2024-08-11, 10:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Enligt djurskyddslagen

Bindning och fixering av djur

5 § Ett djur får bindas endast om det görs på ett sätt som inte är plågsamt för djuret samt under förutsättning att djuret får behövlig rörelsefrihet och vila och tillräckligt skydd mot väder och vind.

Ett djur får fixeras eller på annat liknande sätt få sin rörelsefrihet begränsad endast om det sker tillfälligt och om det är nödvändigt
1. av veterinärmedicinska skäl eller djurskyddsskäl,
2. med hänsyn till säkerheten för den som hanterar djuret, eller
3. av liknande berättigade skäl.

Hundar får bindas upp tillfälligt:

för kortvarig rastning,
i samband med tävlingar, jakt eller andra aktiviteter ägnade åt djurens
sysselsättning,
för vila eller övernattning i samband med färd, eller
vid vistelse i områden där tillträde för hundar inte är tillåten.

Uppbindningen enligt första stycket får inte utgöra en skaderisk och ska ordnas så att hunden får en god liggkomfort och kan upprätthålla värmebalans. Hunden ska kunna ligga ned på ett naturligt sätt och ha tillgång till en torr, ren och mjuk liggplats

Tack. Känner till Djurskyddslagen och bra att du klistrade in 🙌 Såg att du även lagt upp i ämnet tidigare när det diskuterats om Essie hållts i bur eller i kompostgallerhage.

Jag undrar vad den där röda saken i trädäcket mellan solstolarna är på bilderna. Något de bundit fast Essie i eller kanske något helt annat.

Om bevis finns att Essie varit i bur eller i kompostgallerhage, hoppas jag PA skickar in det till Länsstyrelsen eller Polisen.
Citera
2024-08-11, 10:44
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det är ett pågående ärende hos polisen som LS har lämnat över. Vad gäller övriga brottssmisstankar hit och dit torde det vara anmält, vi kan inte få ut information förrän det går till åtal. Och det är andra myndigheter som kan komma i fråga.

Det är helt makalöst vad mycket skit du sprider. LS har inte lämnat över något till polisen. Det är polisen som har informerat LS om den polisanmälan de fått in. Du kan visst inte få någonting rätt. Inte ens de allra enklaste grejer. Är du född mytoman eller?

Och hur vet du att det är ett pågående ärende?

Polisen lär ha lagt ner anmälan ungefär lika fort som den kom in, inte minst i brist på bevis.
Men som sagt, fram med belägg för dina påståenden! Eller var det bara ännu en lögn från mytomanen i tråden?
Senast redigerad av flashmaner 2024-08-11 kl. 10:50.
Citera
2024-08-11, 10:56
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är helt makalöst vad mycket skit du sprider. LS har inte lämnat över något till polisen. Det är polisen som har informerat LS om den polisanmälan de fått in. Du kan visst inte få någonting rätt. Inte ens de allra enklaste grejer. Är du född mytoman eller?

Och hur vet du att det är ett pågående ärende?

Polisen lär ha lagt ner anmälan ungefär lika fort som den kom in, inte minst i brist på bevis.
Men som sagt, fram med belägg för dina påståenden! Eller var det bara ännu en lögn från mytomanen i tråden?

Jajaja, det blir väldigt tjatigt det här.

Jag och andra lägger fram bevis gång på gång. Om du faktiskt skulle läsa lite noggrannare och kolla igenom länkarna som postats skulle du inte behöva göra bort dig med all upprepning. Vi kan inte hålla på älta samma saker för att du inte förstår.
Citera
2024-08-11, 11:02
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Inte alls.

Om han är oskyldig i det här så är det du, smurfsmurf, saga23, Blondpion och några till som är Sveriges genom tiderna mesta korkade människor

Och även om ni redan visat det själva, så kommer det snart också att visa sig genom att saken med Essie klaras upp.

Det råder inte längre några tvivel om att Essie stals och att det var en assistent som låg bakom det. Det finns en lång indiciekedja som tydligt visar detta. Hundsverige ställer sig bakom pappan. Hundhjälpen som gjort bort sig duktigt, målat in sig i ett hörn med sina motsägelser och lögner, och börjat få dåligt rykte bland kunder för att de gått bakom ryggen på pappan och dottern och ljugit för alla, har lagt locket helt på.

Detta har också polisen insett, de har fått tillräckligt med bevis som visar detta och därför har de åter öppnat ut utredningen och faktiskt kollar upp en del av de mer rimliga tips som kommer in.

Ni näthatare här i gruppen är fullständiga rättshaverister som tror att ni kan anmäla för alla möjliga tramsgrejer och sätta stopp för ditten och datten. Om pappan vill ha en ny hund, så kan han bara köpa en. Finns ingen lag emot det. Om Kalla Fakta eller Uppdrag Granskning kommer granska något, så är det antingen kommunens tillkortakommanden i att tillgodose dotterns behov eller polisens oförmåga att utreda brott och istället bara lägga ner allt så fort de kan trots att det finns bevis. Det senare lär knappast hända, men kommunens tillkortakommanden mot en en NFP-tjej skulle kunna bli riktigt brännstoff i en TV-granskning.

