2024-08-12, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Jag skulle bli väldigt förvånad om inte diverse myndigheter har ovanligt mycket mail att läsa imorgon.
Och även så kommer det nog ett och annat samtal.
Det som framkommit förutom vanvården och lagbrott mot Essie är ju något för olika instanser att titta på.
Kommer bli intressant att läsa diverse olika polisutredningar för bidragsfusk och så vidare

Assistanshund ÄR bra. I rätt hem, med rätt brukare och med rätt skyddsnät runt brukaren som kan gå in om det behövs.

Jag har bara en vanlig "byracka" dvs ingen vet riktigt alla raser i henne och henne fick jag hem då hon inte gick att omplacera utan skulle avlivas.
Jag skulle ge sista chansen ( inte första sista chansen hund jag har) och nu har vi hängt i ca 4 år.

Hoppas verkligen att rättvisan får ha sin gång.

Assistanshundar gör stor skillnad för många brukare. Men det är tydligt att ett striktare regelverk behövs. Där bör man ta efter vad som gäller för ledarhundar.

Fint att du tog dig an henne. Krävs en hel del tålamod med såna hundar, men gör man det rätt blir man inte av med dem, riktiga knähundar
Citera
2024-08-12, 00:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Förutom att assistenterna uppbär lön för det. P hade i så fall gjort det ideellt. Kan ju tycka att ingår det i någons arbetsbeskrivning så bör det vara där ansvaret landar först.

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Hur kan det vara ideellt arbete att ta hand om sin egen hund? Vi har skrivit så mycket om strikt ägaransvar, så kan vi släppa det någon gång ?

Smurfsmurf, Jag förstår att det här en frågeställning som går högt över ditt huvud. Men för oss lite mer intellektuella är det faktiskt en intressant frågeställning. Så du kan sluta läsa om du inte redan gjort det och scrolla vidare.

För oss andra. Det är ju faktiskt så att det är kommunen som har ansvaret för dottern och hennes välmående, enligt LSS. Det är inte pappan. Han må vara hennes förvaltare, men heller inte mer än det.

Nu är det så att det är pappan som står som ägare av hunden, så det råder ingen tvekan om vem som har det strikta ägaransvaret. Men frågan här är inte vem som har det strikta ägaransvaret.

Saken är den, att hunden är en servicehund till hans dotter. Hunden fyller ett syfte för dotterns välmående och ger en service till dottern. Det är något som kommunen ansvarar för. Men kommunen tar inte ansvar för dotterns servicehund. Det gör pappan. Och det får pappan inte någon ersättning för, trots att det är en serviceåtgärd som han utför åt sin dotter, för vilken kommunen har serviceansvaret.

Det är alltså helt och fullt rimligt, till och med ur ett juridiskt perspektiv, att säga att pappan genom att äga och ansvara för hunden, utför ett ideellt arbete.
Citera
2024-08-12, 00:12
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Förutom att assistenterna uppbär lön för det. P hade i så fall gjort det ideellt. Kan ju tycka att ingår det i någons arbetsbeskrivning så bör det vara där ansvaret landar först.
Assistenterna var inte anställda för att ta hand om hunden. Dem var anställda för att ta hand om A.
Om det kommer fram till kommunen att assistenterna anställs för att vara hund skötare kommer A bli av med sina assistenter.
Citera
2024-08-12, 00:16
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Smurfsmurf, Jag förstår att det här en frågeställning som går högt över ditt huvud. Men för oss lite mer intellektuella är det faktiskt en intressant frågeställning. Så du kan sluta läsa om du inte redan gjort det och scrolla vidare.

För oss andra. Det är ju faktiskt så att det är kommunen som har ansvaret för dottern och hennes välmående, enligt LSS. Det är inte pappan. Han må vara hennes förvaltare, men heller inte mer än det.

Nu är det så att det är pappan som står som ägare av hunden, så det råder ingen tvekan om vem som har det strikta ägaransvaret. Men frågan här är inte vem som har det strikta ägaransvaret.

Saken är den, att hunden är en servicehund till hans dotter. Hunden fyller ett syfte för dotterns välmående och ger en service till dottern. Det är något som kommunen ansvarar för. Men kommunen tar inte ansvar för dotterns servicehund. Det gör pappan. Och det får pappan inte någon ersättning för, trots att det är en serviceåtgärd som han utför åt sin dotter, för vilken kommunen har serviceansvaret.

Det är alltså helt och fullt rimligt, till och med ur ett juridiskt perspektiv, att säga att pappan genom att äga och ansvara för hunden, utför ett ideellt arbete.
Vad för ideellt arbete har pappan gjort med hunden?
Citera
2024-08-12, 00:17
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att ta ut ett chip är ett operativt ingrepp. Menar du verkligen att det förekommer bland veterinärer att de skär upp en hunds päls och hud bara för att plocka ut ett chip?

Chippet är litet, ligger precis under nackhuden. Det är följaktligen inte något omfattande ingrepp att ta ut.

Det kan vandra men hamnar inte i inte organ, då skulle man ju inte kunna använda chips för det vore rent livsfarligt. Så har jag fått det förklarat för mig av veterinär, när jag skulle välja mellan örontatuering och chips till mina katter.
Citera
2024-08-12, 00:24
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Inte troligt. En kompetent veterinär skulle aldrig göra det.
Det krävs en inkompetent veterinär som är villig att begå ett lagbrott. Chansen att "hund tjuven" bara råkar känna en sån veterinär känns inte troligt.

Eller en empatisk veterinär som har erfarenhet av att djurskyddslagen inte fungerar i praktiken i många fall. Det tycker jag visar på större kompetens än någon som är knakrak.
Citera
2024-08-12, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Hoppas verkligen att rättvisan får ha sin gång.

