2024-08-11, 17:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Tänk om allt är en massiv Maskirovka från Ukraina?

De kanske inte alls har ont om soldater. De kanske bara har lurat västmedia till att det är så. Sen går alla på det.

Nej, men de ville väl lyckas med någon form av offensiv nångång och då passade det bra med gränsområdet mot Kursk som ingen förväntade sig skulle vara en frontlinje?
Assymetrisk krigföring funkar så tydligen.
Kanske moraliskt lyckad aktion för Ukraina men det förändrar sannolikt inte krigets utgång såsom det fortskrider enligt analytikerna i videon. De argumenterade för att det skulle påverka opinionen i USA men jag tror att det i högre grad handlar om den egna hemmaopinionen. Visa på att vi faktiskt kan!

Kollar man på vad som sker i MÖ ser man att detta sätt att bedriva krig har blivit alltmer vanligt.
Kanske hänger ihop med att vi lever i ett informationssamhälle där det visuella här och nu är viktigare än grundläggande helhetsanalys och strategi? TikTok samhället
Citera
2024-08-11, 17:11
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det kommer troligen att hända vilken dag som helst nu. rysseriet har ju gått från klarhet till klarhet i Ukraina och med det tempot man hållit senaste tiden så är det bara en tidsfråga innan de lyckas inta nästa potatisåker, 30 meter närmare Lissabon.

I nuvarande takt är den oövervinnliga ryska armen i Lissabon om 105 år…
Citera
2024-08-11, 17:13
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Han vet att börjar han skicka iväg diverse kärnvapen så kommer USA svara likadant.
Di säger Putin vet det men hur skulle Putin veta det?
Kan Putin se in i framtiden?

Kan ryssland bluffa om kärnvapen kan väl andra länder det? Vad händer om ett Putin får intel som säger att USA bluffar, att de inte vågar löpa linan ut och förstöra hela USA, ta kollektivt självmord bara för en atombomb.

Det har sprängts 2000 atombomber sen 1945, tror ni på allvar att hela USA kommer begå kollektivt självmord gör att hämnas en enda atombomb av princip?
Är amerikaner så principfasta verkligen?
Citera
2024-08-11, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Boris plockade ju fram koderna när Norge sköt upp en forskningsraket på 90-talet, ja han var alkis.
Ja så den organism jag svarade hade alltså inget case.

Att nån blir full i Ryssland betyder inte att vi får ett kärnvapenkrig på halsen.
Citera
2024-08-11, 17:15
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Så Putin lurade in oss i NATO genom att bluffa om kärnvapen eller USA lurade in oss i NATO genom att inte säga att Putin bluffar?
Eller är faran över för att folk har krigsfeber och inte hör varningarna längre?

Att folk slutat lyssna kan knappast vara ett argument för att det är tomma hot. Då skulle väl ryssarna kunna sluta lyssna på USA och tänka att det blir ingen vedergällning om vi bara spränger en atombomb?

Så om ryssen slutar lyssna som vi gjort, då har vi kanske tredje världskrig? Eller bara en atombombsexplosion?
Är det smart att sluta lyssna på varningarna då?

Putin behövde skrämma västvärlden (oss - du är rysstroll så du räknas inte in) för att västvärlden skulle ge mindre vapen och snabb hjälp till Ukraina. Det funkade ett tag men ett extremt värdelöst resultat av att vi blev rädda var att Fin/Swe gick med i Nato.

Jag hävdar bestämt att ingen bryr sig längre om Rysslands kärnvapen.
Senast redigerad av greta75 2024-08-11 kl. 17:56.
Citera
2024-08-11, 17:18
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Är det en storskalig invasion Ukraina gör i Ryssland?

Beror på vad man menar med "storskalig" tror jag.
Det kanske finns en väldefinierad variant bland de mer militärtekniskt bevandrade, men som jag tolkar uttrycket så...Nej förmodligen inte. De har nog inte för avsikt att tåga mot moskva direkt.

Men det kan nog vara ganska "storskaligt" i sin egen rätt ändå, de kan nog möjligtvis ha tänkt sig att ta en del områden och bita sig fast för att dra bort resurser från Ukraina. Ur Ukrainas perspektiv är det nog ganska storskalig operation det också.
Citera
2024-08-11, 17:19
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novalukol
Nej, men de ville väl lyckas med någon form av offensiv nångång och då passade det bra med gränsområdet mot Kursk som ingen förväntade sig skulle vara en frontlinje?
Assymetrisk krigföring funkar så tydligen.
Kanske moraliskt lyckad aktion för Ukraina men det förändrar sannolikt inte krigets utgång såsom det fortskrider enligt analytikerna i videon. De argumenterade för att det skulle påverka opinionen i USA men jag tror att det i högre grad handlar om den egna hemmaopinionen. Visa på att vi faktiskt kan!

