2024-08-11, 22:48
Medlem
area50s avatar
Det är ju klart att ryssarna har satt eld på kärnkraftverket, trots att det ligger i det området som dom vill befria för ryssarna som bor där & vars strålning kunde slå hårt emot deras eget land UA skulle vinna mer på att det sabbades. Kan säkert vara en fel-bombning, men UA har även sprängt dammar tidigare (finns artikel från UA själva där dom spekulerat i att spränga dammen ca 1 år tidigare innan den gjorde just det) för att stoppa ryssarnas framryckningar samt bombat polen i ett desperat försök för att få nato-länderna ännu mera involverade.
Mycket tyder på att UA sabotörer är orsaken
Senast redigerad av area50 2024-08-11 kl. 22:51.
Citera
2024-08-11, 22:49
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror det är dags att stoppa framryckningen nu. Putin börjar känna sig så trängd att han mycket väl kan använda kärnvapen och då tar det hus i helvete.
Putin är så pass galen att om han känner sig hotad så drar han sig säkert inte för att starta ett världskrig med katastrofala följder.

Nu kan det vara ett bra läge för fredsförhandlingar. Ukraina har skaffat sig ett bättre förhandlingsläge och det har ju redan varit på gång en tid

Problemet med ditt tankesätt är att man då uppmuntrar Prutte och andra diktaturer att det räcker att hota med kärnvapen så får man sin vilja igenom.

Det bor ju en del Ryssar i Baltikum, dom kanske borde räddas? Eller varför inte invadera Finland för dom har ju ändå trots allt tillhört Ryssland en gång i tiden. Sedan har vi ju Gotland. Gotland ligger så strategisk och bra till, så Gotland skulle Prutte också vilja ha. Får han inte sin vilja igenom så kommer hoten om kärnvapen igen.

Vad gör vi då tycker du?
Citera
2024-08-11, 22:50
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
jag tror att alla normalt funtade människor inser att ukraina hatar allt som har med ryssland att göra. varför hade de annars bedrivit etnisk rensning i donbas sedan 2014.

Helt off topic och lögn. Ryssar är varmt välkomna att utöva sin ryska kultur med tjuveri, mytomani, krigsförbrytelser, folkmord - i Ryssland! Någon etnisk rensning i Ukraina har inte skett från ukrainsk håll, den har ryssar stått för. Jag påminner dig och alla ohederliga ryssapologet-avskum i tråden vad moderator redan tagit upp och som ni struntar i att respektera:

Trådens ämne är lika tydligt som smalt: Ukrainas angrepp in på ryskt territorium augusti 2024, INTE Biden, USAs utrikespolitik, Maidan 2014, Putins hälsa, korruption i olika länder eller vad ni tycker om varandra.
Citera
2024-08-11, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av area50
UA (nato egentligen) har tagit sig in några mil fram till obetydliga småorter. Ryssarna prioriterar inte dessa särskilt hårt & håller troligtvis på att mobilisera trupper på andra, viktigare ställen. UA går in i en fälla där dom nog kommer att omringas & förgöras. Dom gjorde väl en liknande grej förra året när dom tog sin till några närliggande gränsbyar

Men herregud människa, Nato är inte i Ukraina. Det är ett par länder som vill hjälpa till för att det som Ryssland gör är inte rätt. Jag är inte den som är den men Nato har inte gått in. Jag har inte super koll på allt men hade Nato gått in så hade man märkt det VÄLDIGT fort. Jag säger värken buu eller bää eftersom jag inte är så insatt, men snälla ge dig nu.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Förklara problemet?

Menar du att USA ska nuka Moskva för att ukraina har bombat ett kärnkraftverk?

Öh, va?

Ryssäcklen har startat en brand/eld i närheten av ett kärnkraftverk. Skulle radioaktivt nedfall från det verket landa inom våra länder har vi lovat att agera...

Nu är det här mest en billig provokation som ska få räddhågsna och okunniga att bli rädda men det här är poängen.

En liten fråga till dig dock: har ni förberedda talespunkter för när det händer? Typ: vi lät Nato avliva en halv mijon av våra soldater och förstöra det som är kvar av Svarta havsflottan för att vi är så storsinta.

Hur ska ni försöka bortförklara det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
För att det är en antiterroroperation enligt ryska myndigheter.

Det blir väl lite konstigt om man ska döpa om alla operationer till något annat än vad de är bara för att det är ryska operationer?

Det här är ett svenskt forum, då använder vi svensk terminologi.
Använder vi ryskt terminologi, leder det bara till missförstånd...
Citera
2024-08-11, 22:53
Medlem
Nu har Mark Galeotti kommit med ett poddavsnitt om Kursk: https://inmoscowsshadows.buzzsprout.com/
Rekommenderas så klart för alla som följer kriget seriöst och inte gamefierar allting. Galeotti tar upp många av de saker jag nämnt tidigare, som att anledningen till offensiven är lite mer komplicerad än "mark att förhandla om" eller "ta Kursk NPP" eller "orsaka uppror". Framförallt pekar han på det som jag pekat på tydligt: det är också signalpolitik till väst att sluta våndas över "västvapen på rysk mark". Jag har länge trott och tänkt att Ukraina kommer demonstrera detta genom att helt enkelt använda t.ex. ATACMS mot Ryssland proper, men en liten invasion fungerar så klart den med.