Assistanshundar gör stor skillnad för många brukare. Men det är tydligt att ett striktare regelverk behövs. Där bör man ta efter vad som gäller för ledarhundar.

Fint att du tog dig an henne. Krävs en hel del tålamod med såna hundar, men gör man det rätt blir man inte av med dem, riktiga knähundar

Om alla myndigheter gör sitt så kommer det nog bli ganska många åtalspunkter.
Ja, en uppstramning verkar inte helt fel efter allt som kommit fram nu. Var dåligt påläst innan om assistanshund med oj va mycket man kan läsa sig till.

Tack! Planen var en annan hund men mitt namn kändes igen så fick förfrågan om den här tjejen.
Ett par foton och lite bakgrund senare så var det bara åka och träffa och se hur det klickade.
Med dom "trasiga" så återgår vi till basic, dom får vara hund.
Ganska kravlöst och mycket häng i skogen.
Citera
2024-08-12, 00:32
Medlem
Citat:
Vad för ideellt arbete har pappan gjort med hunden?

Det är inte kommunen som ansvarar för att HAN valt att skaffa en hund.
Det är inte kommunen som köpt hunden, det är PÖ.
Det är PÖ som är ägare.

Så nej, det är ingen annans ansvar för att PÖ köpt en hund.

Ideellt arbete med sin egna hund???
Jävla trams.
Du lär inte få något vettigt svar på din fråga utan bara ett jäkla svammel.
Citera
2024-08-12, 00:34
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Tror inte heller det är norm som Essie hade det, det vore rent groteskt och hade kommit fram.

Men några här i tråden har lyft frågan att man borde se över branschen eftersom oegentligheter ser ut att finnas. Det är ju bara bra, för en granskning och eventuellt striktare regler ger större trovärdighet åt att de som håller på med dessa affärer sköter sig etiskt.

Nu vet vi inte hur Essie hade det. Även om många inbillar sig det värsta. Det finns motstridiga uppgifter, från en eller några anonyma assistenter som säger att hon misshandlats, men så finns det en assistent som säger att de tog hand om Essie, Hundhjälpen som säger att de informerat familjen om att Essie behövde någon som skyddade henne eftersom dottern hade sina "problem", och att Essie gjorde stor nytta för dottern, även efter att de blivit varse anklagelserna sa de detta, och pappan som säger det som Hundhjälpen och assistenten säger, att Essie togs undan vid behov. Vem som ljuger vet vi inte. Men när till och med en assistent säger att de tog hand om Essie, då bör det väl vara en trovärdig uppgift, och särskilt när den är samstämmig mellan alla tre parter.

Det finns en sedan lång tid tillbaka pågående debatt om service-hundars välmående, särskilt i USA. För det är onekligen så att arbetande hundar kan ha en arbetsmiljö och livsmiljö som inte är hälsosam, precis som människor kan ha det. Bland de insatta är diskussionen dock inte så extremt svartvit som bland er hatare här i tråden, utan den är nyanserad och någorlunda balanserad och man ser mer till vilka de reella problemen är, orsakerna till dem och vad som krävs för att komma tillrätta med dem. Som så ofta handlar det huvudsakligen om utbildning, inte bara av hundarna utan också av brukare, förare, föräldrar, assistenter och inte minst av de som utbildar såväl hundarna som brukarna, förarna och övriga.

Att servicehundar placeras hos brukare som kan vara våldsamma är inget unikt för Essie, och inget unikt för Sverige. Precis som Hundhjälpen och pappan förklarat och antytt. Vad det handlar om är att hantera situationer, och hunden, på rätt sätt, och för det krävs rätt utbildning av alla inblandade. Liksom för allt annat som rör hundens välmående. Och det gäller alla servicehundar. Det är inget nytt, det är välkänt, och det är en del av diskussionen, som sker på en helt annan nivå än hatretoriken från dig och andra i den här tråden.
Citera
2024-08-12, 00:36
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Det är inte kommunen som ansvarar för att HAN valt att skaffa en hund.
Det är inte kommunen som köpt hunden, det är PÖ.
Det är PÖ som är ägare.

Så nej, det är ingen annans ansvar för att PÖ köpt en hund.

Ideellt arbete med sin egna hund???
Jävla trams.
Du lär inte få något vettigt svar på din fråga utan bara ett jäkla svammel.
Min poäng är snarare att pappan sagt att hunden alltid ska vara med A. Andra personer får inte ens klappa hunden.
Så vad är det för ideellt arbete pappan ens kan gör med hunden? Det går inte ihop med tidigare beskrivning.
Citera
2024-08-12, 00:37
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Om veterinären opererar ut chipet ur Essie bryter dem inte mot djurskyddslagen

Jo, det gör veterinären! Din okunniga idiot!
Inte ens det klarade du av att googla innan du vräkte ur dig din gallimatias.
Trots att jag påtalat det flera gånger i tråden redan.

Inga operativa ingrepp får utföras utan veterinärmedicinska skäl. It's the law.
Det finns några få undantag från lagen. Ett av dem är att sätta in ett chip.
INTE att operera ut ett chip.
Citera
2024-08-12, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Vad pratar du om egentligen, och vart vill du komma? En assistanshund är ur ägarsynpynkt juridiskt jämställd med en vanlig hund. Varför tar du upp kommunen? Varför skulle pappan få ersättning av kommunen för att han har valt att skaffa en assistanshund? Du svamlar på och försöker lyfta fokus från det som diskuteras i tråden. Ideellt arbete att äga hund? Driver du med oss? Hur gick det med länken du skulle skicka mig förresten? Blev det obekvämt när du inte kunde styrka dina lögner? Lägg ner nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in