Kollar man på vad som sker i MÖ ser man att detta sätt att bedriva krig har blivit alltmer vanligt.
Kanske hänger ihop med att vi lever i ett informationssamhälle där det visuella här och nu är viktigare än grundläggande helhetsanalys och strategi? TikTok samhället

De enda som tiktokar är väl Kadyrovs getknullar-soldater? Och vips så angav de sin position och oops så fick de en robot i huvudet.

Nej att ryssarna trodde att Ukraina snällt skulle sitta å trycka i skyttegravarna och sket i att bevaka sitt land är uppenbart. Rysslands skinkor har blivit särade och hela landet råknullas av UAF as we speak. Fler trupper och tyngre vapen rullas in, vatniks kapitulerar gråtandes i stora horder och de som inte gör det blir barbeque i en lång konvoj nånstans.

Citera
2024-08-11, 17:20
Medlem
Citat:
Di säger Putin vet det men hur skulle Putin veta det?
Kan Putin se in i framtiden?

Kan ryssland bluffa om kärnvapen kan väl andra länder det? Vad händer om ett Putin får intel som säger att USA bluffar, att de inte vågar löpa linan ut och förstöra hela USA, ta kollektivt självmord bara för en atombomb.

Det har sprängts 2000 atombomber sen 1945, tror ni på allvar att hela USA kommer begå kollektivt självmord gör att hämnas en enda atombomb av princip?
Är amerikaner så principfasta verkligen?

Är det en trend bland trådens vatniks att försöka få oss rädda över att putin ska börja använda kärnvapen? Nejdå, den går vi inte på. Är verkligen putin redo att ödelägga ryssland?
Citera
2024-08-11, 17:20
Avslutad
Citat:
Visst men vad jag säger är att det är bara ett dagsaktuellt scenario. Imorgon kan Putin tänka att USA bluffar och då finns plötsligt inte denna "mekanism" om ömsesidig förstörelse längre. Det är en helt inbillad mekanism!

Vad kan krävas för det?
Ja t.ex. att någon lurar Putin att Trump inte vågar för att Trumps präst sagt att han kommer hamna i helvetet om han trycker...

Det kan va banala orsaker till att någon inte våga trycka precis som att det kan va banala saker som får någon att trycka. Det har varit nära några gånger sen 1945 så det är troligt att det kommer hända igen men det fattar nog inte ni fredsskadade möpar!
F'låt att jag lägger mig i.

Jag tror du kan fetglömma ditt efterlängtade användande av ryzzka nukes, tard. Helt enkelt för att ryzzen fattar själv (otroligt nog) att dom sänker sig själva. Spelar ingen roll vad du vill. OK? Eller?
Citera
2024-08-11, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Nä se det som en påminnelse om hur det har varit. Jag har också varit krypfärdig efter att ha druckit god vodka med folk i Ryssland.
Jag med. Men så är jag alkoholist också men nykter sen trettifem år.
Citera
2024-08-11, 17:23
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Jag håller inte med om att ingen bryr sig om rysslands kärnvapen.
Du säger vi gick med i NATO för att putin hotade med kärnvapen men det vet du inte.
Regeringen har inte förklarat vad hotet består av.

Jag vet EXAKT varför vi gick med i NATO. Sverige är en demokrati. I Sverige har en majoritet av befolkningen inte önskat gå med i NATO, vi ville fortsätta att vara "neutrala".

Men i panik efter att allt gick åt helvete för Putin i Ukraina så hotade Putin plötsligt med kärnvapen. Då blev svenskarna rädda och en stor majoritet ville plötsligt gå med i Nato. Då passade regeringen på och skickade ganska omgående in en ansökan tillsammans med Finland.

Så det löste Putin åt oss på ca 4 månader, ganska bra gjort.

Ett år senare var inte alls lika många Svenskar längre positiva till Nato, men då var ansökan redan skickad och beslutet taget.
Senast redigerad av greta75 2024-08-11 kl. 17:30.
Citera
2024-08-11, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Beror på vad man menar med "storskalig" tror jag.
Det kanske finns en väldefinierad variant bland de mer militärtekniskt bevandrade, men som jag tolkar uttrycket så...Nej förmodligen inte. De har nog inte för avsikt att tåga mot moskva direkt.

Men det kan nog vara ganska "storskaligt" i sin egen rätt ändå, de kan nog möjligtvis ha tänkt sig att ta en del områden och bita sig fast för att dra bort resurser från Ukraina. Ur Ukrainas perspektiv är det nog ganska storskalig operation det också.
Det är förövrigt (utan att jag utger mig för att vara en sådan expert) för tidigt att påstå att det alls är fråga om en invasion.

De kan lika gärna röra sig om en kampanj för att få ryssjävlarna att flytta trupp. (Visserligen med spinoffs som att man nu kontrollerar Gazproms huvudkontor.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in