2024-08-11, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Denna sida borde P ha fått tagit del av innan dom skaffade hund. Det känns som det med rastning t,ex inte kan ha utförts. Därav skrev jag tidigare "undrar hur deras tomt se ut" läser man här så känns det som familjen brustit i princip allt man bör känna till om att skaffa hund.

https://glanna.se/vilka-lagar-galler-for-mig-som-hundagare/

Tomten är liten och en labrador behöver mycket motion. PÖ har inte tagit sitt hundägaransvar och det är vad allt kokar ner till. Det går inte att bortse ifrån.
Citera
2024-08-11, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Läste någonstans (orkar inte leta) att det var assistenterna, och att promenaderna var alldeles för få. PÖ är ju givetvis den som hade ansvaret för det, men i sin egna fantasi trodde han att han skulle kunna delegera sitt hundägaransvar.

Om inte jag missminner mig så skulle Assistenterna ringa CÖ om Essie inte kommit ut på långpromenad före 18.00. Då skulle hon komma och göra det.
Det var assistenterna som skulle försöka motivera A att gå ut med Essie.

Där är jag lite fundersam...
Hur jobbade egentligen CÖ?
Och med vad?
Tomten ser väldigt välskött ut så hur hinns det med men inte ta ut Essie på promenad UTAN A.
Hur ofta var det "bara" 2 assistenter med A? Och är det så det varit så cred till er tjejer som vågade och orkade!
Det har ju stått att CÖ bara jobbade dagtid men samtidigt så verkar ju föräldrarna varit där och släppt ut Essie på nattkissen.
Såg nåt klipp där PÖ står vid altandörren och säger : Här släpper vi ut Essie på nattkissen.

I mitt huvud har föräldrarna varit väldigt mycket i huset och ändå ska dom ha full assistans!?
Medans andra knappt får hjälp i och ur sängen, än mindre hjälp till toa så dom får ha blöja.
Citera
2024-08-11, 22:26
Medlem
Citat:
Tomten är liten och en labrador behöver mycket motion. PÖ har inte tagit sitt hundägaransvar och det är vad allt kokar ner till. Det går inte att bortse ifrån.
Känns skrämmande vad Essie fått vara med om. och så går p ut och tigger pengar till ny hund???Totalt sinnes sjukt.
Citera
2024-08-11, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Och jag har sett flera inlägg från assistenter där dem frågade och pappan sa att kamerorna inte funkade/inte var aktiva.
Troligen installerades kamerorna när mamman och pappan bodde i huset, med syfte att vara inaktiva när huset blev boende för A och arbetsplats för assistenterna. Men pappan ljög uppenbarligen.

Jag har en övervakningskamera hemma som jag sätter igång via en app från varsomhelst och stänger av att den röda lilla LED-lampan lyse, så ingen kan se om kameran är på eller av.
Citera
2024-08-11, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead660
Är inte Assistanshundar lyckliga här,då dokumentären från USA visar på lyckliga hundar och inte undergivna .
De Assistanshundar som finns hos sina familjer idag,lever under bra förhållanden. Det som Essie råkat ut för är inte norm för hur de övriga hundarna ute hos brukare har det.
De förändrar brukarens liv positivt här också
Lediga är dem också.
Fråga någon brukare du möter på,om och hur deras liv har förbättras i o m hunden kommit till hjälp/stöd

Det jag menar är att sverige skulle kanske höja kvaliteten hos SBK för att undvika detta. SBK borde aldrig ha certifierat A som hundförare med essie som ekipage.

Men dumt att tjata på om samma ämne, vi har förstått att de behöver göras någon förändring. Som sagt inte emot att ha assistanshundar men certifieringen måste bli bättre

Dokumentärens delar jag syftade på var deras akademi där de har ett program för alla blivande assitanshundar, de var min egen kommentar om att essie var undergiven vilket hon var enligt BPH med. Men hon var lugn och trygg så perfekt egenskap att lugna sin förare men det betyder inte att bli utsatt. Relationen ska bli nära relation. En sådan relation mellan förare och hund är det viktigaste. Jag har själv en riktigt nära relation med min vilket de flesta hundägare har med sina .
Citera
2024-08-11, 22:33
Avslutad
Citat:
Du sätter fingret på det. Detta är den springande punkten. PÖ har trott att han kan delegera sitt hundägaransvar genom att lägga det på assistenterna. Om du skulle fråga honom om detta skulle han antagligen inte ha en aning. Han var ju knappt där. Frågorna är många. Hur mycket fick Essie vila från sitt arbete från att vara assistanshund, och bara vara en vanlig hund? Vem lekte med henne? Långa promenader? Hur ofta? Fick hon lov att "bara" vara en vanlig hund någon gång? Ingen vet. Men enligt tidigare redogörelser så förbarmades människor över henne och hennes situation. Inte konstigt att hon saknas.

Ja frågorna är många. Essie har nog inte fått många behov tillgodosedda.

Men, visst kämpade de rejält för att få dubbel bemanning för dottern? Det var ju en del turer. Och det var ju extremt viktigt att någon alltid hade ett öga på dottern om den andre lagade mat, men också att de skulle vara två och byta av om något hände. Så...om någon assistent rastade Essie så bröt de mot rutinerna? Tvingades bryta mot arbetsuppgifterna? PÖ menar att de skulle gå ut med hunden men samtidigt skulle de ha koll på dottern. Jag får inte ihop det.

