Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
Det är ju ett pris som sätts på en marknad med tillgång och efterfrågan. Om de hypereffektiva Thailändandarna slutar plocka så är efterfrågan större än tillgången på bär och priset per kilo bör öka både för konsument och för bärplockaren. Även om det är en internationell marknad där man kan köpa in polska eller baltiska bär så har ändå svenska bär en särställning i Sverige.
Helt riktigt, men man ska inte glömma att bärföretagen står för service till dom Asiatiska plockarna, mat, bostad, olika papper, transporter till ställen där det finns bär värt att plocka,mm, det kräver planering och kunskap, om blåbären misslyckats i ex Värmland ska plockarna erbjudas bra bärmarker i andra delar av landet, om plockarna skulle ta flyget på eget bevåg och själva ge sig ut i skogen skulle det inte bli mkt plockat, så enkelt är det inte, när Sovjetunionen föll fylldes skogarna av baltiska,Ryska och polska plockare, då var priset högre, och plockarna klarade sig själva, nu kommer det inga fler från dom länderna, det lönar sig inte helt enkelt, inköpspriset är för alldeles lågt, men inte har priset på sylt och saft blivit billigare..