2024-08-09, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fillililliluren
Hur löste du det? Har blivit totalignorerad av dem. Gallrad sen 4 år tillbaka, men av nyfikenhet för en vecka sen gick jag in och kunde se den låg där på krimfup....

Google har iallafall precis svarat att de tar bort mig i googlesökningar relaterat till krimfup
Citera
2024-08-09, 16:15
Medlem
capitalswes avatar
Citat:
Google har iallafall precis svarat att de tar bort mig i googlesökningar relaterat till krimfup

Dem dyker upp igen 2-3 dagar senare.
Citera
2024-08-09, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capitalswe
Dem dyker upp igen 2-3 dagar senare.

Ah, det var ju trist..
Citera
2024-08-09, 16:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Som jag vet det om det fastslagits i domstolen att gärningen är kopplad till gänkriminalitet så får man dubbelt så hårt straff än vad som normalt brukar utdelas och möjligheten till tidigare frigivning tas bort.

Jag är faktiskt för att man sitter hela utdömda påföljden i fängelset. Jag tänker så, när man väl ska dömas så får man dömas ordentligt så det får märkbar effekt. När man väl har frigivits så har man sonat för sitt brott och ska ses som en fri och laglydig individ tills motsatsen bevisas. Är inte en hållbar situation vi har nu där alla som förekommer i rättsliga handlingar döms om och inte får möjlighet till en förbättrad liv.

Ja det är riktigt att det är dubbla straff vid gängkriminalitet i Danmark. Huruvida gängkriminella får sitta av hela straffet vet jag inte.

Att sitta av hela straffet har man testat i t ex Finland. Det ledde till att återfallen i brottsligheten ökade och självmorden bland de som släpptes fria ökade. Därför ändrade man tillbaka. Idag sitter man bara halva straffet i Finland om man döms till fängelse för första gången och om det fråga om återfallsförbrytare så sitter man 2/3.
Citera
2024-08-09, 18:21
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wennerberg
Här håller jag inte helt med dig. Det finns många återfallsförbrytare och livsstilskriminella, speciellt inom den ständigt växande gängmiljön. Det är inte heller konstigt att allmänheten är nyfikna på dessa personer och exempelvis vill veta vilka som bor i ens trappuppgången.

Med det sagt så står jag ändå bakom tråden och kampen för GDPR, inklusive rätten till anonymitet och integritet. Jag tycker genuint att dessa sidor ska bort.

Och vad gör dessa personer om en kriminell bor i deras trappuppgång? Flyttar? Kollar ner i marken varje gång de ser personen?
Citera
2024-08-09, 19:19
Medlem
Citat:
Ah, det var ju trist..

Det kommer upp nya länkar! Men fortsätt be om borttagning på alla som dyker upp, efter ett tag så visas deras länkar väääääldigt långt ner, ibland flera sidor bak på Google.
Citera
2024-08-10, 10:30
Avstängd
Citat:
Här håller jag inte helt med dig. Det finns många återfallsförbrytare och livsstilskriminella, speciellt inom den ständigt växande gängmiljön. Det är inte heller konstigt att allmänheten är nyfikna på dessa personer och exempelvis vill veta vilka som bor i ens trappuppgången.

Med det sagt så står jag ändå bakom tråden och kampen för GDPR, inklusive rätten till anonymitet och integritet. Jag tycker genuint att dessa sidor ska bort.

varför ska just du få veta om personen i din trappuppgång har begått brott?
varför är det en rättighet?
borde det inte då vara en rättighet att få reda på om någon i trappuppgången tar medicin, har en psykisk diagnos, har en könssjukdom, sexuell läggning och hela dens barndom?
alla som dömts för brott, föddes oskyldiga.
du kanske ska ta dig en tankeställare.
det är betydligt viktigare att veta vem någon är än om den dömts för brott.

det handlar om vilket samhälle det här skapar när vi lever våra liv digitalt och även dömer människor utifrån deras digitala varumärke.

