2024-08-12, 18:39
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Ryktet går att i följden av Ukrainas attack mot Kursk så har plundring börjat ske... av ryska soldater mot ryska civilbefolkningens bostäder.
https://x.com/ChrisO_wiki/status/1823003072177553458

Upp till var och en att bedöma sanningshalten av detta. Som jag ser det kan det möjligen vara desinformation för att så misstro mot den ryska försvarsmakten bland civila ryssar.

Vore ju humor om det är på riktigt så att ryska bögkrigare plundrar i sitt eget land.
Finns nog tvättmaskiner även i Kursk!
Citera
2024-08-12, 18:40
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Putler håller på att gå upp i limningarna.

https://x.com/KyivPost/status/1822982824737071557
Och ändå bör det som nu utspelar sig vara positivt för honom. Om allt vill sig väl kan han snart mobilisera massorna i ett heroiskt försvarskrig mot ukro-fascisterna.
Citera
2024-08-12, 18:42
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Intressant fältrapport. Länk till X i botten.

”När som här ukrainska soldater placerar den ukrainska flaggan i byn Guevo, söder om Sudzja och vi nu är inne på dag 5 av operationen i Kurskregionen utan att det kommit någon rysk motoffensiv eller framgångsrikt svar att tala om är det tydligt att det lokalt i Kurskregionen fanns knappt några reserver att tala om. Den ryska Armégrupp Nord hade haft fullt fokus på striderna i Vovjtansk och att försöka behålla det som tagits i Charkivregionen.

Tack vare massivt användade av drönarstörningsutrustning och egna kamikazedrönare har ryssarna svårt att dels bilda sig en helt klar detaljbild av vad som sker på marken och var de kan slå tillbaka. Den ukrainska taktiken att först göra ryssarna ”blinda” genom att skicka upp stora drönare av flygplanstyp som massivt störsänder och sen efter en eldgivningsvåg flytta fram sina drönarstörningsenheter i princip i första linjen för att störa ut alla ryska drönare har fungerat väl. Därefter skickas man massivt in sina egna drönare som styrs via hoppande frekvenser, vilket gör de ryska drönarmotmedeln verkningslösa. Under skyddet från egna massiva drönaranfall mot motståndaren kan man sedan avancera fram till fiendens linjer och i många fall ta över de övergivna värnen utan strid efter att drönarna jobbat på. Avancemanget sker i små stormgrupper om 4 - 6 man. När en linje tagits på detta vis fortsätter man med nästa. Så länge det finns några ryska försvarslinjer att ta…..

Framförallt de första två dagarna verkar de yrvakna ryssarna ha haft svårt att anpassa sig till detta och finna motmedel. Det här handlar alltså om operationens inledning på en teknisk-taktisk nivå. För att slå tillbaka måste ryssarna oavsett skrapa ihop erforderlig numerär för att stoppa det ukrainska avancemanget och sedan eventuellt ta tillbaka förlorat territorium.

Till detta ändamål har de tillsammans med ”Gränsgruppering Kursk” lyckats skrapa ihop motsvarande 10-11 bataljoner. Förbanden som ingår i denna styrka kommer även från andra armégrupper.
Från Charkivregionen har enheter från den 138:e motoriserade skyttebrigaden, 128:e och 72:a divisionen skrapats ihop till en styrka på runt 3 bataljoner.
Från Kupjanskfronten har en motoriserad skyttebataljon hämtats medan luftlandssättningstrupper delvis tagits lokalt ifrån samt även hela vägen nerifrån Chersonregionen i form av delar den 104:e VDV-divisionen. Ryssarna själva uppger dessutom att delar av den 810:e marininfanteribrigaden nu strider i Martynovka. De har tidigare funnits nere i Chersonregionen.

Sammantaget är det ett hoprafsat gäng förband som tagits ut enligt osthyvelsprincipen och kastas nu in i Kurskregionen tillsammans med med ett par enheter från Armégrupp Öst och tjetjenska Achmatförband och eventuellt något ytterligare förband från Donbassfronten ska reda upp röran som Armégrupp Nords nonchalanta försvar av Kurskregionen har satt dem i.

Vi får se hur det går för dem. Kan de inte få stopp den ukrainska offensiven och gå till motoffensiv snart så blir Kursks folkrepublik ett faktum. Om än kanske med ett begränsat territorium. Klarar #Ukraina av att sköta logistiken och skydda den med luftvärn så innebär varje dag som går nu att det blir allt bättre förutsättningar för att gräva ner sig och etablera en långsiktig frontlinje inne på rysk mark, vilket ger skydd åt bl.a. staden Sumy.”

https://x.com/friaukraina/status/1822574257563386331?s=46

Tack för detta inlägg! 11 bataljoner är väl uppskattningsvis ca hälften av de siffror som nämnts för den ukrainska styrkan i Kursk, så man undrar hur det kommer gå. Inte som de sitter i befästa ställningar utan snarare tvärtom är det Ukraina som redan verkar ha fått till en del sådant.