Familjens och dotterns situation skulle möjligen kunna bli en dokumentär, den kommer ju då att visa dotterns liv ur hennes och assistenternas perspektiv och familjens kamp emot myndigheterna som inte lever upp till sina skyldigheter, och så hatdrevet som dottern och familjen utsatts för. Skulle nog kunna vinna en Oscar, en sådan dokumentär.

Du får gärna sakligt beskriva din indiciekeja. Se till att visa hur det hänger samman med den dokumentation som framkommit. Den kan man inte bortse ifrån. Finns länk till sammanställning i trådens första inlägg.

Och om du kan uppvisa egna dokument som stödjer din sak.

Det går ju inte att stödja sig på indicier endast och din kedja verkar vara påhitt om du inte styrker den .

Ta god tid på dig, ingen brådska.
Citera
2024-08-11, 11:05
Medlem
Citat:
Bra första inlägg. Tänkte tipsa att vi har analyserat kamerorna i detalj, om du vill veta mer om detta kan du göra en sökning. Vi har kommit fram till att filmerna inte har något bevisvärde alls och det verkar inte polisen ha tyckt heller.

I första inlägget finns en sammanställning av de dokument vår grävare tagit fram och även en sammanställning av tråden, men det är ett tag sen den gjordes.

Jag undrar också vad du tror om risken att Essie skulle återlämnas till P eftersom han är ägare. LS brukar ta god tid på sig. Och risken att de köper en ny hund. Det ska dessutom finnas en katt kvar hos A.

För övrigt anser jag att mamman C har ett stort ansvar eftersom hon jobbar som samordnare av assistenterna och har sett allt. Borde ha ingripit.

Om Essie skulle hittas idag så skulle hon bli lämnat tillbaka till ägaren tror jag. Tyvärr är Uppsala LS typ sämst på anmälan av bristande djurhållning, där t.ex Stockholm är mycket mer hands-on och har ett bra samarbete med polisen. Bekräftat information vi har tills nu skulle tyvärr inte räcka för ett djurförbud för familjen Ö.
Citera
2024-08-11, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Jag har frågat runt i hundvärlden och många hade ingen aning om vem Essie var. Resten tog avstånd från de lögnerna som PÖ o få anhängare skriver. De ansåg att han ska ha fängelse och djurförbud.man utsätter inte en hund för den stressen 24/7 som Essie haft.

Kamerorna har vi avhandlat här i tråden ett antal gånger o de kan man skita i eftersom filmerna inte visar något av intresse mer än en hund på en gräsmatta. Även polisen har avfärdat PÖS lögn om stöld.

Samma jag har hört, dock ingen som har sagt direkt fängelse, och det jag egentligen ville opponera emot att flash talar för hundvärlden, vilket hen absolut inte gör, men förstår att alla här kanske redan vet det.
Om det ska komma något bra ut av hela Essie-caset så att det blir mer fokus på vem som tilldelas assistanshund, certifieringen och hur detta håller på att bli big business, precis som uppfödande.
Citera
2024-08-11, 11:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jajaja, det blir väldigt tjatigt det här.

Jag och andra lägger fram bevis gång på gång. Om du faktiskt skulle läsa lite noggrannare och kolla igenom länkarna som postats skulle du inte behöva göra bort dig med all upprepning. Vi kan inte hålla på älta samma saker för att du inte förstår.

Det enda som är tjatigt är dina lögner. Och du lägger inte fram några bevis alls. Alla dina inlägg jag besvarat idag har varit lögner helt utan belägg från dig, och när jag ber om belägg så duckar du frågan helt!

Så var är då dina bevis för att polisens utredning om djurplågeri hos familjen fortfarande är pågående?
Nej, du hade inga sådana, för det finns inga sådan. Det är bara du som sitter och hittar på, i inlägg efter inlägg efter inlägg. Det enda du har rätt i, är att det är tjatigt, med dina lögner.

Den anmälan lär som sagt ha lagts ner lika kvickt som alla andra sådana anonyma smutskastningsanmälningar läggs ner.

Men, nu väntar jag på de bevis för denna saken som du påstår att du lagt fram gång på gång. Märkligt bara att de lyser helt med sin frånvaro här i tråden. Det var bara ännu en lögn från mytomanen du.
Citera
2024-08-11, 11:14
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x10na
Om Essie skulle hittas idag så skulle hon bli lämnat tillbaka till ägaren tror jag. Tyvärr är Uppsala LS typ sämst på anmälan av bristande djurhållning, där t.ex Stockholm är mycket mer hands-on och har ett bra samarbete med polisen. Bekräftat information vi har tills nu skulle tyvärr inte räcka för ett djurförbud för familjen Ö.

Ok. Det är vad de flesta i tråden tror också, att hon lämnas tillbaka trots As uppenbara oförmåga och väldokumenterade våldshandlingar mot människor.