låt oss säga att du har en psykisk störd flickvän som slår sig själv och sedan polisanmäler dig för kvinnomisshandel, målet går till tingsrätten där du döms skyldig, i hovrätten framkommer sedan ny bevisning att hon tagit kraftiga läkemedel under händelsen och att hon kommunicerat med en vän att hon hittat på allt, och du frikänns.
det får inte allmänheten veta.
utan du stämplas som en kvinnomisshandlare, och vem vill ha med en sådan att göra?
sedan får du inget jobb för resten av ditt liv och inga kvinnor vill dejta dig på grund av din historik, därmed blir du en belastning för samhället.
allt för att du anser att man ska stilla människors nyfikenhet i trappuppgången för att de inte har något bättre att skvallra om.

personligen skulle jag själv vilja att vi för ett register kring hur många sexuella partners vi människor haft, något som är ytterst viktigt i bildandet av relationer, och även anledningen till varför de gjorde slut.

dels utifrån ett fysiskt skyddsperspektiv, inte vill jag att grannen vidrör barnet mitt om den precis haft 5 snoppar i handen med rester av sperma dräglandes från sina herpesläppar.
men även eftersom antalet sexuella partners påverkar människors psyken och jag vill inte ha med det bagaget att göra.
jag vill kunna döma andra utifrån hur många och vilka de tidigare dejtat.

Det är tydligt att det är viktigare för människor idag att den som begått brott STÄMPLAS som brottsling för evigt än att den sonar för det den har begått.
För visst ska inte Einstein anställas om han för 20 år sedan begick snatteri.
Nej, då är det bättre för svensk ekonomi att han förblir bidragstagare.
Senast redigerad av BlackRockInc 2024-08-10 kl. 10:50.
Citera
2024-08-10, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Ja det är riktigt att det är dubbla straff vid gängkriminalitet i Danmark. Huruvida gängkriminella får sitta av hela straffet vet jag inte.

Att sitta av hela straffet har man testat i t ex Finland. Det ledde till att återfallen i brottsligheten ökade och självmorden bland de som släpptes fria ökade. Därför ändrade man tillbaka. Idag sitter man bara halva straffet i Finland om man döms till fängelse för första gången och om det fråga om återfallsförbrytare så sitter man 2/3.

Det finns lite olika sätt att se på hur längden av fängelsestraffet är nyttigt eller ej. Självklart mår individen inte bra av att sitta inlåst i ett fängelse, men det är en konsekvens av ens handlingar. Huruvida återfallen ökar eller ej ser olika länder olika på saken. Finns exempelvis länder med mycket stränga straff och där brottsligheten är obefintligt, exempelvis UAE. samtidigt som USA har hög kriminaltet men även hårda straff. Sen har vi Norge som inte ens har en livstidsdom men som på långa vägar är mycket tryggare än vad Sverige är. Så det handlar även om hur förutsättningarna i landet ser ut och vilka möjligheter som finns efter straffet.

Det jag ville belysa var att man kan förespråka strängare straff och försöka krossa kriminaliteten samtidigt som man satsar på förebyggande åtgärder och hjälper individer som vill leva ett hederligt liv. Nu verkar det som att våra politiker inte kan hantera två tankar samtidigt. Att förbjuda lexbase verkar tydligen gynna kriminella enligt dem. SD verkar vilja skapa en liknande tjänst som vänder sig till allmänheten fast från en myndighet och inte privata aktörer.

Tyvärr är vi i Sverige inte duktiga på att ge individen en ärlig andra chans. Personlig Integritet som landet väl vill skryta om att vi har.. Skrattretande.

Det är exakt därför vi behöver hjälp från just EU.
Citera
2024-08-11, 00:30
Medlem
https://da.se/2024/08/bakgrundskontroller-valjer-ut-a-manniskor-till-industrin/

Intressant artikel.
Du måste nästintill vara fläckfri för att kunna få ett jobb i dagens Sverige. Sen undrar man varför arbetslösheten är hög och varför det råder personalbrist inom många yrken samtidigt som kriminaliteten växer.
Citera
2024-08-11, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
varför ska just du få veta om personen i din trappuppgång har begått brott?
varför är det en rättighet?
borde det inte då vara en rättighet att få reda på om någon i trappuppgången tar medicin, har en psykisk diagnos, har en könssjukdom, sexuell läggning och hela dens barndom?
alla som dömts för brott, föddes oskyldiga.
du kanske ska ta dig en tankeställare.
det är betydligt viktigare att veta vem någon är än om den dömts för brott.

