2024-08-10, 13:55
  #229
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är ju ett pris som sätts på en marknad med tillgång och efterfrågan. Om de hypereffektiva Thailändandarna slutar plocka så är efterfrågan större än tillgången på bär och priset per kilo bör öka både för konsument och för bärplockaren. Även om det är en internationell marknad där man kan köpa in polska eller baltiska bär så har ändå svenska bär en särställning i Sverige.
Bär från andra länder är en intressant fråga. När det gäller lingon är det tydligen Finland, Ryssland och Kina som har hyggliga mängder. Ryssland kommer inte på fråga, och Finnarna har också använt Thailändare men dragit ned på det senaste året. Det gångbara alternativet är Kina, men om jag förstått rätt har priset på kinesiska lingon gått upp med 30% på kort tid, när det blivit omt om Svenska och Finska lingon.

Själv skulle jag gärna betala ett par kronor mer för en burk med lingonsylt gjord på svenska lingon, än för en burk gjord på kinesiska. Av både politiska och miljömässiga skäl.

Jag tror bär- och livsmedelsföretag måste förstå att bär inte nödvändigtvis ska vara en lågprisprodukt till varje pris, och börja marknadsföra sig därefter.
Citera
2024-08-10, 13:56
  #230
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Själv har du såklart inga problem med att slita arschlet av dig 12 timmar om dagen i veckor i sträck till minimilön?

Jag plockade jordgubbar en hel sommarmånad på 70-talet. Det var fina pengar och jag fick träning. Det är en annan mentalitet idag. Alla vill ha pengar utan arbete.
Citera
2024-08-10, 13:58
  #231
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Hur får dessa 2000 thailändare tillstånd, klarar de 80% av medianlön-kravet? Eller finns det undantag för säsongsarbete?
Reglerna har skärpts kraftigt i år, så antalet Thailändare har minskat från cirka 6.000 till cirka 2.000.

De bärföretag som vill anlita Thailändare ställs nu inför betydligt hårdare krav på t ex lön och arbetstid. Nu gäller t ex en garantilön om 24.000/månad.
Citera
2024-08-10, 14:00
  #232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZXW100
Jag vill plocka bär. Men ingen anställer mig. Dom flyger zigenare och risplockare betalar deras bostad hellre än anställer mig. Vad är deras problem. Vi svenska bärplockare vill ju ha jobb? Endast krav på 80 kronor i timmen. Jag bor i skogen, ingen hotell, inge flyg. Vad är deras problem att dom inte anställer mig? Sinnesjuka. Nu har vi dessutom redskap som industriella revolutionen gav oss.

Klarar du av att plocka 4kg blåbär i timmen så är det bara ut och jobba. I Svealand så behöver du bara plocka 2.8 kg. i timmen.
Citera
2024-08-10, 14:01
  #233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Jag plockade jordgubbar en hel sommarmånad på 70-talet. Det var fina pengar och jag fick träning. Det är en annan mentalitet idag. Alla vill ha pengar utan arbete.

Plocka jordgubbar gör svenskar fortfarande. Tråden handlar om vilda bär i skogen. Inte något chill sommarjobb där man plockar jordgubbar på en odling.
Citera
2024-08-10, 14:03
  #234
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Klarar du av att plocka 4kg blåbär i timmen så är det bara ut och jobba. I Svealand så behöver du bara plocka 2.8 kg. i timmen.


Jag kan inte konkurrera med risplockare i Thailand. Men med en vi har redskap till skillnad från dessa folk med mindre IQ. En robotarm har jag. Jag och min robotarm kommer plock 30 kg i timmen. Se mig göra det.
Citera
2024-08-10, 14:04
  #235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Reglerna har skärpts kraftigt i år, så antalet Thailändare har minskat från cirka 6.000 till cirka 2.000.

De bärföretag som vill anlita Thailändare ställs nu inför betydligt hårdare krav på t ex lön och arbetstid. Nu gäller t ex en garantilön om 24.000/månad.

Krav på kollektivavtalsenlig minimilön gällde även tidigare men det gav företagarna blanka fan i. Spelar ingen roll vilka regler som gäller, företagen har ej för avsikt att följa reglerna.
Citera
2024-08-10, 14:05
  #236
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Vi kan betala mer för sylt. Det är ingen basvara, utan ett tillbehör. Om lingonsylt kostar 100kr burken så är inte det ett problem för någon.