De flesta här tror hon är död. Ett fåtal tror möjligen omplaceringsteorin, gjord av familjen själva. Knappt någon alls tror på kidnappningsteorin som vi funnit långsökt.
Citera
2024-08-11, 11:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av x10na
Samma jag har hört, dock ingen som har sagt direkt fängelse, och det jag egentligen ville opponera emot att flash talar för hundvärlden, vilket hen absolut inte gör, men förstår att alla här kanske redan vet det.
Om det ska komma något bra ut av hela Essie-caset så att det blir mer fokus på vem som tilldelas assistanshund, certifieringen och hur detta håller på att bli big business, precis som uppfödande.

Nej, instämmer. Flash talar inte för hundsverige eller hundvärlden.

Hundvärlden må vara en ickehomogen grupp, med många åsikter om hund- och människorelationen, hund"uppfostran", hundmat, hundtävlingar och gud vet hans moster, men jag vill ändå påstå att majoriteten av hundvärlden är överens om att hundar INTE ska utsättas för psykiskt och fysiskt lidande i den form som beskrivs i anmälningar. Om någon mot förmodan anser att det är okej, så bör inte den personen ha djur heller.

Så nej Flash, du talar för någon helt annan. Eller bara för dig själv.
Citera
2024-08-11, 11:18
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Det enda som är tjatigt är dina lögner. Och du lägger inte fram några bevis alls. Alla dina inlägg jag besvarat idag har varit lögner helt utan belägg från dig, och när jag ber om belägg så duckar du frågan helt!

Så var är då dina bevis för att polisens utredning om djurplågeri hos familjen fortfarande är pågående?
Nej, du hade inga sådana, för det finns inga sådan. Det är bara du som sitter och hittar på, i inlägg efter inlägg efter inlägg. Det enda du har rätt i, är att det är tjatigt, med dina lögner.

Den anmälan lär som sagt ha lagts ner lika kvickt som alla andra sådana anonyma smutskastningsanmälningar läggs ner.

Men, nu väntar jag på de bevis för denna saken som du påstår att du lagt fram gång på gång. Märkligt bara att de lyser helt med sin frånvaro här i tråden. Det var bara ännu en lögn från mytomanen du.
Du vet väl inte vad det är för utredning som pågår? Fam Ö är ombedda att ligga lågt på sociala medier av polisen. Så nog tusan pågår det en utredning, och om vad vet ingen för att det är förundersökningssekretess
Citera
2024-08-11, 11:26
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Den info jag har är att Essie togs om hand för att hunden for illa hos familjen.
Det är från väldigt aktiva inom just hundvärlden jag har den infon så ditt snack om att ”hundSverige” står bakom pappan är raka motsatsen till min information.
Det är folk som är extremt måna om hundars välbefinnande som sett till att Essie ej längre ska lida i familjens ägo.
Det är den info jag har och som jag betraktar som trovärdig.

Citat:
Nope, det var ingen bekräftelse på någonting, även om du tror det. Det var rena fabler. Det är inte jag som är intelligensbefriad. Det är du, som tror att det var en bekräftelse.

Du har bevisligen inte fattat att jag inte är här för att få rätt av ett gäng näthatare, särskilt inte med hjälp av lögner. För din del må det här vara en bekräftelsetävling. Jag är här för att jag vill finna sanningen. Och det som påstods av den skribenten var helt uppenbart inte sant. Att du sedan inte kan skilja på vad en anonym påstår på internet och vad som hänt i verkligheten visar bara på just det, avsaknad av intelligens.

🤣🤣
Ovan inlägg är exakt det du påstått. Stulen av assistenterna. Men bra att du insett att det var en lögn.

Det är exakt den enda anledningen till att du är här!

Du löste fallet med en gammal artikel från 14 juli så varför är du ens kvar?
Citera
2024-08-11, 11:30
Medlem
HappySnowmans avatar
Måste bara säga att det här med Hundhjälpens dubbelhet i media kontra deras anmälan tycker jag inte är konstig alls. Eller "bevisar" något heller. Herregud vilken sits de hamnar i! De vet att det har funnits missförhållanden. De har anmält, men det är ingenting som är offentligt (ännu). De undrar sannolikt vad som i hela fridens dar egentligen har hänt när Essie försvinner. De kanske känner en anspänning i förhållande till knepiga P. (Vi vet ju inte, de kanske har råkat ut för värsta otrevliga grälen i sina samtal med honom.)

Jag menar verkligen inte att de har gjort allting rätt, för det är jag ytterst tveksam till. Men just detta tycker jag är oerhört mänskligt. De pressas att göra något uttalande. De tycker inte att de kan börja glappa om de verkliga förhållandena. Alla jiddrar här inne om sekretess osv. Det kanske de också känner respekt för. Jamen, vad ska den stackars människan säga när alla vill ha ett uttalande? Jag hade nog också klämt ur mig några allmänna floskler och hoppats bli lämnad ifred.

Kanske har de tidigare haft tur och bara mött vettiga, hundälskande familjer som har fungerat bra i sin roll som assistanshundsägare. Och så får de familjen Ö i knät, med allt vad det innebär. Nä, fy sjutton, det kan inte ha varit lätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in