2024-08-10, 12:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Nej , de flesta föräldrar som har barn på lvu ägnar sig åt att arbeta med vad det nu är som lett till att barnen tagits så att barnen ska komma hem så snart som det är möjligt , de har inte tid över att sitta på tiktok i timmar eftersom de arbetar och ägnar övrig tid åt att göra de förändringar som behövs samt försöker upprätthålla ett vanligt liv så att de mentalt håller sig stabila trots att barnen inte finns hemma .
Du som har koll på hur många LVU det är borde veta att de allra flesta föräldrar med barn på LVU inte är på TT. Du verkar lida av vanföreställningar om föräldrar. Kanske dags att söka hjälp för det? Finns det inga andra frågor som intresserar dig än detta? Detta är inte ett normalt beteende.

Citat:
Ett antal av de aktiva lvu - föräldrarna som syns har hamnat hos kronofogden , slutat jobba , blivit vräkta osv och med hamnat längre från att få hem barnen för att det inte finns stabilitet kring boende osv
Skulle det vara något konstigt? Hur tror du föräldrar mår som får sina barn omhändertagna på obestämd tid? Det är just detta som är problemet med LVU. Föräldrarna får inte den hjälp de borde få. Soc har inte den hjälpen och de behöver även betydligt bättre juridiskt stöd av samhället.

Vitsen med LVU är att det är tillfälligt och barn ska hem till sina föräldrar. Men som soc behandlar föräldrar så blir det psykiska måendet sämre och det använder soc som argument för att behålla barnet.
2024-08-10, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
De flesta föräldrar med barn på LVU är INTE på TT. Snälla sluta upp med dina vanföreställningar om föräldrar och kom in i matchen. Läs hela utredningar med kritiska glasögon och allt material som utredningen baseras på och återkom sedan. Tack på förhand!
Nu är detta en tråd om F och de kring henne som det finns info om , inte om föräldrar i samma situation vars ärende de inte offentliggjort
2024-08-10, 12:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nu är detta en tråd om F och de kring henne som det finns info om , inte om föräldrar i samma situation vars ärende de inte offentliggjort

Allt material finns inte vad jag vet. Eller finns allt material någonstans om F och hennes vänner?

Trollbloggen har inte allt som skulle behövas läsas.
2024-08-10, 12:24
Avstängd
Tanachs avatar
Hjälp finns att få om polisen och åklagaren inhämtar en validering av Palms mentala mående.
2024-08-10, 12:39
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ja det är många som har den uppfattningen och min bestämda uppfattning efter vad jag själv sett är att kritiken är fullständigt korrekt. Det fuskas framförallt med följande:

Läkarutlåtande bortses ifrån, eller vantolkas, läkarjournaler ändras till föräldrarnas nackdel, det klipps och klistras och hoppas i tid, utan att det redovisas i utredningen för att förvilla läsaren och domstolen. Underlag saknas för allvarliga anklagelser i råmaterialet. mm mm. Fuskandet är på en nivå där det är ett systematiskt fel, eftersom det är så många föräldrar som upplever exakt samma problem. Att det kan vara så är för att soc aldrig kan åka dit för detta i princip. Och det spelar ingen roll om det gjort fel fullt medvetet. Ingen stoppar dem och de går bara vidare till nästa familj.

Detta är ju ganska generaliserande uppgifter om en hel myndighet, som du baserar på det du själv läst i deras utredningar, hur många utredningar + material har du läst för att kunna göra dessa antaganden? och hur många är dessa som har denna uppfattning?

Citat:
Ja men om vi nu jämför med brottmål så skulle det vara totalt oacceptabelt att fälla någon på felaktiga grunder.

När det gäller LVU är det precis tvärtom. Där gäller i princip omvänd bevisbörda. Det är alltså föräldrarna som måste hitta alla fel i utredningen och försvara sig mot alla anklagelser och hellre fälla en fria gäller som princip i domstolen.

Är det precis tvärt om, eller tror du det?
Om det är så, vad baserar du det på? Finns det något sätt för mig att verifiera detta annat än att bara lita på vad du säger, eller få tag på samtliga drabbade föräldrars material?

