Citat:
Ursprungligen postat av
wennerberg
Här håller jag inte helt med dig. Det finns många återfallsförbrytare och livsstilskriminella, speciellt inom den ständigt växande gängmiljön. Det är inte heller konstigt att allmänheten är nyfikna på dessa personer och exempelvis vill veta vilka som bor i ens trappuppgången.
Med det sagt så står jag ändå bakom tråden och kampen för GDPR, inklusive rätten till anonymitet och integritet. Jag tycker genuint att dessa sidor ska bort.
varför ska just du få veta om personen i din trappuppgång har begått brott?
varför är det en rättighet?
borde det inte då vara en rättighet att få reda på om någon i trappuppgången tar medicin, har en psykisk diagnos, har en könssjukdom, sexuell läggning och hela dens barndom?
alla som dömts för brott, föddes oskyldiga.
du kanske ska ta dig en tankeställare.
det är betydligt viktigare att veta vem någon är än om den dömts för brott.
det handlar om vilket samhälle det här skapar när vi lever våra liv digitalt och även dömer människor utifrån deras digitala varumärke.
låt oss säga att du har en psykisk störd flickvän som slår sig själv och sedan polisanmäler dig för kvinnomisshandel, målet går till tingsrätten där du döms skyldig, i hovrätten framkommer sedan ny bevisning att hon tagit kraftiga läkemedel under händelsen och att hon kommunicerat med en vän att hon hittat på allt, och du frikänns.
det får inte allmänheten veta.
utan du stämplas som en kvinnomisshandlare, och vem vill ha med en sådan att göra?
sedan får du inget jobb för resten av ditt liv och inga kvinnor vill dejta dig på grund av din historik, därmed blir du en belastning för samhället.
allt för att du anser att man ska stilla människors nyfikenhet i trappuppgången för att de inte har något bättre att skvallra om.
personligen skulle jag själv vilja att vi för ett register kring hur många sexuella partners vi människor haft, något som är ytterst viktigt i bildandet av relationer, och även anledningen till varför de gjorde slut.
dels utifrån ett fysiskt skyddsperspektiv, inte vill jag att grannen vidrör barnet mitt om den precis haft 5 snoppar i handen med rester av sperma dräglandes från sina herpesläppar.
men även eftersom antalet sexuella partners påverkar människors psyken och jag vill inte ha med det bagaget att göra.
jag vill kunna döma andra utifrån hur många och vilka de tidigare dejtat.
Det är tydligt att det är viktigare för människor idag att den som begått brott STÄMPLAS som brottsling för evigt än att den sonar för det den har begått.
För visst ska inte Einstein anställas om han för 20 år sedan begick snatteri.
Nej, då är det bättre för svensk ekonomi att han förblir bidragstagare.