Vi skall inte ha någon jävla slavhandel på svensk mark. Vi har gått om arbetslösa.

Dom här bärföretagen är rena rama skojjare. Dom äger inte marken dom nyttjar, tvärt om. Jag tycker det är konstigt att det är lagligt att nyttja allemansrätten på det här sättet.
Burken med lingonsylt skulle inte bli jättemycket dyrare. Exempel:

Den här burken med 750 g lingonsylt innehåller 375 g lingon och kostar 40 kronor: https://www.mathem.se/se/products/38944-garant-sylt-lingon/?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD676nb7umvQgDvTPFra4MOM XwSjS&gclid=EAIaIQobChMIiP7ulbDqhwMVUhiiAx0KuQ9WEA QYBCABEgLzf_D_BwE

För 375 g lingon betalar bärföretagen cirka 5 kronor. Om priset på lingon skulle dubblas borde priset på den där lingonburken inte öka mer än högst 10 kronor (det ökar mer än bara själva ökningen på bärpriset eftersom det tillkommer moms mm. Så burken borde kosta runt 50 kronor.
Citera
2024-08-10, 14:08
  #237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZXW100
Jag kan inte konkurrera med risplockare i Thailand. Men med en vi har redskap till skillnad från dessa folk med mindre IQ. En robotarm har jag. Jag och min robotarm kommer plock 30 kg i timmen. Se mig göra det.

Du får just nu i 20kr per kg (Blåbär) i Norrland om du säljer till bärföretagen. I Svealand får du 30kr. Alltså i Norrland så behöver du plocka 4kg per timme för att komma upp till 80kr. Och du konkurrerar inte med någon. Då du inte behöver vara anställd. Bär finns det tillräckligt av. Thailändare använder sig av redskap när de plockar.
Citera
2024-08-10, 14:09
  #238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZXW100
Jag kan inte konkurrera med risplockare i Thailand. Men med en vi har redskap till skillnad från dessa folk med mindre IQ. En robotarm har jag. Jag och min robotarm kommer plock 30 kg i timmen. Se mig göra det.

Vad heter den robotarm som plockar 30 kg i timmen?
Citera
2024-08-10, 14:13
  #239
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Villkoren är fortfarande för undermåliga för att svenskar eller invandrare ska vilja jobba med bärplockning istället för städjobb eller McDonald’s.

Lägg dessutom där till att många bärföretagare är skojare som ej har för avsikt att följa de villkor som finns nedskrivna.

Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Krav på kollektivavtalsenlig minimilön gällde även tidigare men det gav företagarna blanka fan i. Spelar ingen roll vilka regler som gäller, företagen har ej för avsikt att följa reglerna.
Mm, men det håller på att bli ändring på detta. Betydligt större krav på de bärföretag som vill anlita Thailändare. Det verkar pågå en rättegång mot ett bärföretag som påstås ha utnyttjat arbetskraft utöver reglerna. Facket är mer aktivt.

Det kommer nog inte att bli bra på ett år eller två. Men det verkar bli bättre.
Citera
2024-08-10, 14:13
  #240
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du får just nu i 20kr per kg (Blåbär) i Norrland om du säljer till bärföretagen. I Svealand får du 30kr. Alltså i Norrland så behöver du plocka 4kg per timme för att komma upp till 80kr. Och du konkurrerar inte med någon. Då du inte behöver vara anställd. Bär finns det tillräckligt av. Thailändare använder sig av redskap när de plockar.

Det kostar pengar att betala deras flyg och bostad. Ärligt talat jag sommarjobbar som svensk ungdom hellre i skogen, än att nån kapitalist dåre med thai fru importerar risplockare från Kina.


Svenska folket skall vara självförsörjande. Ingen behöver bli rik. Vi ska ha ett stabilt Välfärdsamhälle. Nästa parasitnegerblatte som jag ser i Sverige kommer jag slå på käften. Hem skall ni. Ekonomi betyder ingenting, så länge Svenska folket inte svälter som under potatisjukan 1820.

Svensk socialism, utan inkräktare och parasiter. Till och med Norge och Island samt Danmark, vårt folk, skakar huvudet åt denna skit i Sverige. Svenskar ska göra allt i vår nation.
__________________
Senast redigerad av ZXW100 2024-08-10 kl. 14:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in