2024-08-09, 23:14
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Som jag nu sagt flera gånger: Bärindustrin och myndigheterna får sätta ihop ett attraktivt erbjudande. Boende i tält eller primitiv barack är förmodligen inget som ska ingå i ett sådant paket.

Det finns många möjligheter att göra ett sådant paket attraktivt. Man skulle t ex kunna ordna billigt boende för medföljande familj. Det skulle kunna betyda en billig semester för många småbarnsfamiljer där en förälder är arbetslös.

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Den organiserade bärplockningen sker mest i Norrland, som jag förstått det, och ofta en bit in i landet.

De jag talat åt med säger att bärtillgången är mycket god på många håll i de regionerna. På de ställen jag varit på har det nog varit det ett av de bästa år jag varit med om.

Jaha?

Skogen är full av svamp.

"Det växer så det knakar rejält i svampskogen i Värmland den här sommaren. Detta märks bland annat hos Wermlands Skogsförråd som kunde köpa in 25 ton kantareller under juli månad – därmed slog företaget sitt tidigare rekord från 2019 med hela 11 ton.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/stora-mangder-kantareller-i-varmland-uppkopare-slog-rekord

Vem ska plocka överflödet?

Hur ska du få ditt svenskar?

Du pratar om paket men vem ska betala för de där paketen?

Boende även för medföljare och barn, på allvar?

Och den medföljande föräldern ska tvingas att tillbringa sin semester där hens partner plockar bär/svamp? På allvar?

Tror du att det hela skulle bli billigare för staten än att låta arbetskraftsinvandrare komma hit?

Är det bara pysselsättning du är ute efter?
Citera
2024-08-09, 23:16
  #50
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nej det tar emot för mycket, det är jobbigt att se ens eget folk jobba som tjänstefolk. Så fungerar det nästan över hela världen, man använder inte sitt eget folk till dom riktiga skitjobben även om det finns gott om fattiga i det egna landet. Det är för jobbigt på för många sätt.
Mängder med ungdomar (och även en del äldre) vallfärdar varje år till Frankrike m fl länder för att hjälpa till med vinskörden. Lönen är usel eller obefintlig, boendet är enkelt, men man får mat, vin och en trevlig gemenskap.

Ingen kallar det för skitjobb. Det blir vad man gör det till. Och vad gäller bärplockning finns uppenbarligen en del att göra.
Citera
2024-08-09, 23:18
  #51
Medlem
Spontant funderar jag på om det är möjligt att plocka så mkt bär att det kan motivera månadslön på min 24k som nån nämnde? Betänk att det är pris till grossist som är intressant här, vilket jag gissar är tämligen lågt.

Kan det vara så att det råder brist på överkänsliga bärplockare?

Fritt spekulerat, men nån som har koll på priser till uppköpare kan ju snabbräkna på det.
Citera
2024-08-09, 23:19
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
För lata blattar lever hellre på bidrag, samma med lata svenskar.

TS skriver om att garantilönen för bärplockare är 24 tusen per månad.
Då det är ett tillfälligt jobb så kan man inte räkna med eller kräva att personen ska säga upp sitt ordinarie boende.
Då ska pengarna alltså även räcka till dubbelt boende, om de nu ens kan få något.
Menar du att dom ska bo i tält eller mögliga baracker som bärplockarna alltför ofta gjort?

Jag vet att du har en taskig människosyn men det tråkiga är att du också har lite svårt att tänka.
Citera
2024-08-09, 23:21
  #53
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Om det är för långt så kan du knappast kräva att dom åker iväg för ett sässongsarbete.

Så vem ska isåfall betala för resor, traktamente och boende?

De får gratis transport till arbetsplatsen och får gratis boende i baracker uppställda av staten. Traktamentet är socialbidraget de får.

Staten får sedan fakturera för personerna som skickas dit.
Citera
2024-08-09, 23:24
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
De får gratis transport till arbetsplatsen och får gratis boende i baracker uppställda av staten. Traktamentet är socialbidraget de får.

Staten får sedan fakturera för personerna som skickas dit.

Slavarbete med andra ord.

Har du funderat på att flytta till dina vänner i Nordkorea?
Citera
2024-08-09, 23:24
  #55
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
TS skriver om att garantilönen för bärplockare är 24 tusen per månad.
Då det är ett tillfälligt jobb så kan man inte räkna med eller kräva att personen ska säga upp sitt ordinarie boende.
Då ska pengarna alltså även räcka till dubbelt boende, om de nu ens kan få något.
Menar du att dom ska bo i tält eller mögliga baracker som bärplockarna alltför ofta gjort?

