2024-08-10, 10:06
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Somjag sagt flera gånger tidigare så är det alltså upp till bärföretagen och myndigheterna att skapa förutsättningar som lockar folk att plocka. Och det innefattar inte bara det ekonomiska, boendet och resorna, utan även atmosfären kring detta yrke.

Du kan inte gärna ha missat detta. Är du ett troll som mest vill driva med andra användare?

Varför ska staten lägga massa resurser på att subventionera säsongsjobb i delar av Sverige där nästan ingen bor?

Vore bättre om de använder dessa pengarna till att investera i heltidsarbeten där människor bor.
Citera
2024-08-10, 10:09
  #146
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Vad anser du man ska göra?
Tvångsrekrytera folk som i Nazityskland eller Nordkorea?
Vad är lönen som bärföretagen erbjuder?
Är du säker på att den är så pass hög som idioterna i Tidölaget kräver?
Om svenskar inte vill plocka bär så vill dom inte.
"idioterna i Tidölaget"? Det är väl för f-n bra att det ställs vissa krav på arbetsinvandringen? Annars blir det ju som förut; att arbetskraftsinvandringen blir ett kryphål att invandra och ta jobb som andra som redan bor här kunde gjort.

Enda medicinen är att dra in A-kassan och andra bidrag till de som vägrar ta jobb som erbjuds. Och det inkluderar bärplockning!
Citera
2024-08-10, 10:12
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Motivet är naturligtvis att göra det obekvämt att enbart lyfta bidrag och istället flytta eller ta sig ett annat arbete.

Man kan kräva att de tar städjobb eller liknande. Städjobb kan man till skillnad från bärplockande ha året runt och således bli självförsörjande.
Citera
2024-08-10, 10:15
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Ja, det är så det är, de är tafatta.
Finns mängder av folk som gladeligen skulle plocka bär, inte minst sommarjobbandes ungdomar och studenter.

Nej, de är lata, saknar arbetsmoral, dric och kommer göra ett fantastiskt dåligt jobb.
Citera
2024-08-10, 10:17
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
"idioterna i Tidölaget"? Det är väl för f-n bra att det ställs vissa krav på arbetsinvandringen? Annars blir det ju som förut; att arbetskraftsinvandringen blir ett kryphål att invandra och ta jobb som andra som redan bor här kunde gjort.

Enda medicinen är att dra in A-kassan och andra bidrag till de som vägrar ta jobb som erbjuds. Och det inkluderar bärplockning!

A-kassa är en försäkring.

Bärplockning är bara säsongsjobb så bärplockaren kommer fortfarande vara arbetslös om någon månad.

Lönen är för låg för att täcka resor och dubbla boenden.

Många arbetslösa har barn som man ej kan resa ifrån.
Citera
2024-08-10, 10:22
  #150
Medlem
Hardstekts avatar
Vi kan betala mer för sylt. Det är ingen basvara, utan ett tillbehör. Om lingonsylt kostar 100kr burken så är inte det ett problem för någon.

Vi skall inte ha någon jävla slavhandel på svensk mark. Vi har gått om arbetslösa.

Dom här bärföretagen är rena rama skojjare. Dom äger inte marken dom nyttjar, tvärt om. Jag tycker det är konstigt att det är lagligt att nyttja allemansrätten på det här sättet.
Citera
2024-08-10, 10:24
  #151
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
A-kassa är en försäkring.

Bärplockning är bara säsongsjobb så bärplockaren kommer fortfarande vara arbetslös om någon månad.

Lönen är för låg för att täcka resor och dubbla boenden.

Många arbetslösa har barn som man ej kan resa ifrån.
Lite skevt att jämföra A-kassa med en vanlig försäkring. Den betalas inte bara av A-kassemedlemmen, utan av företagarna också som anställer folk. Dessutom har den ju en påverkan på hur hela arbetsmarknanden och i förlängningen samhällsekonomin fungerar (eller inte fungerar).
Citera
2024-08-10, 10:25
  #152
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Vi kan betala mer för sylt. Det är ingen basvara, utan ett tillbehör. Om lingonsylt kostar 100kr burken så är inte det ett problem för någon.

Vi skall inte ha någon jävla slavhandel på svensk mark. Vi har gått om arbetslösa.

Dom här bärföretagen är rena rama skojjare. Dom äger inte marken dom nyttjar, tvärt om. Jag tycker det är konstigt att det är lagligt att nyttja allemansrätten på det här sättet.
Det här tror jag de flesta håller med om. Klarar man inte att betala för sylt och saft vad det kostar, så får man plocka själv. Och det är som du säger ingen basvara.
Citera
2024-08-10, 10:28
  #153
Medlem
Det beror på att det inte är samma inflöde av nya bärplockare. Bärplockare som kom tidigare har börjat med andra plockningssysslor eller bidrag eller så har de åkt hem. Utbudet av bärplockare har blivit mindre av dessa orsaker och detaljer kring dessa orsaker.
Citera
2024-08-10, 10:29
  #154
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I år kommer ”bara” 2.000 Thailändska bärplockare till Sverige, jämfört med cirka 6.000 förra året. Huvudskälet verkar vara att det är svårare för Thailändarna att få inresetillstånd.