Citat:
Det finns ingen ursäkt att "majorieten av fallen är korrekta" om det är så att ETT fall är felaktigt. Föräldrar ska inte bli av med sina barn på för lösa grunder, men så går det dessvärre till idag för att vi har den ordning vi har och en totalt inkompetent socialtjänst.

Att felaktigt omhänderta barn är oerhört skadligt både för barnet och föräldrarna. Det får bara inte bli fel, precis som att man inte fäller någon som är oskyldig till ett brott i en domstol.

Ok så är svaret på min fråga att "många" > 0, förstod jag det korrekt?

Citat:
Ja det är många faktorer som samverkar som orsakar problemen. Lagstiftningen ger stort utrymme till fantasier. Inkompetenta socialsekreterare jobbar efter manualen och vet inte hur man utreder på ett rättssäkert sätt, eller ens försöker utreda rättssäkert.

Ja, men hur många fälls för det? I princip ingen. Och det spelar ingen roll hur mycket bevis föräldrar har. De åker i princip aldrig dit trots att de begår brott i myndighetsutövningen. Därför har de satt i system att skriva precis exakt vad de vill för att sätta dit föräldrar och omhänderta barn med falska argument.

Men att ingen åker dit för det, kan ju också betyda att de inte begår dessa brott?
Men om det är så att de begår brott, det finns bevis, men ändå så dömmer inte domstolen, då spelar det ju ingen roll vad lagen säger eller hur? Har du några exempel på sånna här felaktiga domar?

Citat:
Nej men ändå har du förutfattade meningar om föräldrar utan att läsa allt. Det är möjligt att just dessa föräldrar på TT är rent fel ute och att deras LVU är korrekt. Det vet inte jag. Men jag har inga förutfattade meningar. Jag lyssnar på deras kritik och en del av den kan jag instämma i.

Du har ju jättemånga förutfattade meningar, vad snackar du om?
Men bra då kan vi komma överens om att det inte är så svårt att förstå varför jag har svårt att "ta in det allvarliga", varför sa du då det om det inte stämmer?

Citat:
Det räcker med att läsa en LVU-utredning för att hitta "bevis" i stil med. Person x har hört från person y att en icke namngiven person z berättat ...... Det är den typen av bevisföring som accepteras av domstolarna. Hade det varit brottmål hade det aldrig någonsin blivit något åtal på så lösa grunder.

Försöker du medvetet missförstå vad jag skriver?

Försöker absolut inte missförstå vad du skriver, tvärtom, jag kanske inte håller med dig, men för att kunna föra en diskussion så måste jag först och främst förstå hur du kommit fram till alla dina påståenden, och du utrycker tyvärr väldigt ofta saker som motsäger sig själva.

Hur kan man dra några slutsatser om hur socialtjänsten arbetar, från en endaste utredning?
Det förstår du väl att det inte går, men samtidigt har du påstått det. Men om du vill reda ut mitt missförstånd, svara gärna med ja eller nej på följande påstående

Att läsa en utredning (inklusive allt material) räcker för att kunna bilda en uppfattning om hur socialtjänsten arbetar

Citat:
Läser man bara utredningen kan man hitta svaga argument och lösa rykten som argument. Går man djupare och läser råmaterialet kan man hitta manipulationerna. (mixtrande med läkarutlåtanden, läkarjournaler, vittnesmål mm)

Tycker jag förklarat ganska bra. Och för att få rätt bild är min rekommendation att utan att lägga in egna värderingar läsa igenom en LVU-utredning med kritiska glasögon och sedan gå igenom allt råmaterial. Detta från en förälder som anser sig blivit utsatt för soc fuskande i utredningar. Det finns många exempel på detta och det är därför bland annat Bo Edvardsson fullständigt korrekt kritiserat soc för detta.

Ju fler man läser desto mer förstår man vad som är fel.

ja och socialtjänsten fungerar mycket dåligt. Kolla själv vad den allmänna uppfattningen är om socialtjänsten hos föräldrar som tvingas ha med den myndigheten att göra.