Jag vet att du har en taskig människosyn men det tråkiga är att du också har lite svårt att tänka.
Vad menar du?
Om det sitter arbetslösa människor som lever på bidrag i förorterna och det finns jobb som ger 24k per månad är det väl klart att folk ska ta dessa jobb istället för att leva på dina skattepengar.
Men det vill inte de lata arbetslösa göra, så lösningen ör att sänka bidragen så 24k blir lockande. Enkelt.
Lätt att tänka, faktiskt. Bättre självförsörjande än försörjd av andra. Vad tycker du?
Citera
2024-08-09, 23:25
  #56
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Jaha?

Skogen är full av svamp.

"Det växer så det knakar rejält i svampskogen i Värmland den här sommaren. Detta märks bland annat hos Wermlands Skogsförråd som kunde köpa in 25 ton kantareller under juli månad – därmed slog företaget sitt tidigare rekord från 2019 med hela 11 ton.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/stora-mangder-kantareller-i-varmland-uppkopare-slog-rekord

Vem ska plocka överflödet?

Hur ska du få ditt svenskar?

Du pratar om paket men vem ska betala för de där paketen?

Boende även för medföljare och barn, på allvar?

Och den medföljande föräldern ska tvingas att tillbringa sin semester där hens partner plockar bär/svamp? På allvar?

Tror du att det hela skulle bli billigare för staten än att låta arbetskraftsinvandrare komma hit?

Är det bara pysselsättning du är ute efter?
Du verkar ha inställningen att ingenting är möjligt, och då blir det svårt. Det gäller att räkna och vara konstruktiv.

6.000 arbetslösa kostar staten flera miljarder om året.

6.000 personer som arbetar ger staten intäkter i miljardklassen.

Det finns alltså stora ekonomiska vinster att göra för staten. Då borde man kunna bygga upp en vettig infrastruktur och ersätta den negativa bild som många tydligen har av bärplockning, med en positiv.
Citera
2024-08-09, 23:29
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vad menar du?
Om det sitter arbetslösa människor som lever på bidrag i förorterna och det finns jobb som ger 24k per månad är det väl klart att folk ska ta dessa jobb istället för att leva på dina skattepengar.
Men det vill inte de lata arbetslösa göra, så lösningen ör att sänka bidragen så 24k blir lockande. Enkelt.
Lätt att tänka, faktiskt. Bättre självförsörjande än försörjd av andra. Vad tycker du?

I vilka förorter och vart ska dom jobba och vart ska dom bo?
Du har som vanligt lite svårt att tänka.

Förorter för dig är väl Skithålm.

Det finns såklart många andra ställen i Sverige där man har problemområden med arbetslösa.
Att hitta bostäder till dom för några få månader för att plocka bär/svamp.
För du förstår nog att är det en tillfällig anställning kan du inte kräva det.
Du vill säkert att det skulle vara så men glöm att svensken skulle gå med på det.
Du förstå det skulle inte bara drabba dina så förhatliga invandrare utan även vanliga svenskar.
Så som sagt. Dröm vidare.
Citera
2024-08-09, 23:33
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Du verkar ha inställningen att ingenting är möjligt, och då blir det svårt. Det gäller att räkna och vara konstruktiv.

6.000 arbetslösa kostar staten flera miljarder om året.

6.000 personer som arbetar ger staten intäkter i miljardklassen.

Det finns alltså stora ekonomiska vinster att göra för staten. Då borde man kunna bygga upp en vettig infrastruktur och ersätta den negativa bild som många tydligen har av bärplockning, med en positiv.

Nu är det ju så att det är säsongsarbete och att jag undrade hur du just under den förutsättningen ska få ihop det.

För du förstår är det en tillfällig anställning och du vill ha löner enligt kollektivavtal så ska dom såklart över garantilön ha ersättning för resor/traktamente/boende.

Så du menar alltså att statens ska subventionera bärplockningsindustrin och tvinga på dom ovillig arbetskraft när de själva skulle kunna skaffa arbetskraft som vill jobba åt dom?
Citera
2024-08-09, 23:34
  #59
Medlem
Mycket slit för liten förtjänst.
Citera
2024-08-09, 23:34
  #60
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
I vilka förorter och vart ska dom jobba och vart ska dom bo?
Du har som vanligt lite svårt att tänka.

Förorter för dig är väl Skithålm.

Det finns såklart många andra ställen i Sverige där man har problemområden med arbetslösa.
Att hitta bostäder till dom för några få månader för att plocka bär/svamp.
För du förstår nog att är det en tillfällig anställning kan du inte kräva det.
Du vill säkert att det skulle vara så men glöm att svensken skulle gå med på det.
Du förstå det skulle inte bara drabba dina så förhatliga invandrare utan även vanliga svenskar.
Så som sagt. Dröm vidare.
Som andra redan skrivit, i baracker precis som byggjobbare gör, ser inte problemet.
Åk till bären, bo i barack, plocka bären, få betalt. Problemet löst. Alternativet är ett indraget bidrag. Tror de flesta skulle välja bär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in