Hur kan man få dubbel bemanning för att den ena ska användas som hundrastare? Det var väl inte riktigt det som beslutet grundades på? Och om PA fick/skulle rasta Essie som en del av deras jobb, borde de inte varit tre då, för att säkerställa A:s behov och för att minimera risk för att PA utsattes? Två PA för dottern. En för Essie.
Citera
2024-08-11, 22:35
Medlem
Citat:
Du sätter fingret på det. Detta är den springande punkten. PÖ har trott att han kan delegera sitt hundägaransvar genom att lägga det på assistenterna. Om du skulle fråga honom om detta skulle han antagligen inte ha en aning. Han var ju knappt där. Frågorna är många. Hur mycket fick Essie vila från sitt arbete från att vara assistanshund, och bara vara en vanlig hund? Vem lekte med henne? Långa promenader? Hur ofta? Fick hon lov att "bara" vara en vanlig hund någon gång? Ingen vet. Men enligt tidigare redogörelser så förbarmades människor över henne och hennes situation. Inte konstigt att hon saknas.

Har aldrig förstått det där med att mamman skulle ringas in ,hon var ju i huset redan ,var ju en av assistenterna 🤔
Citera
2024-08-11, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nina999
Jag har läst det mesta av tråden men har en fundering. Deras ”gamla” hund Molly som nu någon annan har, var hon och A boende på samma adress en längre tid någon gång?
Med tanke på de ställen A har bott på så var ju inte Molly där. Inte förrän A flyttade till föräldrarnas hus. Och då flyttade ju Molly.
Det kanske inte blev som PÖ hoppades på med Essie och A, med tanke på ovanstående.
Att PÖ har strikt ägaransvar är ju något som ingen med någorlunda iq kan motsäga.
Jag hoppar över hälften av blixtens inlägg eftersom självinsikt och läsförståelse hos hen är väldigt låg men upprepning ligger mycket hen om hjärtat.
Mitt första och troligen sista inlägg på Flashback, ett forum som jag gärna läser, tar dock det mesta med en stor nypa salt när det gäller folk som skriver person påhopp. Med detta skrivet så tror jag att Essie inte lever, jag hoppas att jag har fel.

Jag har ställt frågan tidigare om vart A bott.
Dom flyttade till huset 2012 och vi vet att A gick gymnasiet i järna.
Jag försökte få ihop en tidslinje på när A bott hemma och när Molly bott där.
Fick inget svar tror jag. Mycket försvinner i det höga flödet på nya inlägg så lätt att missa.
För jag tror inte att A och Molly BOTT ihop på det sättet som man gör normalt. Kanske träffats när A varit hemma över lov typ men inte mer.
Och PÖ har skrivit att dom "tyvärr inte fick ha kvar Molly för HH när Essie skulle komma hem" ( inte ordagrant) och det tror jag inte att HH sagt. Däremot kan dom ha sagt att det kanske kan störa Essie att göra sitt jobb men det bör katten oxå göra isf.
Jag tror inte heller Essie lever.
Jag tror hon dog senast den kvällen och dagen efter åkte lämpligt nog A, mamma (och en assistent?) iväg. Gått om tid att göra sig av med Essie utan att A skulle se något med andra ord.
Citera
2024-08-11, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
I det inlägget du hänvisar till så var det farfar som skulle ha varit släkt med ägaren till spårhunden.
Men det är två hundar som varit på plats, och vi vet inte om båda tillhörde samma ägare eller inte. Så det är fortfarande oklart om det är Malin som avses.

Tänkte om det var bekräftad släkt så kan det ha varit inte exakt som allt har gått till utan som familjen vill att det ska se utåt.

Spekulationer...
Citera
2024-08-11, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Om inte jag missminner mig så skulle Assistenterna ringa CÖ om Essie inte kommit ut på långpromenad före 18.00. Då skulle hon komma och göra det.

Och med vad?
Tomten ser väldigt välskött ut så hur hinns det med men inte ta ut Essie på promenad UTAN A.
Hur ofta var det "bara" 2 assistenter med A? Och är det så det varit så cred till er tjejer som vågade och orkade!
Det har ju stått att CÖ bara jobbade dagtid men samtidigt så verkar ju föräldrarna varit där och släppt ut Essie på nattkissen.
Såg nåt klipp där PÖ står vid altandörren och säger : Här släpper vi ut Essie på nattkissen.

I mitt huvud har föräldrarna varit väldigt mycket i huset och ändå ska dom ha full assistans!?
Medans andra knappt får hjälp i och ur sängen, än mindre hjälp till toa så dom får ha blöja.

Enligt hundhjälpen var Essie en så kallad "föräldrahund". Dvs att hon agerade som assistanshund åt A men det var föräldrarna som skulle tillse ansvaret för hunden. Just för att A har en mentalitet som ligger på en fyraårings nivå, och därmed inte kan anses kunna ansvara för en hund. Det var därför bl a PÖ var med vid examinationen, och i princip den som examinerades med hunden. Visst, du kan motivera din fyraåring att gå ut med familjens hund. Men varje normalt funtad vuxen person fattar ju att det är den vuxne som tar ansvaret. I detta fall har man ansett att detta ansvar kan delegeras. Oavsett om man ansåg att CÖ skulle bidra med ansvaret för promenaderna, ligger det egentliga ansvaret på att PÖ skulle se till att det blev gjort. Blev det det?
Citera
2024-08-11, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32

Och med vad?

Varför just 18? Det är en lång dag från morgonen till natt i en hunds liv, särkilt om hon suttit på tomten eller inomhus hela dagen . Hon lär ju rastas på en längre promenad några gånger under dagen.
Citera
2024-08-11, 22:42
Medlem
Varför ger man en assistanshund åt någon som är på en fyrårings nivå? Vem som helst begriper ju att det innebär ett fruktansvärt lidande för hunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in