Ok kan jag få några av dessa många exempel tack.

Du har förklarat vad du tycker om socialtjänsten hyffsat bra.
Men du undviker alla frågor kring hur du kommit fram till vissa rätt så extraordinära antaganden.
Ska jag utgå från att allt utgår från de utredningar och material du läst? Som du dessutom återigen inte vill säga hur mycket material det rör sig om. För det skulle ju krävas att gå igenom rätt många utredningar innan man kan börja göra generaliserande antaganden eller hur?
Senast redigerad av vajervevaren 2024-08-10 kl. 12:42.
2024-08-10, 12:41
Medlem
Citat:
Allt material finns inte vad jag vet. Eller finns allt material någonstans om F och hennes vänner?

Trollbloggen har inte allt som skulle behövas läsas.
Den info som finns är domar , vad de själva lagt ut somliga har lagt ut mängder av utredningar eller suttit likt LM och läst upp utredningar andra har berättat på lives saker som soc krävt som att de ska separera från partner men det ska minsann soc inte bestämma så nu har barnen varit borta i flera år ..
2024-08-10, 13:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Detta är ju ganska generaliserande uppgifter om en hel myndighet, som du baserar på det du själv läst i deras utredningar, hur många utredningar + material har du läst för att kunna göra dessa antaganden? och hur många är dessa som har denna uppfattning?

Ja för att det är ett generellt problem som finns hos just den myndigheten. Att majoriteten av fallen är korrekta ursäktar inte de felaktiga och systemfelet med de bristande barnutredningarna.

Jag har av intresse läst utredningar från föräldrar jag personligen känner, men också på annat håll och som av en slump så finns exakt samma typ av brister i deras utredningar. Och det är inte så att det brister på några punkter, utan det är genomgående genom hela utredningen.

Citat:
Är det precis tvärt om, eller tror du det?
Om det är så, vad baserar du det på? Finns det något sätt för mig att verifiera detta annat än att bara lita på vad du säger, eller få tag på samtliga drabbade föräldrars material?

Problemet är att de flesta föräldrar som drabbas av soc framfart inte pratar högt om det. De skäms för att ha problem med soc och vill inte prata om vad de råkat ut för. Det andra problemet är att det handlar om barn och man därför inte kan prata om och dela utredningar öppet. Allt gagnar soc som kan verka i det dolda. Lägg till att det mesta av materialet aldrig ens når dagens ljus, eftersom föräldrar inte vet om att de kan begära ut det.

Citat:
Ok så är svaret på min fråga att "många" > 0, förstod jag det korrekt?
Hur många det är vet jag inte exakt, men jag vet att det är "många" som uppger att de råkat ut för precis samma sak. Det är för "många" för att det ska vara en slump.

Citat:
Men att ingen åker dit för det, kan ju också betyda att de inte begår dessa brott?
Verkligen inte. Det handlar om att ansvariga myndigheter ser mellan fingrarna när det gäller socialtjänsten. Det kan finnas hur bra bevis som helst, men det spelar ingen roll. De åker i princip aldrig dit för lögner i utredningar. Det är olagligt, men de åker inte dit. Så skulle man kunna sammanfatta det hela. Annars hade de aldrig vågat ljuga som de gör i utredningarna idag.

Citat:
Men om det är så att de begår brott, det finns bevis, men ändå så dömmer inte domstolen, då spelar det ju ingen roll vad lagen säger eller hur? Har du några exempel på sånna här felaktiga domar?
Nej det är precis det jag menar. Soc är en myndighet som står över lagen. Det är därför de inte drar sig för att skriva osanningar i utredningarna, eftersom de har inget att förlora. Vill de ta ett barn är det fritt fram att fuska i utredningen.

