Citat:
Ursprungligen postat av
DrComfort
Alltså det är något med SE som säger mig att han hade en uppgift. Likaså LJ.
SE var inte mån om att hålla på med signalement på GM för att han själv ville dölja att han var GM. Han hade en uppgift mordkvällen att identifiera någon och kanske vara en del i att gripa någon.
LJ märkliga rännande efter GM tyder också på att han haft en uppgift att identifiera någon. Du ränner inte inte efter en mördare om du inte också har en uppgift som stärker dig. Ja, det är klart att folk kan göra det, men LJ var inte Rambo! LJ säger att han fattat att någon blivit mördad och att satte efter mördaren. Nej, de borde grillat honom mer om det där. Typ frågat: Hade du tänkt gripa mördaren? Det var inte så att du sprang tillsammans med någon? Vad hade du tänkt få ut att av springa efter mördaren? Gripa honom hade du knappat kunnat göra.
Kommer bli litegrann spekulativ nu. Kan det vara så att LJ egentligen rände efter SE och de gemensamt skulle identifiera GM? Den YN såg var SE. Fippleriet med väskan, kan SE haft en kamera i den?
Borde utveckla det här mera i för sig, och det kommer jag göra, men jag kan knappast vara ensam om att fundera i dessa i banor? Sedan har vi AB och hans Boforsgäng som i min bok inte verkar varit där av en ren slump. Leif Fredins märkliga tips några dagar efter mordet luktar villospår. Nej, inte villospår som att han var attentatsman men för att dölja något annat.
Jag lyssnar noggrant på dina tankegångar om de här sakerna. Rörande det fetade så tänkte jag under en tid också att det var Engström som sprang upp på åsen, dock ej som gärningsman utan som "decoy" i en avledningsmanöver.
Vatten på kvarnen fick jag när jag talade med Jeppsson (vid julen 2017 ungefär), som lät förstå att han trodde att mannen han såg springa förbi barackerna och vidare upp på åsen mycket väl kunde vara Engström. När man lade ihop det med Nieminens uppgifter om den svarta, tunna rocken och den lilla väskan så tyckte i alla fall jag att det luktade Engström långa vägar om det.
Sedan kom då bakslaget, men först efter att jag läst Bröderna Poutiainens "Inuti labyrinten" över julen 2019. Då såg jag att de resonerat i cirkel rörande tiderna, och började därför att börja nysta i de frågorna. Ganska snart började jag se, att den officiella mordtiden inte var riktig, utan att "bankomattiden" kring kl 23.19 verkade stämma bättre. Ändå var underlaget ganska tunt till en början.
När utredningen lades ner sommaren 2020 så började också mer material bli tillgängligt, och i takt med det så framkom allt fler tidsuppgifter som förbättrade underlaget för hela den kronologiska analysen. Då befästes gradvis det inledande intrycket att mordet skett ungefär kl 23.19.00 och inte kl 23.21.30 som Bröderna Poutiainen hävdat i boken, och som Granskningskommissionen sedan gjorde till sin officiella mordtid.
Tidigare hade polisen först sagt 23.21.10 och sedan 23.21.20, så även den "officiella" tiden har rört på sig något litet. Idag menar jag att även den officiella tiden borde kickas tillbaka till 23.21.15, beroende på att Ljungqvist tagit lite längre tid på sig än han själv uppger. Med den "officiella tiden" menar jag då tiden enligt LAC-bandets Fröken Ur-inspelning när Ljungqvist får svar på sitt larmsamtal, minus den tid som förlöpt mellan det att skotten avfyras och det att Ljungqvist får svar. Att Ljungqvist enligt LAC-bandet får svar kring 23.22.15 är obestridligt, utan det är bara justeringen på 45 sekunder som Ljungqvist själv uppskattat som är något för liten och bör ligga kring en minut istället. Då hamnar vi alltså vid 23.21.15 som "korrigerad officiell" mordtid.
