2024-08-10, 11:09
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GAMLE SVARTEN
Jag tror man underskattar svårighetsgraden i att snabbt plocka stora mängder bär. Thailändarna är välmotiverade proffs.

Möjligtvis kan bärplockning vara något för yngre friska svenskar med god fysik. Typ studenter från gymnasium eller högskola.

Den genomsnittliga omotiverade, halvgamla arbetslöse med dålig fysik är nog en mardröm för bärföretagare att anställa.
Precis.

Jag har sett smällfeta östeuropeer som kommit hit för att plocka som sedan åkt hem eftersom det har varit för slitsamt. De verkade tro att det bara är att gå ut i skogen och bären plockar sig själva.
Citera
2024-08-10, 11:10
  #170
Medlem
Ferhs avatar
Man blir rätt trött efter att ha plockat bär i sådär 2 timmar, så de flesta skulle helt enkelt inte klara av att gå och plocka bär hela dagarna eftersom arbetet är för hårt.

Tycker dock att man ändå borde ta och tvinga ut diverse invandrare att plocka bär, trots att de skulle göra ett dåligt arbete, för det borde om inte annat vara ett bra sätt att få dem att vilja flytta hem igen.
Citera
2024-08-10, 11:10
  #171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte tycker att det är en mänskligt rättighet att vägra att dra sitt strå till samhällsstacken. Om man gör det så ska man inte ha någon ersättning, det är klart att är man sjuk och inte kan göra det är en sak. Men, om man är ung och helt arbetsför så tycker inte jag att man ska ha rätten att vägra att jobba.

’Rätten att vägra jobba’ vad yrar du om här? Vad finns det för belägg att de du ’tror’ ska vara bärplockare vägrar ta arbete eller är lata?
Citera
2024-08-10, 11:23
  #172
Medlem
jhww82s avatar
Om någon har plockat bär samtidigt som östeuropeer eller asiater, då inser man snabbt att vi svenskar inte är skapta att vara så frenetiska och uthålliga.

De är dubbelt så effektiva.
Citera
2024-08-10, 11:33
  #173
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du blir trött och sjuk i ryggen dom första dagarna för att du är en soffpotatis.
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Vare sig Johan eller Mohammed klarar av sådant jobb. Plockade själv 15 liter hjortron i sommar och det är hårt arbete även för mig som är van vid bärplockning, är van vid att vara i skogen och skiter i knott och mygg.
Svenskar och blattar från Mellanöstern kanske borde få en introduktionsvecka där de jobbar lite kortare dagar för att vänja sig vid en ny form av arbete. Andra veckan får de jobba i thailändartempo. Vill de inte, bra - inga bidrag!
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Ni kan ju själva hjälpa till att plocka blåbär i Norrland istället för att klaga på andra men det kommer ni aldrig att göra...
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Frågan är varför du är för lat för att åka upp till Norrland och göra jobbet...
Varför ska folk som redan har andra jobb plocka bär? Kravet ska väl riktas till de arbetslösa, inte till de som redan jobbar? Sen finns det gott om möjligheter att plocka bär även i södra delen av landet, kanske inte hjortron men jordgubbar.
Citat:
Ursprungligen postat av DenEvigeSvennen
Ja det är väl klart som fan att de är glada att plocka bär åt sig själva i motsats till desperata arbetslösa blir utskickade till något engångs uppdrag av värdelösa arbetsförmedlingen att slava åt en chef som kör splitter ny Volvo XC90?
Det så kallade engångsuppdraget pågår under sommaren varje år. Jag tror inte att det finns någon åldersgräns heller.
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Man kan kräva att de tar städjobb eller liknande. Städjobb kan man till skillnad från bärplockande ha året runt och således bli självförsörjande.
De kan plocka bär på sommaren, hittar de absolut inget resten av året får de bidrag.

Dock tror jag att Tidölaget är för mycket cuckolds för att börja dra in bidrag till folk som har bott här flera år utan att göra ett handtag...
Citera
2024-08-10, 11:35
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jag menar givetvis inte att alla är lata. Men tror det är väldigt svårt att få ut Sveriges arbetslösa i skogen för att plocka, tex invandrarna har stor ovana av skog och mark och nöjer sig ofta med lite och de svenskar som är arbetslösa är oftast inte av det rätta virket. De som redan har ett jobb kräver ju bättre betalt om de inte enbart gör det för att det är kul, som även jag gör för husbehov om jag hinner. Lite lättare att köpa lingonsylt i affären fast att den oftast inte är någon vidare smaksensation.

Skulle den som redan har ett jobb vara ledig för att plocka måste priserna bli skyhöga, så den bästa lösningen är nog thailändare och dyl.