Citat:
Du har ju jättemånga förutfattade meningar, vad snackar du om?
Men bra då kan vi komma överens om att det inte är så svårt att förstå varför jag har svårt att "ta in det allvarliga", varför sa du då det om det inte stämmer?
Det är inga förutfattade meningar. Det är ett systemfel som Bo Edvardsson också har påtalat och kritiserat soc för under lång tid. jag har själv sett precis samma sak, liksom många föräldrar som haft problem med soc och som granskat sina utredningar själva.

Citat:
Försöker absolut inte missförstå vad du skriver, tvärtom, jag kanske inte håller med dig, men för att kunna föra en diskussion så måste jag först och främst förstå hur du kommit fram till alla dina påståenden, och du utrycker tyvärr väldigt ofta saker som motsäger sig själva.
Jag har kommit fram till dem genom att faktiskt läsa hela utredningar och allt råmaterial och läst kritik från Bo Edvardsson mm. Tycker allt pekar på att det finns ett allvarligt systemfel som leder till stora risker för felaktiga placeringar av barn.

Citat:
Hur kan man dra några slutsatser om hur socialtjänsten arbetar, från en endaste utredning?
Har Bo Edvardsson läst EN utredning? Har du läst vad han skriver? Har du hört vad Michael Tärnfalk skriver? Båda undervisar blivande socionomer och kritiken är inte nådig.

Citat:
Det förstår du väl att det inte går, men samtidigt har du påstått det. Men om du vill reda ut mitt missförstånd, svara gärna med ja eller nej på följande påstående

Citat:
Att läsa en utredning (inklusive allt material) räcker för att kunna bilda en uppfattning om hur socialtjänsten arbetar
Nej, men i kombination med kritik från Bo Edvardsson och Michael Tärnfalk som båda vittnar om ett allvarligt systemfel så kan man bilda sig en bra uppfattning. Det är lärorikt om inte annat. Tar dock mycket tid att gå igenom allt ordbajsande, så att läsa allt utredningsmaterial i flera fall har ingen normal människa tid med.

Citat:
Ok kan jag få några av dessa många exempel tack.
Jag har ju skrivit precis hur manipulationerna går till. jag kan inte skriva exakt, eftersom det inte är min sekretess och barn det handlar om i den utredning och material jag läst.

Men läser man ALLT material så ser man hur socialsekreterarna manipulerar råmaterialet för att få allt att peka mot LVU.

Citat:
Du har förklarat vad du tycker om socialtjänsten hyffsat bra.
Men du undviker alla frågor kring hur du kommit fram till vissa rätt så extraordinära antaganden.
Ska jag utgå från att allt utgår från de utredningar och material du läst?
Det är inte bara jag som har den här kritiken. Två personer som undervisar socionomer har samma kritik. Om du inte tror mig uppmanar jag dig att lyssna på de två. De vet vad de pratar om. Jag kan bara säga att vad jag själv sett så stämmer deras kritik till 100%.

Citat:
Som du dessutom återigen inte vill säga hur mycket material det rör sig om. För det skulle ju krävas att gå igenom rätt många utredningar innan man kan börja göra generaliserande antaganden eller hur?
Ja det är inget antagande att socialtjänstens utredningar har STORA brister och att det leder till felaktiga tvångsomhändertaganden.
2024-08-10, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Svara på frågan, sluta insinuera, säg exakt vad du vill istället. Om du inte fixar det, om uppgiften är dig övermäktig, så förvånar det inte eftersom du är en demokratifientlig ryggradslös rättshaverist men då ska du nog ändra strategi och försöka gå vidare i livet.

Använder du dig av denna retorik i kommunfullmäktige också eller bara efter du kokainet har fått sin verkan?
2024-08-10, 13:11
Medlem
Citat:
Ja för att det är ett generellt problem som finns hos just den myndigheten. Att majoriteten av fallen är korrekta ursäktar inte de felaktiga och systemfelet med de bristande barnutredningarna.

Jag har av intresse läst utredningar från föräldrar jag personligen känner, men också på annat håll och som av en slump så finns exakt samma typ av brister i deras utredningar. Och det är inte så att det brister på några punkter, utan det är genomgående genom hela utredningen.

