2024-08-09, 10:40
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Fick precis ett till svar från en riksdagsledamot

I dagens politiska klimat har riksdagsledamöterna begränsat utrymme för självständighet. De som avviker från partilinjen riskerar bestraffning, vilket gör att genomtänkta idéer ofta inte når fram. Stigmatisering av tidigare dömda den frågan struntar dem i fullständigt. Fokus har skiftat mot att framstå som hårdast i frågor om kriminalitet, vilket gör att vettiga förslag hamnar i skymundan.
Citera
2024-08-09, 10:47
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillililliluren
Kan inte skicka PM, pga ny/oanvänd profil, men jag är en av dem du letar efter
I denna tråd hittar du svar på alla dina frågor angående mallen osv. Jag har också svarat på ditt mejl. Lycka till
Citera
2024-08-09, 10:53
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Domarna måste ju iof finnas någonstans, vore kul plocka ut och maila in till lite företag
Jag träffade Demirok 1 gång för att diskutera frågor om belastningsregister och kriminaliteten i Sverige. Tyvärr smet han undan direkt när jag ställde frågan, vilket gav ett riktigt dåligt intryck och fick honom att framstå som en sliskig typ.
Citera
2024-08-09, 12:13
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Jag tror jag var lite otydlig när jag formulerade ovan frågeställning.
Det jag undrar är: I.om att inte alla domstolar följer denna dom ännu, vad är det dom lutar sig mot?
Vad kan man göra för att tvinga domstolar följa direktivet från EUD? Nationella domstolar är trots allt skyldiga att följa EUD.

Jag spekulerar i att i.om domen stipulerar att domslut ej får lämnas ut utan särskilda skäl, där bakgrundskontroll ej är ett giltigt skäl, borde även gälla den entitet som redan har uppgifterna.
Jag ser inget i denna dom som säger specifikt att det gäller endast domstolar.

Om så är fallet måste även bolag med dessa databaser följa direktivet från EUD.
Dvs inte lämna ut uppgifter utan särskilda skäl.
Jag har mailat både Tingsrätten och Hovrätten med anledning av det här och frågat varför de inte följer EU rätt och att mina uppgifter där ska begränsas, ska bli kul se hur de svarar på det.
Citera
2024-08-09, 12:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Jag har mailat både Tingsrätten och Hovrätten med anledning av det här och frågat varför de inte följer EU rätt och att mina uppgifter där ska begränsas, ska bli kul se hur de svarar på det.

Vilka tingsrätter och hovrätter har du mailat?
Citera
2024-08-09, 12:54
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Vilka tingsrätter och hovrätter har du mailat?
De två som är de jag känner till har mina uppgifter det är i Västra Götaland det är aktuellt i mitt fall,
Citera
2024-08-09, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
I dagens politiska klimat har riksdagsledamöterna begränsat utrymme för självständighet. De som avviker från partilinjen riskerar bestraffning, vilket gör att genomtänkta idéer ofta inte når fram. Stigmatisering av tidigare dömda den frågan struntar dem i fullständigt. Fokus har skiftat mot att framstå som hårdast i frågor om kriminalitet, vilket gör att vettiga förslag hamnar i skymundan.

Danmark har hårda straff mot kriminella och ett hårt tonläge mot de kriminella. Jag tycker de kriminella ska straffas hårt när det väl gäller och tycker därför om Danmarks kriminalpolitik. Dock får man även en andra chans där påriktigt efter avtjänat straff och outshameas inte såsom det görs här.

Danmark är noga med att man inte blir beroende av bidrag och kommer kämpa för att du ska försörja dig själv, till skillnad mot Sverige.
Citera
2024-08-09, 12:56
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinoBladsson
De finns på papper i den/de aktuella tingsrätternas arkiv, sorterade på datum domen avkunnats.

edit: googlade och ser att pressen har skrivit om detaljer i domarna.. så de har nosat rätt på dem
Vore ändå sjukt roligt om de hamnade hos dessa utgivningssiter, så kanske problemet blir mera förståeligt
Citera
2024-08-09, 13:35
Medlem
GDPRWarriors avatar
Människor som har avtjänat sina straff behandlas ofta som om de vore de farligaste individerna i samhället, trots att de bara vill återgå till ett normalt liv med en bostad, ett jobb och en familj. Samtidigt ser vi hur politiker och andra makthavare framställer sig som moraliskt överlägsna, som om deras händer vore fläckfria.

