Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
Det är ju ett pris som sätts på en marknad med tillgång och efterfrågan. Om de hypereffektiva Thailändandarna slutar plocka så är efterfrågan större än tillgången på bär och priset per kilo bör öka både för konsument och för bärplockaren. Även om det är en internationell marknad där man kan köpa in polska eller baltiska bär så har ändå svenska bär en särställning i Sverige.
Bär från andra länder är en intressant fråga. När det gäller lingon är det tydligen Finland, Ryssland och Kina som har hyggliga mängder. Ryssland kommer inte på fråga, och Finnarna har också använt Thailändare men dragit ned på det senaste året. Det gångbara alternativet är Kina, men om jag förstått rätt har priset på kinesiska lingon gått upp med 30% på kort tid, när det blivit omt om Svenska och Finska lingon.
Själv skulle jag gärna betala ett par kronor mer för en burk med lingonsylt gjord på svenska lingon, än för en burk gjord på kinesiska. Av både politiska och miljömässiga skäl.
Jag tror bär- och livsmedelsföretag måste förstå att bär inte nödvändigtvis ska vara en lågprisprodukt till varje pris, och börja marknadsföra sig därefter.