Problemet är att de flesta föräldrar som drabbas av soc framfart inte pratar högt om det. De skäms för att ha problem med soc och vill inte prata om vad de råkat ut för. Det andra problemet är att det handlar om barn och man därför inte kan prata om och dela utredningar öppet. Allt gagnar soc som kan verka i det dolda. Lägg till att det mesta av materialet aldrig ens når dagens ljus, eftersom föräldrar inte vet om att de kan begära ut det.

Hur många det är vet jag inte exakt, men jag vet att det är "många" som uppger att de råkat ut för precis samma sak. Det är för "många" för att det ska vara en slump.

Verkligen inte. Det handlar om att ansvariga myndigheter ser mellan fingrarna när det gäller socialtjänsten. Det kan finnas hur bra bevis som helst, men det spelar ingen roll. De åker i princip aldrig dit för lögner i utredningar. Det är olagligt, men de åker inte dit. Så skulle man kunna sammanfatta det hela. Annars hade de aldrig vågat ljuga som de gör i utredningarna idag.

Nej det är precis det jag menar. Soc är en myndighet som står över lagen. Det är därför de inte drar sig för att skriva osanningar i utredningarna, eftersom de har inget att förlora. Vill de ta ett barn är det fritt fram att fuska i utredningen.

Det är inga förutfattade meningar. Det är ett systemfel som Bo Edvardsson också har påtalat och kritiserat soc för under lång tid. jag har själv sett precis samma sak, liksom många föräldrar som haft problem med soc och som granskat sina utredningar själva.

Jag har kommit fram till dem genom att faktiskt läsa hela utredningar och allt råmaterial och läst kritik från Bo Edvardsson mm. Tycker allt pekar på att det finns ett allvarligt systemfel som leder till stora risker för felaktiga placeringar av barn.

Har Bo Edvardsson läst EN utredning? Har du läst vad han skriver? Har du hört vad Michael Tärnfalk skriver? Båda undervisar blivande socionomer och kritiken är inte nådig.

Nej, men i kombination med kritik från Bo Edvardsson och Michael Tärnfalk som båda vittnar om ett allvarligt systemfel så kan man bilda sig en bra uppfattning. Det är lärorikt om inte annat. Tar dock mycket tid att gå igenom allt ordbajsande, så att läsa allt utredningsmaterial i flera fall har ingen normal människa tid med.

Jag har ju skrivit precis hur manipulationerna går till. jag kan inte skriva exakt, eftersom det inte är min sekretess och barn det handlar om i den utredning och material jag läst.

Men läser man ALLT material så ser man hur socialsekreterarna manipulerar råmaterialet för att få allt att peka mot LVU.

Det är inte bara jag som har den här kritiken. Två personer som undervisar socionomer har samma kritik. Om du inte tror mig uppmanar jag dig att lyssna på de två. De vet vad de pratar om. Jag kan bara säga att vad jag själv sett så stämmer deras kritik till 100%.

Ja det är inget antagande att socialtjänstens utredningar har STORA brister och att det leder till felaktiga tvångsomhändertaganden.

Sakligt framställt till skillnad från rättshaveristerna på socialtjänsten
2024-08-10, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Hon mår uppenbart inte bra och skulle behöva rättspsykiatrisk undersökning

Fia säger varje dag att hon inte mår bra pga den psykiska tortyr som socialtjänsten och det korrupta rättsväsendet utsätter hennes barn, henne och hennes familj för.

Hon är transparent.
Hon har flera gånger berättat att psykiatriker har undersökt henne och instämmer med att hon är utsatt för just psykisk tortyr av socialtjänsten.

Men icke legitimerade psykiska misshandlare och brottslingar från socialtjänsten får ändå fortsätta.
2024-08-10, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Det råder ingen tvekan om att Sofia Palm har antisociala personlighetsdrag och som man kan bygga vidare på.

Är du legitimerad?
2024-08-10, 13:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubba-Klubba50
Är du legitimerad?

Socialsekreterare kanske? = legitimerad skvallerkärring med rätt att ljuga i utredningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in