Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Ja för att det är ett generellt problem som finns hos just den myndigheten. Att majoriteten av fallen är korrekta ursäktar inte de felaktiga och systemfelet med de bristande barnutredningarna.
Jag har av intresse läst utredningar från föräldrar jag personligen känner, men också på annat håll och som av en slump så finns exakt samma typ av brister i deras utredningar. Och det är inte så att det brister på några punkter, utan det är genomgående genom hela utredningen.
Ok, men det var inte vad jag frågade, jag frågade hur många utredningar det rör sig om, samt hur många dessa är som delar din uppfattning.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Problemet är att de flesta föräldrar som drabbas av soc framfart inte pratar högt om det. De skäms för att ha problem med soc och vill inte prata om vad de råkat ut för. Det andra problemet är att det handlar om barn och man därför inte kan prata om och dela utredningar öppet. Allt gagnar soc som kan verka i det dolda. Lägg till att det mesta av materialet aldrig ens når dagens ljus, eftersom föräldrar inte vet om att de kan begära ut det.
Ok men det är inte ett svar på min fråga, det jag frågade var om det fanns något annat sätt att verifiera ditt påstående annat än att bara lita på dig. Ska jag tolka det som att nej det går inte?
Och anledningen till det är för att föräldrar inte pratar om det det.
Och du har kommit fram till detta hur?
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Hur många det är vet jag inte exakt, men jag vet att det är "många" som uppger att de råkat ut för precis samma sak. Det är för "många" för att det ska vara en slump.
Ok hur många är för många för att det ska vara en slump?
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Verkligen inte. Det handlar om att ansvariga myndigheter ser mellan fingrarna när det gäller socialtjänsten. Det kan finnas hur bra bevis som helst, men det spelar ingen roll. De åker i princip aldrig dit för lögner i utredningar. Det är olagligt, men de åker inte dit. Så skulle man kunna sammanfatta det hela. Annars hade de aldrig vågat ljuga som de gör i utredningarna idag.
Nej det är precis det jag menar. Soc är en myndighet som står över lagen. Det är därför de inte drar sig för att skriva osanningar i utredningarna, eftersom de har inget att förlora. Vill de ta ett barn är det fritt fram att fuska i utredningen.
Och kan jag få se en dom som bekräftar detta? Alltså där en socialsekreterare begått ett brott genom att ljuga i en utredning, där det finns hur bra bevis som helst, men inte blir dömd för brottet.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det är inga förutfattade meningar. Det är ett systemfel som Bo Edvardsson också har påtalat och kritiserat soc för under lång tid. jag har själv sett precis samma sak, liksom många föräldrar som haft problem med soc och som granskat sina utredningar själva.
De mystiska många igen, 3? 15? 100 000 000?
Det jag framförallt syftade på var dina oändligt många förutfattade meningar om framförallt socialsekreterare.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jag har kommit fram till dem genom att faktiskt läsa hela utredningar och allt råmaterial och läst kritik från Bo Edvardsson mm. Tycker allt pekar på att det finns ett allvarligt systemfel som leder till stora risker för felaktiga placeringar av barn.
Har Bo Edvardsson läst EN utredning? Har du läst vad han skriver? Har du hört vad Michael Tärnfalk skriver? Båda undervisar blivande socionomer och kritiken är inte nådig.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Nej har inte läst någon av dessa herrar, har de svar på mina frågor som du inte klarar av att svara på?
Kan du vänligen hänvisa aningen mer konkret än en generaliserad gest mot två personers livsverk vart jag kan läsa detta?
Nej, men i kombination med kritik från Bo Edvardsson och Michael Tärnfalk som båda vittnar om ett allvarligt systemfel så kan man bilda sig en bra uppfattning. Det är lärorikt om inte annat. Tar dock mycket tid att gå igenom allt ordbajsande, så att läsa allt utredningsmaterial i flera fall har ingen normal människa tid med.
Ok, tack bra. Då kan vi alltså konstatera att när du sa följande
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
jag är förvånad att du inte kan ta in det allvarliga i hur soc utredningar ser ut och vad de använder för slags "bevis" för att omhänderta barn. Det är faktiskt skrämmande om man tittar närmare på det och exakt alla som har barn kan drabbas.
Ett generaliserande påstående om hur socialtjänsten jobbar i sina utredningar.
och följde upp med
Citat:
I det här fallet behöver du bara en lvu-utredning för att se hur de jobbar.
Så stämmer inte det, vilket är vad jag försökt belysa för dig, men bra då är vi överens där också.
Sen säger du att ingen normal människa har tid att läsa allt material i flera fall, ska jag tolka det som att du inte är en normal människa eller? För det har ju du gjort, åtminstone sagt att du gjort det.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jag har ju skrivit precis hur manipulationerna går till. jag kan inte skriva exakt, eftersom det inte är min sekretess och barn det handlar om i den utredning och material jag läst.
Men läser man ALLT material så ser man hur socialsekreterarna manipulerar råmaterialet för att få allt att peka mot LVU.
När du referar till material som jag inte själv kan granska, så återstår bara att jag ska lita på vad du säger, att använda en anonym flashback-användare som källa för något är ju helt knasigt, och det förväntar jag mig ändå att du ska hålla med om, således spelar det inte någon roll vad du påstår finns i diverse utredningar vi inte kan se in i, för det kan aldrig bli annat än dina påståenden eller hur?
Vidare så innebär det även att oavsett vad som står i dina vänners utredningar, så är det ingen grund för att applicera det på helt andra fall eller hur? Så förstår inte hur du får ihop att det skulle gälla för hela socialtjänsten, det krävs betydligt mer än ett par av dina vänners utredningar för att kunna dra några slutsatser om socialtjänsten i sin helhet, det måste väl du förstå?
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det är inte bara jag som har den här kritiken. Två personer som undervisar socionomer har samma kritik. Om du inte tror mig uppmanar jag dig att lyssna på de två. De vet vad de pratar om. Jag kan bara säga att vad jag själv sett så stämmer deras kritik till 100%.
Ja det är inget antagande att socialtjänstens utredningar har STORA brister och att det leder till felaktiga tvångsomhändertaganden.
Vill du lyfta fram något specifikt dessa människor har sagt som stämmer överens med de påståendena från dig jag ifrågasätter kan du absolut göra det, men du kan inte hänvisa till 2 namn bara.
Det är i högsta grad ett antagande från dig.
Du har läst några utredningar sen
ANTAR du att det gäller för socialtjänsten i sin helhet.