2024-08-08, 18:32
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Jag vill meddela att även jag har tagits bort från några av sidorna efter att jag kontaktat de och hänvisat till senaste tidens utveckling och hotat med stämning om inte mina uppgifter helt tas bort inom en tid.

Sidor jag helt tagits bort ifrån:
Mrkoll
Ratsit
Upplysning.se
Birthday
Juno

Mrkoll tog bort mina uppgifter dagen efter jag skrev till de, utan att ha svara på mitt mejl. Dock tog det några dagar tills uppgifter från sökfunktionen togs bort. Verkar ta lite tid till systemet tar bort helt och hållet.

Ratsit svarade att jag själv kunde ta bort mig från deras sida via bankid och bifogade en länk som gick till att ta bort ens uppgifter via det "öppna söket". Jag svarade att jag begär att tas bort helt från Ratsit och inte bara från det öppna söket som bilagan de bifogade leder till och hänvisade igen till artikel 17 i dataskyddsförordningen och återigen hotade med stämning.
De svarade att de ville att jag skickar bild på min id-handling för att kunna styrka att det är jag och sedan tar bort mina uppgifter. Jag svarade med att jag inte kommer skicka bilder på min id-handling då det är en privat handling. Jag påminde att uppgifter om mig inhämtats utan mitt medgivande vilket redan bryter mot gdpr och att de ännu en gång bryter mot lagen när de efterfrågar ännu mer privata och känsliga uppgifter. Jag fick svar dagen efter att de tagit bort mina uppgifter.
Dock såg jag att uppgifter fanns kvar vid "sökfunktionen" där man kunde även trycka på en länk för att beställa lönekoll.
Jag hörde av mig igen och tackade för att de tillmötesgick min begäran och påtalade att jag vill tas bort helt, även från sökfunktionen. Kort efter var jag helt borttagen från Ratsit.

Upplysning.se tog bort mig några dagar efter jag kontaktat de utan att meddela mig om det.

Birthday tog bort samma dag som jag begärde. De svarade ganska konstigt och påstod att de redan tagit bort mina uppgifter första gången jag kontaktade de och undrade om jag menade google sökningar och erbjöd att hjälpa till att även ta bort sig därifrån.
Jag svarade med att det var första gången jag begärde borttagning på detta sätt och att uppgifter om mig inte finns på google sedan länge, men tackade för att de tillmötesgick min begäran.

Juno svarade kort efter att de tar bort alla uppgifter de har om mig.
Nice
Citera
2024-08-08, 18:39
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Bra initiativ!
tyvärr tror jag inte det kommer göra mycket mer än att de blir informerade. Jag har under åren hört av mig flera gånger till olika politiker och myndigheter, vissa besvärar sig inte att svara ens medan andra svarar att det behöver diksuteras och ses över, klassiska svaret. Förra regeringens utredningar gällande förslag om grundlagsändring beskrivs redan hur bekymmersamt det är med dessa databaser och hur det kan försvåra för individen och även anhöriga. Men ändå röstades det ner två gånger.

Dock tycker jag det alltid är bra att göra anmälan, klagomål och kontakta olika organ för att informera om detta problem även om det kan kännas förgäves.
Kolla bara idag hur långt vi har kommit. Jag skulle säga att det närmar sig slutet för databaserna.

Alla dessa politiker är karriärpolitiker, vilket gör att det känns meningslöst att försöka påverka dem. Efter min seger i EU-domstolen inser jag att det enda sättet att åstadkomma verklig förändring i detta land är att nå ut till media och sprida budskapet. Endast genom att väcka allmänhetens medvetenhet kan vi hoppas på att se en förändring. Jag känner att jag måste offra mitt privatliv för att något ska hända.
Citera
2024-08-08, 18:45
Medlem
Sidor som hittills vägrat radera mina uppgifter:
Lexbase
Biluppgifter.se
Car.info

Lexbase svarade att de enligt utgivningsbeviset har rätt att publicera uppgifter och hänvisade till 1 kap. 7 § Lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning. och ansåg därför att gdpr inte gäller dem.
Jag svarade med att 1 kap. 7 § Lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning inte gäller databaser som publicerar uppgifter för kommersiellt syfte och hänvisade igen till kammarätten senaste dom mot Siren som konstaterat att databaser inte är journalist ändamål.
Jag skrev vidare att jag uppfattar deras svar som att de vägrar tillmötesgå min begäran och att en stämning kommer inom kort.

Biluppgifter totalvägrar radera uppgifter och anser att de inte ens hanterar personuppgifter. De hänvisar till utgivningsbeviset. Riktig dryg kundtjänst.

Car.info vägrar radera och hänvisar också till utgivningsbeviset. De välkomnar en rättslig prövning.

Siren, Actapublica och bakgrundskollen har ännu inte svarat.
Citera
2024-08-08, 19:08
Medlem
Citat:
Jag vill meddela att även jag har tagits bort från några av sidorna efter att jag kontaktat de och hänvisat till senaste tidens utveckling och hotat med stämning om inte mina uppgifter helt tas bort inom en tid.

Mrkoll
Ratsit
Upplysning.se
Birthday
Juno

Mrkoll tog bort mina uppgifter dagen efter jag skrev till de, utan att ha svara på mitt mejl. Dock tog det några dagar tills uppgifter från sökfunktionen togs bort. Verkar ta lite tid till systemet tar bort helt och hållet.

