också i samma veva då kanske? Just sayin'. Dock finns det ju fler inblandade än bara assistenterna. Men med pågående gängkrig i Sverige så har de säkert resurserna att leta efter en hund som har blivit misshandlad.

Menar du att PÖ är inblandad i försvinnandet? Förutom att han blivit av med hunden alltså
Citera
2024-08-11, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
Menar du att PÖ är inblandad i försvinnandet? Förutom att han blivit av med hunden alltså

Nej det har jag inte sagt något om, jag menar bara att det finns fler än assistenterna som kände till Essies situation.
Citera
2024-08-11, 23:45
Medlem
Citat:
Nej det har jag inte sagt något om, jag menar bara att det finns fler än assistenterna som kände till Essies situation.

Där har du ändå en poäng... Just såna saker med djur brukar ändå folk öppna ögonen för. Sen brukar det bli en rejäl kedjegång där någon säger till nån, som säger till nån.. Osv osv..
Sen vet vi inte heller om/när hunden har varit på promenader om det är något som har hänt så att andra har reagerat.
Citera
2024-08-11, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Ärligt talat så förstår jag inte riktigt frågeställningen.

Vi får anta att Hundhjälpen sålt ett antal assistanshundar. Vi får också anta att Hundhjälpen vill hävda sig ha en kompetens av att arbeta med hundar. Ett grundantagande jag gör är att de flesta köpare idag av en assistanshund är inte erfarna med det arbetssättet/metoden. Kanske är de flesta av köparna vana hundmänniskor, vad vet jag, men det kommer absolut finnas en del som inte är det, och inte heller finns det något krav vad jag sett som säger att man måste vara en erfaren hundägare för att få köpa en assistanshund. Vi får också utgå från att familjen i det här fallet är en privatkonsument.

Med allt det sammantaget, så utgår jag från att det i köpet ingår att Hundhjälpen hjälper till med att utforma rutiner och arbetssätt som fungerar med en assistanshund. Och oavsett om du är en van hundägare eller inte, så lär frågan om vila och återhämtning vara en sådan grej som alla nya assistanshundägare är nya inför. Alltså så måste det vara något som Hundhjälpen har hjälpt till med, då det är sidan som har mest erfarenhet och kunskap. Hur man hjälpt till med det har jag mindre aning om, då jag aldrig köpt någon hund, varken assistans eller annan.

Det mest vettiga för mig, när man var medveten om att assistenterna skulle vara närvarande och ha en roll i hundens omhändertagande, så är det väl att ta med det i instruktionerna, men det är min uppfattning, och inget jag vet något om. Men jag vet vilken del i kedjan jag anser är ansvarig för det.

Precis som det är ett köprättsligt fel på en produkt, om jag får ingen/en bristfällig instruktion vid ett nyköp. När det är en hund som kostar 300K och som har en roll att fylla i omvårdnad, så ökar det kravet betydligt, enligt mig.
Så dom ” konsumerar” hundar, jag tror nog att assistenthundar generellt används av privata brukare inte företag😂😂😂
Citera
2024-08-11, 23:48
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Förutom att assistenterna uppbär lön för det. P hade i så fall gjort det ideellt. Kan ju tycka att ingår det i någons arbetsbeskrivning så bör det vara där ansvaret landar först.

Hur kan det vara ideellt arbete att ta hand om sin egen hund? Vi har skrivit så mycket om strikt ägaransvar, så kan vi släppa det någon gång ?
Citera
2024-08-11, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillrumpapa
Så dom ” konsumerar” hundar, jag tror nog att assistenthundar generellt används av privata brukare inte företag😂😂😂

Nu är jag nog inte riktigt med, du menar att fu håller med mig?
Citera
2024-08-11, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Hur kan det vara ideellt arbete att ta hand om sin egen hund? Vi har skrivit så mycket om strikt ägaransvar, så kan vi släppa det någon gång ?

Förutom att många i tråden verkar ha fel om det så kan vi säkert släppa det.
Citera
2024-08-11, 23:54
Medlem
Citat:
Nice. Då vet du vad jag vet. Det enda som återstår att diskutera då blir ju alltså: rättslig påföljd för PÖ, samt vad kan man göra för att detta inte ska hända igen? Essie is looong gone.

