Citat:
Som jag nu sagt flera gånger: Bärindustrin och myndigheterna får sätta ihop ett attraktivt erbjudande. Boende i tält eller primitiv barack är förmodligen inget som ska ingå i ett sådant paket.
Det finns många möjligheter att göra ett sådant paket attraktivt. Man skulle t ex kunna ordna billigt boende för medföljande familj. Det skulle kunna betyda en billig semester för många småbarnsfamiljer där en förälder är arbetslös.
Det finns många möjligheter att göra ett sådant paket attraktivt. Man skulle t ex kunna ordna billigt boende för medföljande familj. Det skulle kunna betyda en billig semester för många småbarnsfamiljer där en förälder är arbetslös.
Citat:
Den organiserade bärplockningen sker mest i Norrland, som jag förstått det, och ofta en bit in i landet.
De jag talat åt med säger att bärtillgången är mycket god på många håll i de regionerna. På de ställen jag varit på har det nog varit det ett av de bästa år jag varit med om.
De jag talat åt med säger att bärtillgången är mycket god på många håll i de regionerna. På de ställen jag varit på har det nog varit det ett av de bästa år jag varit med om.
Jaha?
Skogen är full av svamp.
"Det växer så det knakar rejält i svampskogen i Värmland den här sommaren. Detta märks bland annat hos Wermlands Skogsförråd som kunde köpa in 25 ton kantareller under juli månad – därmed slog företaget sitt tidigare rekord från 2019 med hela 11 ton.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/stora-mangder-kantareller-i-varmland-uppkopare-slog-rekord
Vem ska plocka överflödet?
Hur ska du få ditt svenskar?
Du pratar om paket men vem ska betala för de där paketen?
Boende även för medföljare och barn, på allvar?
Och den medföljande föräldern ska tvingas att tillbringa sin semester där hens partner plockar bär/svamp? På allvar?
Tror du att det hela skulle bli billigare för staten än att låta arbetskraftsinvandrare komma hit?
Är det bara pysselsättning du är ute efter?