2024-07-06, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Tråden är intressant, men det riskerar att bli väldigt mycket ord, ingen verkstad.

Det finns inget mer som behöver göras. GDPRWarrior har sett till att ett förhandsavgörande har begärts. Nu väntar vi bara. Med hög sannolikhet kommer EU-domstolen att komma fram till att dessa databaser inte får finnas, oavsett vad regeringen säger.
Citera
2024-07-06, 01:26
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelmutKreller
Ja jag håller med dej i princip.
Har man styckmördat och ätit lik tidigare i livet så är det ens ensak.
Det finns iaf gränser för min acceptans och moral och den går kanske ungefär vid grövre sexualbrott, inkl all form av pedofili, mord, grov misshandel, grova ekonomiska brott osv. Kanske hade en gränsdragning varit en kompromiss som hade kunnat få gehör även his makthavare.

Att käka lik *skratt* Ja en sådan person blir nog inlåst på psyket med särskilda utskrivnings krav tror jag!

Men det är lite åter till vilket samhälle ska vi ha? Kriminalvård eller bara ett hål i marken där vi kastar ner brottslingar?
Citera
2024-07-06, 01:28
Medlem
TommyTaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
När man har försökt att ta upp detta i konversation så har det nästan alltid fallit tillbaka på "Ja det är synd att det fungerar så.

Man ska komma ihåg att det här är en relativt ny företeelse att personuppgifter kan spridas och användas på detta sätt.

Förvisso har man tidigare kunnat begära ut domar och uppgifter från socialstyrelsen det hände nog ganska sällan.

Så antingen knyter vi nu handen i fickan
Eller gör vi något mer men vad?
Funkar inte det är det inte svårt att beväpna sig, skaffa ett eget utgivningsbevis och publicera avrättningarna av de främsta asen inkl alla deras personuppgifter på nätet. Skönt åsido.

Har något funderat på att manipulera, skaffa uppkoppling via kontantkort, krypterad vpn och därefter fabricera all möjligt svada på nätet kanske också mha AI?
Citera
2024-07-06, 01:32
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Nej, precis. Det är som judestjärnan i nazilägren.

Sen får man kanske leva med och acceptera bakgrundskontroller. De finns även i andra länder och jag tycker i och för sig att de är fel också, men det är inga okynnessökningar som sker där.

Vore faktiskt väldigt skönt om Sverige blev invaderat av något väl fungerande land som Tyskland så slipper man idiotin. Sverige á la Lexbase är faktiskt väldigt likt Ryssland, godtyckligt med sken av att det är lagar som gäller, men allt går att rucka på om man bara betalar lite under bordet. Dysfunktionellt land.
Tror inte det är någon i denna tråd som är emot att det sker vissa bakgrundskontroller för vissa specifika arbetsgivare. Men det ska inte vara så att din lokala mekaniker verkstad ska kunna kolla upp dig till exempel. Utan det ska enbart ske inom yrken där det kan behövas.

Exempelvis en städfirma ska kunna kolla om du är dömd för stöldbrott (Dock tidsbegränsat! När du är gallrad så är du clean)
Förskolan ska kunna kolla sexualbrott.
Åkeriet ska kunna kolla om du har varit dömd för rattfylleri etc. Men dock bara kunna kolla sådant som är relevant för det yrket du söker dig till!
Citera
2024-07-06, 01:33
Medlem
TommyTaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Det finns inget mer som behöver göras. GDPRWarrior har sett till att ett förhandsavgörande har begärts. Nu väntar vi bara. Med hög sannolikhet kommer EU-domstolen att komma fram till att dessa databaser inte får finnas, oavsett vad regeringen säger.

Jag tror inte det. Jag tror att makthavare i Sverige ogärna ändrar på nuvarande situation. Jag tror också att de har makt och medel att påverka även EUdomstolen. Därför måste vi göra mer, lyfta frågan från flashback ut till gemene man. Det handlar om grundläggande principer som inskränker vår frihet som är på spel.
Citera
2024-07-06, 01:36
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTao
Man ska komma ihåg att det här är en relativt ny företeelse att personuppgifter kan spridas och användas på detta sätt.