Edit: Han påpekar också något som jag och andra påpekat flera gånger, att 2024 generellt blir Ukrainas svåraste år i kriget. Detta är Ukrainas 1942, och även om man kan ha framgångar i det lilla, så kommer Rysslands obönhörliga kollaps komma senare, och inte bero på något som Ukraina gör direkt, utan bara indirekt.
Senast redigerad av DjILY 2024-08-11 kl. 22:56.
Citera
2024-08-11, 22:54
Medlem
area50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorrex
Men herregud människa, Nato är inte i Ukraina. Det är ett par länder som vill hjälpa till för att det som Ryssland gör är inte rätt. Jag är inte den som är den men Nato har inte gått in. Jag har inte super koll på allt men hade Nato gått in så hade man märkt det VÄLDIGT fort. Jag säger värken buu eller bää eftersom jag inte är så insatt, men snälla ge dig nu.
Men herregud, din npc, NATO har skickat sjukt mycket resurser till UA dom senaste åren, samt haft militära strateger där som styrt upp väldigt mycket i hur dom ska föra kriget. UA lyckades självständigt att kriga emot Ryssland i ca 1 år, utan nato-ländernas hjälp så hade dom varit rökta nu
Citera
2024-08-11, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror det är dags att stoppa framryckningen nu. Putin börjar känna sig så trängd att han mycket väl kan använda kärnvapen och då tar det hus i helvete.
Putin är så pass galen att om han känner sig hotad så drar han sig säkert inte för att starta ett världskrig med katastrofala följder.

Nu kan det vara ett bra läge för fredsförhandlingar. Ukraina har skaffat sig ett bättre förhandlingsläge och det har ju redan varit på gång en tid

Putin är så galen ja, och har inget att förlora...
Det kommer INTE användas kärnvapen i detta krig...
Det kommer INTE användas kärnvapen i detta krig för det är inte Putin som avfyrar.
På sin höjd kanske en "Smutsig bomb" men tror inte ens det.

Gå och lägg er, ställningskriget kommer fortsätta minst detta året ut.
Ingen är intresserad av att använda kärnvapen, det finns spärrar mot det!

Fredsförhandling innebär att gränserna före 2014 införs igen.
ALLT ANNAT ÄR OINTRESSANT.

Ryzzarna har gjort en ofantlig felkalkylering och förhoppningsvis inser ryska folket det snart.
Hoppas väst öppnar för att alla vapen får och SKALL användas offensivt mot Ryzzland.

Men kärnvapen kommer aldrig användas i detta krig.

Gå och lägg er och sov lugnt....
Citera
2024-08-11, 22:58
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Problemet med ditt tankesätt är att man då uppmuntrar Prutte och andra diktaturer att det räcker att hota med kärnvapen så får man sin vilja igenom.

Så kan vi inte ha det. Man måste ju använda kärmvapnen ibland för att påminna folk om att man kan kriga med de också. Folk verkar ju glömt det nuförtiden.

Så det vore väl kanske lämpligt med en atombomb snart så att folk påminns om att det finns atomvapen?

Frågan är bara var Putin ska smälla den.
Kanske kan lägga den mellan ryssland och alaska?
Bara som ett litet varningsskott?
Senast redigerad av Eurypterida 2024-08-11 kl. 23:02.
Citera
2024-08-11, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Men herregud, din npc, NATO har skickat sjukt mycket resurser till UA dom senaste åren, samt haft militära strateger där som styrt upp väldigt mycket i hur dom ska föra kriget. UA lyckades självständigt att kriga emot Ryssland i ca 1 år, utan nato-ländernas hjälp så hade dom varit rökta nu

Läs det sista du skrev ett par gånger till, tänk om dina grannar där du bor har problem och vill ha hjälp med någon som orsakar problem, så provar man först med vettiga saker som att prata att det inte är okej, nästa steg är att säga till på skarpen, funkar inte det så tar man hjälp av dom som är villiga, i detta fallet länder från Europa. Det betyder inte att hela insatsstyrkan går in.
Senast redigerad av Ekorrex 2024-08-11 kl. 23:12.
Citera
2024-08-11, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Är det en trend bland trådens vatniks att försöka få oss rädda över att putin ska börja använda kärnvapen? Nejdå, den går vi inte på. Är verkligen putin redo att ödelägga ryssland?

Så länge Ryssland har kärnvapen finns de risk att de används väldigt naivt och tro något annat. De behöver man inte se på Rysk propaganda för att förstå de finns tillgängliga i Ryssland helt enkelt så att inte räkna med dem och lyssna på ditt skitprat istället är ju allmänt korkat och är de någon som är rädd är de dem som snackar allt för mycket negativt om Ryssland och talar om hur bra de går för Ukraina. Kan ingen ryska så en omöjlighet för mig att ta till mig Rysk propaganda kan enbart engelska och svenska så de är bara den propaganda jag eventuellt kan ta till mig men gör inte de heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in