2024-08-09, 22:57
  #37
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Vartifrån ska dom resa?

Från kommunen som de är skrivna i / får bidrag ifrån.
Citera
2024-08-09, 22:59
  #38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Staten skall absolut inte finansiera bärplockning
Staten kan vara med och finansiera saker som resorna, uppbyggnad av boendet, infrastruktur och liknande, under förutsättning att pengarna används effektivt.

Om det skulle ge en samhällsekonomisk vinst (som i detta fall skulle kunna bli betydande) så får inte ideologiska käpphästar stå i vägen.
Citera
2024-08-09, 23:02
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Lönen har jag redan publicerat. Vad gäller resa och boende menar jag att branschen, tillsammans med myndigheter, borde sätta samman ett paket med resa och boende, så att det blir enkelt för intresserade att hoppa på.

Situationen är litet konstig: om det nu har fungerat med Thailändare som flyger över halva jordklotet så vore det konstigt om det inte gick att ordna resor inom Sverige. Bärindustrin behöver tänka till och anstränga sig litet.

Och då tror du att några 24 tusen i garantilön + provision skulle räcka för att täcka upp det som svenskar kräver i form av traktamente, boende och resor?

Svenskar skulle såklart inte gå med på att bo i tält eller en möglig barrack.

Så hur tänker du dig vidare att det ska gå till?
Citera
2024-08-09, 23:03
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jo förvisso, men om det nu inte finns utländska att tillgå så måste man försöka med svenska. Med rätt förutsättningar borde det gå.

Nej det tar emot för mycket, det är jobbigt att se ens eget folk jobba som tjänstefolk. Så fungerar det nästan över hela världen, man använder inte sitt eget folk till dom riktiga skitjobben även om det finns gott om fattiga i det egna landet. Det är för jobbigt på för många sätt.
Citera
2024-08-09, 23:04
  #41
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
Okej men det varierar stort beroende på var i landet. Men det borde rimligtvis vara relativt mycket, det har ju regnat en hel del. Ingen torka osv.
Den organiserade bärplockningen sker mest i Norrland, som jag förstått det, och ofta en bit in i landet.

De jag talat åt med säger att bärtillgången är mycket god på många håll i de regionerna. På de ställen jag varit på har det nog varit det ett av de bästa år jag varit med om.
Citera
2024-08-09, 23:04
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Från kommunen som de är skrivna i / får bidrag ifrån.

Om det är för långt så kan du knappast kräva att dom åker iväg för ett sässongsarbete.

Så vem ska isåfall betala för resor, traktamente och boende?
Citera
2024-08-09, 23:04
  #43
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I år kommer ”bara” 2.000 Thailändska bärplockare till Sverige, jämfört med cirka 6.000 förra året. Huvudskälet verkar vara att det är svårare för Thailändarna att få inresetillstånd.

Därför kommer det nu att bli brist på svenska bär, och de livsmedelsföretag som hanterar bären kan komma att säga upp anställda.

Men varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär? Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.

Det finns gott om arbetslösa svenskar, och för de som saknar utbildning kan bärplockning vara ett steg in på arbetsmarknaden. Ja, det är ju till och med så att man kan se det som halvt vansinnigt att flyga in bärplockare från andra sidan jordklotet, när det finns gott om folk i Sverige.

Att diskutera: Är det så att bärföretag, livsmedelsföretag och myndigheter helt enkelt är tafatta? I så fall är det dags att vakna upp. 6.000 arbetstillfällen är verkligen inte fy skam, ens om de är säsongsbetonade.

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-bar-ger-varsel-i-livsmedelsbranschen
För lata blattar lever hellre på bidrag, samma med lata svenskar.
Citera
2024-08-09, 23:04
  #44
Medlem
BallaKlavas avatar
På 80-90-talet plockade många svenskar bär för att dryga ut kassan. Har hört om en familj som plockade ihop till en helt ny bil under en sommar (men då var en del barnarbete inblandat )
Citera
2024-08-09, 23:05
  #45
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Jag pratade med en kvinna som plockade bär när hon var yngre. På den tiden tjänade man pisslite, men hon gjorde det för att det var det enda som fanns. En blatte hade blivit skickad för att plocka bär från socialen, han klagade på att man fick precis lika lite som soc om han plockade bär. Att soc inte har en magisk kruka vid regnbågen att plocka pengar ur, kanske han inte tänkte på. Med det sagt finns det en del svenskar som inte skulle palla en vecka med att plocka bär heller, de har fibromyalgi och mystiska sjukdomar. Dricka öl och knulla thailändska horor går bra däremot...
Citera
2024-08-09, 23:07
  #46
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Och då tror du att några 24 tusen i garantilön + provision skulle räcka för att täcka upp det som svenskar kräver i form av traktamente, boende och resor?

Svenskar skulle såklart inte gå med på att bo i tält eller en möglig barrack.

Så hur tänker du dig vidare att det ska gå till?
Som jag nu sagt flera gånger: Bärindustrin och myndigheterna får sätta ihop ett attraktivt erbjudande. Boende i tält eller primitiv barack är förmodligen inget som ska ingå i ett sådant paket.

Det finns många möjligheter att göra ett sådant paket attraktivt. Man skulle t ex kunna ordna billigt boende för medföljande familj. Det skulle kunna betyda en billig semester för många småbarnsfamiljer där en förälder är arbetslös.
Citera
2024-08-09, 23:09
  #47
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Jag pratade med en kvinna som plockade bär när hon var yngre. På den tiden tjänade man pisslite, men hon gjorde det för att det var det enda som fanns. En blatte hade blivit skickad för att plocka bär från socialen, han klagade på att man fick precis lika lite som soc om han plockade bär. Att soc inte har en magisk kruka vid regnbågen att plocka pengar ur, kanske han inte tänkte på. Med det sagt finns det en del svenskar som inte skulle palla en vecka med att plocka bär heller, de har fibromyalgi och mystiska sjukdomar. Dricka öl och knulla thailändska horor går bra däremot...
Ligger väl tyvärr en del i det. Men detta borde ju bärindustri och myndigheter anstränga sig för att ändra på.
Citera
2024-08-09, 23:11
  #48
Medlem
När jag var ung plockade vi bär och sålde, per kilo. Sedan sjönk kilopriset så vi slutade. Men farmor och hennes man var uppe och plockade i flera år efter det. De hade husvagn parkerad i skogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in