Förvisso har man tidigare kunnat begära ut domar och uppgifter från socialstyrelsen det hände nog ganska sällan.

Så antingen knyter vi nu handen i fickan
Eller gör vi något mer men vad?
Funkar inte det är det inte svårt att beväpna sig, skaffa ett eget utgivningsbevis och publicera avrättningarna av de främsta asen inkl alla deras personuppgifter på nätet. Skönt åsido.

Har något funderat på att manipulera, skaffa uppkoppling via kontantkort, krypterad vpn och därefter fabricera all möjligt svada på nätet kanske också mha AI?

Kontantkort kan du glömma då det är nu förbjudet att sälja sånt utan att också registrera vem köparen är.
Och all form av kryptering och VPN kan ändå kollas av polisen.
Och skulle nu någon välja att ta lagen i egna händer och avlägsna någon av dessa chefer på dessa hemsidor så blir nog effekten tvärtom det vi vill få fram!
Då får dom istället en Martyr! Och det är det absolut sista vi vill ge dom!
Senast redigerad av Scratty 2024-07-06 kl. 01:47.
Citera
2024-07-06, 01:39
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Jag tror inte det. Jag tror att makthavare i Sverige ogärna ändrar på nuvarande situation. Jag tror också att de har makt och medel att påverka även EUdomstolen. Därför måste vi göra mer, lyfta frågan från flashback ut till gemene man. Det handlar om grundläggande principer som inskränker vår frihet som är på spel.

Läste någon nämde KRIS. Det kan vara en bra start iaf!
Men tror också det behövs betydligt tyngre och politiska figurer som ställer sig bakom detta.....
Det skulle gynna en sådan politiker faktiskt! För det skulle innebära väldigt många extra personröster på denna från oss föredetta "kriminella" som inget annat vill än att få återgå till ett normalt liv!
Citera
2024-07-06, 01:42
Medlem
TommyTaos avatar
Citat:
Kontantkort kan du glömma
Det går att få tag i kontantkort, inte minst utomlands.

Citat:
en Marty!
en martyr menar du?
Citera
2024-07-06, 01:47
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Det går att få tag i kontantkort, inte minst utomlands.

en martyr menar du?
Oj ja Martyr menade jag!
*Är uppe lite väl efter min läggnings tid* haha
Citera
2024-07-06, 05:23
Medlem
Citat:
Alltså jag tycker att ingen förutom vissa specifika arbetsgivare har rätt att få veta vad du gjort tidigare.

I min bransch(IT) är detta helt omöjligt. Ända sedan körkortsinfon åkte iväg till Öst har staten satsat på att säkerhetsklassa tjänster utav in i helvete.
Det sker bakgrundskontroller i princip överallt nu och det kommer inte bli bättre.
Citera
2024-07-06, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
I min bransch(IT) är detta helt omöjligt. Ända sedan körkortsinfon åkte iväg till Öst har staten satsat på att säkerhetsklassa tjänster utav in i helvete.
Det sker bakgrundskontroller i princip överallt nu och det kommer inte bli bättre.

Se nu skillnad på lagstadgade bakgrundskontroller sk. säkerhetsprövningar och nyfiket tittande av kleti och pleti.
Citera
2024-07-06, 11:52
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra

Jo det är verkligen inte alls svårt!
Det återgår till hur det var innan mestadels. Att ett företag som vill kolla upp en arbetares ansökan behöver kontakta polisen (eller ett privat företag som enbart följer dessa regler) och berättar då vad det är för tjänst personen söker och får då ett svar om det föreligger hinder för tjänsten eller ej.

Alltså att en livs levande människa gör då kollen. Och enbart utlämnar svar baserat på vad det är för typ av verksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in