Andra jobb som är hårda som finns i skogen som tex plantsättning och röjning av olika slag har ju visat sig att det främst är östeuropeiska arbetare som duger till detta. Sen spelar givetvis lönen stor roll men överlag är svenskt för lata för att orka med detta. Varför slita i skogen när man kan sitta och jäsa på en industri eller bakom en skärm? Har även väldigt svårt att se att långtidsarbetslösa skulle duga till nästan något som är fysiskt slitsamt, de saknar väldigt ofta driv.

De som plockade förr var ju uppväxta under en annan tid där livet var betydligt hårdare än nu. Att jämföra min uppväxt på 80- och 90-talet med tex min fars på 40- och 50-tal så är det en enorm skillnad. Mitt största problem var att jag fick inte äta glass varje dag och han åt det någon enstaka gång, många saknade el(åtminstone på landsbygden) och rinnande vatten och det fanns inget av livets moderniteter vi nu tar för givet. Folk var av ett annat virke än dagens svenskar helt enkelt.

Människor motiveras fortfarande av pengar. Skulle bärföretag betala dubbla lönen mot ett industrijobb (som när din far plockade) så hade de fått många ansökningar.
Citera
2024-08-10, 11:37
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I år kommer ”bara” 2.000 Thailändska bärplockare till Sverige, jämfört med cirka 6.000 förra året. Huvudskälet verkar vara att det är svårare för Thailändarna att få inresetillstånd.

Därför kommer det nu att bli brist på svenska bär, och de livsmedelsföretag som hanterar bären kan komma att säga upp anställda.

Men varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär? Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.

Det finns gott om arbetslösa svenskar, och för de som saknar utbildning kan bärplockning vara ett steg in på arbetsmarknaden. Ja, det är ju till och med så att man kan se det som halvt vansinnigt att flyga in bärplockare från andra sidan jordklotet, när det finns gott om folk i Sverige.

Att diskutera: Är det så att bärföretag, livsmedelsföretag och myndigheter helt enkelt är tafatta? I så fall är det dags att vakna upp. 6.000 arbetstillfällen är verkligen inte fy skam, ens om de är säsongsbetonade.

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-bar-ger-varsel-i-livsmedelsbranschen

för att 600 000 arbetslösa mena hellre sitter hemma än arbetar, därför
Citera
2024-08-10, 11:38
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
De kan plocka bär på sommaren, hittar de absolut inget resten av året får de bidrag.

Dock tror jag att Tidölaget är för mycket cuckolds för att börja dra in bidrag till folk som har bott här flera år utan att göra ett handtag...

Varför ska de få bidrag? Bättre man tar dem ur bidragsberoende.
Citera
2024-08-10, 11:39
  #177
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Varför ska de få bidrag? Bättre man tar dem ur bidragsberoende.
Jag skrev "om de inte kan hitta något annat resten av året", men ja det är bättre att de slutar gå på bidrag helt så klart.
Citera
2024-08-10, 11:40
  #178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Jag skrev "om de inte kan hitta något annat resten av året", men ja det är bättre att de slutar gå på bidrag helt så klart.

Bättre man ordnar med städjobb, restaurang, istället för bärplockande. Då blir de självförsörjande.
Citera
2024-08-10, 11:47
  #179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I år kommer ”bara” 2.000 Thailändska bärplockare till Sverige, jämfört med cirka 6.000 förra året. Huvudskälet verkar vara att det är svårare för Thailändarna att få inresetillstånd.

Därför kommer det nu att bli brist på svenska bär, och de livsmedelsföretag som hanterar bären kan komma att säga upp anställda.

Men varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär? Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.

Det finns gott om arbetslösa svenskar, och för de som saknar utbildning kan bärplockning vara ett steg in på arbetsmarknaden. Ja, det är ju till och med så att man kan se det som halvt vansinnigt att flyga in bärplockare från andra sidan jordklotet, när det finns gott om folk i Sverige.

Att diskutera: Är det så att bärföretag, livsmedelsföretag och myndigheter helt enkelt är tafatta? I så fall är det dags att vakna upp. 6.000 arbetstillfällen är verkligen inte fy skam, ens om de är säsongsbetonade.

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-bar-ger-varsel-i-livsmedelsbranschen


Varför ska man plocka bär när man kan lyfta a kassa utan krav på motprestation?
Citera
2024-08-10, 11:58
  #180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men det är väl därför man har chefer som jagar på slökukarna?

Nej, det kan ju nästan verka som att de arbetslösa har mycket att säga till om.

Man anställer dem inte bara, mycket bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in