Därför kommer det nu att bli brist på svenska bär, och de livsmedelsföretag som hanterar bären kan komma att säga upp anställda.

Men varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär? Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.

Det finns gott om arbetslösa svenskar, och för de som saknar utbildning kan bärplockning vara ett steg in på arbetsmarknaden. Ja, det är ju till och med så att man kan se det som halvt vansinnigt att flyga in bärplockare från andra sidan jordklotet, när det finns gott om folk i Sverige.

Att diskutera: Är det så att bärföretag, livsmedelsföretag och myndigheter helt enkelt är tafatta? I så fall är det dags att vakna upp. 6.000 arbetstillfällen är verkligen inte fy skam, ens om de är säsongsbetonade.

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-bar-ger-varsel-i-livsmedelsbranschen

Sug kuk, TorkelSnorkel.

https://arbetet.se/2023/10/02/barplockaren-joy-fran-thailand-far-ut-17-kronor-i-timmen/

Bärplockaren Joy från Thailand får ut 17 kronor i timmen
70 timmar i veckan. Inga lediga dagar. I tre månader. För det får bärplockaren Joy Phubutta ut runt 15 500 kronor. Han är nöjd. Andra har det värre. I fjol åkte paret Tongdee hem skuldsatta.
Citera
2024-08-10, 10:34
  #155
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I år kommer ”bara” 2.000 Thailändska bärplockare till Sverige, jämfört med cirka 6.000 förra året. Huvudskälet verkar vara att det är svårare för Thailändarna att få inresetillstånd.

Därför kommer det nu att bli brist på svenska bär, och de livsmedelsföretag som hanterar bären kan komma att säga upp anställda.

Men varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär? Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.

Det finns gott om arbetslösa svenskar, och för de som saknar utbildning kan bärplockning vara ett steg in på arbetsmarknaden. Ja, det är ju till och med så att man kan se det som halvt vansinnigt att flyga in bärplockare från andra sidan jordklotet, när det finns gott om folk i Sverige.

Att diskutera: Är det så att bärföretag, livsmedelsföretag och myndigheter helt enkelt är tafatta? I så fall är det dags att vakna upp. 6.000 arbetstillfällen är verkligen inte fy skam, ens om de är säsongsbetonade.

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-bar-ger-varsel-i-livsmedelsbranschen

Det är väl inte många svenskar som klarar jobbet helt enkelt.. svårt att få tag på personal som orkar gå i skogen bland mygg hela dagarna.
Citera
2024-08-10, 10:34
  #156
Medlem
Lathet och bekvämlighet. Det finns ju äldre damer som plockar några ton per höst dock, så nästan alla kan faktiskt plocka lite för att dryga ut. Min far var tom ledig från sitt industrijobb på 70-talet för att plocka för då tjänade han dubbelt så bra när han plockade bär som han gjorde på sitt ordinarie jobb.

Kan man plocka, har en kropp som håller, det är ett bra år och man vet bra ställen så tjänar man ju väldigt bra. Men är oerhört slitsamt plocka mer än någon dag.

Jag har plockat 110 kg på en dag som mest med lingon när jag var yngre och då tjänade inte gemene man så mycket som jag drog in den gången. Sen hade jag nog knappast orkat att plocka en hel säsong.

Verkar bli bra priser iår, så jag funderar på att plocka någon dag om jag hittar några bra ställen. Blir inte plockaren full på några drag är det ingen ide att plocka om man redan har ett ok jobb. Sist jag plockade hade 180 spänn i handen per timme jag la på det ungefär, och det hade jag inte efter skatt på min lön då. Nu har jag ett bättre jobb, men blir priset priserna lika bra som de var på 70-talet då plockar jag nog några hundra kilo iaf.

Blåbär däremot hatar jag att plocka sedan jag prövade ett dåligt år och bara fick ihop 28 kg på över en halv dag. Sen blir man blå och jävligt på händerna.

Svamp skulle jag heller aldrig plocka för att sälja för när jag väl ska plocka kantareller så hittar jag aldrig några mer än på mina fasta ställen.

Hörde siffror från en vän som arbetat en del med bäruppköp om att de som är här en hel säsong snittar 55-60 kg per dag under hela säsongen. Oklart om det var både lingon och blåbär eller bara lingon. Var länge sedan jag hörde detta så minnet kan svika och siffrorna kan vara helt felaktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in