Jag skulle bli väldigt förvånad om inte diverse myndigheter har ovanligt mycket mail att läsa imorgon.
Och även så kommer det nog ett och annat samtal.
Det som framkommit förutom vanvården och lagbrott mot Essie är ju något för olika instanser att titta på.
Kommer bli intressant att läsa diverse olika polisutredningar för bidragsfusk och så vidare

Assistanshund ÄR bra. I rätt hem, med rätt brukare och med rätt skyddsnät runt brukaren som kan gå in om det behövs.

Jag har bara en vanlig "byracka" dvs ingen vet riktigt alla raser i henne och henne fick jag hem då hon inte gick att omplacera utan skulle avlivas.
Jag skulle ge sista chansen ( inte första sista chansen hund jag har) och nu har vi hängt i ca 4 år.
Citera
2024-08-11, 23:54
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Det vet jag inte. Men jag utgår ifrån att om det är en viktig sak, så har Hundhjälpen lämnat det i instruktionen till familjen. Något som självklart borde ingå i tjänsten man fått betalt för.

Om du följt med i diskussionen här, borde det stått klart för dig att brukaren själv ska kunna sköta en psykisk hälsa assistanshund. Inte vårdpersonal. Du hänger ju mycket i tråden, har du verkligen inte sett det?

Så vi kan släppa alla dessa sidospår nån gång. Det blir så tjatigt.

Att nykomlingar frågar förstår man ju och det är ok förstås.
Citera
2024-08-11, 23:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Om vi antar en pensionerat veterinär, vad för den för straff?

Det du kanske inte tänker på är alla omständigheter.

Om du skall operera ut ett chip ur en hund, så behöver du en operationssal, åtminstone en narkossköterska, och all tillbörlig utrustning, självklart steriliserad.

Du får det att låta som att en "pensionerad veterinär" bara kan åka hem till någon och plocka ut chipet, ungefär som man drar ut en sticka i fingret på ett barn. Men det är väldigt långt ifrån så enkelt.

Så straffet den pensionerade veterinären kan få, beror på omständigheterna. Hur gick det egentligen till när han tog ut chipet?

Men rent generellt kan du läsa om straff i 10 kap Straff och andra sanktioner, i Djurskyddslagen.
Citera
2024-08-12, 00:08
Medlem
Citat:
Förutom att många i tråden verkar ha fel om det så kan vi säkert släppa det.

Många?
Aha, du och ev en nöt till.
Resten i tråden verkar ha förstått LAGtexten om dom inte redan innan hade vanligt förnuft.

Ett exempel:
X ligger hemma sjuk och ringer en kompis och ber den ta Xś hund ett par dagar då X är sjuk i corona och mår riktigt dåligt.

Kompisen Y hämtar hunden och tar en promenad med hunden och den sliter sig och hugger en annan hund så den dör.
Då får man hoppas att X har en hemförsäkring som täcker dels skadestånd, kremering och egen urna till den dödade hunden.
För även om X legat hemma jättesjuk i corona så är X hundägaren till hunden som bet och således har strikt ägaransvar.

Förstår du nu ägaransvar.
Du kan inte delegera bort det. Du kan inte "köpa" personal som ska ta det ansvaret utan står du som registrerad ägare är det ditt ansvar.
Citera
2024-08-12, 00:10
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det du kanske inte tänker på är alla omständigheter.

Om du skall operera ut ett chip ur en hund, så behöver du en operationssal, åtminstone en narkossköterska, och all tillbörlig utrustning, självklart steriliserad.

Du får det att låta som att en "pensionerad veterinär" bara kan åka hem till någon och plocka ut chipet, ungefär som man drar ut en sticka i fingret på ett barn. Men det är väldigt långt ifrån så enkelt.

Så straffet den pensionerade veterinären kan få, beror på omständigheterna. Hur gick det egentligen till när han tog ut chipet?

Men rent generellt kan du läsa om straff i 10 kap Straff och andra sanktioner, i Djurskyddslagen.
Om veterinären opererar ut chipet ur Essie bryter dem inte mot djurskyddslagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in