Citat:
Ursprungligen postat av
HugoStieglitz
Man får inte sänkt a-kassa för att man jobbar, eller i vart fall fick man inte det sist jag kollade. Var är din källa? Min är Arbetsförmedlingen som jag har frågat ca 2014. Att reglerna skulle ha blivit sämre idag tror jag inte.
Det kommer till en punkt där du antingen får helt sluta med deltid eller vad det är, om det inte ska räknas som du faktiskt har jobb, fastän du inte har bra lön.
Detta har man gjort för att få bort just deltidsarbete och liknande. Slutar du inte där med ditt deltidsarbete, så kommer du att få en a-kassa baserat på det om du skulle behöva gå tillbaka efteråt.
Som sagt, det gäller att vara vaken här innan man hoppar på något för det är definitivt inte säkert på att det i slutändan kommer sluta i plus.
Vi har ett trygghetssystem som inte riktigt är anpassat och helt optimalt för dagens arbetsmarknad, så det är inte bara att säga att "ja, men arbetslösa kan plocka skräp, grönsaker osv".
Att det blivit så är också för att försöka sätta press på arbetsgivarna till att verkligen ge riktiga anställningar och inte alla skulle princip bara jobba som timanställda med osäkra löner och tider, men det innebär också att det finns arbete idag ex. som bärplockare som inte har fungerat vettigt sedan typ 60-talet eller något och att de varje år står inför samma dilemma.
Bärföretagen får väl göra som man gjorde förr i tiden när man behövde folk på åkern, pippa mera.