Men när vi betraktar världen omkring oss, med alla krig och konflikter som rasar, blir det tydligt att det inte är de med fläckar i sina belastningsregister som bär ansvaret för det värsta våldet. Istället är det de som aldrig blivit dömda, de med fina examina, de som sitter på maktpositioner och tar beslut om liv och död, som faktiskt har blod på sina händer.

Även de som inte direkt deltar i krigen är medskyldiga genom att de skickar vapen och bomber som förlänger lidandet. Detta är inget annat än ett hyckleri av största mått, och det är hög tid att vi börjar tala klarspråk om det.
Senast redigerad av GDPRWarrior 2024-08-09 kl. 13:44.
Citera
2024-08-09, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Människor som har avtjänat sina straff behandlas ofta som om de vore de farligaste individerna i samhället, trots att de bara vill återgå till ett normalt liv med en bostad, ett jobb och en familj. Samtidigt ser vi hur politiker och andra makthavare framställer sig som moraliskt överlägsna, som om deras händer vore fläckfria.

Men när vi betraktar världen omkring oss, med alla krig och konflikter som rasar, blir det tydligt att det inte är de med fläckar i sina belastningsregister som bär ansvaret för det värsta våldet. Istället är det de som aldrig blivit dömda, de med fina examina, de som sitter på maktpositioner och tar beslut om liv och död, som faktiskt har blod på sina händer.

Även de som inte direkt deltar i krigen är medskyldiga genom att de skickar vapen och bomber som förlänger lidandet. Detta är inget annat än ett hyckleri av största mått, och det är hög tid att vi börjar tala klarspråk om det.
Här håller jag inte helt med dig. Det finns många återfallsförbrytare och livsstilskriminella, speciellt inom den ständigt växande gängmiljön. Det är inte heller konstigt att allmänheten är nyfikna på dessa personer och exempelvis vill veta vilka som bor i ens trappuppgången.

Med det sagt så står jag ändå bakom tråden och kampen för GDPR, inklusive rätten till anonymitet och integritet. Jag tycker genuint att dessa sidor ska bort.
Citera
2024-08-09, 15:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Danmark har hårda straff mot kriminella och ett hårt tonläge mot de kriminella. Jag tycker de kriminella ska straffas hårt när det väl gäller och tycker därför om Danmarks kriminalpolitik. Dock får man även en andra chans där påriktigt efter avtjänat straff och outshameas inte såsom det görs här.

Danmark är noga med att man inte blir beroende av bidrag och kommer kämpa för att du ska försörja dig själv, till skillnad mot Sverige.

Det låter så i media och till viss del är det sant, men det som t ex aldrig nämns är att man bara sitter halva straffet i Danmark till skillnad från 2/3 i Sverige (som man i Sverige dessutom vill avskaffa).
Citera
2024-08-09, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Det låter så i media och till viss del är det sant, men det som t ex aldrig nämns är att man bara sitter halva straffet i Danmark till skillnad från 2/3 i Sverige (som man i Sverige dessutom vill avskaffa).

Som jag vet det om det fastslagits i domstolen att gärningen är kopplad till gänkriminalitet så får man dubbelt så hårt straff än vad som normalt brukar utdelas och möjligheten till tidigare frigivning tas bort.

Jag är faktiskt för att man sitter hela utdömda påföljden i fängelset. Jag tänker så, när man väl ska dömas så får man dömas ordentligt så det får märkbar effekt. När man väl har frigivits så har man sonat för sitt brott och ska ses som en fri och laglydig individ tills motsatsen bevisas. Är inte en hållbar situation vi har nu där alla som förekommer i rättsliga handlingar döms om och inte får möjlighet till en förbättrad liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in