det handlar om vilket samhälle det här skapar när vi lever våra liv digitalt och även dömer människor utifrån deras digitala varumärke.

låt oss säga att du har en psykisk störd flickvän som slår sig själv och sedan polisanmäler dig för kvinnomisshandel, målet går till tingsrätten där du döms skyldig, i hovrätten framkommer sedan ny bevisning att hon tagit kraftiga läkemedel under händelsen och att hon kommunicerat med en vän att hon hittat på allt, och du frikänns.
det får inte allmänheten veta.
utan du stämplas som en kvinnomisshandlare, och vem vill ha med en sådan att göra?
sedan får du inget jobb för resten av ditt liv och inga kvinnor vill dejta dig på grund av din historik, därmed blir du en belastning för samhället.
allt för att du anser att man ska stilla människors nyfikenhet i trappuppgången för att de inte har något bättre att skvallra om.

personligen skulle jag själv vilja att vi för ett register kring hur många sexuella partners vi människor haft, något som är ytterst viktigt i bildandet av relationer, och även anledningen till varför de gjorde slut.

dels utifrån ett fysiskt skyddsperspektiv, inte vill jag att grannen vidrör barnet mitt om den precis haft 5 snoppar i handen med rester av sperma dräglandes från sina herpesläppar.
men även eftersom antalet sexuella partners påverkar människors psyken och jag vill inte ha med det bagaget att göra.
jag vill kunna döma andra utifrån hur många och vilka de tidigare dejtat.

Det är tydligt att det är viktigare för människor idag att den som begått brott STÄMPLAS som brottsling för evigt än att den sonar för det den har begått.
För visst ska inte Einstein anställas om han för 20 år sedan begick snatteri.
Nej, då är det bättre för svensk ekonomi att han förblir bidragstagare.
Har du någon diagnos eller? Jag sa precis att jag står bakom att dessa sidor ska bort.

Det jag opponerade mig emot är att de som har avtjänat sitt straff bara vill leva ett hedersamt liv och gå tillbaka till vardagen.

Det må stämma i många av fall, men inte bland tyngre livsstilskriminella. Många inom gängmiljön är kroniska återfallsförbrytare och i det specifika fallet finns det allmänintresse. Dock har jag aldrig påstått att det intresset väger större än rätten till anonymitet och integritet.

Jag vet inte vad sperma och snoppar har med det jag skrev att göra. Du borde uppsöka en psykiater.
Citera
2024-08-11, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Och vad gör dessa personer om en kriminell bor i deras trappuppgång? Flyttar? Kollar ner i marken varje gång de ser personen?
Det vet väl fan inte jag? Jag skrev att ett allmänintresse finns, för det gör det. Jag skrev även att jag står bakom GDPR och att dessa sidor ska bort.
Citera
2024-08-11, 07:30
Avstängd
Citat:
Har du någon diagnos eller? Jag sa precis att jag står bakom att dessa sidor ska bort.

Det jag opponerade mig emot är att de som har avtjänat sitt straff bara vill leva ett hedersamt liv och gå tillbaka till vardagen.

Det må stämma i många av fall, men inte bland tyngre livsstilskriminella. Många inom gängmiljön är kroniska återfallsförbrytare och i det specifika fallet finns det allmänintresse. Dock har jag aldrig påstått att det intresset väger större än rätten till anonymitet och integritet.

Jag vet inte vad sperma och snoppar har med det jag skrev att göra. Du borde uppsöka en psykiater.

Det finns ett allmänintresse i att få veta allt negativt om sina grannar.
Betyder det att allmänheten ska ha rätt till det?
Sekretess existerar av en anledning.

Det var ett exempel.
Det är betydligt viktigare att få reda på om någon har en allvarlig smittsam sjukdom och man bor i samma byggnad eller dejtar den personen. Men det ska förbli hemligt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in