Problemet här är att tidsangivelserna på LAC-bandets Fröken Ur-inspelning inte motsvarar verklighetens Fröken Ur. Bandet har av allt att döma manipulerats genom att Fröken Ur-slingan, som låg på en egen kanal på 36-kanalersbandet, flyttats fram med cirka 2.15 minuter. Tills alldeles nyligen hade jag sagt att flyttningen varit cirka 2.30 minuter, men med de senaste rönen rörande SBC:s och LAC:s respektive systemklockor behöver vi justera ner till 2.15 minuter. Jag har nyligen skrivit ett par saftiga inlägg om det, men ska återkomma med något till som inskärper vad jag just sagt.
Den "korrigerade officiella" mordtiden ligger alltså cirka 2.15 minuter efter den faktiska mordtiden, som alltjämt ska heta 23.19.00 – precis som jag länge hävdat.
Men vad har det här för betydelse för de frågor du tar upp? Saken är, att om mordet begås redan vid 23.19.00 så har Engström tidsalibi. Han befinner sig fortfarande inne på Skandia när mordet begås, och kan därför varken ha skjutit Palme eller vara den man som sprang upp på åsen. Mannen ifråga liknar visserligen Engström, men han är någon annan.
Om likheten är en slump eller om den är avsiktlig kan man sedan diskutera. En möjlighet blir då, att Engström själv ändå utgör en "decoy" som lägger på ytterligare ett lager av förvirring på den som redan skapats av den för oss okände Åsmannens "decoy"-manöver.
Under alla förhållanden anländer Engström inte till mordplatsen förrän en dryg minut efter att skotten avlossats, och då har Jeppsson redan stuckit. Att Engström ändå påstår sig ha sett (en kille som liknar) Jeppsson från mordplatsen, det ser jag som ett sätt för Engström att placera sig själv på mordplatsen. I och med att Jeppsson bara "visar sig" i springan mellan husväggen och barackerna under några korta sekunder så kommer Engströms iakttagelse att fungera som en bekräftelse på att han varit där just då och gjort den iakttagelsen med egna ögon. Problemet är bara, att han inte är där!
Tidsanalysen är för mig själva nyckeln till konspirationen bakom mordet på Olof Palme. Tack vare sagda anomalier kan vi blottlägga vissa dolda relationer mellan Engström, Jeppsson och troligtvis även Björkman. Med det inte sagt att mordet får sin omedelbara lösning i de här iakttagelserna, utan nyckeln ifråga har kanske snarare karaktären av en konservöppnare som öppnar vissa "maskburkar", vilka sedan i sin tur måste redas ut för att man ska komma fram till någon slags lösning. Där är vi visserligen inte ännu, men jag menar i alla fall att väsentliga steg tagits i rätt riktning. Vi skalar löken, lager för lager. Det är så det måste gå till.
Precis som med telefonavlyssningen av Sigge Cedergren, där protokollen rörande Roger Östlunds samtal helt klart förfalskats med avseende på tiderna (men inte samtalets innehåll), så blir man likaledes tvungen att tillstå att LAC-bandets manipulerats i syfte att förfalska tiderna för (men inte innehållet i) de telefonsamtal och radioanrop som finns inspelade på LAC-bandet.
Frågan vi måste ställa oss blir då VARFÖR man dristat sig till att utföra dessa förfalskningar. Vem som utfört dem är ju ändå ganska klart: det handlar om svensk underrättelsetjänst, dvs Säpo. Men varför skulle Säpo utföra dessa förfalskningar av sådant centralt bevismaterial? Det är i den frågan som pudelns kärna sitter.
Man förfalskar ju inte sådant utan att ha mycket goda skäl till det. Det är de skälen som vi är intresserade av att blottlägga, för de sammanhänger med största säkerhet med motivbilden till mörkläggningen av mordet. Och motivbilden till mörkläggningen, den hänger rimligtvis intimt samman med motivbilden för själva mordet.
Du tittar på rätt saker och du betraktar dem med fräscha ögon. Det ser jag som en resurs, och just därför spetsar jag öronen. Det jag ville med det här svarsinlägget, det är att få upp dina ögon för tidsfrågan som liksom lurar under ytan på de saker som du tar upp och funderar över. I och med att jag pysslat så pass mycket med tidsfrågan så tänkte jag att ett par "pointers" om hur de uppkommit och hur de sammanhänger med frågorna du tar upp kunde vara till hjälp för ditt fortsatta borrande i dem.