Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Där har inte jag landat i samma slutsats alls. Alltså att att YN/AZ kom för sent för att möta GM.
Jag ser en klar möjlighet i att detta är gärningsmannen, men ser även möjlighet att det skulle vara en annan man.
Här ser jag också att det mest sannolika är att det är GM som LJ ser springa förbi och upp för trappen.
(Ser inget stöd för andra personer där inne i gränden)
Vidare att LJ inte väntar någon längre tid på Tunnelgatan, då GM/mannen lämnat trappkrönet.
Möter sedan YN/AZ vid toppen av trappan, där de i sin tur möter piketpoliserna där nere.
I mitt händelseförlopp så kommer polisen "tidigt" till mordplatsen. Anser att vittnenas uppgift om 3-4 minuter stämmer bra.
Gällande att SE mött YN/AZ så ser jag inte att det framgår tydligt i någons förhör. Du hänvisar till både YN och SE's förhör, men vart sägs detta? Vad sägs?
Hade det framgått
tydligt hade vi inte haft denna konversation 38 år senare
Det
hade framgått tydligt om saken hade utretts ordentligt i mars 1986.
SE beskriver när han börjar springa efter poliserna (E63-C):
"Så slår det mig att jag borde ju ha ropat någonting om den mörkblåa täckjackan."
Hur långt har poliserna hunnit då?
"Nästan ända fram till Luntmakargatan."
Vad gör SE då (efter en stund)?
"Så beslutar jag mig för att försöka springa ifatt de här polismännen."
Varför bad han inte polisinspektör Kjell Östling att anropa dem via radio?
Personradio infördes med System 80 1984. Det var många som inte visste att poliser hade personradio.
PW beskriver mötet med YN och AZ vid Luntmakargatan (A14205-3):
"De pratade högst 5 - 10 sekunder och rusade sedan vidare."
Poliserna frågade YN och AZ om de mötte någon. De svarade att de mötte en man med en axelremsväska (LJ) vid trappkrönet (A14205-1-A). Ingen före LJ. Poliserna pratade högst 5 - 10 sekunder med YN och AZ och rusade sedan vidare.
YN beskriver vad hon såg när hon kom till mordplatsen (E15-1):
"Nere på Sveavägen låg en man på trottoaren med en syrgasmask för ansiktet. Där var flera poliser och en ambulans."
YN syftar radiobil 2520, piket 3230 och ambulans A951.
SE beskriver vändningen vid Luntmakargatan (E63-C):
"Jag står precis mitt i korsningen Luntmakargatan och Tunnelgatan. När jag står och tittar runtomkring och inte lyckas se skymten utav någon utav poliserna, så vänder jag och går tillbaka men då går jag på den södra biten av barackerna på Tunnelgatan tillbaka."
SE hade ett flera meter högt skjul framför sig när han stod mitt i korsningen. Skjulet skymde sikten mot trappkrönet. Se foto 9 i polisens fotosamling.
SE beskriver vad han såg när han återkom till mordplatsen (E63-A):
"Fler poliser samt ambulans hade anlänt. De bar just in Olof Palme i ambulansen."
SE syftar på piket 1230 (när han säger
"fler poliser") och ambulans A951.