Dessutom ska dessa enheter grupperas och organiseras på brigadnivå, men klart hur väl denna heterogena styrka kommer att klara det?
Citera
2024-08-12, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Rimligen är området kring Belgorod bättre försvarat än kursk-regionen, då det varit en viktig knutpunkt för den ryska krigsinsatsen och dessutom har området redan utsatts för flera ukrainska attacker. Dessutom är det 15 mil, vilket låter som en övermäktig uppgift för den numerär som Ukraina nu gått in med i Kursk. Gissar att man i så fall hade behövt en lika stor styrka till, och det undrar jag om de har?

Vi dundrar vidare in i Belgorod. Ryssen kommer kapitulera även där.
Citera
2024-08-12, 18:44
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Ryktet går att i följden av Ukrainas attack mot Kursk så har plundring börjat ske... av ryska soldater mot ryska civilbefolkningens bostäder.
https://x.com/ChrisO_wiki/status/1823003072177553458

Upp till var och en att bedöma sanningshalten av detta. Som jag ser det kan det möjligen vara desinformation för att så misstro mot den ryska försvarsmakten bland civila ryssar.

Vore ju humor om det är på riktigt så att ryska bögkrigare plundrar i sitt eget land.
Är det sant så kan man nog inte ens föreställa sig vilket kaoZ det kommer bli om hela dassriket faller, 140 miljoner kackerlackor som vill stjäla allt av alla
Citera
2024-08-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Rimligen är området kring Belgorod bättre försvarat än kursk-regionen, då det varit en viktig knutpunkt för den ryska krigsinsatsen och dessutom har området redan utsatts för flera ukrainska attacker. Dessutom är det 15 mil, vilket låter som en övermäktig uppgift för den numerär som Ukraina nu gått in med i Kursk. Gissar att man i så fall hade behövt en lika stor styrka till, och det undrar jag om de har?

Ja, jag är också lite tveksam till att de skulle nå samma framgångar som i Kursk, speciellt som ryssarna får lite tid på sig att gräva djupare toaletter.

Men jag misstänker att ryssarna ändå har ett såpass dåligt försvar att ukrainska patruller kan relativt lätt gå in och göra raider mot känsliga mål. Sedan kan man även ha spaningspatruller som talar om vart långdistansvapen ska skjuta mot.

Så trycket lär öka väsentligt i Belgorod eftersom även där finns förråd, försörjningslinjer och baser med mycket militär samlat som Ukraina gärna blåser bort.
Citera
2024-08-12, 18:46
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vi dundrar vidare in i Belgorod. Ryssen kommer kapitulera även där.

Ja, det hade varit fint men finns det några realistiska tecken på att så är fallet? Bara att försvara hela flanken mellan Kursk och Belgorod lär kräva rejäla styrkor (obs, det är fortfarande flera mil kvar till staden Kursk för de ukrainska styrkorna).
Citera
2024-08-12, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Nej, Ukraina har inte rätt att annektera land i Ryssland, har inte gjort det och kommer med stor sannolikhet inte heller göra det. Däremot har de som de nu gjort rätt att gå in i Ryssland och ockupera land i rent försvar mot den ryska angriparen.

Jo Ukraina har rätt att annektera land om de kan hålla det. Men jag tror inte de är intresserade av det. Att ockupera ett område i krig är inte samma sak som att annektera det.
Citera
2024-08-12, 18:48
Medlem
Någon som sett info om Wagner ännu eller sket de på sig och gömt sig totalt?
Citera
2024-08-12, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Och ändå bör det som nu utspelar sig vara positivt för honom. Om allt vill sig väl kan han snart mobilisera massorna i ett heroiskt försvarskrig mot ukro-fascisterna.

Sätter du vapen i massorna från Moskva och St Petersburg är risken stor för att de vänder sig mot Putin.
Citera
2024-08-12, 18:50
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Ja, men kan de passera bakom försvarslinjerna kanske det inte är lika lätt för Ryssland att sätta upp ett nytt aktivt försvar. Sen tror jag inte heller att Ukraina kan nå hela vägen till Kharkiv bakom de ryska linjerna men om de avancerar tillräckligt långt söderut är det tänkbart att Ryssland tvingas ta trupper från Kharkivregionen för att försvara sig norrut. Just nu ser det iallafall ut som det finns en liten möjlighet till det.

Är det en potentiell one way trip man förberett sig på, bara för att dra tillräckligt mycket av Rysslands styrkor tillbaka ut ur Ukraina? Episkt tilltag i såna fall.
Citera
2024-08-12, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
Kan inte påminna mig om att jag sagt de men har jag sagt så får jag väl stå för de. Jag är Pro Svensk så du vet. Med tanke på att de står en hel del Nato utrustning i Ukraina så finns de stor chans att de är involverade och säkerligen inblandade sedan tidigare. För min del ser jag att Svensk utrustning befinner sig i Sverige för att kunna försvara Sverige inte långt åt helvete in i Ryssland eller Ukraina. Räcker att Sverige varit där tidigare utan anledning.
Så då tänker du alltså att Sverige står näst på tur att invaderas av pissryssland efter Ukraina pga vårt stöd?
Är det i så fall inte läge att vi levererar ännu fler Archers, Nlaws, CG-84-or som ukrainarna har nytta av att bekämpa ryzzarna?

Är det inte bra att ryzzka mördarorcher blir avverkade i Kursk, Belgorod och i Ukraina av ukrainare med våra grejer om du är rädd för ryzzen ska börja jiddra i Sverige och Europa precis som jag? Hur tänkte du där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in