Ratsit svarade att jag själv kunde ta bort mig från deras sida via bankid och bifogade en länk som gick till att ta bort ens uppgifter via det "öppna söket". Jag svarade att jag begär att tas bort helt från Ratsit och inte bara från det öppna söket som bilagan de bifogade leder till och hänvisade igen till artikel 17 i dataskyddsförordningen och återigen hotade med stämning.
De svarade att de ville att jag skickar bild på min id-handling för att kunna styrka att det är jag och sedan tar bort mina uppgifter. Jag svarade med att jag inte kommer skicka bilder på min id-handling då det är en privat handling. Jag påminde att uppgifter om mig inhämtats utan mitt medgivande vilket redan bryter mot gdpr och att de ännu en gång bryter mot lagen när de efterfrågar ännu mer privata och känsliga uppgifter. Jag fick svar dagen efter att de tagit bort mina uppgifter.
Dock såg jag att uppgifter fanns kvar vid "sökfunktionen" där man kunde även trycka på en länk för att beställa lönekoll.
Jag hörde av mig igen och tackade för att de tillmötesgick min begäran och påtalade att jag vill tas bort helt, även från sökfunktionen. Kort efter var jag helt borttagen från Ratsit.

Upplysning.se tog bort mig några dagar efter jag kontaktat de utan att meddela mig om det.

Birthday tog bort samma dag som jag begärde. De svarade ganska konstigt och påstod att de redan tagit bort mina uppgifter första gången jag kontaktade de och undrade om jag menade google sökningar och erbjöd att hjälpa till att även ta bort sig därifrån.
Jag svarade med att det var första gången jag begärde borttagning på detta sätt och att uppgifter om mig inte finns på google sedan länge, men tackade för att de tillmötesgick min begäran.

Har också noterat att Mrkoll har någon form av fördröjning i deras borttagning.
Mrkoll raderade mig efter en dag, sedan tog det en vecka att försvinna från trappuppgången och ytterligare en vecka att försvinna ur sökrutan
Senast redigerad av Arkitektkompisen 2024-08-08 kl. 19:11.
Citera
2024-08-08, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Alla dessa politiker är karriärpolitiker, vilket gör att det känns meningslöst att försöka påverka dem. Efter min seger i EU-domstolen inser jag att det enda sättet att åstadkomma verklig förändring i detta land är att nå ut till media och sprida budskapet. Endast genom att väcka allmänhetens medvetenhet kan vi hoppas på att se en förändring. Jag känner att jag måste offra mitt privatliv för att något ska hända.

Det som verkligen kommer göra skillnad är från Eu:s håll dvs en skarp tillsägelse eller ännu bättre en dom i form av förhandsavgörande som förbjuder alla dessa sidor. Då är det bara att lägga ner och hålla käften, ingen påverkanskampanj kan rädda de från en sådan dom.

Jag håller med, man bör se till att sådant inte återupprepas sig igen. För de parasiterna kommer nog försöka hitta ett sätt att fortsätta som vanligt.
Senast redigerad av Justice-- 2024-08-08 kl. 19:11.
Citera
2024-08-08, 19:37
Medlem
Fick precis ett till svar från en riksdagsledamot

Citat:
Hej!
Tack för ditt mail.

Jag är inte insatt i hur detta med bakgrundkontroller fungerar och hur länge ett brott syns i ett belastningsregister. Men om det är så som du beskriver, dvs att ett snatteri inte tas bort från ett register så håller jag med om att det är orimligt. Jag ber att få återkomma när jag har hunnit sätta mig in i det.
Citera
2024-08-08, 23:13
Medlem
Citat:

Mrkoll
Ratsit
Upplysning.se
Birthday
Juno

Kan man ens som privatperson söka på folk hos Juno?
Citera
2024-08-09, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Kan man ens som privatperson söka på folk hos Juno?

Tror inte de vänder sig till privatpersoner. Det är mer för jurister där även företag kan använda tjänsten. Så nej tror inte privatpersoner kan använda Juno.
Citera
2024-08-09, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Skriv till mig du och ni andra till min GDPRWARRIOR-mail om ni har haft problem med att få era uppgifter borttagna från sidorna efter att ni har begärt det enligt artikel 17. Jag samlar in information och kan eventuellt hjälpa till med råd.

Kan inte skicka PM, pga ny/oanvänd profil, men jag är en av dem du letar efter
Citera
2024-08-09, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boombadabimbada
Det tar aldrig slut... Vi behöver uppdatera listan med mejl som cirkulerar, ta bort några och lägga till andra.

Men för att avsluta på en positiv not så har jag lyckats bli borttagen från krimfup.

Hur löste du det? Har blivit totalignorerad av dem. Gallrad sen 4 år tillbaka, men av nyfikenhet för en vecka sen gick jag in och kunde se den låg där på krimfup....
Citera
2024-08-09, 03:08
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinoBladsson
Det har du rätt i, Demirok är dömd 94 och 99. Han hade tur att det inte var några år senare.
Domarna måste ju iof finnas någonstans, vore kul plocka ut och maila in till lite företag
Citera
2024-08-09, 03:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Domarna måste ju iof finnas någonstans, vore kul plocka ut och maila in till lite företag

De finns på papper i den/de aktuella tingsrätternas arkiv, sorterade på datum domen avkunnats.

edit: googlade och ser att pressen har skrivit om detaljer i domarna.. så de har nosat rätt på dem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in